Kopátsy
Sándor PG 2014-03-30
Az urbanizáció útjai.
Európában az
urbanizáció két vonalon történt. Az első, a görög római lényegében városok
társadalma volt. Közel ezer éven keresztül szinte minden, ami fontos a
városokban történt. Rövid ezer év után azonban a malária, majd a keltről
behozott betegségek ellen képtelen védekezés okán a városok jó ezer évre szinte
elpusztultak, és a mediterrán térség elvesztette vezető szerepét a kis
kontinensen.
Ezt követően az
Alpoktól északra alakult ki feudális társadalom, aminek a városeltartó
képessége alacsony volt. Az urbanizáció lassan történt, elsősorban azért, mert a
vidéken élő lakosság nagyon magas hányadban öneltartó volt. Iparcikkekre szinte
csak a földbirtokos osztály tartott igény, illetve volt ehhez vásárlóereje.
Ráadásul, még ebben a térségen is nagy volt a városokban. A római provinciákból
örökölt városok is magas fokon önellátók a voltak. A városi polgároknak is
voltak földjeik, ahol gabonát termeltek, és még a városi házaikban is tartottak
állatokat.
A több-kevesebb
önkormányzattal rendelkező városok maguk korlátozták a bevándorlást. A
városkapukon belül nem aludhattak idegenek. A többmilliós lakosságú államokban
10-20 százalékos volt az urbanizáció. Az ipari forradalom előtt nem is volt
ennél nagyobbra szükség, mert a mezőgazdaságiból élt a lakosság nagy többsége,
és ezek alig szorultak áruvásárlásra. Az ipari áruigényük többségét a földműves
családok maguk, részben a falusi iparosok elégítették ki.
Az ipari
forradalom előtt, a falusi lakosság mintegy huszada volt iparos, a szükséges
ipari termékek nagy többségét a házipar állította elő. A falvak áruigényét
lényegében a só és a mezőgazdasági felszerelésük vasigénye jelentette. A
vasúthálózat kiépítése előtt még bőven elég volt a 10 százalékos urbanizáció a
belső piacok ellátásra. A vasút előtt szinte csak a dohány, a gyufa, a tű, a
cérna, a népviselethez szükséges szalagok, festőanyagok jelentették a falusi
nép vásárlási igényét.
A falvakban termeltekből is csak az vált
áruvá, amire a városnak szüksége volt. A gazdaságtörténészek sem helyeznek
hangsúlyt arra, hogy a városok élelmezésének nagy részéről a városok maguk
gondoskodtak. A városi lakosságnak volt földje, ahol a kenyérgabona, a zöldség,
a gyümölcs, a bor nagy része megtermett, a családi ház udvarán pedig állatot
tartottak. A város kenyérgabonát, takarmányt, vágóállatot vásárolt a falusi
lakosságtól vagy közvetlenül, vagy kereskedőkön keresztül.
Már sokszor
leírtam, hogy a falvak csak akkor váltak
önellátókból, árutermelőkké, amikor a szállítást megoldotta a vasút. A vasút előtt a város és a közeli falvak közti
áruforgalom jelentéktelen maradt.
Azt ugyan a
történészek is hangsúlyozzák, hogy Európa keleti felén a polgárosodás csak a
19. század második felében kapott lendületet. De azt nem teszik hozzá, hogy ez
a lendület a vasútnak volt köszönhető. A
lakosság és az áruk nagyobb távolságról történő gyors és olcsó mozgatása
először csak a vasúton történhetett.
A vasút előtt
egy napi járófölnél nagyobb távolságra még a nagyon gazdagok is csak ritkán, nagy
fáradsággal és drágán juthattak el. Ez alól kivételt csak az értékes áruk
szállítása és a lábon elhajtott állat jelenthetett. A távolsági kereskedelem, a
sótól eltekintve, csak a keskeny gazdag réteg igényeinek kielégítését
szolgálta.
A vasút előtt az olcsó tömegáru, a fa, a
gabona, az építőkő forgalma csak vízi úton történhetett. A magyar
történészeknek kellene hangsúlyozni, hogy a mezőgazdasági termékek jelentős
távolsági kereskedelme a szárazföldön csak a lábon hajtott élőállat lehetett.
A 10-20 százaléknál nagyobb urbanizáció
csak a vasúthálózatra épülhetett. Európának tehát volt ideje, hogy
felkészüljön az urbanizációra, aminek az óceánok meghódítása és a belföldi vízi
utak, csatornák adtak további lendületet. Az átlag feletti urbanizáció ezért
sokáig csak a kikötők térségében történhetett meg.
Mindennek
ellenére a 18. század végére az európai urbanizáció már milliós nagy városokat
hozott létre, amelyekben politikai forradalmak születtek. Ezt elsősorban az
magyarázza, hogy a nagyvárosokba történő
bevándorlás nem volt szabályozott. Az egészségügyi vívmányoknak
köszönhetően, Európában népesdési robbanás következett be, amivel nem
tarthatott lépést a munkahelytemetés. A
munkaalkalmat reménytelenül keresők a nagyvárosokba menekültek, ahol
nyomornegyedek alakultak ki. Ezek lettek a forradalmak melegágyai.
A tudományos és
technikai forradalom egészen más urbanizációs utat alakított ki a négy
tengerentúli angolszász országban, az Egyesült Államokban, Kanadában,
Ausztráliában és Új-Zélandon. Ezek eleve
nagyon magas fokon urbanizált, nagyon gazdag társadalmak lettek.
A sikerüknek két
fő oka volt.
- Viszonylag lakatlan nagy és kedvező
adottságú területen rendezkedhettek be.
- A betelepülők többsége angolszász,
puritán volt, akikhez alkalmazkodhattak a betelepülők. A puritán angol
társadalom elég hatékonynak bizonyult arra, hogy a jelenkor következményeinek
megfelelő magas urbanizáció történt. Ebben a négy országban a nyugat-európainál
is magasabb urbanizáció alakult ki. Elsősorban Kanadában és Ausztráliában. A nagyvárosok
gazdagok, nincsenek bennük munkát nem találó, képzetlen nyomornegyedek.
Ezzel szemben, a
spanyol és portugál gyarmatok esetében más úton történt az urbanizáció.
- A betelepülők
kincsvadászok és térítők voltak. Nem földművesek akartak lenni.
- A viszonylag
nagyobb számú őslakosságot szinte kiirtották az odavitt betegségek. Az
ültetvények munkaerőigényét Afrikából behozott rabszolgákkal elégítették ki.
A latin-amerikai
országok óriási városait a lakosság jelentős hányadát kitevő nyomornegyedek jellemzik.
A társadalom számára elviselhetőnél gyorsabb népszaporulat a nyomornegyedeket
táplálja.
A latin-amerikai
urbanizációnak a hatványa Afrikában van, és még inkább várható. Ott vált katasztrofálissá
a túlszaporodó népességet felvevő, de munkájukról, városi életmódjukról
gondoskodni képtelen óriás városok hálózata. Ezek a több tízmilliós városok
jövője reménytelen. A történelem legnagyobb emberpusztításai nem a 20. század
világháborúi lesznek, hanem a túlnépesedett afrikai városok forradalmai.
A napokban
hivatkoztam egy afrikai demográfiai tanulmányra, ami szerint Afrika lakossága 2050-ig másfél milliárddal
fog szaporodni. A népszaporulat jelentős hányada a nagyvárosokba menekül.
Ezt jól jellemzi a tanulmány azzal, hogy 26 év múlva tucatnyi afrikai városnak
lesz 10 milliónál több lakosa. Lagosnak 50 millió. Ezek jövője reménytelen.
Lényegében, ha
nem is afrikai mértékben, de hasonló várható Dél-Ázsiában is.
Egyetlen kivétel Kína lesz. Csak ott
van biztosítva a megoldás két feltétele.
- A puritán lakosság.
- A népszaporulat leállítása.
Kína és Vietnám
az a két jelentős ország, amelyik lakossága puritán és még nem elég gazdag és
iskolázott ahhoz, hogy a fejlettek közé tartozzon. 2050-re ezek is gazdagok
lesznek. A világgazdaság egésze
szempontjából Kína szerepe döntő. Sem a történészek, sem a közgazdászok nem
hangsúlyozzák, hogy az 1.3 milliárd lakosú Kína példátlanul gyors fejlődése mit
jelent az emberiség egésze szempontjából. Kína mind a lakosságának mennyisége,
mind az utóbbi 25 éven mutatott növekedése tekintetében példátlan. Hatezer éve
csak az ipari forradalom során fordult elő, hogy egy magas-kultúra térségében a
fejlődés sebessége lényegesen meghaladja a többiekét. Az azonban csak az
emberiség tizedét érintette, és az éves növekedési sebessége is alig tizede
volt a kínaihoz képest. A kínai csoda során az egy lakosra jutó teljesítmény
közel tízszer gyorsabban nő, mint az ipari forradalom után a puritán Nyugaton,
és a köven ötszörösre nőtt emberiség ötödét érinti.
Száz éve Max
Weber még csak a Nyugat puritán lakosságának fölényét ismerte fel. Mára egyértelművé vált, hogy a
Távol-Keleten háromszor annyi puritán ember él, mint Európában és a négy
tengerentúli angolszász országban összesen. Ráadásul, és ezt még nem írta
le senki, hogy a távol-keletiek még
keményebben puritánok, mint a nyugati protestánsok.
Ezt bizonyítja a távol-keleti puritán
társadalmak nagyobb fejődési sebessége. Ma már nem lehet azon vita, hogy
1950-2050 közti száz év legnagyobb világtörténelmi változása az, hogy a
világgazdaság súlypontja a Nyugatról áttevődött a Távol-Keletre. Ráadásul a
nyugati kultúrkörön belül a súlypont egyre inkább áttevődik a tengerentúli
puritánokra.
A Nyugatnak egyetlen nagy előnye maradt.
Nem túlnépesedett, a népessége még messze az optimális eltartó képesség alatt
van. Elsősorban a tengerentúli négy angolszász országban, de még Európában
is, a távol-keleti térséghez viszonyítva ritka a lakosságuk.
Az is kiderült,
hogy egyelőre a túlnépesedési folyamatot
megfékezni csak a puritán népek képesek. Ahogyan Kínának sikerült
erőszakkal csökkenteni a gyermekvállalást, az Latin-Amerikában, Dél-Ázsiában és
Afrikában lehetetlen.
Kína abban is az első, ahogyan szabályozza
az urbanizációt. Arról csak halvány fogalmunk lehet, hogyan alakul Kínában
az urbanizáció, ha nem csökkentik a gyermekvállalást. Amerikai demográfusok
szerint, ha nincs a gyermekvállalás korlátozása, 500 millióval több lakosa
lenne az országnak.
A nyugati
társadalomtudósok, politikusok és közgazdászok csak botránkoznak a
gyermekvállalás Kínában történt módszerén, és tragikusnak tekintik annak várható
következményeit. Ezzel szemben, a kínai csodáról szó sem lehetne, ha 500
millióval többen volnának. Nincs olyan
kínai eredmény, ami akkor is bekövetkezik, ha változatlan szinte marad a
gyermekvállalás.
Kínában jelenleg
az urbanizáció 53 százalékos, tehát körülbelül 600 millióan élnek a városokban.
Ebből közel 100 millió a nem teljes jogú városlakók száma. Az elmúlt 15 ében az
utóbbiak száma nőtt gyorsabban. Vagyis. Kína
még az 52 százalékos urbanizációt is csak azon az áron tudta elérni, hogy a
városlakók közel harmada nem teljes jogú. A teljes jogú városlakók száma ugyanis
az elmúlt 15 évben 25-ről 38 százalékra nőtt. Ez az urbanizáció még mindig
nagyon alacsony. Alacsony akkor is, ha a nem teljes jogúakat is hozzá
számítjuk.
A kínai vezetés
az urbanizációt úgy akarja 2020-ig 60 százalékra emelni, hogy a nem teljes
jogúak aránya felére, számuk harmadával csökkenjen. Elgondolni is képtelenség,
mi lenne, ha ma Kínának nem 1.3, hanem 1.8 milliárd lakosa volna. A nyugati
ember erkölcsével összeegyeztethetetlen, hogy a város lakosságának közel
harmada az alapvető társadalmi ellátásból ki van rekesztve. De arra nem
gondolnak, hogy mi lenne akkor, ha Kínnak 500 millióval több lakosa volna, és a
népszaporulat a korlátozás előtti 2 százalék felett maradna. Vagyis évente mintegy
30 millióval több lakos felneveléséről, oktatásáról, és 20 millióval több
munkahely teremtéséről kellene gondoskodni. Ez azt jelentené, hogy az egy
lakosra jutó felnevelési és vagyonigény a nemzeti jövedelem mintegy 15
százalékát jelenten ahhoz, hogy az egy laksora jutó jövedelmet és vagyon,
valamint a foglalkoztatási szintet tartani lehessen.
Egy ilyen
kalkuláció meggyőzően bizonyítja, hogy az
1-2 ezreléknél gyorsabb lakosságnövekedés még a puritán társadalmak számára is
elviselhetetlen. A nem puritán kultúrájúak pedig még akkor sem képesek
javítani viszonylagos helyzetükön, ha nem szaporodnak.
Végül látni
kellene azt is, hogy a nem puritán országokból a lakosság szeretne a
puritánokba áttelepülni. Ezek száma mintegy százszorosa a gazdagok által
befogadhatónak. A lehetséges egy százalék azonban egyre inkább a minőségi
elitre korlátozódik. A fejlettebb társadalomba való áttelepülés ugyanis nemcsak
összegében, de még arányában is annál nagyobb anyagi előnnyel jár, minél
értékesebb a bevándorló. A világ népességének négyötöde viszonylag szegény
országokban él, és a népesség növekedés szinte csak az elmaradott háromötödben
van. Márpedig a bevándorlás lehetősége egyre inkább csak a munkaerő minőségi
elitje számára elérhető. Ezek egyre inkább világpolgárok lesznek. A nemzetek
közti mozgásuk nem lesz megakadályozható. A már gazdagok érdekeltek a
befogadásukban, a viszonylag szegények pedig egyre képtelenek lesznek a
kivándorlásuk megakadályozásában.
A tudományos és
technikai forradalom olyan világot teremtett, amiben a munkaerő olyan
világpiaci árú lett, aminek értéke a szellemi vagyonától és a befogadó ország
fejlettségétől függ. Egy generáción belül a minőségi munkaerő lesz a
legmobilabb árú a világpiacon, ráadásul ez az áru önmozgó, az érdeke mozgatja.
A tőkés
osztálytársadalmakban a tőkeáramlás volt a világgazdasági erőviszonyok
alakulása szempontjából a legfontosabb, a jelenben és még sokkal inkább a
jövőben a minőségi munkaerő áramlása lesz az elsődleges.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése