Kopátsy Sándor EH 2019 09 11
Gondolatok a latin kultúra alkalmatlanságáról
A The Economist szeptember 7. száma egy általam 65 éve felismert
problémáról fejti ki a latin-amerikai országokról alkotott
véleményét.
Már középiskolás koromban azon botránkoztam, hogy a náci
Németország korlátlanul népszerű diktátora, Hitler kiemelt
partnernek választotta a fasiszta olasz diktátort, Mussolinit. A
latin népek fasizmusával sem értettem ugyan egyet, de a germánokat
nagyságrendekkel nagyobb potenciájú fenyegetőknek tartottam mind
jóban, mind rosszban a latin olaszokhoz viszonyítva. Ezért a náci
germánok befolyástól százszor jobban féltem, mint az olaszok
fasizmusától.
Mivel akkor még történész akartam lenni, az ezer éves magyar
történelem legnagyobb hatású döntésének tekintettem, hogy a
pogány apa, Géza, és a már maga is keresztény királyként
uralkodó fia, István az akkor a térségünkben terjedő két
kereszténység közül, egyértelműen a nyugatit, a latint
választotta. Ezzel a Kárpát Medencét nem Kelet-, hanem
Nyugat-Európához csatolta. Ezzel azonos időben a háromszor
nagyobb népességű szláv nép, a lengyelek királya is hasonlóan
döntött. Ez lett az alapja az ezer éves lengyel-magyar
barátságnak.
Mivel ekkor még nyoma sem volt annak, hogy Európa puritán népeinek
a latinnál puritánabb kereszténységre, csak a két európai
kereszténység között lehetett választani. Ez a lehetőség
félezer évvel később kínálkozott, éppen akkor, amikor az
ország kétharmada Hódoltság, illetve az Erdélyi Fejedelemség az
oszmán szultán provinciája volt. Vagyis a Kárpát Medence
térségének kétharmadában vallásszabadság volt. Ezzel szemben a
katolikus Habsburg császárok uralma alatti Magyar Királyság
üldözte a reformációt. Ekkor újra kezdődött a magyar
történelem. A reformációt üldöző nagy formátumú Pázmány
páternek sikerült a hithű katolikus Habsburg császárok
segítségével reformációt tört részére visszaszorítani, a
nevében megmaradt Magyarország hithű katolikus ország lett.
Történészeink nem ismerték fel a vasúti hálózat
kiépülésének a jelentőségét a magyar történelemben. Ennek
köszönhetően ugyanis egyrészt az országon belüli árucsere
megtízszereződött, ugyanakkor a Kápát Medence tizednyi idejű és
költségű szállítási távolságra került a fejlettebb
Nyugat-Európához. Ez volt a legnagyobb változás a
honfoglalásunk óta. Ezt megelőzően az országon belül csak az
válhatott áruvá, ami egynapos idővel eladható, és utána még
hazaérhető távolságra volt. A vasút előtt a falvakban
csak az változhatott áruvá, ami egyetlen napon belül megoldható
volt. Annak ellenére, hogy a legfontosabb történészi feladat
annak a felmérése lenne, hogy a városi piacoktól 5-10, illetve
10-50 kilométer távoli falvakban a megtermelt javak hány százaléka
válhatott áruvá, ilyen megközelítéssel még nem is találkoztam.
Egy ilyen felmérés megmutatná, hogy a megtermelt jövedelem hány
százaléka válhatott a vasút előtt, és utána áruvá. Csak
becsülni tudom, hogy a potenciális kereskedelmi lehetőség
megtízszereződött. Ennek tudomásulvétele nélkül nem
érthetjük meg, hogy a vasút tízszer nagyobb kereskedő személyt
és százszor több kereskedelmi tőkét igényelt teremtett. Csak
ennek függvényében érthetjük meg, hogy a semmiből kellett
tízszer több kereskedőt és kereskedelmi tőkét teremtenünk.
Senki sem gondolt arra, hogy a gettókban élő, a lakosság 6
százalékát kitevő, eddig jelentéktelen zsidóság képes lett
erre. Ugyanakkor, a magyar arisztokrácia és az úri középosztály
gyorsan felismerte, hogy a magyar zsidóság győzelme az
arisztokrácia és az úri középosztály hatalmának a megtörésével
jár. Ezért lettek ösztönösen, türelmetlen antiszemiták. A
Szegeden összegyűlt arisztokraták között két tehetség volt,
Gróf Bethlen István, és Gróf Klebelsberg Kunó volt.
Gróf Bethlen István felismerte, hogy az ország
kormányozójára a legjobb jelölt a nagyon közepes képességű
tengerész altábornagy, Horthy Miklós a legalkalmasabb. Nem kell
félni attól, hogy uralkodói dinasztiát alapít, ugyanakkor
ösztönösen antiszemita.
Gróf Klebelsberg Kunó pedig tudomásul vette, hogy ő
vállalja az első belügyminiszteri posztot, amiben a zsidóság
szellemi fölényének érvényesülését állítja meg azzal, hogy
a magasabb képzettség megszerezhetőségét létszámuk fölé,
törvénnyel kell megakadályozni.
Mindkét arisztokrata elképzelése megvalósult.
Klebelsberg ambíciója azonban ennyivel nem elégedett meg, és a
Bethlen kormányban kultuszminiszter lett. Megoldotta a tanyákon és
az uradalmakon élő gyerekek iskoláztatását. Felszámolta az
analfabetizmust. Itt érdemes megemlítni, hogy a6 1847-es
népszámlálás adataiból kiderül, hogy a Kárpát Medencében
csak a határőrvidéken volt alacsony az analfabetizmus. Vagyis csak
ott, ahol az oktatás is az Osztrák Hadügyminisztérium felügyelete
alá tartozott. Ezt nemcsak Kossuth Lajos, de Széchenyi István
sem vette tudomásul. a magas analfabetizmusunkat csak Klebelsberg
Kunó tartotta a legsürgetőbb nemzeti feladatnak, és meg is
oldotta. Számomra ő a klasszikus példája annak, hogy a zsenik
nemcsak nagy eredményekre, de történelmi hibákra is képesek. Ő
követte el a történelmi legnagyobb hibánkat azzal, hogy törvényes
korlátot állított a zsidóság polgárosodása elé, és a
legnagyobb eredményt azzal, hogy felszámolta a tanyákon és az
földesúri uradalmakon a gyerekek iskolázatlanságát.
Ezt a népi írók sem említik meg. Ugyanakkor először lehetett
volna jelentős létszámú, és szinte példátlan minőségű
magyarul beszélő zsidó polgárságunk. Ugyan korábban is volt
jelentős számú és germán etnikumunk, de az évszázadokon
keresztül sem tanulta meg az ország legnagyobb és a politikai
hatalmat gyakorló magyar etnikum nyelvét, ezzel aztán a
társadalmon belül izolált maradt.
Ezzel szemben az eddig izoláltan, gettókban élő zsidóság a
vasúthálózat kiépítésének alig ötven éve alatt magyar
polgársággá nőtte ki magát. Számomra a világhíres
Fasori Evangélikus Gimnázium diákjainak a példája az, hogy a
lutheránus vidéki papok gyermekei a már kikeresztelkedett,
magyarul beszélő budapesti zsidó nagypolgárokkal az óta is a
legsikeresebb találkozásnak bizonyultak. Ezt nem is annyira, mi
magyarok minősítettük a földre repített marlakók
megjelenésének, máig tartó világcsodának.
Arra ugyan soha nem gondoltam, hogy a római katolikus
kereszténységem protestánsra cseréjem, de a reformációt mindig
minőségében lényegesen korszerűbb kereszténységnek
minősítettem. A római katolikus papok nőtlenségét, reverendába
járását, a nőknek a klérusból kizáráságát súlyos hibának
tekintettem. A latin kereszténység legnagyobb hibája azonban az
antiszemitizmusuk volt. A Megváltó megölése, a liturgia
szerint, az atyaisten akarata volt. Az ő akaratából ezért jelent
meg a földi valóságban, hogy az eredendő bűntől halálával
váltsa meg az emberiséget. Tehát azért halt meg, mert Júdás
elárulta, hanem azért, mert ezzel megváltotta a kereszténységet,
ez volt a küldetése. Fel sem vetik a keresztény teológusuk,
hogy Krisztus halála az atyaisten akarata volt, hogy nem azért halt
meg, mert elárulta Júdás, hanem azért, mert ez volt az Atyaisten
akarata. A római katolikus teológiának eleve hibás volt a
logikája. Ez számomra nem volt elegendő ok arra, hogy vallást
váltsak. Azt ugyan tudomásul vettem, hogy a Fasori Evangélikus
Gimnázium, ha katolikus vallású lett volna, nem történhetett
volna meg a csodája. Úgy érzem, ha nem ezt bizonyítom a
könyvemben, nem lehetnék rá büszke. Azt ugyan sajnálom, hogy ezt
nem eléggé fejtettem ki.
Az sem nagyon zavar, hogy a Jelenlegi Fidesz kormány tejhatalmú
vezetője protestáns, de ót sem zavarja, hogy a katolikus klérus
politikai hatalmát természetesnek tarja. A keresztény egyházak
közti vita gyorsan olvad.
Az európai latin népek.
Amióta a hatvanas évek közepén fél évet Olaszországban
töltöttem, sokat tanulhattam abból, hogy a mediterrán népeket
jobban megértsem. Azt ugyan Magyarországon megtanultam, hogy nem
lehet előnyös az olyan ország, amelyben különböző viselkedésű
etikumok élnek. Olaszországban ezt a felismerésemet kibővítettem
azzal, hogy az sem lehet versenyképes, ahol ugyan közös nyelv, de
nagyon elértő a közös nyelvet beszélő lakosság viselkedése.
Az ilyen egynyelvű állam eleve nem lehet hatékony nemzeti
állam. A négy európai mediterrán ország közül csak
Olaszország ilyen. Spanyolország sem ilyen, mert ott a katalánok
és baszkok ugyan nagyon a spanyoloktól nagyon eltérően
viselkednek, de más nyelven is beszélnek és nemzeti függetlenséget
is akarnak.
Az EU a tagállamok kulturális másságéra nem gondoltak.
Adenauer és De Gaulle eszébe sem jutott, hogy az európai
mediterrán népek eleve alkalmatlanok a puritánokkal való közös
társadalom hatékony működtetésére. Az EU vezetői
problémamentesnek látták, hiszen az Egyesült Államok kulturális
tagoltsága ellenére a történelemben az első, példátlan
szuperhatalom lehetett, annak ellenre, hogy a lakosságának fele nem
puritán kultúrájú nép, latin-amerikai és afrikai néger. A
jelenkor történészei máig sem vették tudomásul, hogy az
Egyesült Államok annak ellenére lett példátlan mértékű
szuperhatalom, hogy a lakosságának csak a kisebb fele volt puritán.
A jelenlegi elnök megválasztása előtt, többségében olyan
demokrata párti elnökei voltak, amelyek szavazói többségét a
latin-amerikaiak és az afrikai feketék jelentették. Ezek az
elnökök abból indultak ki, hogy a latin-amerikai és az afrikai
népek a lakosság egyre nagyobb hányadát fogják jelenteni, tehát
ezek jelöltjei lesznek az elnökök.
Máig nem találtam történelmi felmérést arról, milyen volt az
európai népek bevándorlásának etnikai, kulturális összetétele
a 20. század előtt, és az óta.
A négy mediterrán európai országból szinte csak a spanyolok,
és a portugálok mentek Latin-Amerikába. Harari volt az első,
aki az Egyesült Államok Mexikó rovására történő 19. századi
területi terjeszkedését jelentős eseménynek minősíti. Azt
azonban ő sem veszi tudomásul, hogy a szuverén államként működő
Mexikó gazdasági tekintetben mennyire az Egyesült Államok
gyarmatává vált. Az USA demokrata párti elnökei példát
mutattak arra, hogyan lehet a szomszédos latin-amerikai társadalmi
és gazdasági tekintetben nagyon elmaradt Mexikót hasznos
szomszéddá alakítani. Ezt a példát kellett volna az EU
létrehozóinak követni. Az Egyesült Államok vámmentessé
tette Mexikóval a külkereskedelmét, de az megtarthatta a dollárhoz
képest leértékelt valutáját. Ennek nagyon gyorsan az lett a
következménye, hogy a mexikói külkereskedelem szinte az Egyesült
Államokkal való árucserére szűkölt le. Ugyanakkor
megsokszorozódott nemcsak a vele történő külkereskedelme, és az
onnan történő tőkebeáramlás is. Ennek a legfontosabb
következménye az lett, hogy a mexikói munkaerő már elsősorban
nem az Egyesült Államokba vándorol munkavállalásért, hanem a
Mexikóban kiépült amerikai gyárakban vállal bedolgozást.
A vámmentesség áldás, a közös valuta azonban pusztítás.
Az Európai Uniót Németország és Franciaország vámunióként
hozta léte, de szinte azonnal megkezdte Maastrichtban a tagállamok
szuverenitásának lebontását, olyan szabályok bevezetését, mint
a közel azonos költségvetési hiányt kötelezővé tétele, az
ezt megsértők súlyos büntetése. Mindebből gyorsan következett
az euró, a közös valuta bevezetése. Ezt nemcsak a puritán
társadalmú és már gazdag tagországok fogadták lelkesedéssel,
de az erre abszolút alkalmatlan négy mediterrán ország is,
akiknek a nemzeti valutájuk értéke a fejleteknél sokkal
gyorsabban gyengült, inflálódott. Minden tagország a nemzeti
valutájának stabilitását várta a közös valutától. Mi
magyarok is azonnal jelentkeztünk, de bennünket várakozásra
kényszerítettek. Erre azzal reagáltunk, hogy a hitelezési
gyakorlatunkban a svájci frankra tértünk át. Ennek néhány év
alatt az lett a következménye, hogy szinte ugyanúgy eladósodtunk,
mint a négy mediterrán állam a közös valutára térésük során,
romlott a külkereskedelmi és turizmusi mérlegünk, és külső
eladósodásunk. A pénzügyi katasztrófa mégsem tudatosult eléggé,
de szerencsénkre a liberálisról közép-jobbra átért Fidesz
példátlan választási sikerrel került hatalomra, és leállította
a svájci frankos mániát azzal, hogy az okozott kárjelentős
hányadának viselésében részt vállalt, és erre kényszerítette
a bankokat és a lakosságot is. Ezzel párhuzamosan csendben, de
jelentős sebességgel megindult a forintunknak az euróhoz
viszonyított leértékelődése is. A Fidesz kormányra kerülése
idején 260 forintos euró ára mára 330-ra emelkedett. Ennek
hatására a külső hitelezőkkel szembeni államadósságunk
tizedére csökkent, ugyanakkor a külkereskedelmünk és a
turizmusunk mérlege is megfordult. Még ezeknél is nagyobb
eredmény, hogy a rendszerváltás után kialakult alacsony
foglalkoztatás is munkaerőhiánnyá fordult át. Igaz, hogy ezen
belül nemcsak a hazai foglalkoztatás javult, hanem a fejlettebb
államokban dolgozóink száma is megkettőzött.
Ma még kimondani is közveszélyes, hogy a mienkéhez hasonló
fordulat lenne várható, ha a négy mediterrán állam kilépne az
euró övezetből, és mintegy harmadával leértékelné a volt
nemzeti valutáját. Ez ugyan kedvezőtlenül érintené
Magyarországot is, mert kicsit romlana a külkereskedelmi, és
viszonylag sokkal jobban a turisztikai mérlegünk. A turizmusunk
sikere jelentős mértékben annak köszönhető, hogy a négy
mediterrán ország valutája óriási változást hozna nálunk is.
A mi turizmusunk ugyanis elsősorban nem azért virágzik, mert
nálunk nagyobb a közbiztonság, mint a négy mediterrán országban,
hanem azért, mert azok valutája az euró maradt, nálunk azonban az
euró harmadával többet ér.
Más a helyzet Latin-Amerikában.
Első sorban ott ötször annyian élnek, és jelentősebb mind
őslakosságuknak, mind az afrikai négerek utódainak a száma.
Annak indoklásával még nem találkoztam, mért sem az olaszok, sem
a görögök nem alapítottak ott gyarmatot, ennek lett ugyanis a
következménye, hogy Latin-Amerika gyakorlatilag kétnyelvű,
spanyol és portugál maradt.
A másik különbség a sokkal nagyobb távolság. A puritán két
észak-amerikai államnak egyetlen latin szomszédja van, a spanyol
gyarmatból lett Mexikó.
A harmadik különbség a történelmi örökség. A nyugat-európai
jóléti államok kulturális bölcsője a mediterrán térség volt.
Ezzel szemben Latin Amerikában csak két viszonylag kicsi és
izolált hegyi kultúra az inkáké és a majáké volt, de azok
tényleges folytatódása inkább romantika, mint valóság. E két
pogány viszonyoknál messzebb nem jutott hegyi kultúrának csak
Mexikóban és Peruban őrzik az őslakók utódi az emlékeit. A
latin-amerikai, vagyis többségében mediterrán lakosság bizalma
az államával szemben 2010 után példátlan gyorsasággal csökken.
Alig tíz év alatt a latin-amerikai országok lakosságának a saját
országában való bizalom, az ahhoz ragaszkodás a tört részére
csökkent. Amennyire érthető, hogy a túlnépesedő, és ezért
egyre jobban elszegényedő Közel-Keletet és Afrikát a lakosság
közel harmada 2010 előtt is el akarta hagyni, annyira érthetetlen,
hogy ezek aránya az utóbbi nyolc év alatt Latin-Amerikában 20
százalékról, harminc százalékra emelkedett. Ráadásul a
latin-amerikai államok élettereinek többsége alulnépesedett
maradt.
Latin-Amerikában összeomlott az államukkal szembeni bizalom.
2010-ben a latin-amerikai országok lakossága szinte a legjobban
bízott az államában. Jelenleg magasan a legkevésbé. Amennyire
érthetetlen volt a túlzott bizalom, annyira indoktalan ennek az
ellenkezőjére fordulása. Ez talán csak Venezuela esetében
képzelhető el, de a többi latin-amerikai országok esetében
érthetetlen. Ennek az országnak az olajtartaléka a még egyszer
magasabb olajárak mellett jelentős bányajáradékot biztosított,
a jelenlegi árak mellett ez megszűnt.
Jelenleg csak két jelentős latin-amerikai országban nem
katasztrofális a kivándorlás, Argentínában és Mexikóban.
Argentína száz éve is a leggazdagabb latin-amerikai ország
volt, mivel már akkor is az egyik leghatékonyabb gabona és
marhahús termelőnek számított, ma is az.
Mexikó stabilitása viszont magyarázatra szorul.
Az 1990-es Kínai reform után a világtörténelem legnagyobb
munkamegosztása alakult ki a nagyon alacsony bérű, de kiváló
tömegtermelő kínai és a nagyon drága észak-amerikai munkaerő
között. Ennek a munkamegosztásnak a tőkeigényét részben a
nagyon magas kínai felhalmozás, részben az amerikai tőke
beáramlása biztosította. De ezzel járt az is, hogy a két
birodalom közti külkereskedelem évente több százmilliárd
dolláros kínai többletet eredményezett. Ennek drasztikus
csökkentése éppen a jelenlegi amerikai elnöknek az egyik kiemelt
feladata.
Ez az amerikai és kínai külkereskedelmi érdekütközés fontos
szerepet játszott abban, hogy vámmentessé tették az Egyesült
Államok és Mexikó közti áruforgalmat, és ezzel a két ország
közti külkereskedelem és tőkeáramlás megsokszorozódott.
Az Egyesült Államok és Mexikó közti árucsere néhány tízmillió
mexikói munkaerőt igényel, de Latin-Amerikában százmillióknak
nincsen munkája. Egyelőre azonban nincs Latin-Amerika lakosságának
hazája, stabil állmamai arra, hogy megszervezze a világgazdaságba
való részvételét. Ez csak a nemzeti államok feladata lehetne. De
semmi remény a láthatáron.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése