Kopátsy Sándor EH 2019 09 03
A politikai hatalom minősítése a második világháború után
A magyar történészek még nem vették a bátorságot arra, hogy
minősítsék a második világháború utáni lényeges politikai
változás hozókat. Ez azért válhatott jellemzővé, mert egyik
kormányzatunk sem vette tudomásul, hogy a magyar társadalom
képtelen volt az arisztokrácia és az úri középosztály hatalmát
leváltani, és a 20. századi európai demokrácia társadalmává
átalakulni.
Az első világháború elvesztése után, az ország területének
kétharmadát leválasztását jelentő Trianoni Szerződést és az
ezzel járó alig tízmilliós nemzeti állammá való átalakulását
nem vették tudomásul. Ez azért volt meglepő, mert a Bécsi
Udvar számára már 1849 áprilisán egyértelmű felismerés volt,
hogy az egész Kárpát Medence nem maradhat osztatlanul a Magyar
Királyság. Ezért 1848 ravaszán a csehországi Olmützbe
menekült Császári Udvar leváltotta az alkalmatlanak tartott
császárt, I. Ferdinándot, és utójává emelte a még kiskorú
Ferenc királyi herceget azzal, hogy vegye fel a hatvan éve elhunyt,
reformer József császár nevét is. Így lett a Ferencz királyi
főhercegből Ferenc-József császár azzal a feladattal, hogy a
Habsburg Birodalom egészének átalakításán belül, a már
vesztésre álló Magyar Szabadságharc után fel kell osztani az
egész Kárpát Medencét uraló Magyar Királyságot is. Az
Olmützi Alkotmányt ugyan nem írta alá az ifjú császár, mivel a
konzervatívoknak sok, a liberálisoknak kevés volt. Ez 1848
áprilisában történt. A Kossuth által vezetett szabadságharc
csak hat hónappal később fejeződött be, közben azonban az
észak-itáliai osztrák örökös tartomány elszakadt a Habsburg
Birodalomtól, és létrejött az olaszok egységes Olaszország
szerves részévé vált. Ezt a Bécsi Udvar úgy értelmezte, hogy a
szabadságharcát vesztett Magyar Királyság feldarabolása
veszélyeztetné a Habsburg Monarchiában maradását. Ezért a
Császári Udvar a Világosi Fegyverletételben megelégedett azzal,
ha nem a fellázadt Magyarországot ítélik bűnösnek, hanem csak
császárnak tett esküjüket megszegő katonákat minősítik
hazaárulóknak. Ezzel az egész Kárpát Medencét uraló Magyar
Királyság egysége fennmaradt. Az Olmützi Alkotmányt
elfelejtik, Kossuth pedig Magyarországban a nacionalizmus jelképe
maradhat. Ez a kompromisszum nemcsak a Bécsi Udvar jól felfogott
érdeke volt, hanem a magyar nacionalizmus is élvezhette a császár
bizalmát.
Az annál nehezebben érhető, hogy a magyar történészek is
örömmel hunytak szemet a felett, hogy az egész Kárpát Medencét
uraló Habsburg császár már hetven évvel Trianon előtt, 1848
áprilisában felosztotta a történelmi Magyarországot. Az még
érthető, hogy a Horthy rendszer is mélyen hallgatott az Olmützi
Alkotmányról, de az érthetetlen hogy ezt teszik ma is nemcsak a
magyar történészek, de a magyar kormányok is.
Az Olmützi Alkotmány felosztotta a Magyar királyságot.
A határőrvidék, a Bácska és a Bánát az osztrák
Hadügyminisztérium felügyelete alatt maradt. Ez volt az országnak
azon része, ami már a szabadságharc előtt nem volt a történelmi
Magyarország része. Ebben szűnt meg először az analfabetizmus.
Ezt sem tanítja a történelmünk.
Horvátország örökös tartománnyá válásával
megvalósult Jellasics álma. Ráadásul hozzá tartozott, nemcsak
Szlovénia, de az Adria partvidéke is.
Az Erdélyi Fejedelemség ugyancsak a császár alá rendel örökös
tartomány lett. De az ott élő románság is egyenjogúságot
kapott.
Trianonhoz képest két jelentős különbség volt.
A Felvidék, vagyis a mai Szlovákia és a Partium Magyarország
marat. A Bécsi Udvar nem akarta a legfejlettebb tartományt, a Cseh
Királyságot Szlovákiával még jobban megerősíteni.
Azt nemcsak a magyar közvélemény tudja, de még a magyar
történészek sem tudatják, hogy a Bécsi Udvar 1849 áprilisában
a történelmi Magyar Királyságot közel annyira az elemire
bontotta, mint ami hetven évvel később, az első világháborút
lezáró Trianoni Békeszerződésben történt. Most száz évvel
később, még mindig azt tartja a közvélemény, hogy az ezer éves
országuk nemzeti államokra történő felosztása váratlanul
esemény volt. Ma sem tudatosítjuk, hogy előtte hetven évvel már
maga a Habsburg Birodalom is idejét látta annak, hogy nemcsak a
történelmi Magyarország, de még a sok etnikumot, kereszténységet,
nyelvet beszélő, házasságokkal épült Habsburg Birodalom ideje
is lejárt.
Nemcsak a magyar közvélemény, de a magyar történészek is azt
hiszik, hogy a Habsburg Birodalomban a jelentős, néhány milliónál
nagyobb létszámú etnikumai számára nem várva várt esemény
volt a nemzeti államokká válás. Ez a várakozás csak a csak a
szlovákok és a ruténok esetében az olmützi alkotmányban, 1889
áprilisában még nem, csak a Trianoni Szerződésben valósult meg.
Az Olmützi Alkotmányt azért tartják titokban, mert annak
ismeretében a trianoni megcsonkítást nem lehet váratlan
eseménynek beállítani. Ez érthető volt a Horthy rendszerben,
de érhetetlen lett a második világháborút követő szovjet
megszállás után, és ma.
De a bolsevik Szovjetunió tudomásul vette a Trianon utáni
helyzetet. A történészeink úgy állítják be, hogy Trianon
váratlan, előzmények nélküli meglepetés volt, azt csak a
bolsevik Szovjetunió nyomására kellett tudomásul venni.
Ez a megítélés a rendszerváltás óta sem változott.
A magyar történészek a következetes magyar földreformot ugyan
természetes magyar kívánságnak minősítik, de azt fel sem vetik,
hogy ez 1919-ben miért nem történt meg. Azért, mert a magyar
arisztokrácia és az úri középosztály hatalma a második
világháború után is fennmarad, ha nem kerülünk bolsevik
megszállás alá. Semmi jele nem volt annak, hogy az
arisztokraták és az úri középosztály hatalmát akkor is
felszámolja a háborút követő első általános és titkos
választás, ha minket is a tőkés demokráciák szállnak meg.
Ezzel szemben a bolsevik megszállás és az általános és titkos
szavazás ellenére is a korábbi társadalmi állapotok maradtak
volna fenn. Az ország legnépszerűbb politikusa az ultrakonzervatív
Mindszenty bíboros, és a legtöbb szavazatot kapó párt a
következetes földosztás kerülgető Kisgazdapárt maradt. Még
egyetlen magyar történész sem merte kimondani, hogy a végrehajtott
radikális földreform csak azért valósulhatott meg, mert a
bolsevik Nagy Imre volt a földművelésügyi miniszter, és a Jaltai
Szerződés Magyarországot is azok közé az országok közé
sorolta, ahol a Szovjetunió érdekei érvényesülnek. Ennek
következtében a Szövetséges Felügyelő Bizottság döntései is
a szovjet elnökének döntésein múltak. Ennek ellenére az első
parlamenti választáson, a titkos szavazásnak köszönhetően,
olyan kormány alakult, amelyiknek a miniszterelnökét a
Kisgazdapárt adta. A Szovjetunió befolyása csak 1947-ben valósult
meg, amikor a Magyar Kommunista Párt főtitkára, Rákosi Mátyás
lett a miniszterelnök, és a baloldali blokkal, a Szociáldemokrata
Párttal és a Nemzeti Parasztpárttal közös kormány alakult. A
koalíciós pártok azonban gyorsan megszűntek. A Szociáldemokrata
Pártot beolvasztották a bolsevik állampártba, a Nemzeti
Parasztpártot pedig felszámolták. Az állampárt diktatúrája
egészen a rendszerváltásig, a Jaltai Szerződés megszűnéséig
fennmaradt annak ellenére, hogy a közvélemény óriási többsége
nem értett ezzel egyet.
Ezt mindennél világosabban bizonyította az 1956-os forradalom, ami
alig két hét alatt bebizonyította, hogy a Rákosi rendszer
diktatúrájával nem értett egyet a közvélemény néhány
százaléka sem. A forradalom először a bolsevik Nagy Imrét emelte
a miniszterelnöknek, de ő sem a tényleges világpolitikai
helyzetet, sem a lakosság óriási többségének a bolsevik
diktatúra elutasítottságát nem értette meg. Ezért engedett a
forradalom elvárásának, a több pártos demokrácia követelésének.
Rákosi megítélése.
Rákosi Mátyás legnagyobb érdeme az arisztokrácia és az úri
középosztály hatalmának felszámolása volt, amit csak durva
erőszakkal, és következetesen megvalósított. Ezt a feladatot
talán senki nem lett volna képes megoldani, mivel az ország
közvéleményének nagy többsége ezt elutasította. Rákosi csak a
Szovjetunió támogatására támaszkodhatott. Ezt pedig csak úgy
lehetett biztosítani, ha szinte csak az első világháború utáni
proletárdiktatúra leverése után a Moszkvába menekült néhány
tucat káderre támaszkodik. A magyar értelmiségben nem voltak
olyan kommunista szerepet vállaló káderek, kivéve a megmaradt
zsidó értelmiség biztonságot kereső értelmiségieket. Ha ezek
nem vállalják el a védelműket biztosító együttműködést
Rákosival, szinte képzett káderek nélkül maradt volna. Ezt
látva a magyar nem zsidó értelmiség messziről kerülte a
Kommunista Pártot.
Ezzel szemben én egyetértettem azokkal, akik a Parasztpáron belül
a kommunistákkal való szövetség, a Baloldali Blokk híve voltak,
mert egyrészt felmértem, hogy tudomásul kell venni, a
Szovjetunióhoz kötöttségünket, másrészt az erőltetett
iparosítást az egyetlen megoldásnak tekintettem annak érdekében,
hogy a lakosságnak a mezőgazdaságból való megélésre
kényszerítettek kétharmadát nagyon gyorsan az iparban és a
szolgáltatásokban kell foglalkoztatni. Ezt pedig csak a
Kommunista Párttól lehet elvárni. Azt a Horthy rendszer alatt
megtanultam, hogy az arisztokrácia és az úri középosztály alig
lép túl a hadiipar fejlesztésén, és a semmi lényeges változást
nem hozó földreformon. A Jaltai Szerződés fenntartása pedig a
fegyverkezési versenyben erőtleneknek bizonyult tőkés demokráciák
rá voltak szorulva az Egyesült Államok katonai védelmére. Az
pedig fontosabbnak tartotta a gyarmatok felszabadítását, mint a
Szovjetunió erejének a korlátozását.
Ezért az Egyesült Államoknak érdeke volt, hogy a Szovjetuniónak
Európában létrehozott katonai fölénye fennmaradjon. Ezt nemcsak
az antikommunista értelmiség, de a bolsevik Nagy Imre sem értette
meg.
Roosevelt volt az egyetlen amerikai elnök, aki felismerte, hogy a
bolsevik rendszer versenyképtelenebb, mint a tőkés társadalmak,
ezért az elsődleges világpolitikai feladat a gyarmatok és az
elnyomott népek szabadsága, a Szovjetunió társadalma pedig eleve
versenyképtelen a polgári demokráciákkal szemben. Ez ugyan csak
1990-ben a szétesése után vált a bolsevik Szovjetunió
felügyelete alá rendelt országokban nyilvánvalóvá.
Ezt már a század elején felismerte Max Weber, amikor a Nyugat
társadalmai között csak a protestáns kultúrájú népeket
minősítette arra, hogy a tudományos és technikai forradalom
alépítményét képesek másoknál hatékonyabb felépítménnyel
működtetni. Ez alatt azt értette, hogy a latin népek nem elég
puritánok arra, hogy a protestánsokkal versenyképesek legyenek.
Ezt ő sem tette hozzá, hogy az ortodox keresztény és az arab
országok erre még képtelenebbek.
A Rákosi rendszer objektív mércéje.
Diákkorom óta igyekeztem a társadalmak fejlettségnek objektív
mérésére. Ezért fogadtam örömmel, amikor az ENSZ rátért a
tagországainak az objektív sorrendjének mérésére. Ezt
megelőzően az volt a nagyobb ország, aminek több lakosa volt. Ezt
ugyan a világpolitika alakulása nem vette tudomásul, mivel a
hatalmi erőviszonyokat a haderők ereje alakította, vagyis a haderő
erejével történő sorrend javítása volt az elsődleges.
A közgazdászok pedig azzal mérték, az országok nagyságát,
hogyan alakul az országok nemzeti jövedelme. Ez a mérce
továbbra is elsősorban az országok lakosságának nagyságától
függött.
Az országok társadalmi fejlettséget a lakosság azonban azzal
mérte, hogy a lakosság hol érezte jobban magát, hol volt magasabb
az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon. Ezt a
társadalomtudományoknak is tudomásul kellett venni. Az volt a
fejlettebb társadalom, ahol magasabb volt az egy lakosra jutó
jövedelem. Ez a mérce azonban nem vált alkalmas a tényleges
társadalmi erőviszonyok sorrendjére.
Ezt felismerve az ENSZ statisztikusai modernizáltak, és a
tagországok társadalmi fejlettségét három adat, az egy főre
jutó jövedelem, a várható életkor és az átlagos iskolázottság
eredőjével mérik. E mutató alapján a városállamok kerültek
volna az élre. Ezt azzal oldották meg, hogy a társadalmak
összevetését csak 5 millió lakosúak felett veszik figyelembe.
Ezzel az európai törpeállamok kikerültek, a 7 milliós Szingapúr
viszont rangsorolt állam maradt.
Ez az ENSZ mutató még jobb lenne, ha az egy lakosra jutó
vagyont is figyelembe vennék, az egy főre jutó jövedelmet és
vagyont összeadnák.
Ez a mérce azonban leleplezte, hogy a gyorsan növekvő lakosságú
országok versenyképtelenek. Ez igazán az 1990-es kínai
reform után vált nyilvánvalóvá.
A Rákosi rendszer objektív felmérése.
Minden politikai hatalom reális felmérésének megvannak a
módszerei.
A társadalomtudományok a demokráciákkal, vagyis az általános és
titkos szavazásokon elért támogatással mérik a politikai hatalom
minőségét. Ez a mérce azonban csak a fejlett polgári társadalmak
minősítésére használható. Ennél minőségileg magasabb rendű,
általánosabban használható mérce az említett ENSZ rangsor lett.
A legáltalánosabb mérce azonban az átlagos testmagasság. Ez a
mérce számomra már a középiskolás koromban megjelent. A
kaposvári gimnáziumban az egyészség ügyet egy zsidó
gyermekorvos tanította, akinek az érdeklődése központjában az
átlagos testmagasság alakulása volt. Ezt a helyi ezred besorozási
adatai alapján figyelte a Kiegyezés óta. Megállapította, hogy a
18 éves sorkatonák testmagasságának alakulásával az életminőség
változása mérhető. Adatai azt bizonyították, hogy ebben a
rövid időszakban példátlanul gyorsan nőtt a sorkatonák
testmagassága. Ez volt az első lecke számomra abban, hogy a
társadalmi fejlődés, a jólét nemcsak a politikától függ. Nem
a Horthy rendszer volt jobb politikai rendszer az előzőnél, hanem
az élet technikai feltételei javultak. A vasúti és a közúti
közlekedésnek, a termelékenység növekedésének köszönhetően
javultak az életviszonyok, nőtt a lakosság testmagassága.
Ez még inkább egyértelművé vált a Rákosi rendszerben. Nem
a politikai rendszer lett jobb, hanem megszűnt a
munkanélküliség, minden falusi lakosnak föld vagy ipari
munkalehetősége lett. Erről győztek meg az elérhető vált
háború utáni sorozási adatok. Ezek azt bizonyítják, hogy a
sorozásra kerülő katonák testmagassága azoknak nőtt a
leggyorsabban, akik 1946 és 1956 között születtek, vagyis a
legkeményebb politikai diktatúra éveiben. Ez azt magyarázza, hogy
a lakosság testmagasága a nagyobb politikai szabadság, hanem a
jobb táplálkozás, az egyenlőbb jövedelemelosztás eredménye.
Márpedig ezen a téren volt a legnagyobb a változás. Egyelőbb
lett a jövedelmek elosztása, eltűntek a nagyon gazdagok, és
megszűnt a nagyon sokak szegénysége. Ekkor volt a legtöbb
családnak saját gabonája, szinte mindenkinek volt annyi jövedelme,
hogy megvegye az olcsó kenyeret.
A nők egyenrangúsága.
A magyar közvélemény a leghangosabban az erőszakos
kollektivizálás ellen tiltakozott. Azt pedig máig nem írta le
senki, hogy a nagyüzemi mezőgazdaságban a nők és férfiak
egyenrangú keresők lettek. Azt, hogy a kisárutermelő
parasztcsaládokban, nálunk a családok többségében a családon
belül nem volt egyenrangúság, sem Marx, sem a népiek nem vették
tudomásul. Pedig a kollektivizálás ezt a legtöbb személyt érintő
elnyomást számolta fel.
Számomra örök élmény maradt, amikor egy traktorossá lett
fiatalasszony dicsekedett, hogy a havi fizetése nagyobb, mint a
férjnek.
A Rákosi rendszer a fentiek tudata ellenére mégis irritált, és
örömmel fogadtam, amikor Nagy Imrét Moszkvában emelték a
miniszterelnöki székbe. Ő azonban a forradalom első két hete
után szembefordult Moszkvával, és kiprovokálta a szovjet hadsereg
bevonulását.
A Kádár rendszer értékelése.
Történelmünk talán legnagyobb szerencséje, hogy Kádár János
elvállalta a Moszkva barát kormány vezetését. Ennél
népszerűtlenebb feladat kevés volt a történelemben. A magyar
lakosság 99 százaléka hazaárulónak tartotta. Ennek ellenére
úgy öregedett ki a hatalomból, mint a történelmünk egyik
legnépszerűbb magyar politikusa. Sikerült elhitetni a
közvéleménnyel, hogy akkor a legnagyobb a politikai
mozgásszabadságunk, ha azt a Szovjetunióban tudomásul veszik. Ma
senki nem vonja kétségbe, hogy neki köszönhetjük, hogy országunk
lett a legvidámabb barakk.
A Kádár rendszer után.
A Kádár rendszer harminc évig folyamatosan működött. Lényeges
változások csak akkor kezdődtek, amikor Németh Miklós lett a
miniszterelnök, és kormánya jelentős lépéseket tett. Kádár
eredeti csapatából átmentette a legjelentősebb személyeket,
elsősorban a gazdaság piacosításában vezető szerepet játszó
Nyers Rezsőt és külpolitikai változást sürgető Horn Gyulát és
Pozsgai Imrét. Felfogásom szerint, ez volt a legjelentősebb
szellemi vagyonú kormányunk. Ráadásul, mintha megérezték
volna a Szovjetunió széthullását és a hidegháború végét. A
közelmúltban ünnepelhettük a vasfüggöny első megnyílását,
azzal, hogy a kelet-német menekülteket átengedtük Ausztriába.
A rendszerválás első két kormánya.
Az első, már a Szovjetuniótól független választás igazolni
látta félelmemet azzal, hogy Antall József lett a miniszterelnök,
aki a Demokrata Forum elnökeként alakított kormányt a
Kisgazdapárttal koalícióban. Ebben az úri középosztálynak az
arisztokráciával kötött szövetséget, vagyis a két háború
közti társadalom mérsékelt restaurációját láttam.
Ezt a veszélyt a szavazók is megértették, és a következő
választáson csúfosan megbuktatták, és ritkán előforduló
vereséget mértek a kormányra, és még ritkábban előforduló
bizalmat adtak a volt állampártnak. Ezt főleg Horn Gyulának
köszönhettük, aki hamar autóbaleset okán kiesett a hatalomból.
Vele kifogytak az állampárt tehetséges politikusai, a vezetői a
liberálisok, Gyurcsány és Bajnai lettek. Amíg a volt állampár
politikusai liberálisok lettek, Orbán felismerte, hogy a magyar
társadalomban maximálisan 5 százalék liberális szavazó van,
akiket a zsidó értelmiség vezet. Ennek zászlóshajója az SZDSZ.
Ezzel a liberális Fidesz nem versenyezhet. Ugyanakkor a közép-jobb
MDP vezetői alkalmatlanok a többség vezetésére. A Fidesz csak
akkor számíthat választási győzelemre, ha átalakul liberálisról
közép-jobb párttá. Ezt az átalakulást eredményesen
megvalósította. A kormányt alakító többségét már a
rendszerváltást követő harmadik választáson megnyerte azzal,
hogy koalíciót kötött a kisgazdákkal, akik többet ártottak,
mint segítettek. Ezért aztán el is vesztették a következő
választást, az ügyesebb bal-közép került újra a kormányra.
Ezt a bal-liberális kormányt aztán olyan fölényben verte meg a
Fidesz, ami talán példátlan a demokráciák történelmében, a
körzete 99 százalékában a jelöltjei győztek, és ez óta a még
mindig aránylag sok listán bekerülő törvényhozó ellenére is
megamaradt kétharmados többsége. Ez a belátható jövően is
biztosnak látszik. Ezért lehet biztosnak tekinteni, hogy Orbán
Viktor lesz a leghosszabb időn keresztül szolgáló magyar
miniszterelnök. Kálvinista létére a római katolikus klérus
bizalmát is élvezheti. Ráadásul az EU 18 miniszterelnökei között
neki van, és neki is marad a legnagyobb szavazói támogatottsága.
Az ország gazdasági sikereinek a gazdasági az alapja, hogy az euró
övezetbe lépésünk sikertelen volt, és maradt. Ennek
köszönhetjük, hogy közel harmadával leértékelhettük a
forintunkat, javult a külkereskedelmi és a turisztikai mérlegünk,
jelentően csökkent a külföldiekkel szembeni adósságunk, egyre
több tőke jött az országba, egyre többen vállaltak munkát a
magasabb bérű országokban, és ennek köszönhetően itthon is
megszűnt a munkanélküliség, emelkedtek a reálbérek. Ennek
ellenére Szlovéniában, Szlovákiában és Horvátországban
magasabb az egy lakosra jutó jövedelem, mint hazánkban. Ez talán
ezer éve először fordult elő. Legalábbis ezt nem említik a
magyar történészek. Ez legfeljebb a két világháború közti
Csehszlovákiban lehetett először. Pedig az utóbbi tíz évben
mi is viszonylag sikeresek vagyunk.
Ha nem volnának listáról bekerülő törvényhozók.
Az EU tagországok alkotmánya szerint nem csak azok lesznek
törvényhozók, akiket a választók megválasztanak, hanem jelentős
hányaduk azoknak is, akiket a pártjuk vezetése felvett a
listájára. A rendszerváltás óta az EU tagországok alkotmánya a
törvényhozói jelentős hányadát kiegészítette azokkal is,
akiket a pártjuk vezetése felvett a listájára. Ezzel biztosítják,
hogy a pártvezetők ne eshessenek ki a törvényhozók közül,
akiket a körzetükben nem választottak meg. Ez a rendszer azt
eredményezi, hogy a pártvezetők akkor se essenek ki a
törvényhozásból, aki nem nyertek, sőt esetleg nem is indultak a
körzeti megmérettetésben. Ezt a választási törvényt jól
jellemzi a tény, hogy 2010-ben a Fidesz megnyerte a körzetek 98
százalékát, ez mégis csak a kétharmados törvényhozási fölényt
jelentette. Ez is elég tett volna a választási törvény
módosítására, de ezzel az alkalommal nem élt a pártjában
tejhatalommal rendelkező Orbánnak, mert ezzel elvesztette volna azt
a hatalmát, hogy a pátjából kikerülő törvényhozók közül a
számára legfontosabb híveit ő jelölhesse a törvényhozásba.
Az ellenzéki pártok támogatására is számíthatott, hiszen
azok többsége csak a listáról számíthatott törvényhozói
képviseletre. A Fidesz így is megtarthatta a kétharmados
többségét, így is az EU tagországok között a legnagyobb
bizalmat kapott. Orbán mégis kockáztatott, mert megtartotta így
is a kétharmados többségét. Orbánnak ugyanis sikerül a kis
liberális pártból olyan közép-jobb pártot létrehozni, ami
garantálja a kétharmados győzelmeit. A magyar választók
többsége ugyanis közép-jobb, és várhatóan száz év múlva is
az marad, nacionalista és klerikális. Templomba ugyan egyre
kevesebben járnak, de nacionalizmussal és a vallás üldözésével
száz év múlva sem fognak egyetérteni.
Száz évet ugyan Orbán sem élet meg, ezért az általa
választott utódját neki kell, megválasztani. Ez sem lesz könnyű
feladat, mert az ót is túllépőt nem tud választani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése