Kopátsy
Sándor EH 2014-03-31
Gyermekvállalás
A
gyermekvállalás olyan társadalmakban ahol a várható életkor meghaladja a húszas
éveket, csak csökkenthet a népesség szinten tartása közelébe, ahol annak a négy
feltétele már létrejött.
1. Az egy
laksora jutó jövedelem meghaladja a 10 ezer dollárt.
2. Az
iskolázottság eléri a 12 évet.
Ez a négy
feltétel csak a 20. század második felében jött létre a Nyugat puritán
társadalmaiban.
Ahol a négy előfeltétel bármelyike
hiányzik, csak erőszakkal lehet a kívánt szinten megállítani a
gyermekvállalást. Az erőszak alkalmazása azonban csak a puritán kultúrájú
társadalmakban alkalmazható. Ennek tudomásulvétele nélkül az elmúlt hatezer
év történelme nem érhető meg.
Az emberi faj természetes,
az ösztönének megfelelő szaporodási törvénye a huszonéves várható életkornak
felel meg. Csak ilyen rövid várható életkor mellett nem születik több gyermek,
mint amennyi már elviselhetetlen népszaporulatot eredményez. Ahol a lakosság várható életkora ennél
hosszabb, az embernek szaporodási ösztöne túlszaporodásra vezet, ami az emberi
faj számára is elviselhetetlen. Ezért az embernek önpusztítóvá kell válni,
mert nem volt más módja a túlszaporodása megakadályozására.
Mivel a
termelésre épült kultúrákban a várható életkor egyre inkább meghaladta a húszas
éveket, az embernek olyan társadalmi
felépítmény vált szükségessé, ami növelte a halálokozást. Ezt a funkciót
töltötte be minden osztálytársadalom. A
társadalom arra kényszerült, hogy a spontán gyermekvállalásnak megfelelő szintre
növelje a halálozást. Ennek érdekében nyomorral, fegyverrel, értékpocsékolással
növelje a halandóságot.
A múltban
egyetlen társadalom sem volt képes a társadalom érdekének megfelelő szintre
leszorítani a gyermekvállalást, mert a
túlnépesedő társadalmakban a családok, a települések, az országok közti
versenyben a minél nagyobb létszámra volt szükség.
Az
osztálytársadalom megszüntethetőségnek az előfeltétele lett volna, ha
csökkentik a gyermekvállalást.
Ezt bizonyos
mértékig csökkenhették volna a szülők, ha megoldott lett volna a
fogamzásgátlás. De nem volt a 20. századig megoldott.
A
jobbágyfelszabadítás után a kisárutermelő paraszti társadalmakban jelentkezett
néhány etnikumnál a kevesebb gyermek vállalására való törekvés. A történészek
sem veszik tudomásul, hogy a jobbágyrendszer megszűnése hogyan járult hozzá a
népszaporulat növekedéséhez. Csak azt látják, hogy a jobb életfeltételek és a
járványok leküzdése következtében csökkent a halandóság. Azzal nem számolnak, hogy mennyivel előbb történtek a házasságok, ezzel
a nők gyermekvállalása. Még nem találkoztam olyan történészi felméréssel,
mennyivel korábban szültek a nők a paraszti, mint a jobbágytársadalomban. Azt a
francia történészektől tudom, hogy a jobbágyok házassági kora jó tíz évvel a
nemi érettség után volt. Azt meg magam is láttam, hogy a parasztok gyerekei
sokkal korábban házasodtak. Az első szülő anyák korát jó volna figyelemmel
kísérni. Ez talán a legfontosabb adat arra, melyik társadalomban mekkora volt a
túlnépesedési nyomás.
Mivel a
jobbágyfelségek jó tíz évvel később szülhettek gyermeket, ugyanolyan várható
életkor mellett 2-3 gyerekkel kevesebbet szültek. A jobbágyság megszűnése után tehát a paraszti társadalmakban 2-3
gyermekkel több születhetett. Ennek a társadalmi következményei ugyan
óriásiak, mégis elkerüli a történészek figyelmét.
Amit a
történészek nem ismertek fel, a paraszti társadalmak néhánya felismert, és erkölcsi
paranccsá tette az egyetlen gyermek vállalását. A gyermekvállalásnak ez a
formája ugyan mesze túlment a társadalom érdekén, mivel nagyon gyors
népesedéscsökkenést eredményezett volna. A paraszti falvak túlnépesedettsége
ugyan óriási volt, de a néhány
ezreléknél gyorsabb népességváltozás súlyos társadalmi terheléssel jár.
A fogamzásgátlás
megoldatlansága mellett azonban a gyermekvállalás szabályozása nem lehet
kielégítő megoldás. Az egyetlen gyermek
vállalására kényszerítés szinte ugyanúgy sérti a szülők családtervezési jogát,
mint a fogamzásgátlást tiltó katolikus dogma.
Ideje volna, szinte minden politikai jognál
fontosabb emberi jognak tekinteni a szülők gyermekvállalásuk szabályozásának
jogát.
Mivel a
túlnépesedő társadalmakban mind a család, mind a település, mind az állam a
versenytársainál egyre nagyobb, erősebb akart lenni, a túlnépesedés ellen csak
az egymás irtása volt a járható.
A Nyugat sikerének titka.
A gyűjtögetésről
a termelésre való áttérés után jó hatezer évvel Európa nyugati fele került abba
a szerencsés helyzetbe, hogy olyan gazdag és iskolázott legyen, hogy
létrejöjjön a túlnépesedés spontán leállásának mind a négy feltétele. Az első kettőt,
az anyagi jólétet és az iskolázottságot szerencsés feltételek sora tette elérhetővé.
A természetes csapadékra épülő földművelés.
Európa nyugati felén olyan termelési mód
alakult ki, aminek a népességeltartó képessége félutat jelentett az öntözéses
gabonatermelés és a pásztorkodás között. Európa nyugati felén találták fel
azt a mezőgazdasági termelési módot, ami a természetes csapadékra épült, az
eltartó képessége közepes, a határhatékonysági görbéje pedig elég meredek volt.
A történészek
alig foglalkoznak az optimális eltartó képesség problémájával, pedig a
társadalmak felépítménye szempontjából nagyon fontos a szerepe. Az optimálisnál nagyobb népesség ugyanis
csak olyan termelési módon válhat jellemzővé, amelyekben a határhatékonysági
görbe viszonylag lapos.
Ezt jól
bizonyította a tény, hogy a pásztortársadalmakban a túlnépesedés soha nem vált
tartóssá, mivel annak beállta után nagyon meredeken csökkent a
határhatékonyság. Ezzel szemben az öntözéses növénytermelő társadalmakban
évezredeken keresztül jellemző volt az optimálisnál sokkal nagyobb lakosság, és
mégsem történtek kirajzások.
Európa nyugati
felén a természetes csapadékra épülő gabonatermelés mellett eleve nem lehetett
nagy, az optimálisnál sokkal nagyobb lakosságsűrűség.
II. A kiscsaládos jobbágyrendszer
Európa nyugati felén jött létre először
olyan földesúri társadalom, ami a kiscsaládos jobbágyrendszerre épült. Ebben nem jöhetett étre több gyermekvállaló
család, mint amennyi jobbágytelek volt. Mivel a földbirtokos érdeke a
viszonylag nagy jobb ágytelek volt, azok száma viszonylag változatlan maradt,
de ezzel a gyermeket vállalható családok száma is. Ezt a földesúri érdeket a
vallás is keményen támogatta azzal, hogy a
házasság szentségét csak olyan párok számára tette elérhetővé, amelyiknek már
volt jobbágytelke. Ezzel létrejött, a történelmünk során az első olyan
gyermekvállalást szabályozó rendszer, ami a túlnépesedést a gyermekvállalás
korlátozásával oldotta meg. A
jobbágytelkek adott számához szabott házasságkötés rendszere nélkül nem érthetnénk
meg Európa nyugati felének sikerét a kultúrák közti versenyben.
Minden kultúra családsejtje a nagycsalád
volt, kivéve Nyugat-Európát, azt is csak a 10. századtól. Ezzel viszont nem
foglalkozik a történelemtudomány, pedig ez volt a sikerének kulcsa. Még annak
sem találtam nyomát, hogyan, tudatosan, vagy spontán jelent meg ez a kiscsalád.
Az még titokzatosabbá teszi a tény, hogy a 10. század közepén bekövetkezett
agrártechnikai forradalommal, és az európai kereszténység északra történő
terjeszkedésével és az egyházszakadással, a sötét középkor lezárulásával
párhuzamosan történt a kiscsaládos jobbágyrendszer bevezetése.
A görög-római
kultúra ezer éve még az ókori mezopotámiai és egyiptomi önözéses kultúrák
szerves folytatása volt. Ez a kultúra az első évezred derekára összeomlott. A
sötét középkor századaiban úgy tűnt, hogy nincs folytatása. Európa északi
felében, a fagyos teleket nem élte át a délebbi, a telet szinte nem ismerő búza
és árpa. Gabona hiányában az Alpoktól északra
csak marhapásztorkodásból lehetett megélni. Az pedig nem tette lehetővé sem
magas-kultúrák számára szükséges népességet, sem az urbanizációt.
A Római
Birodalom korábbi északi provinciáinak lakossága azonban folyamatosan
kísérletezett a gabonatermeléssel, de az egyrészt nem hozott kellő termést, és
még az is gyakran kifagyott a keményebb teleken. A kevésbé fagyérzékeny gabonákkal való próbálkozások legjobb terepe
Franciaország területe volt. Nem véletlen tehát, hogy itt győzött először a
gabonatermelő mezőgazdaság, az agrártechnikai forradalom. Ez volt a legdélebbi
térség, ahol a Golf-áram mérséklő hatására enyhe volt a tél, és viszonylag
elegendő, és biztos a kellő csapadék. A
sötét középkor évszázadai során a téli fagyok, fagyállóbbá szelektálták a búzát
és az árpát, ezzel párhuzamosan kultúrnövénnyé vált az eleve fagyálló rozs, és
a tavaszi vetésű, fehérjében gazdagabb zab.
A nyugat-európai
nedvesebb éghajlat talajforgatást igényelt, amihez, talajforgató ekére volt
szükség. A 10. század elejére ez is megjelent.
Mivel a lovak
patája nem alkalmas a csúszós talajon való biztos járásra, fel kellett találni
a patkót. A patkolt lovak mind
közlekedési, mind hadászati forradalmat jelentettek. Ezért tartja a néphit
ma is szerencsehozónak a patkót.
Az
agrártechnikai forradalom azt jelentette, hogy a gabonatermelés a
marhapásztorkodásnál fejlettebb termelési mód lett.
A pásztorkodásról a gabonatermelésre való
áttérés falvakban való letelepedést, és a pogányságról a kereszténységre való
áttérést jelentett. Ezzel párhuzamosan történt egy másik fontos változás
is. Megváltozott a családforma. Számomra
a családforma megváltozása minden politikai eseménynél fontosabb társadalmi
esemény. A magyar történészek ugyan hangsúlyozzák, hogy Géza fejedelem és
István, a király fontos döntése volt, hogy az akkor még egységes európai
kereszténységen belül nem a bizáncit, hanem rómait választotta. Arról azonban
szó sem esik, hogy a nagycsalád helyett a kiscsaládot. Márpedig a kiscsaládos
jobbágyrendszer választása volt a fontosabb döntés. Ezt bizonyítja, hogy pár évtizeddel később az európai kereszténység úgy
vált ketté, hogy a nagycsaládosak görög szertartású ortodoxok, a kiscsaládosak
pedig latin szertartású katolikusok voltak.
A következő ezer
év európai történelme bebizonyította, hogy milyen óriási jelentősége van a
családformának. Csak a kiscsaládos
európai népek fogadták be a reneszánszot, a reformációt, a felvilágosodást,
azaz a Nyugat minden nagy reformmozgalmát. Ez a kulturális különbség még a
marxista tanok befogadása során is egyértelműen jelentkezett. A Nyugat
kiscsaládos népei szociáldemokraták, azaz rugalmas marxisták, a nagycsaládosak
pedig bolsevikok, azaz dogmatikus marxisták lettek.
A kiscsaládos jobbágyrendszer azonban
nemcsak a gyermekvállalást korlátozta közel a felére, hanem olyan családformát
is jelentett, amiben nagyobb érdekeltség volt a hatékonyabb munkára és nagyobb
rugalmasság a társadalmi, kulturális és technikai újítások befogadására.
III. A
Nyugat élettere megsokszorozódott.
Az eleve viszonylag kevéssé túlnépesedett
Európa élettere az újvilág, Amerika és Ausztrália alig lakott térségével
tízszeresére nőtt. Fajunk történetében ez volt az egyetlen eset, amikor egy
magas-kultúra élettere megtízszereződött. Még az is ritkaság, hogy a kultúra élettere
jelentősen nőtt. A legfejlettebb kultúrák, a nagy folyamok önözhető síkságain
kialakult társadalmak termőterülete csak lassan, és kis mértékben
növekedhetett.
Amerika
felfedezéséről ugyan sokat írnak a történészek, de azt nem tudatosítják, hogy minden kincsnél százszor többet jelentett a
Nyugat számára az életterének megtízszereződése.
A Nyugat szülte
meg az ipari forradalmat, hódította meg az óceánokat és zsákmányolta ki a
gyarmatokat. Ezzel olyan külső forráshoz jutott, ami lehetővé tette, hogy a
saját ereje felett élhessen, felhalmozhasson, elérhesse a gyermekvállalás
korlátozását lehetővé tevő életszínvonalat, és iskolázottságot.
IV. Megoldódott a fogamzásgátlás
A tudományos és technikai forradalom
megoldotta a fogamzásgátlást. Ezzel vált lehetővé a szülők akaratától függő
gyermekvállalás. Az elmúlt száz évben
mintegy kétmilliárddal több gyermek született volna, ha nincs könnyen elérhető,
és biztos megoldás a fogamzásgátlásra. Ekkorával nagyobb népességnek az
eltartása nagyobb kárral, nagyobb költségigénnyel járt volna, mint az elmúlt
század minden embertelensége, illetve a várható felmelegedés kivédése.
Meggyőződésem
szerint, a fogamzásgátlás megoldása
fajunk történetének egyik legjelentősebb találmánya. Nélküle az elmúlt száz
év, és még inkább a jövőnk elképzelhetetlenül tragikusabb lenne.
Bármennyire
megdöbbentőnek hangszik, ha a társadalomtudomány felismeri, hogy a termelő társadalmaknak azért szükségszerű
felépítményei az osztálytársadalom, mert nem lehetett más társadalmi formával féken
tartani a túlnépesedést. Ez ugyan minden jobb, igazságosabb, emberibb
társadalmat akaróra jellemző, de leginkább Marxra. Ő volt az első, aki az emberi faj történelmét is
determináltnak tartotta. A forradalmár heve azonban elragadta, és az életét az
elmélete alapján kitalált felépítmény erőszakos felépítésére szentelte. Ő is megfeledkezett
arról, mi lehet a közös oka annak, hogy minden termelő társadalom felépítménye
négy közös jellemzővel rendelkező osztálytársadalom volt.
1. Az értéktermelő nagy többségét nehéz
adókkal sújtották. Ebből fakadóan a nyomor vált a fő halálokozóvá.
2. Fegyverkezésre sokat fordítottak. Ez
is fokozta a szegénységet, mind közvetlenül, mind közvetve pedig ez is fontos
halálokozó volt.
3. Az elvont jövedelem többségét improduktív
célokra pocsékolták el. A társadalom
hatékonyságát fokozó felhalmozás nagyon kevés volt.
4. Üldözték az emberek ösztönös
tudásvágyát. A fejlődés elsődleges motorját, a tudásvágyat bűnnek
tekintették.
Minden osztálytársadalmat
ez a négy közös halálozást fokozó viselkedése jellemzett. Ez pedig azt jelenti,
hogy minden társadalom elsődleges
funkciója a népszaporulat fékezése volt. Ezt könnyen megértjük, ha a fenti
négy jellemző bármelyikét elhagyva megnézzük, hogyan alakult volna a
népszaporulat. Nemcsak a halálozás lett
volna sokkal kisebb, de a gyermekszületések száma is sokkal nagyobb.
Ugyanakkor a mesterségesen fokozott halálozás ellenére is minden társadalom
túlnépesedett volt. Mindegyikben többen
éltek, mint amennyi az adott erőforrások között a legjobban élt volna.
A földosztáskor
döbbentem meg azon a tényen, hogy a
magyar falvak lakossága akkor élt volna az adott feltételek mellett a
legjobban, ha talán csak ötöd annyian volnának. A falu határának
megművelésére, az adott technikai feltételek mellett, ugyanis ötöd annyi
lakosság elég lett volna. Ennek alapján értettem meg, hogy miért volt az
országban 3 millió koldus. Mert sokkal többen voltunk annál, ahány ember
számára optimális élettér lett volna az adott ország. Más okok mellett, elsősorban azért voltunk szegények, mert
sokan voltunk.
Ennek ellenére
csak azon fáradoztunk, hogy mindenki, minél jobban éljen, nem jutott eszébe senkinek, hogy mennyien kellene lennünk, hogy jobban
élhessünk.
Ajánlás.
Anti humánus minden olyan rendszer, ami nem
biztosítja a szülők gyermekvállalási jogát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése