Kopátsy Sándor EH 2017 10 10
Az oszmán társadalom
hatása a Kárpát Medencében.
Tízen évesen a történelem órán a
Mohácsi csatavesztésről az volt a véleményem, hogy az analfabéta magyarokat legyőzték az írni és olvasni tudó törökök.
A magyar seregben szinte csak a papok nem voltak analfabéták. Ráérzésemre Erdei
Ferenc erősített rá, akinek köszönhetem, hogy a figyelmemet ráirányította a
Hódoltságban és Erdélyben a városokban lakó parasztok polgárosodásra. Németh
László Minőség forradalma címmel megjelent esszégyűjteménye pedig az értelmiséggé
válás megszállott hívét nevelte belőlem.
Amennyire reménytelennek
tartottam a kelet-európai nagycsaládos, ortodox keresztény, egyáltalán nem
puritán népek erőfeszítését a marxista társadalom építésére, annyira
reménykedtem, hogy a Kínai marxizmus sikeres lehet, mert a kínaiak keményen
puritánok, szorgalmasak, takarékosak. 1990 előtt csalódtam a Mao által
folytatott politikában. Némi reményt az adott, hogy a magyar mechanizmus ügyét
Kína támogatta. 1990 óta pedig a kínai
reform lelke híve is lettem.
Megtanultam, hogy máig tartó
óriási szerepe volt császárok hatalmát nem a földesurak, nem a tőkések, hanem a
képzésben szelektált mandarinok irányították.
A magas-kultúrák között a
távol-keleti volt az, amelyikben a császár korlátlan hatalmának, akaratának a
megvalósítását nem a vérségi alapú uralkodó földbirtokos osztályra, hanem a
mandarin iskolarendszerben felnevelt elitjére bízták. Ez nem osztály volt, hanem az oktatási rendszerben minősítettek
képességük szerint elosztott hatalmú mandarinok, akik lefelé hatalmasak és
gazdagok, de felfelé a császár rabszolgái voltak.
A Nyugaton a közgazdaságtan máig az
osztálytársadalmak marxi értelmezésénél maradt. Nem veszi figyelembe, hogy
milyen különbségek voltak a rabszolgatartó, a jobbágytartó és munkást
foglalkoztató társadalmak között. Még azt is figyelmen kívül hagyják, hogy a
vallás klérusa is tulajdonképpen a mandarin rendszer szerepét jelentette azzal
a különbséggel, hogy a vallási vezetők nagy többsége a földesúri osztályból
került ki, és földesúrként is viselkedett. Ennek ellenére azonban sem a vagyon,
sem a hatalom nem volt örökletes. Sőt, többnyire a klérus tagjainak gyermeke
sem lehetett. De ahol volt, ott sem lett örökös.
Arról szinte semmit nem tanítunk,
hogyan alakult ki a Közel-Keleten, az arab és az oszmán társadalmakban a
képzésen alapuló végrehajtó hatalom.
Az európai népek közül csak a balkáni népek és a magyarok kerültek
átmenetileg, hosszabb, rövidebb időre oszmán közigazgatás alá. Ez is csak
átmeneti volt, nem térítették. Ennek ellenére a történelemtudományuk a
maradandó hatását sem tárgyalja. Ezért aztán én sem tudok semmit arról hogyan lett nem csak az Oszmán Birodalom,
de a mohamedán társadalmak működtetési rendszere lényegében a mandarinképzéshez
hasonló.
Mohamed hívei olyan társadalomban
éltek, amelyekben hasonló volt az uralkodó akaratát végrehajtó apparátus
képzése, és az uralkodóhoz való viszonya. Mindkét rendszer apparátusa a
képzettsége alapján kapott feladatot, ahhoz hatáskört és jövedelmet, amit csak
addig élvezhetett, ameddig az uralkodó bizalmát élvezte. Ezzel bármikor
leválthatók, sőt megölhetők voltak.
Az oszmán megszállás alá került térségek mind nagycsaládos társadalmak
voltak, kivéve Magyarország megszállt területeit. Ebből fakadóan a
megszállásuk módja és viselkedése nálunk más volt. A Hódoltságban, a magyar,
kiscsaládos jobbágyrendszert megkülönböztetett módon kezelték. Ezt azonban a
magyar történészek elhallgatják, pedig számunkra ez okozta a legnagyobb
változást. Az Oszmán birodalomban nem volt földesúri osztály, mivel minden föld
a szultán tulajdona volt, amint a szpáhi rendszeren keresztül bérbe adtak. Amíg
a nyugat-európai feudális társadalomban a jobbágy a földesúr alá rendelt,
nagyon korlátozott jogokkal rendelkező alantos volt. Ez ugyanúgy érvényes volt
a vakkés klérusa földtulajdonára is. Ezzel szemben az Oszmán társadalomban
egyetlen földesúr volt, a szultán, aki bérleti díj fejében adta művelésre a
földjeit. Ennek következtében Magyarország Hódoltsági területén megszűnt a
jobbágyság, a jobbágyak szabad bérlők lettek. A bérlet lejártával szabadon
elköltözhettek, másutt kereshettek bérletet, szabadon kereskedhettek, lehetett
ingatlanuk.
Azt sem valljuk be, hogy a szpáhi
kötelessége volt a szulán minden földjét bérbe adni. Ezt csak akkor tehette
meg, ha olyan bérleti szerződést ajánlott, ami mellett minden földet bérbe
tudott adni. Ennek ellenére igyekezett minél nagyobb bérleti díjra, mert a
szpáhik között verseny folyt, azt elzavarták, aki a többinél alacsonyabb
bérletekért adta ki a szultán földjét.
Még utalást sem találtam arra,
hogyan alakult a jobbágyok sorsa a Királyi Magyarországon, és hogyan a
Hódoltságban. Az Isztanbuli Levéltárból azonban az derül ki, hogy a
Hódoltságban nem volt munkaerőhiány, mert sokkal inkább a Hódoltságba
menekültek, mint onnan a Királyságba.
Erről a 70-es években
győződhettem meg, amikor egy a rajzfilmet készítettem a Televíziónak az oszmán
megszállás alatt fellendült marhakereskedelemről. A tényeket ismerem, hogy a Kárpát
Medencéből szinte csak a drága színes fémeket lehetett Nyugat-európába
exportálni. Erre nem volt vízi utunk, mert a Duna nem volt nyugati irányban
hajózható. Csak a lábán elhajtható élőállat volt a nyugt-európai piacokra
elhajtható. Ezért a földesurak is csak ezzel próbálkozhattak. Marhacsordák
kihajtása lett a hajdúk feladata.
Buda elfoglalását követő harminc
évben azonban megtöbbszöröződött a nyugatra hajtott marhák száma. Ez annak volt
köszönhető, hogy a Hódoltságban megszűnt a jobbágyság, a szultán bérlői azonban
szabadon kereskedhettek. A felvirágzó marhakereskedelem előnyét nemcsak a budi
basa, de a Habsburg Udvar is felismerte, és ennek érdekében buzgón együtt
működtek. A marhakereskedővé lett jobbágyok között is voltak zsenik, akik
mesésen meggazdagodtak. Ilyen volt Tököli Imre apja is. De ő csak a
Hódoltságban volt szabad ember, a Királyi Magyarországon csak egy szökött
jobbágy. A budai basát kérte meg a közbenjárásra, hogy Bécsben jó pénzért
nemesi rangot vásárolhasson. Sikerült az üzlet, a fia, Imre már nemcsak
beházasodhatott a legnagyobb földesúri családba, de fejedelem is lehetett. (Ezt
a tényt sem ártana tanítani.)
Tegnap utána néztem az Oszmán
Birodalomban általános gyermekadónak, vagyis gyermekek gyűjtésének a szultán
testőrsége, majd elitcsapata számára. A magyar történészek ugyanis úgy
emlegetik a janicsárnak elvitt gyermekeket, mintha az jellemző lett volna a
Hódoltságban is.
Elsősorban az egész birodalomban
elenyésző volt a janicsárok száma, másodsorban azt a módszert csak olyan kultúrákban
alkalmazták, ahol ennek évezredes hagyománya volt, csak a nagycsaládosokban.
Európából eleve keveset gyűjtöttek, de azok nagy többségét is csak szerbek
közül. A janicsárság pedig mindenütt más módon elképzelhetetlen karrier
lehetőségét jelentette.
Törvény tiltotta a nemesek gyermekeinek, és a legidősebb fiú
begyűjtését.
Nem kisgyerekeket gyűjtöttek,
hanem 10-15 éveseket, akik közül a legjobbak a ranglétra legmagasabb fokára is
kerülhettek.
A parasztpolgárosodás.
Magyarország társadalmának történelmének megértéséhez a kulcs a
polgárság krónikus hiánya. A nagycsaládos, pásztorkodó, pogány társadalmat
a honfoglalás után sürgősen át kellett alakítani, kiscsaládos, fölművelő,
keresztény társadalommá.
A nagycsaládról a kiscsaládra való áttérés.
Erről szinte említést sem tesznek
a magyar történészek. Pedig szinte ez volt a legnagyobb, és a legnehezebben
megoldható változás. A kis Európa kulturális
és gazdasági kettéosztódása abból következett, hogy vagy megmaradtak a világon
minden társadalomra jellemző nagycsaládnál, vagy forradalmi hatással áttérnek a
kiscsaládos társadalomra. Pedig ez volt a legjelentősebb lépés.
Nyugat-Európának a
világtörténelem utóbbi jó ezer éves történelmében elért sikerét két változásnak
köszönheti.
Egyrészt megoldotta a természetes csapadékon történő gabonatermelést.
Másrészt a nagycsaládról áttért a kiscsaládra.
Mindkettőt annak köszönhetjük,
hogy jókor jöttünk.
A hunok voltak az elsők a Római Birodalom szétesése után. Az a
sötét középkorban történt, Európa lakóinak nagy többsége még pásztorkodott. Ehhez
hozzá kell tenni, hogy addigra a Kárpát
Medencében a már elért urbanizáció tejesen megszűnt. Azt is tudatosítani
kellene, hogy a Kárpát Medence a
kelet-európai sztyeppén virágzó nomád pásztorkodásra alkalmatlan volt. A
tudatunkban az él, hogy a Kárpát Medence eleve pásztorkodásra alkalmas terület
volt. Ez alapvető tévedés. A Kárpát Medence alföldje árterület volt. Az
éghajlata pedig már kontinentális, hideg telű és kevés csapadékú volt. A
nyugat-európai marhapásztor társadalmak azért lehettek letelepedett pásztorok,
mert az éghajlatát a Golf áram hatása jellemezi. Viszonylag enyhe tele, jeltős
csapadéka és párás levegője van. ezért élhettek Európa északi, nagyobb felén letelepedett marhapásztorok. A Kárpát
Medencébe érkezett hunok, avarok és magyarok azonban sztyeppén nomád pásztorok
voltak. Számukra a nomád pásztorkodás nem volt folytatható.
Az avarok is korán érkeztek ahhoz, hogy letelepedett földművesek
legyenek. A birodalmuk előbb szétesett, mint megérkezett a nyugat-európai
gabonát termelő agrártechnikai forradalom. A birodalmuk megsemmisülése után itt
maradt avar lakosság azonban megélhette a természetes csapadékra épülő
gabonatermelés diadalát. Ezt ismerte fel László gyula néprajzos tudós, és ezért
beszélt kettős honfoglalásról.
A magyar honfoglalók azonban
jókor érkeztek. Az itt élő szlávok és avarok már jórészt letelepedett
földművelők és keresztények voltak. Egy
hiányosságot azonban ezer évig sem lehetett megoldani, a polgárság, az
urbanizáció tejes hiányát. Ennek a járható útját az oszmán hódoltságnak
köszönhetjük. Ők teremtettek olyan
társadalmi környezetet, amiben a jobbágyok utódaiból parasztpolgárok lettek. Azt
csak öregen tudtam meg, hogy a kazárok lakta Délnyugat Ukrajna térsége volt az
első, ahol ezer évvel korábban már a városok lakosságának többsége
parasztpolgár volt, akik csak télen éltek a városokban, a földművelést
viszonylag távoli tanyájukon folytatták.
Az Alföld urbanizációja.
A szpáhiktól földet bérlők
felismerték, hogy előnyös számukra a minél nagyobb településeken élni, mert a
városi méretű falusi önkormányzati vezetők eredményesebben kötik a bérleti
szerződéseket, mint a tanyákon élő családok. Ebből a felismerésből fakadt, hogy
a tanyákon és kis falvakban élők télre a városokba költöztek, ott lettek a
városok polgárai.
Elég megnézni az 1847-es népszámlálás adatait, jelentős magyar etnikumú
városi polgárság csak ott volt az országban, ahol az Oszmán Hódoltság volt.
Vallási és etnikai türelem.
Most, amikor a reformáció
megjelenésének 500. évfordulóját ünnepeljük, ideje volna tudatosítani, hogy a
Kárpát Medencében, az oszmán megszállás nélkül, aligha verhetett volna gyökeret
a reformáció. Ezt sem lehetne vitatni, hát elhallgatjuk. Márpedig, ha a magyarságnak valamit a legfontosabb lehetett volna
megtanulni, az a vallásokkal és az etnikumokkal szembeni türelem. Ebben az
Oszmán Birodalomnál jobb tanítómesterünk senki sem lehetett volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése