Kopátsy
Sándor PG 2014-02-06
Mikor indokolt egy veszteséges vállaltot
felszámolni?
Magyarország lényegesen gazdagabb, el nem
adósodott, ország lenne, ha a rendszerváltást kínai módon hajtottuk volna
végre. Ezt az állításomat senki sem hiszi el, de még arra sem szánta el
magát senki, hogy utána számoljon. A rendszerváltást politikai sikernek
könyveljük el, és nem foglalkozunk a társadalmi és gazdasági hibáival.
Megelégszünk azzal, hogy a rendszerváltás előtt nem volt az országunk szuverén,
utána pedig az.
A magyar
rendszerváltás lényegében a csatlós államokéhoz hasonló volt, de azoknál jóval
liberálisabb. Eladtunk minden állami vállalatot, amire volt vevő. Sőt
garanciákat is adtunk azok jövedelmezőségére, ha csak úgy találunk rá vevőt.
Nemcsak azt adtuk el, minél várható volt a korábbinál hatékonyabb működtetés,
hanem mindent, amire volt vevő. Az utóbbi jellemző a közművek, szolgáltató
kiárusítása.
Máig nem láttam
statisztikát arról, hogy ebben a tekintetben, időben és arányban hogyan tért el
a magyar kiárusítás a többi csatlós országétól. Az azonban vitathatatlan, hogy
a bolsevik rendszerben mi voltunk a legvidámabb barakk, a rendszerváltás utáni
szereplésünkkel pedig nem állunk az élen.
Ebben a tekintetben is merőben más úton
járt Kína. Nem adtak el szinte semmit. Csupán megengedték, hogy a külföldi
tőke befektessen. Nálunk erre csak akkor került sor, amikor már mindent
eladtunk, amire vevőt találtunk. Ennek ellenére nőt a külső adóságunk. Nem
annyira a volumene, mint sokkal inkább annak kamatterhe.
Ennél nagyságrenddel több kárt okozott a
veszteséges vállatok és a termelőszövetkezetek felszámolása. Elvünk volt,
hogy ami veszteséges, az eleve kártokozó, akkor is fel kell számolni, ha nincs
rá vevő. Ennek során felszámoltunk
mintegy másfélmillió munkahelyet, azzal, hogy majd jön a külföldi tőke, és
teremt ezeknek munkaalkalmat. Arra nem gondolt senki, hogy a felszámolt
munkaerőre van-e valahol kereslet. Pedig mindenki tudta, hogy ezek elenyésző
hányada versenyképes az európai munkaerő piacon. Pár százezer leépített váltott
át kisvállalkozóvá. Ezek többsége is csak akkor, ha a normatív adózási terhek
jelentős hányada alól ki tud menekülni.
A veszteséges
vállalatok és szövetkezetek felszámolása következtében az optimálisnál is
magasabb foglalkoztatásunk pár év alatt átesett a másik végletbe. Még a volt csatlósok között is nálunk lett
a legalacsonyabb a foglalkoztatás. Egyelőre jele sincs annak, hogy ebben a
tekintetben jelentős javulás várható. A jelenlegi kormány ugyan programjába
vette egymillió új munkahelyteremtést, de ezt is legfeljebb tíz év múlva várja.
A rendszerváltás
idején az adott foglalkoztatási szabályok mellett, ennek nagyon kicsi a
realitása. Ma is hiányoznak a feltételei.
- Ennek a munkaerőnek
a többsége eleve nem olyan szakmájú és magatartású volt, amire az európai
piacon kereslet akkor sem volt, ma sincs.
- Egy millió
munkahelyteremtés tőkeigénye olyan óriási, amire évtizedeke alatt sem
számíthattunk. Senki sem vette a fáradságot, hogy kiszámítsa, mennyi tőkére
volna szükség ennyi hatékony munkahely teremtésére.
Ki kell tehát
mondani, hogy a jelenlegi
foglalkoztatási feltételek mellett az egymillió új munkahely teremtése nemcsak
akkor, de ma sem irreális feladat.
Előbb azonban
térjünk vissza arra, mint kellett volna a veszteséges vállaltokkal,
szövetkezetekkel kezdeni.
Azt, amit
Kínában tettek, és tesznek továbbra is. Minden
veszteséges vállaltot fenn kell tartani mindaddig, amíg a munkaerejét másutt
nem tudjuk úgy foglalkoztatni.
A kínai vezetés azzal
igazolta veszteséges vállatok további működtetését, hogy nekik nemcsak a
jelenleg foglalkoztatott létszámot kell tartani, hanem még évente a belépő
korosztály többlete számára is munkahelyet kell biztosítani. Kínában ugyanis
akkor még elviselhetetlenül gyors volt a népszaporulat, évente mintegy
húszmillió népességtöbblettel, ezzel tízmillió új munkahelyre volt igény. Ezen
felül a kínai mezőgazdaságban évente további tízmillió munkaerő szabadult fel.
A lakosság számának
gyors növekedéséből származó munkahelyteremtést megfékezték a gyermekvállalás
hatósági korlátozásával, de ennek jótékony hatása csak a születés után mintegy húsz
év múlva jelentkezik. Vagyis. Kína szinte csak most érezheti a kevesebb
gyermekvállalás munkaerő piaci hatását.
Nálunk könnyebb
lett volna a munkaügyi helyzet kezelése.
- Eleve magas volt
a foglakoztatási rátánk.
- A falusi
lakosság már be volt vonva a munkamegosztásba.
A magyar rendszerváltás ugyanis lassú
népesség növekedést és magas foglalkoztatást örökölt. A rendszerváltás meg lehetett
volna oldani néhány százezer, viszonylag rövid idejű munkanélküliséggel. Mivel
a tartós munkanélküliség alacsony aránya is káros, azt eleve el kellett volna
kerülni. Minden olyan munkahely
felszámolás, aminek tartós munkanélküliség a következménye, bármi áron elkerülendő.
A foglalkoztatási szintet többé-kevésbé
megőrző rendszerváltásról lebonyolítóknak fogalmuk sem volt. Ezzel szemben
a kínai vezetés számára fel sem merült, hogy szabad volna leállítani a működő
veszteséges vállalatokat. Őket a helyzetük is arra kényszeríttette, hogy csak
olyan reform lehet eredményes, aminek bevezetése során nem csökken, a nem folyamatosan
növekedik a munkahelyek száma. Az ő iparosításuk, urbanizációjuk valahol ott
tartott, ahol a magyar gazdaság a háború után volt.
Mi már a Rákosi-rendszerben néhány év alatt
megvalósítottuk a teljes foglalkoztatást. Igaz csak úgy, hogy a munkaerő
mintegy negyede veszteséges vállalkozásokban és a felduzzasztott államapparátusban
dolgozott. A veszteséges vállalatokban és
a felduzzasztott bürokráciában dolgozók aránya meghaladta a két milliót. Ez
az arány a közel 150-szer népesebb Kínában 300 millió munkanélkülit jelentett
volna.
Egyetlen magyar
közgazdásznak sem volt fogalma arról, hogy mivel jár a nagyon alacsony
foglalkoztatásra való áttérés. Azt csak most látom, hogy az erőltetett iparosítás ugyan tele volt hibával, de összességében nagyon
pozitív történelmi tett volt. Ezer éves történelmünk során csak az
erőltetett iparosítás oldotta meg először a társadalom munkaerejének
mozgósítását. Fogalmunk sem volt arról, hogy magas foglalkoztatás volt az elsődleges társadalmi érdek, és ehhez az optimális
megoldást az erőltetett iparosítás jelentette. Csak a rendszerváltás után,
az első évek tapasztalatai alapján döbbentem arra, hogy micsoda kolosszális
veszteséggel járt volna a nagy és reménytelen munkanélküliség. Ma már tudom,
hogy 3-5 százalékos, hat hónapnál nem
hosszabb munkanélküliség az optimum.
Erre Dél-Korea
mutatta meg a példát a világnak. A koreai háború után, dél-Koreában katonai
diktatúrát vezettek be, és öt éven keresztül 2.400 óra volt a munkaidő.
Gyakorlatilag tűrhetetlen volt, és maradt máig is a hat hónapnál hosszabb
munkanélküliség. Ezt a rovatot máig üresen hagyják.
A dél-koreai
csoda nemcsak arra figyelmeztet, hogy a tartós munkanélküliség tűrhetetlen, de
arra is, hogy az olyan ország, ami alacsonyabb
szintről kezdi, annak a fejlettebbeknél évente több munkaórát kell teljesíteni.
Azonos munkaidővel nem lehet utolérni.
A fejlettségtől
független munkaidő kikényszerítése mind a nyugati szakszervezeteknek, mind a
keleti marxistáknak közös hibája. Ideje volna felismerni, hogy a 4-6-ször
gazdagabb országokat nem lehet úgy utolérni, hogy csak annyi órát dolgozunk,
mint azok.
Ha Európa
nyugati felének a jelenlegi lemaradását magyarázni akarjuk, elég tudomásul
venni, hogy Európában lényegesen
alacsonyabb mind a foglalkoztatási ráta, mint az évente ledolgozott órák száma,
nemcsak a távol-keleti, de az észak-amerikai országokhoz képest is. Az EU
tagországokban a foglalkoztatási ráta átlaga 60, Észak-Amerikában 70, a Távol-Keleten 80
százalék. Ráadásul, az egy évben ledolgozott órák számában is hasonló a
különbség. Az EU országokban 1,650, az Egyesült Államokban 1.750, a Távol-Keleten
1.850 órát dolgozik a munkavállalók átlaga.
Ezek után ne
csodálkozzunk, hogy az egy laksora jutó jövedelem, és vagyon növekedésében
ennél is nagyobb arányú a különbség.
A rendszerváltás
gazdaságpolitikai útvesztéséről az első jelzést az adta, hogy nem találtam akkora
veszteségű vállalat, aminek a leállítása nem csökkentette a népgazdaság
teljesítményét. A legnagyobb vállalati vesztesség
is sokkal kisebb volt, mint ami a felszámolással járó kár.
Könnyű volt
kiszámítani, hogyha a veszteséget szembeállítottuk a kifizetett bérek
kétharmadával, a bérjárulékkal, a költségvetésbe történő befizetésekkel, és
amortizációval. Ebből kiderült, hogy minden
vállalat esetében jelentős költségvetési veszteséget okozott a felszámolás.
A tartós munkanélküliség okozta erkölcsi következményekről akkor még fogalmunk
sem volt.
Sajnos, ilyen
mérleget nem készített a leépítést bonyolító apparátus. Egyszerűen, úgy
kezelte, ami a vállalkozás számára veszteséges, az a társadalom számára is azt.
Ma már tudom,
hogyan kellett volna akkor, és hogyan kell ma kalkulálni.
Abból kell
kiindulni, hogy a társadalom számára
minden értéktermelő munkavégzés fontos, a tartós munkanélküliség pedig
mindennél rosszabb. Ezzel szemben a foglalkoztatási jogszabályok csak az olyan
foglalkoztatást engednek meg, amelyik a normatív foglalkoztatási feltételekből
fakadó munkaadói kiadásnál nagyobb. Ez a követelmény azt jelenti, hogy nem
találhat foglalkoztatást az olyan munkaerő, aki nem termeli meg a
munkaadójának, a vállalkozásának a foglalkoztatásával járó minden költségeket.
Ez a küszöb
automatikusan kizárja a foglalkoztatásból mindazokat, akiknek a foglalkoztatása
ezt a küszöböt nem éri el. Minél magasabb ez a küszöb, a munkaerőnek annál
nagyobb hányada nem talál munkát.
A társadalom érdekénél
nagyobb munkanélküliség ugyan minden piacgazdaságban is jelen van, pedig ott a
tulajdonos dönt a felszámolásról. Az azonban sokkal bölcsebben méri fel a
felszámolás indokoltságát. Az a vesztesége vállalatát csak akkor számolja fel,
ha az a működtetés nagyobb vagyonvesztéssel jár, mint a felszámolás.
A teljes
foglalkoztatást kierőszakoló szocialista gazdaságokban azonban a veszteséges
vállalatok aránya sokkal nagyobbra duzzadt, mivel a vállalatvezetést nem
érintette a vagyonvesztés.
A tőkés piacgazdálkodást folytató
társadalmakban is jelentős az olyan munkanélküliség, aminek a foglalkoztatása
javítaná a társadalom teljesítményét, de nem nő olyan nagyra, mint ahova a
tervgazdálkodó országok eljutottak. Ugyanis, csak ezekben volt ideológiai
parancs a teljes foglalkoztatás, és lehetséges a veszteséges vállaltok
zavartalan működése.
Azt sem ismerjük
el, hogy a tőkés vállalt sem áll le mindaddig, amíg a vesztessége nem haladja
meg a leállítással járó vagyonvesztést. Azt ugyanis a tőkéstulajdonos is tudja,
hogy az amortizáció meg nem térülése általában kisebb veszteség, mint a leállás,
ami az állóeszközök nagy hányadának megsemmisülésével jár. Vagyis, amit a
felszámolással járó veszteséget állítja szembe a mérlegben megjelenő veszteséggel.
Nagyon kíváncsi
volnék egy olyan felmérésre, ami megmutatná, mennyi vagyont kellett leírni a
veszteséges vállaltok leállítása okán. Kiderülne, hogy a tőkés mennyivel megfontoltabb,
mint a hatóság bürokratája. Pedig a tőkésnek nem kell számolni a leállítások
által okozott erkölcsi kárral.
Sokszor gondolok
arra, mennyivel másként viselkedett volna a tőkéstulajdonos, mint az állami
bürokrata. Pedig az utóbbinak kellett volna nagyobb súllyal figyelembe venni az
okozott társadalmi kárt is.
A szocialista hatalmat szolgálók számára
dogmából fakadó kötelesség volt a mindenki számára munkaalkalmat biztosítani.
Ennek a
fenntartására, ha nem is tudatosan, hanem spontán kialakultak a módszerek.
Mindenek előtt három:
- A veszteségek által
okozott fogóeszköz hiányt az állami megtérítette.
- Az átlagbér
hatósági szabályozása.
- A
munkanélküliség hatósági üldözése.
A vesztességek megtérítésének két
formája volt. Egyrészt a vállat veszteségéből képződő pénzügyi hiány
megtérítése a költségvetés terhére. A vagyonveszteség pedig csak a mérlegben
jelent meg. Mivel az állam volt a tulajdonos, a vagyonvesztés a vállaltot nem
érintette.
Az átlagbér ellenőrzésnek csak a
szükségszerűségét, és a kártékony oldalát láttuk.
Szükségszerű volt, mert a teljes
foglalkoztatás mellett a munkaerő kereslete meghaladta a kínálatát. Ezért a
vállatok emelték volna a béreket. Ezzel növelve az inflációt.
Káros hatása volt, mivel az átlagbér
ellenőrzése megnehezítette a minőségi munkaerő elegendő motiválását. Vagyis a
munkaerő felső harmada nem volt kellően érdekelve a nagyobb teljesítményben, hiszen
ennek megfizetését akadályozta az átlagbér ellenőrzése.
A vállaltok érdekeltek voltak abban, hogy a
gyenge minőségű, alacsony bérű munkaerőt is foglalkoztassák, mert csak így
fértek bele a kötelező átlagbérbe. Akkor még fogalmunk sem volt arról, hogy a
gyenge minőségű és a pályakezdő munkaerő foglalkoztatása a piacgazdaságokban is
egyre nagyobb probléma lesz. Ezt, nálunk megoldotta az átlagbér ellenőrzése.
Ma már világos,
hogy a piacgazdaságokban is krónikus
probléma a gyenge minőségű munkaerő foglalkoztatása.
Mivel a több
évtizedes tervgazdálkodásban megtűrték a veszteséges vállaltok működését,
ugyanakkor a foglalkoztatási feltételekben a fejlettebb nyugati országokat
utánozták, egyre jobban felgyülemlett a nyereséges vállalkozásokban alkalmatlan
munkaerő. Az tehát nem vitatható, hogy a negyven éves szocialista rendszer
magas foglakoztatása hatására a rendszer váltás idejére lényegesen magasabb
arányban dolgoztak veszteséges vállalatoknál olyanok, akiket a tőkés országok
foglalkoztatási rendszere nem vett volna fel.
Ugyanakkor a teljes foglalkoztatásnak nagy
előnye is volt, nem veszett el a normatív foglalkoztatás esetén nem használható
munkaerő.
Ez a különbség
jól jelentkezett a háborút követő újjáépítés éveiben, amikor a bolsevik
rendszerben gyorsabban visszaállt a háború előtti szintre. Aztán azonban
megfordult a helyzet. A tőkés társadalmak fejlődése lett lényegesen gyorsabb,
mint a bolsevik társadalmaké.
A tőkésállamok
fölénye azonban nem csupán a rendszeren múlt, hanem a kultúrán is. Szovjet
megszállás alá ugyanis Kelet-Németország és Csehország kivételével, olyan
országok kerültek, amelyek fél-perifériás szinten álló nem protestáns kultúrájúak
voltak. Ezek a tőkés táborban sem lettek volna sikeresek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése