Kopátsy
Sándor PV 2014-02-03
Út a puritán vallás felé
Előre bocsátom,
hogy római katolikus vagyok, és meg sem fordult bennem, hogy vallást kellene
változtatnom. Az ugyan igaz, hogy a vallást számomra a krisztusi tanítás, és
nem az egyházam dogmáinak elfogadása jelenti. A katolikus dogmák többségét
ugyan idejétmúltnak tekintem, de létrejöttük indokoltságát a maga idejében
elismerem. Örülnék, ha többségükön túllépnének. De még az is belátom, hogy a
katolikus vallás számos dogmája a nálunk is elmaradottabb társadalmakban
indokolt maradt. Ezért megértem a Vatikán merevségét, ha Latin-Amerikát,
Afrikát, a Fülöp-szigeteket tekinti a fontosabbnak, nem Európát, nem szabad a
modern világhoz alkalmazkodni.
Igazi katolikus reformot a
családtervezésben, vagyis a gyermekvállalásban tartom indokoltnak. A
katolikusok kilenctizede ugyanis olyan országokban él, ahol a jövőjük mindaddig
reménytelen, amíg túlnépesednek. Vagyis a vallások dogmáinak a társadalom
érdekét kellene szolgálni azzal, hogy segítséget jelentsenek a társadalmuk
elsődleges feladatának megoldásához.
Azért alakult ki
számos keresztény egyház, mert nagyon eltérő kultúrák nagyon eltérő fejlettségi
színvonalon jelentkező társadalmi igénykehez kellett a vallás dogmáit igazítani.
A vallások vezetőinek is meg kell tanulni, hogy a gyorsan változó korban a
dogmák terén is rugalmasoknak kell lenni.
Ezt a törvényt először
a vallássá deformálódott marxizmus esetében ismertem fel. Marx, mivel a puritán
Nyugat tudósa volt, annak az ideológiáját fogalmazta meg. A marxizmus, mint
vallás, azaz ideológia azonban négy kultúrában vert gyökeret. Ezért négy
vallássá változott.
A puritán, protestáns Nyugaton
szociáldemokrata, a békés átmenetet hirdető marxizmus lett.
A kelet-európai ortodox keresztény
kultúrában ortodox, bolsevik marxizmus lett belőle.
A latin keresztény kultúrában euró
kommunizmusnak, holott sokkal helyesebben latin marizmusnak nevezhetné
magát.
A Távol-Keleten, a konfuciánus kultúrában
mandarinok diktatúrája lett a marxi tanításból.
Vagyis a
marxista ideológia ugyanúgy a kulturális alapjához igazodott, mint a
kereszténység. Ha ebből a szempontból vizsgáljuk a kereszténységet, belátjuk,
hogy azt is a kulturális alapjai osztották fel, szabták a kultúrájuk igényéhez.
A zsidó vallásból eredő kereszténység a görög-római
Római Birodalom kultúráinak vallása lett. Kezdetben, Európában csupán a
mediterrán és a közel-keleti kultúrák vallása volt. Először az derült ki, hogy a mediterrán, vagyis a Szent Pál által
alapított kereszténység túlságosan sok engedményt tett a görög-római vallás sok
istenhívésnek. Ez jó volt a görög-római kultúrának, de sok volt a
közel-keleti és észak-afrikai, szemita népek számára. Ezért ebben a térségben
gyorsan áttértek a keresztények a keményebb egy istenhívő mohamedán vallásra. A
szemita népek nagy többségének elveszését joggal nevezhetnénk a kereszténység
első egyházszakadásnak. Akkor is, ha a szakadást a pogány nomádok prófétája,
Mohamed kezdeményezte. Az első századok mohamedánjaink többsége ugyanis előtte
keresztény volt.
Vagyis a törzsi,
azaz vérségi alapú zsidó vallás szülte nemcsak a kereszténységet, de a
mohamedán vallást is. Az eredeti vallásalapító ugyanis mindhárom vallás és
annak későbbi elágazásai számára Ábrahám.
A görög-római
kultúra kereszténysége azonban, ahogyan a nyugat-európai agrártechnikai
forradalom győzött Európa észak-nyugati harmadában, és kialakult a kiscsaládos
jobbágyrendszer, Kelet-Európában és a Balkánon pedig fennmaradt a nagycsalád,
kettészakadt az európai kereszténységük is a latin, azaz katolikus, és a görög,
azaz ortodox szertartásúra. Ez a két kultúra az óta egyre távolabb került
egymástól.
Ahhoz, hogy a
puritán Nyugat fölénye megvalósuljon a latin mediterrán kultúrával szemben,
közel ötszáz évre volt szükség. Ahogyan
a puritán Nyugat nemcsak az európai, de minden más kultúra fölé kerekedett,
természetes igényévé változott, hogy a kereszténységét is a saját igényéhez
szabja. Ezt nem is egyetlen, hanem néhány párhuzamos egyházzal oldotta meg.
Arra, hogy a
puritán népek kulturálisan mások, mint a latinok, Max Weber hívta fel a
figyelmem, amikor kimondta, hogy a tőkés osztálytársadalmak hatékonyabban
működnek a protestáns kultúrájú népek között, mint a többi európai kultúrában.
Pedig még nem tudhatta, hogy minden felépítmény hatékonyabban működik a puritán
kultúrákban, a nyugati protestánsokban és a távol-keleti konfuciánusokban
egyaránt.
Ez a marxizmusok
esetében ugyancsak bebizonyosodott. A marxista vallás ugyanis lényegében csak a
két puritán kultúrában élte túl a 20. századot.
A Nyugaton
azzal, hogy megszűnt a vallási szerepe, baloldali szociáldemokrata párt maradt.
Egy párt a többi között. A protestáns vallás pedig egyre inkább túllép a
dogmákat őrző kereszténységen, és a krisztusi erkölcsöket megvalósító
magatartás hirdetője marad. Vigyáz a puritán erkölcsre.
A Távol-Keleten
pedig mandarin diktatúrává alakult át, ami egyre kevesebbet hivatkozik Marxra,
de egyre inkább sikeresen vezeti a perifériás szintről induló Kínát a társadalmi
elit színvonalára.
A jelenkor két
sikeres erkölcsi, a társadalom érdekéhez igazodó vallása a Nyugaton a
protestáns, a Távol-Keleten pedig a konfuciánus. Már egyik sem a dogmákat őrző,
hanem csak az erkölcsi magatartást hirdető vallás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése