Tartalom
Kopátsy
Sándor EE 2015 02 16
Társadalomszemléletem
Gondolatok a házasságok napján
(Kézirat)
Az Egyesült
Államokban a törvényhozók is azon vitatkoznak, hogyan lehetne a lakosságot
jobban érdekeltté tenni a házasságkötésben. Mivel a törvényhozók a törvények
társadalomformáló szerepében hisznek, és tele vannak ostoba ötletekkel, nem lep
meg különösebben, hogy a javaslataik döntően az állam anyagi támogatására
épülnek.
Ezt az országot
azért szeretem, mert szinte mindent adatokkal támasztanak alá. Többek között
arra hivatkoznak, hogy száz éve még a
férfiak átlagkeresete kétszerese volt a nőkének. Ezért akkor a nőknek nagyobb
anyagi érdeke fűződött a házassághoz. Ebben ugyan van igazság, de sok más,
nem gazdasági szempont játszott szerepet abban, hogy a házasságok általánossá
váltak.
Ennek ellenére,
a történelmi folyamatok megértéséhez egyik iránytűm, hogyan javult a nőknek a
férfiakéhoz viszonyított gazdasági szerepe. A társadalmak fejlettségét jól mérhetjük azzal is, hogyan nőtt a nők
gazdasági szerepe a férfiakéhoz viszonyítva. Ez a mutató alapvető
változásokon ment keresztül fajunk eddigi élete során.
A gyűjtögető társadalmak.
Ezekben a nők
gazdasági szerepe alig volt kisebb, mint a férfiaké. A gyűjtögetés ugyanis nem
igényel a nőkénél és a kamasz gyerekeknél nagyobb fizikai erőt, ugyanakkor a
hajlékonyságuk, kézügyességük előnyt jelent. Az összegyűjtött élelmiszer
feldolgozása, tárolása, beosztása az asszonyok feladata volt.
Ezekben a
társadalmakban jelentős szerepet játszott a tény, hogy a gyűjtögetésbe a
gyerekek már korán be lettek vonva. Spontán módon, valami olyan valósult meg,
ami szinte csak a jelenkorban vált általánossá, hogy a művészetekben és a
hivatásos sportokban nagyon korán elkezdik a képzést. A gyűjtögetés tanulása is
nagyon korán elkezdődött. Ennek jelentőségét a saját életemben tanulhattam meg.
6-7 éves koromban anyám egy erős dombvidéken volt tanítónő. Ezt a két évet a
rendszeresen gombázó parasztok között élhettem meg. Máig tartó önbizalmam ebben
a két évben alakult ki, mert gombaszedésben a felnőttek élcsapatához tartoztam.
Egy életre megtanultam, hogy bármi
legyen a feladatom, abban csak akkor lehet örömöm, ha az élcsapatba tartozom.
Életem során
megmaradt a gyűjtögetés, a találás öröme.
Azt csak sokkal
később ismertem fel, hogy a természetben otthonlevés is fontos tulajdonság.
Ebben még korábban kezdődött, tanyán születtem, ahol a gyerek társaságát még
inkább az állatok jelentik, mint az emberek. Csak felnőttkoromban döbbentem rá,
hogy aki otthon érzi magát az állatok között, azt az állatok hozzájuk
tartozónak tartják. Ennek köszönhettem, hogy az állatokkal soha nem volt összeütközésem.
Ez is életre szóló ajándék.
A kapás kiegészítő növénytermelés és állattartás.
Azon is
fennakadtam, hogy a történészek számára
mennyire figyelmükön kívül esik a növénytermelésre és az állattartásra való
áttérés előtti néhány ezer év.
Azt csak később
tudtam meg, hogy a burgonya, a kukorica, a köles, a rizs, a búza és az árpa
évezredekkel korábban a lakóhely körül termelt kapásnövény volt, mintsem a
szántóföldi termelése a jégkorszak végén elterjedt. A kultúrnövények
kapáskultúrája tehát évezredekkel megelőzte a szántóföldi termelésüket.
Azt csak később
tudtam meg, hogy a burgonya, a kukorica, a köles, a rizs, a búza és az árpa
évezredekkel korábban a lakóhely körül termelt kapásnövény volt, mintsem a
szántóföldi termelése a jégkorszak végén elterjedt. A kultúrnövények
kapáskultúrája tehát évezredekkel megelőzte a szántóföldi termelésüket.
Erre a
biológusok hívták fel a figyelmemet. A genetika ma már meg tudja állapítani,
hogy az adott növény mikor került termelésre, az állat domesztikációja mikor
történt.
Először az
döbbentett meg, hogy a kutya és a rénszarvas mintegy húszezer éve az emberrel
közösségben élt. Akkor pedig még nyoma sem volt a felmelegedésnek. Ezt a nomád
állattartó közösséget már sokszor leírtam. A lényege, hogy az ember és a kutya
felismerte, hogy számára előnyös a rénszarvasok közösségéhez csatlakozni. A három faj, a rénszarvas, az ember és a
kutya, közössége mindhármuk számára előnyt jelentett.
Két
háziállatról, a macskáról és a tengeri malacról is az a véleményem, hogy azok
is előbb domesztikálódtak, mint a kecske, a birka, a szarvasmarha és a bivaly.
Ez a két háziállat ugyanis nem fér bele abba a képbe, amivel az említett
klasszikus háziállatok domesztikációját magyaráztam. A felsorolt háziállatok
olyan növényevők, amelyek a jégkorszakot követő sivatagosodás során
elvesztették az élelmezésüket biztosító növényzetet, és megfogyott a
vízellátásuk. Ezek etetését és itatását csak az ember tudta megoldani. Vagyis
az emberre szorultak. A macska és a tengeri malac azonban nem az ember
segítségére szorult, hanem az ember lakóhelye lett a számára legkedvezőbb
élettér.
A macska ott érzi jól magát, ahol sok
az egér. Egér pedig ott érzi jól magát ahol sok a mag, vagyis ahol az emberek
élnek. Ez elkezdődött azzal, hogy az ember kalászos növényeket termelt a ház
körül. Vagyis már a kapás kultúrákban. Egyiptomban
azért volt szent állat a macska, mert az védte meg a tárolt magokat az
egerektől.
A tengeri malac esete még
nyilvánvalóbb. Számára a konyhai szemét a paradicsomi élettér. Ráadásul nagyon
szapora és jó a húsa.
A nők gazdasági szerepe a paraszti társadalomban.
Az első élményem
egy gazdaságtörténész iskolatársam nyugállományba vonulása előtt könyve volt, Az istállós tehéntartás megjelenése a
Dél-Dunántúl négy megyéjében cím alatt. Ő ugyanis tudta, hogy a 19. század
elejéig az állatok létszámát sokkal fontosabbnak tartották, mint az emberekét.
Ráadásul ezt is tudták, hogy az állatok számát nem lehet összeadni, mert egy
birka nem egyenlő egy lóval. Azért a felnőtt korú lovat, marhát, bivalyt vették
egységnek. Ezek még nem felnőtt szaporulata csak félnek számított. A birkát és
a kecskét csak negyed számosállatként vették számításba. Az ilyen
állatszámlálást ötévenként megismételték. Ezért a történész azt tudhatja, hogy
mikor, mennyi számosállat volt az országban, hogyan alakult azok száma, de
arról, hogy mennyi ember élt akkor az országban, ahhoz a hasunkra kell ütni.
Osztálytársam
azt vizsgálta, hogyan alakult a tehénállomány az Oszmán Hódoltság után.
Kiderült, hogy az istállós, vagyis a tejtermelő
tehéntartást a svábok hozták be az országba. Előtte a Kárpát Medencében
csak rideg marhatartás volt, vagyis a szürke marhát nem tartották a háznál, az
kint élt a határban. Eleve kevés tejet adott, és csak az igaereje és a húsa
miatt tartották.
Azt sem tanítják
a történészek, hogy a magyar export nagy
többsége a lábán kihajtott jószág, főleg a marha volt. A vasút előtti
magyar történelem megértésének a kulcsa, hogy Nyugat-Európához akartunk
felzárkózni, de oda a holt árut nem lehetett eljuttatni. Oda csak a saját lábán
járó áru juthatott el. Három emberöltőt éltünk a marxista vallás uralma alatt,
de azt nem tanultuk meg, hogy szoros gazdasági
kapcsolat nélkül nincs kulturális felzárkózás. Nemcsak a magyar búza, de
még a keleti kereskedelem árui sem mehettek rajtunk keresztül nyugatra.
Az ide települt
svábok boldogan jöttek, mert otthon nagyon sokan voltak a földművelésre
alkalmas földhöz viszonyítva. A többségük erre a célra épületfákból épült
uszályon költözött, azzal, hogy a szétszedett uszály fája lesz az új ház,
istálló váza. Az asszonyok számára legfontosabb
állatot, a fejőstehenet, illetve az üszőborjút csak minden ötödik család
hozott. Ez derült ki a fennidézett könyvből.
Márpedig, minden
svábasszony vágya a család étkezéséhez szükséges tej, és a havi tejpénz volt.
Ez előbb utóbb elérhetővé vált. Ezt ismerték fel a térség zsidó kereskedői,
köztük a bonyhádiak, és a legközelebbi piacról, az Alpokból a Dráván hozták az
üszőborjukat, a tejelő teheneket. Negyven
év alatt minden sváb falu, minden házában volt fejőstehén, amit Bonyhádi
tarkának neveztek.
A szomszédos
magyar és rác falvakban is híre terjedt az istállóban tartott fejősteheneknek.
Az állatszámlálásokból kiderült, hogy 10-15
év késéssel minden falu áttért a tejtermelő tehéntartásra.
Arra már én
figyeltem fel, hogy a tejtermékek
fogyasztásának köszönhetően csökkent a csecsemőhalandóság, és szinte megszűnt
az angolkór, a kalciumhiány okozta csontritkulás. A rendszeres
tejfogyasztás több emberéletet mentett meg, mint amennyi meghalt a háborúkban. A
tejtermelő tehéntartást mégsem tekintjük történelmi eseménynek. Még olyan
értelmiségivel sem találkoztam, aki hallott volna róla.
Nem kisebb
társadalmi hatásnak tartom azt, hogy a
tehéntartás óriási lépést jelentett a falusi asszonyoknak a család életében
megnövekedett gazdasági szerepe.
Ezen a
felismerésen felbuzdulva döbbentem rá a
kapásnövények forradalmi szerepére nemcsak a paraszti társadalmakban, de a
népszaporulatban és az urbanizációban.
Amerika
felfedezésében sokáig csak a sok rabolt kincs, a bányászott arany és ezüst
szerepét látták.
A paraszti
társadalmak túlnépesedését csökkentő kivándorlás jelentősebb történelmi
szerepét csak később ismerték fel.
A legnagyobb történelemformáló szerepe
azonban a kapásnövények behozatalának lett. A kukorica, a burgonya, a
paradicsom és a bab termelése egyrészt megnövelte Európa mezőgazdaságilag
hasznosított területének az eltartó képességét, másodsorban növelte a nők
gazdasági szerepét a családon belül. Még a nyomát sem találtam annak, hogy
valaki felismerte volna a burgonyatermelő térségeken az átlagosnál nagyobb
népesség növekedést.
Azt már jó száz
éve Max Weber felismerte, hogy a
protestáns népek hatékonyabb működtetői a társadalomnak, mint a latin és az
ortodox keresztények. Azt még nem hallottam, hogy a burgonyát termelők és
sört ivók hatékonyabbak, mint a búzaterelők, pasztaevők és bort ívók. Pedig
ennek is van alapja. A burgonya közel kétszer akkora tápértéket jelent, mint a
búza, a sör pedig tized annyi munkát és termőföldet igényel, mint a bor.
Számomra mégis a
legfontosabb, hogy a kapásnövények
értékelték fel a nők családi szerepét a paraszti társadalmakban.
A múltunk
megértéséhez fontos kulcs annak szem előtt tartása, hogy a kapásnövények a nők, a gabonák pedig elsősorban a férfiak munkáját
igénylik.
A fentiek alapján mondhatjuk, hogy népünk történelmében
először a kapásnövények és a tejtermelés értékelte fel a nők gazdasági
szerepét. Minden falusi asszony tudta, hogy ahol tej és burgonya van, ott
könnyebb dolga van annak, aki a családját étkezteti.
A nők szerepe a tudományos és technikai forradalomban.
A nők felszabadítását, társadalmi
egyenrangúságát csak a tudományos és technikai forradalom hozhatta meg. A
két legfontosabb lépést a nők társadalmi egyenrangúságában a fogamzásgátlás és
háztartásvezetés technikai forradalma jelentette.
A fogamzásgátlás.
A fajukra jellemző
férfiuralomra jellemző, hogy az egyenrangúság hiánya a szexuális életükben fel
sem merült. Legalábbis úgy, hogy az egyenlőtlenség alapja a nők alárendeltsége
a nemi életben. Amíg a nő nem dönthetett
abban, akar-e gyermeket szülni, addig nincs női egyenrangúság.
Ezt csak a múlt
század közepén oldotta meg a tudomány. Ezt ugyan megoldotta, de
társadalomtudományok addig mégsem jutottak el, hogy az ember a fajának megfelelő átlagos életkorának meghosszabbodásával túlszaporodó
fajjá vált. Az ember vele született szexuális ösztöne sokkal több szülést
eredményezett, mint amennyit a társadalom elviselhetett, de még annál is sokkal
többet, amennyi születést a szülők akartak.
A minden társadalomra jellemző
túlnépesedést az osztálytársadalmak csak halálokozással tudták mérsékelni. Mivel
a születéskorlátozás nem volt megoldható, a
szervezett halálokozás maradt az egyetlen járható út az anarchiába vezető
túlnépesedéssel szemben. Ennek ellenére még addig sem jutottak el a
társadalomtudományok, hogy felismerjék a tényt, hogy a halálokozás mindaddig társadalmi érdeket szolgál, amíg nincs megoldva
a fogamzásgátlás.
Annak azonban a
nyomát sem találtam, hogy valaki ezt felismerte.
Valami más is kiderült,
a gyermekvállalási szándék fordítva
arányos a szülők jövedelmével és iskolázottságával. Ez azonban minden faj
számára a legnagyobb veszélyt, a kontraszelekciót jelenti. A fajok történetében
csak arra tudok példákat, amikor természeti katasztrófák okoztak nagyarányú
fajpusztulást. Ezzel szemben a fajok szinte mindegyikét a pozitív szelekció
jellemzi.
Nem szakmám, de
felmérhetem, hogy az emberéhez hasonló szaporaságot aligha találunk a főemlősök
között. Az ember fogamzásképessége nagyon magas. A nők az év minden hónapjában napokon keresztül fogamzásképesek. A
férfiak évtizedeken keresztül megtermékenyítésre nemcsak alkalmasok, de vágynak
is arra.
Ez a magas
termékenység addig nem okozott túlnépesedést, amíg a várható életkor nem
haladta meg a húszas évek közepét. Minden megváltozott azonban, amikor az élelmezésünk
már nem a természet ajándékától, hanem a termelő munkánktól függött. Ezzel
meghosszabbodott a várható életkor, és annak függvényében a spontán
népszaporulat. Állandósult a túlnépesedési nyomás.
Mivel a születés nem volt csökkenthető,
egyetlen eszköz marad az olyan osztálytársadalom létrehozása, ami növelte a
halandóságot. A tudatosságnak ugyan a nyomát sem találhatjuk, de minden
termelő társadalom szinte azonnal, spontán kialakította azt a négy eszközt,
aminek hatására hatezer éven keresztül a tényleges népszaporulat az 1-2 ezrelék
közelében maradt. Miden osztálytársadalom a térsége optimális eltartó képessége
fölötti népességgel rendelkezett annak ellenére, hogy közös vonásuk volt az értéktermelő többség nyomorának fokozása, az
erőszakos halálokozás és a tudásvágy elfojtása.
Az
osztálytársadalmak tehát nem kiküszöbölhető társadalmi torzulások, hanem a
társadalom érdekének megfelelő felépítmény voltak.
Azt, hogy milyen
okból volt szükségszerűség a nagy többség nyomora, az erőszakos emberpusztítás
és a tudásvágy üldözése, senki sem ismerte fel. Az ebben érdekelt uralkodó
osztály spontán, önérdekből a rendszer híve volt. A lakosság többsége pedig
természetesnek tartotta. Csak kevés forradalmár volt, akik hittek a
megváltoztathatóságában, és harcoltak azért. Nyoma sem volt annak, hogy valaki az osztálytársadalmakat létrehozó
okot kereste volna.
Marx is csak
álmagyarázatot adott azzal, hogy azért van tőkés osztálytársadalom, mert a
tőkéstulajdonnak a tőkés kizsákmányolás a természete. Vagyis a történelmi materializmus
híve is, idealista magyarázatot adott.
Azt, hogy az osztálytársadalmakat létrehozó tényleges
okot a túlnépesedést, az emberi faj túlszaporodó képességét senki sem vetette
fel. A túlnépesedés veszélyét az angol Malthus ugyan felvetette, mint veszélyt,
de ő sem gondolt arra, hogy mi volt a túlnépesedés oka. Pedig valami csak akkor
válik megszüntethetővé, ha megismerjük a létrehozó okát. Eddig ő sem jutott el.
A 20. század tudományos és technikai
forradalma ugyan feltalálta a túlnépesedést megállítani képes okot, a
túlszaporodást fékezni képes módot, a fogamzásgátlást. A feltaláló ugyan
tudós volt, de nem világhírű társadalomtudós, hanem tőkésként, ismerte fel a
fogamzásgátlás megoldásában rejlő profitot. Nem Nobel-díjas tudósként, hanem
gazdag emberként halt meg a közelmúltban.
Neki, illetve találmányának köszönhetően az
elmúlt száz év során mintegy kétmilliárddal kevesebben születtek. Ennél
többet senki sem tett a fajuk túlnépesedése ellen.
Neki, illetve a találmánynak köszönhető,
hogy a nők a férfiakkal egyenrangúak lehetnek.
A fogamzásgátlás
is olyan találmány, amit ugyan egyén eredményeként tartunk számon, de ha nem ő,
mások kitalálták volna. Bent volt a levegőben. Az ugyan a társadalomtudományok
szégyene, hogy fel sem vetették a fogamzásgátlás megoldásának társadalmi
igényét. Ezt is a piaci keresletnek köszönhetjük, mint a legtöbb nagy
találmányt.
A tudományos és
technikai forradalom felértékelte a nőket. Ezt talán semmi sem jellemzi jobban
annál, hogy száz éve a nők átlagkeresete fele sem volt a férfiakénak. Ma
mintegy 80 százaléka. A kisebb jövedelem is őket teszi könnyebben megélhetőkké,
könnyebben önállóvá válhatókká.
Érdekes módon,
óriási irodalma van a nők követelésének, az egyenlő munkáért egyenlő bérnek.
Azt azonban még senki sem nézte meg, hogy a
férfiak és a nők életmódjának hogyan felelnek meg az árak. Én is
meglepődtem, amikor mintegy húsz éve az Állami Nyugdíjpénztárak elnökségi
tagjaként megnézettem, és kiderült két tény.
A nők
nyugdíjpénztári befizetései ráfizetésesek, mivel ugyan akkora százalék után
kétszer annyi éven keresztül élvezik a nyugdíjat.
Ennél is jobban
meglepett, hogy a falusi nyugdíjas
asszonyok a kisebb nyugdíjukból is jobban megélnek, mint a falusi nyugdíjas
férfiak és a városi nyugdíjas nők. Végiggondolva megértettem az okát. Az
öreg asszonyok sokkal alkalmasabbak a kis nyugdíjuk beosztására. A falvakban
élők pedig sokkal alacsonyabb közműveket fizetnek, nem fizetnek lakbért,
magukat jobban ellátják, a kertben élelmiszert termelnek, nem dohányoznak, nem
isznak alkoholt.
Az óta is
figyelem ezt a jelenséget. A magányos öregasszonyok jobban megélnek a 70 ezer
forintos nyugdíjból, mint a magános férfiak a 100 ezerből.
Itt csak
megemlítem, hogy a cigányság nyugdíjpénztárai is jó üzletet jelentnek, mert
sokkal előbb meghalnak, a ledolgozott évekhez viszonyítva kevés évet élnek
nyugdíjban.
Ezt látni
kellene, mert korunkban a nők azért is halogatják a házasságot, mert azzal
sokszor az anyagi gondok tekintetében rosszabbul járnak. A magános nők könnyebben megélnek, mint a férjesek.
A kontraszelekció.
A minden faj, az
ember számára is fontos a pozitív szelekció. Ez történelműnk során most
harmadszor változott.
A gyűjtögető társadalmakban erős szelekció
volt. Ez tartott a jégkorszak végéig.
Az osztálytársadalmakban nem volt szerepe a
szelekciónak. Mivel erre nem is volt szükség. A spontán keletkező
munkaerőből is több és jobb volt annál, amennyit a társadalom hasznosítani
tudott. Még nem találkoztam olyan társadalomtudományi munkával, ami rámutatott
volna arra, hogy minden osztálytársadalomban
több és jobb volt a munkaerő annál, amennyit a társadalom hasznosítani tudott.
Még senki sem
tette fel a kérdést:
A tudásvágy miért volt az emberiség bűne?
Ezt ilyen keményen
csak a zsidó és a keresztény vallás fogalmazta meg, de minden vallás a
gyakorlatban alkalmazta. Még az a tény is rejtve maradt, hogy a mohamedán
vallás ezt már mellőzte, és a világi tudományok művelését erénynek minősítette.
A kereszténység első évezredében a
mohamedán kultúra messze az európai előtt járt, a görög kultúra kincseit az
arab tudósok mentették meg a számunkra. Ez azonban az Oszmán Birodalom
hanyatlásával egyre mélyebbre süllyedt a reformáció óta felemelkedő Nyugat
színvonala alá.
Minél jobban szaporodik
a társadalom lakossága, annál inkább tudásüldözővé válik. Európa nyugati fele annak köszönheti a többi kultúráénál nagyobb
tudásvágyát, hogy a kiscsaládos középkorban még a vallás is megtett mindent a
kevesebb születés érdekében. Az újkorban pedig a megtízszereződött élettere
jobban felvette a népszaporulatot.
A második ezredforduló második felében, a fejlett
ötödben spontán leállt a népszaporulat. Kínában erőszakkal leállították. A
háromötödben ugyan lassul, de így is nagyságrenddel gyorsabb az elviselhetőnél.
Könnyű volna a
jelenkor eseményei között eligazodni, ha tudomásul vennénk, hogy minden
társadalom, amelyik 1-2 ezreléknél gyorsabban szaporodik, menthetetlenül
leszakad.
Ezt megérti, aki veszi a fáradságot, és
kiszámolja, milyen költségigénnyel jár az 1-2 ezreléknél gyorsabb népszaporulat.
A jelenkor fejlett társadalmaiban, az emberiség egyötödét kitevő hányadában
a népszaporulat ugyan lelassult, de negatív a szelekció. Ez ugyan hosszú távon
nem tarható, a fejlődés mégis gyorsabb, mint a történelmünk folyamán valaha.
Egy másik ötödében, Kínában magas a
foglalkoztatás és alacsony a népszaporulat, de nincs szelekció. Ennek ellenére
a fejlődés példátlan utolérésről tanúskodik. Ez tehát sokkal kisebb fék, mint a
gyors népszaporulat és az alacsony foglalkoztatás.
Az emberiség háromötödén pedig nem lehet segíteni, sem
nekik, önmaguknak, sem
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése