Az
agyunk adja a magyarázatot.
Az ember
viselkedését csak azon az alapon lehet megérteni, hogy abban különbözik minden
fennmaradt elődjétől, hogy rendkívül fejlett agya van. Ez tette lehetővé, hogy
életének eddigi alakulását nem lehet azzal magyarázni, amivel Darwin a fajok
fejlődését megfejtette. Megmutatta, hogy a fajok a génjeik mutációival és
azoknak a környezet igényeihez történő szelekciójával alkalmazkodtak. Ez az
alkalmazkodási mód azonban csak akkor működik, ha ezt a megváltozott természeti
környezet kikényszeríti. Darwin sem vette észre, hogy változatlan természeti
környezetben nincs fajfejlődés, hiszen a faj viszonylag gyorsan idomul a
környezetéhez. Ha ez megtörtént, a szelekció kiirt minden olyan mutációt, ami
nem felel meg a változatlan természeti környezetnek. A szelekció őrködik azon,
hogy a természeti környezethez nem illő mutációk kipusztuljanak. Változatlan környezetben tehát áll a
biológiai óra.
Ebből
következően, aki a világűrben az élet nyomait keresi, annak nem elég azt
keresni, hogy hol vannak a földi élethez hasonló életkörülmények, hanem olyan
bolygót kell keresni, aminek a történetében a mi földünkhöz hasonló változások
történtek. Ennek kereséséhez azonban nincsenek eszközeink. A bolygók
történetének feltárása egyelőre reménytelen.
Darwinnak eszébe
sem jutott, hogy az emberi faj történetét magyarázza. Pedig fajunk élete nagyon
rövid idő, mintegy százezer év alatt óriási változáson ment keresztül, amihez
hasonlót a fajok története nem ismer. Ősszüleink és Darwin élete között nagyobb
különbség keletkezett, mint a fajfejlődésben valaha. Azóta még sokkal gyorsabb
fejlődésnek lehetünk tanúi. Erre a fergeteges változásra nem ad magyarázatot a
mutáció és szelekció.
Fajunkra életének
magyarázatához egészen más törvényeket kell megismerni.
Az ember és az
állat között nagyobb különbség, fejlettségi ugrás van, mint amire a fajfejlődés
magyarázatot adhat. Nagyon izgalmas volna biológiai elődeink nagyobb ismerete.
Nem reménytelen, hogy a tudomány ezekről is feltárhat többet. Számomra az a
fontos ismeret, hogy kihaltak, az ember pedig példátlan sikert arat. A
leander-völgyi ember közel 400 ezer éven keresztül élt, de az emberéhez
hasonlítható fejlődésnek a nyomai sem találhatók. Mivel a leander-völgyi ember
több százezer év alatt sem ért el jelentős eredményt, a homo sapiens pedig
százezer év alatt csodát produkált, a kis DNS különbség is minőségi ugrást
jelentett, titokzatos ennek a genetikai kulcsa, amitől az ember képessé vált
arra, hogy minden természeti környezethez az eszével igazodott.
A társadalmak,
az emberi közösségek mozgástörvényeinek megértéséhez az út az emberi agy
viselkedésének megértésén keresztül vezet. Ezt kell egyre jobban megérteni.
Az ember agya csak akkor ad az örökölt reflexétől,
a múltjából fakadó viselkedéstől eltérő útmutatást, ha még át nem élt helyzet
elé kerül.
Amióta az ember
elsősorban a termeléssel teremti meg életvitelének feltételeit, minden
társadalom spontán túlnépesedik. Az
ember, mint faj, jobban szaporodik, mint amennyit képes eltartani. Vagyis
fajunk szaporodási törvénye nem fért bele a fejlettség azon színvonalába,
amelyet az ember munkával teremtett meg magának. Erre a tényre nem figyeltek
fel a társadalomtudományok. Nem vették tudomásul, hogy minden termelő társadalom jobb életkörülményeket teremtett, mint
amennyit megengedett a társadalom eltartó képessége. Minden társadalomtudós
háborgott azon, hogy az osztálytársadalmakban olyan felépítmény működik, ami
- növeli a szegénységet, a fő halálokot;
- erőforrásinak
nagy hányadát a hadviselésre, az erőszakos emberpusztításra fordítja;
- szinte minél
szegényebb, aránylag annál több improduktív kincsképzést és felhalmozást végez,
annál jobban jellemezi a kevesek luxusa;
- szervezetten
üldözi, elnyomja az emberben rejlő tudásvágyat.
Ezen a jobb
világért küzdők háborogtak, de senki sem vetette fel, hogy mi lenne, ha az ember nem önmagát pusztító társadalmakban élne.
Pedig egyértelmű a válasz: az emberiség gyorsan önpusztító mértékre szaporodott
volna. Egyetlen jobbító tudós vagy forradalmát nem vetette fel, mivel járt
volna az osztálytársadalmak „megjavítása”. A faj szempontjából mellékes, hogy
ez az erősszakkal létrehozott halálokozás nem a társadalom sejtjein belül,
hanem a sejtek, vagyis a kisebb-nagyobb közösségek között folyt.
A fasizmus
ideológusai vetették fel először, hogy az ember genetikai tulajdonága az
emberölés. Nem vették tudomásul, hogy az
ember csak akkor önpusztító, amikor az adott élettere túlnépesedett. Ahol a lakosság létszáma nem éri el az életterének
optimális nagyságát, ott értékes az élet. Ezzel szemben a túlnépesedett
társadalmak mindegyike emberpusztító. Az szempontunkból mellékes, hogy a
fasiszták más népek pusztítására töreketek.
Az
osztálytársadalmak erkölcse csak akkor védte az egyedek élethez való jogát, ha
járványok, háborúk az életterük eltartó képessége alá csökkentette a
létszámukat.
Ezzel szemben, a túlnépesedő társadalmakban nem volt az
életnek becsülete. A túlnépesedő társadalmak az ember életét csak azért
védték, hogy erősebbek legyenek a szomszédos társadalmak elleni védekezésre,
vagy azok pusztítására. Ha nem volt lehetőség a szomszéd életterének
elrablására, azonnal jellemzővé vált a belső emberpusztítás.
De ennek módja,
és mértéke attól függ, mennyire túlnépesedett a társadalom.
Először azt kell
megállapítani, hogy mi a fajunk érdekének megfelelő népesség. Az, ami mellett az egy lakosra jutó jövedelem
a maximális. Ennek ellenére még a közgazdaságtan is a társadalmi
közösségének az erejét maximalizálja. Nem számol azzal, hogy minden faj érdeke,
hogy az egyedi érdeke optimálisan alakuljon. A csúcsragadozók ösztönösen
megérzik a túlnépesedésük, és ezért a hímek megölik a saját fajuk szaporulatát.
Lényegében ezt tette, és teszi minden osztálytársadalom. Ezért az
osztálytársadalmakat a túlnépesedésük ellen védekező társadalmaknak
tekinthetjük. Ebben ugyan a tudatosság semmi tényét nem ismerjük, tehát az
emberölést fejlett agyunkból fakadó ösztönös viselkedésnek tekinthetjük.
Az ember abban a
tekintetben is különleges faj, hogy képes az életterének eltartó képességét
növelni. De ez sokkal lassabb népesség növekedést enged meg, mint amennyi az
ember ösztönös szaporodása. Az osztálytársadalmakban azonban csak néhány nyomát
találunk annak, hogy tudatosult volna a túlnépesedés elleni védekezés
szükségessége. Ennek egyikklasszikus példája a spártai társadalomban az
újszülöttek kitétele. Életrevalóságának a próbája. Ezt azonban csupán a
katonatársadalom igénye próbájának tartom.
Annál meglepőbb,
hogy minden osztálytársadalom egymástól függetlenül alkalmazta a halálozás
növelésének mind a négy módszerét. Vagyis a társadalmi érdek felismerése, és a
szükséges módszer alkalmazása a kollektív bölcsesség eredménye volt.
Nagyon jó volna
tudni, hogy mi késztette az összes osztálytársadalmat arra, hogy négy azonos
módszerrel növelje a halálozást.
Miért adóztatták a szegény többséget?
Ez a kérdés az
óta izgat, amióta a tudásalapú társadalmakban spontán megjelent ennek a
fordítottja, a jövedelmek progresszív adóztatása, és a degresszív
visszaosztása. Az okát ugyan meg tudom magyarázni, de annak nyomát sem leltem,
hogy ennek okát valaki felismerte volna.
Az ugyan egyértelmű,
de az is felismeretlen társadalmi érdek volt, hogy csökkenjen a n épesség
szaporodása, de ezt senki sem fogalmazta meg. Az osztálytársadalmak mindegyike
mégis alkalmazta. Az ugyan tagadhatatlan, hogy a hatalom birtokosainak az
önzése örömmel fogadta a szegényektől elvont jövedelmet. De ez az önzés miért
nem működött a gyűjtögető társadalmakban, és miért nem működik a jelenkori
tudásalapú társadalmakban? Nem az egyének önző érdeke nem volt meg a
gyűjtögető, és nincs meg a jelenkori jóléti társadalmakban, hanem a társadalom
érdeke változott meg. Vagyis létezik valamiféle kollektív bölcsesség.
Ez a
felismerésem a nyugat-európai kiscsaládos feudális társadalom elemzése során
erősödött meg.
A kiscsaládos
jobbágyrendszer ugyanis egy szenzációs, mégis egyedülálló módszere a
gyermekvállalás csökkentésének. Nyoma sincs annak, hogy ebben volt tudatosság,
mégis megvalósult. Az alapja a kiscsalád, vagyis csak a szülőkből és
gyermekeikből álló társadalmi sejt. Minden kultúrában a nagycsalád, azaz több
tucatnyi tagból, több generációból álló közösség volt a társadalom alapsejtje.
Ennek sok racionális oka volt, még ma is sok híve van. Ennek ellenére Európa
nyugti felén a földesurak birtokában lévő földet kiscsaládok között osztották
fel. Ennek racionális oka volt, mégis csak Nyugat-Európában vált általánossá.
Amíg a nagycsaládok munkaképes tagjainak száma széles határok között mozgott, a
kiscsaládban lényegében két felnőtt, az apa és az anya volt munkaképes. Ezért a
jobbágytelek nagysága állandó lehetett. Nem kellett néhány évenként a
nagycsaládok eltérő létszámú munkaerejével arányosan újra osztani. Ez a
birtokhatárok rendezetlenségével járt. A hármas vetésforgó megjelenése és a
jobbágytelek felszereltsége szempontjából a jobbágytelkek állandósága fontossá
vált.
A kiscsaládos jobbágyrendszernek forradalmi
jelentőséget azonban az adott, hogy alkalmas volt a gyermekvállalás csökkentésére.
Ezt ugyan senki sem ismerte fel, pedig fennek volt köszönhető, hogy Európa
nyugati fele minden más kultúra fölé emelkedett.
A kiscsaládos
jobbágyrendszer gyermekvállalás csökkentő szerepét, és annak forradalmi hatását
más többször leírtam, de nem találtam megértésre.
A francia
történészek már a két háború közt kimutatták, hogy Európa nyugati felén a
jobbágyok a húszak éveik végén házasodtak. Szemben a világ minden más
kultúrájában a házasságokat tizenévesek kötötték. Tehát a nyugat-európai feudális társadalom volt az egyetlen, ahol az
első 2-3 szülés elmaradt. Ennek következtében az anyák alig fele annyi
gyereket szültek, mint bárhol a világon, annak ellenére, hogy az anyák várható
életkora hosszabb volt. A középkorban még a sok szülés önmagában is halálokozó
volt.
Ezzel
párhuzamosan számos további előnye is volt a kiscsaládnak.
- A szülők, elsősorban az anyák már felelős
felnőttként nevelték a saját gyermeküket. A nagycsaládos rendszerben a még tapasztalatlan anyák
szültek, de a gyermeknevelés a nagycsalád közös gondja volt. A munkaképes korú
anyák dolgoztak, az öregek, a nagyobb gyermekek foglalkoztak a kicsikkel.
- A nagycsalád előnyére már utaltam, a
legnagyobb hátránya azonban az, hogy a már munkaképtelen öregeké a korlátlan
hatalom, az értéktermelők pedig érdektelenek. Ezt megtanulhattuk a
kollektivizálás első éveiben, amikor a tényleges hatalom a gépállomások kezébe
került, az üzemen belül pedig a pártitkáré volt a főhatalom.
- A kiscsalád az újra fogékony, a
nagycsalád pedig konzervatív, visszaretten minden újtól. Ez végigvonult
Európa történetén. Európa kiscsaládos népei emésztették meg a reneszánszot, a
reformációt, a felvilágosodást, az ipari forradalmat, a polgári demokráciát
éppen úgy, mint a marxizmus nyugat-európai formáját, a szociáldemokráciát.
A kiscsalád
tehát a nyugat-európai feudális rendszer zseniális találmánya volt, de nem a
zseniális politikai vezetők találták ki, hanem a kollektív bölcsességnek
köszönhetjük.
A rendszer
lényege, hogy csak annyi gyermeket vállaló család jöhet létre, ahány jobb
ágytelek van. Ez pedig alig nő, mert a földesurak érdeke, hogy ne legyen kisebb
a jobbágytelek, mint amennyit a két szülő képes megművelni. Ez esetben maximális
a beszedhető tized.
Európa nyugati
fele azért emelkedhetett minden más kultúra fölé, mert sokkal kisebb
túlnépesedési nyomást kellett elfojtani, mint a többi kultúrának. Ezért
lehetett humánusabb.
A történészek
azt sem vették észre, hogy a jobbágyfelszabadítással megugrott a népszaporulat.
Amíg a földesúré
volt a föld, ő vigyázott arra, hogy teleinél ne legyen több gyermekvállaló
család. A felszabadulások után a jobb ágyból a saját földjén gazdálkodó
kisárutermelő paraszt lett, aki már a gyermekei között feloszthatta a birtokát.
Ezért aztán a jobbágyság felszabadítása megszüntette a sok évszázados késői
házasság kényszerét. Ennek hatására megugrott a gyermekvállalás éppen akkor,
amikor a higiénia felerősödött, csökkent a halálozás. Európa nyugati felén a
sok évszázados évi néhány ezrelékes népszaporulat többszörösére gyorsult. Ebből
csak azért nem lett túlnépesedési vállság, mert egyrészt Nyugat-Európa a világ
ipari műhelye lett, másrészt megindulhatott a kivándorlás. Amerika felfedezése
Nyugat-Európa életterét megtízszerezte.
Európa a jobbágyfelszabadulás után csak
azért nem került a túlnépesedés vállságába, mert óriási jövedelem folyt oda a
gyarmatokról, és munkaalkalmat lehetett találni az óceánokon túl.
A 20. század
tudományos és technikai forradalma aztán a fogamzásgátlással, a nemi érettségbe
nyúló tanulás és a jólét meghozta a gyermekvállalás tervezhetőségét. Európa
nyugati felén spontán leállt a népszaporulat, ezzel az osztálytársadalmak
objektív szükségszerűsége. Ahol nincs
túlnépesedési veszély, ott nincs szükség osztálytársadalomra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése