Kopátsy Sándor EH 2017 10 13
II.
A felzárkózó országok helyzete
Elsősorban azért, mert a társadalmi fejlettséget csak az egy főre jutó
jövedelem függvényében vizsgálja. Figyelmen kívül hagyja. A tudományos és
technikai forradalom azonban a munkaerő erkölcsi magatartását, minőségét
elsőleges szemponttá tette. Max Weber már a múlt század küszöbén felismerte,
hogy a kor követelményének csak az a társadalom felel meg másoknál jobban, aminek
a lakosság magatartását a puritanizmus jellemzi. Ez az óta fényesen
bebizonyosodott, ma az emberiség puritán része, az egyötöde már sokkal
gazdagabb az átlaghoz, illetve a szegényebbekhez képest, mint a történelem
során valaha volt. A másik ötöde, a Kommunista Kína pedig tízszer gyorsabban növeli
az egy lakosra jutó jövedelmét, vagyonát, a várható életkorát és az
iskolázottságát, mint ami valaha előfordult, és a század közepére az élvonalba
kerül.
Másodsorban a középmezőny nagyon széles, és vegyes kultúrájú népek
országait tartalmazza. Ebbe sorolják azokat az országokat, amelyekben az
egy lakosra jutó jövedelem az Egyesült Államokban elértenek az 5 és 50
százaléka között volt 11960-ban. Ez az 1-10 jövedelem arány olyan széles, amit
nem lehet homogén csoportnak tekinteni. A 20. századig a világ legszegényebb és
leggazdagabb társadalma között ekkora különbség soha nem fordult elő. Ezt
mindennél jobban jellemzi a tény, hogy Kína
a 1960-ban a csoport alján volt, és 2008-ban már tízszer gazdagabb lett, de
csak a csoport aljáról a tetejére került. Vagyis a világon a leggyorsabban
javította az egy lakosra jutó jövedelmét, mégis a középső csoporton belül maradt.
Önmagában súlyos tudományos hiba
a társadalmi fejlettséget egyetlen mutató alapján mérni, és erre nem a
legfontosabbat, a lakosság magatartását és a csoporton belül elért javulást
figyelmen kívül hagyni. Ezzel szemben tudomást sem venni arról a vitathatatlan
tényről, hogy az elmúlt száz év során csak a puritán népek javítottak a
viszonylagos helyzetükön, ha a bányajáradék átmeneti felértékelődését figyelmen
kívül hagyjuk. Ezt joggal tehetjük, mert semmi okunk nincs arra, hogy még
egyszer olyan magasak lesznek a bányajáradékok, mint 1990-2014 között voltak.
Erre két okból nem kell számítani.
Egyrészt nem fordulhat elő, hogy
megismétlődhet a kínai iparosítás. Nincs a világon jelentős mennyiségű puritán
kultúrájú lakosság, amelyik olyan mértékben iparosodhat, ahogyan ez Kínában
1990-2014 között történt.
Másrészt ugyan a nyersolaj és a
földház fogyasztás ugyan az iparosítástól függetlenül is nőni fog, az árak
mégsem emelkedhetnek az 50 dollár/hordós ár fölé, mert ezen az áron óriási
mennyiségű palaolaj, és palagáz termelhető. Ugyanakkor a közlekedésben vissza
fog szorulni a robbanómotorok aránya, a villanyáram pedig megújuló energiával
is termelhető.
A fejlődése a népesség növekedésének a leállíthatóságán múlik.
Az elemzés említést sem tesz
arról, hogy a társadalmak várható növekedése elsősorban az oktatás
hatékonyságától függ. Ezt a szellemi tőke szerepét leértékelő közgazdászok nem
hajlandók tudomásul venni. Még utalást sem találtam arra, hogy a társadalmak
várható teljesítménye, esetleg az oktatás színvonalától függ. Pedig amióta az
ENSZ a PISA mutatóval méri az iskolarendszerek működésének hatékonyságát,
egyértelmű ennek a következménye. E mutató alapján az elsők között csak a már
gazdag távol-keleti országok, Japán, Dél-Korea, Tajvan, Szingapúr és Hong-Kong,
valamint az európai skandinávok, Finnország, Norvégia, Svédország és Dánia
állnak az élen. Ez sem elég a pedagógusoknak arra, hogy elismerjék az oktatás
hatékonysága elsősorban a társadalom, azon belül is a szülők puritánságnak a
függvénye. Az is egyértelmű, hogy az említett országokban alacsony a
gyermekvállalás, vagyis a képzett szülők kevés gyereke kerül az iskolába.
A kínai egyetlen gyermek
engedélyezése pedig egyértelműen az is bizonyítja, hogy az egyetlen gyermek nevelése sokkal hatékonyabb, mint a többé. Ennek
köszönhetően ugyanis Kína a születéskorlátozás után a világ oktatási élvonalába
került.
Azzal, hogy Kína is kilépett a
közepesen fejlettekből, egyértelművé vált, hogy jelenleg már miden konfuciánus
kultúrájú ország, Dél-Korea, Szingapúr, Hong-Kong és Tajvan, Japánt követve,
kilépett a közepesen fejlettek közül. Tehát, azt kell megállapítani, hogy
minden konfuciánus ország, miután leállt a túlnépesedése, kilépett abból a
csoportból, amint a tanulmány szerzői zárt csapdának neveznek.
Amit a szerzők tehát a
közép-fejlettek csapdájának tekintettek, az nem vonatkozik a puritán kultúrájú
népekre, ha már akár spontán leállt, akár erőszakkal leállították a népességük
növekedését, megnyílt előttük az élvonalba kerülés lehetősége. Ugyanakkor az is
megállapítható, hogy a túlnépesedés a már gazdag, iskolázott, a nőket
felszabadított társadalomban spontán leállt. Ahol ezek a feltételek nem jöttek
spontán létre, ott erőszakkal kellett leállítani. Ez vonatkozik Kínára, tehát a kínai siker elérhetőségének feltétele
volt a politikai diktatúra fenntartása akkor is, amikor a gazdaságot
piacosították. Demokráciák csak akkor kerülhetnek az élvonalba, ha elég
gazdagok és iskolázottak ahhoz, hogy spontán megszűnjön a túlnépesedésük. Amíg
ez meg nem szűnik spontán, addig nem kerülhetnek a társadalmi élvonalba. Ez a
Nyugat és a Távol-Kelet puritán, már gazdag és iskolázott országaiban spontán
megtörtént, nem kellett a gyermekvállalást erőszakkal korlátozni, maradhattak
politikai demokráciák. Ezt a még szegény és alacsonyan iskolázott Kínában meg
sem történhetett, mert olyan gyors volt a népszaporulata, ami képtelenné tette
a kívánatos gazdagság és iskolázottság elérését, ezért egyetlen megoldás
maradt, a gyermekvállalás erőszakos korlátozása. Erre pedig a demokrácia nem lett
volna képes.
III.
A felzárkózó országok helyzete.
A The Economist e heti száma
mellékletben foglalkozik a felzárkózó országok helyzetével. Nyolc rövid, de
színvonalas elemzést közöl. Ezek azonban megmaradnak a hibás felfogással, az
iparosodó országokat továbbra is felzárkózónak, fejlődőknek nevezi. Még mindig
nem veszik tudomásul, hogy a felzárkózók, Kína kivételével, ugyan fejlődnek, de
ennek ellenére egyre jobban lemaradnak. Atlétikai példával élve, futnak, de a
győzteseknél lassabban és ezért egyre jobban lemaradnak.
III.
A felzárkózó országok helyzete.
Az inflációtól való félelem.
A The Economist e heti száma
mellékletben foglalkozik a felzárkózó országok helyzetével. Nyolc rövid, de
színvonalas elemzést közöl. Ezek azonban megmaradnak a hibás felfogással, az
iparosodó országokat továbbra is felzárkózónak, fejlődőknek nevezi. Még mindig
nem veszik tudomásul, hogy a felzárkózók, Kína kivételével, ugyan fejlődnek, de
ennek ellenére egyre jobban lemaradnak. Atlétikai példával élve, futnak, de a
győzteseknél lassabban és ezért egyre jobban lemaradnak.
1999-ben a fejlődő országokban 14
százalékos volt az infláció, 2016-ban csak 4.4 százalék, a felzárkózókban ennél
is kisebb. Megállapítható, hogy a tagállamokra jellemzővé vált a
világvalutákhoz történő nagyobb illeszkedés szándéka.
A Nemzetközi Valutaalap és a
Világbank véleménye is ez volt. A túlzott infláció okozta károk után
elfogadták, hogy minél kisebb az infláció, annál jobb. Az senkinek nem jutott
eszébe, hogy a gyengébb, kevésbé puritán
erkölcsű országok számára elengedhetetlen lehetőség a fedezet nélküli
pénzteremtés. Ezt ugyan egyértelműen bizonyította a gyakorlat, hiszen száz
éve, mióta az állam feladata a pénzteremtés, a gyengébb, és kevésbé puritán
erkölcsű országokban lényegesen nagyobb volt az infláció, mint a fejlett,
puritán erkölcsűekben.
Mivel az államok pénzteremtési joga is a felépítmény része, azt az
alépítmény igényének kellene jelenteni. Az is természetes, hogy az infláció
indokoltsága nem azt jelenti, hogy minél nagyobb annál jobb. A pénzteremtés
olyan állami feladat, aminek nemcsak az eltúlzása, de a vele nem élés is
kártékony. Ezért lett volna a közgazdaságtudománynak feltárni, mitől függ a
fedezet nélküli pénzteremetés nagysága. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fedezet nélküli pénzteremetés nagysága a
fejlett, puritán lakosságú országokban az átlagnál kisebb, a kevésbé fejlett és
kevésbé puritán országokban nagyobb. Nemcsak az indokoltnál nagyobb, de a
kisebb pénzteremtés is károkozó. Ezért a kormányoknak arra kell törekedni,
hogy a fedezet nélküli pénzteremtés mértéke optimális legyen. Az optimum megállapítása a közgazdaságtan
feladata.
Ezt a tárgyalt tanulmány is
elismeri. „Rugalmas valutapolitika
hatékonyabb, mint a világvalutákhoz való illeszkedés. Ez az illeszkedés annál
nagyobb lehet minél kisebb a külkereskedelmi deficit, kisebb az infláció és a
külső eladósodás,” Ezt kellet volna kőbe vésni azoknak, akik a minél kisebb
az infláció, annál jobb elvét vallották és vallják ma is. Az aranyalapú
valutákat azért kellett felváltani az állam által teremtett pénzre, mert a kor
társadalmi között többszörösére nőttek a fejlettség különbségek, amit a közös
aranyvaluta csak fokozott. Az államok
pénzteremtési joga tehát a megváltozott feltételekhez történő igazodást
jelentette.
Az is kiderült, hogy főleg háborúk
és az újjáépítés viszonyai között a pénzbevételek sokkal kisebbek, mint az
állam által elvonható, fedezetet jelentő jövedelem. Ezért a két világháború
után, főleg a vesztesek öntötték a fedezet nélküli pénzt. Az elszabadult infláció olyan keserves károkozással járt, hogy nemcsak
a közgazdászok, de a közvélemény is félelmemmel kezelte az inflációt.
Keynes, a kor legnagyobb
közgazdásza ugyan soha nem állította, hogy az infláció nélküliség előny, a
közgazdaságtan mégis önmagában, mértékétől függetlenül negatív jelenségnek
tartotta. Pedig a két világháborút követő gyors újjáépítés csak azért
valósulhatott meg, mert azok az államok is gátlástalanul éltek annyi fedezet
nélküli pénzteremtéssel, amelyek sokszorosan meghaladta az indokoltat.
Ez sehol nem volt annyira
jellemző, mint az EU tagországaiban, egyrészt annak következtében, hogy az
olyan tagországokban is szigorúan vették a költségvetési hiány alacsony szinten
tartását, ahol az indokolt volt, másrészt a tagállamok többsége tagja lett az
euró övezetnek, ott a kultúrája és viszonylagos fejlettsége a valutája
leértékeltségét kívánta volna.
Nemcsak a közgazdaságtudomány, de a nemzetközi pénzügyeket szabályozó
szervek is elfogadták, hogy minél kisebb az infláció, annál jobb. Még azt
pozitívnak minősítették, ha tucatnyi eltérő kultúrájú és fejlettségű ország
valuta övezetet alakít. Ez bármennyire eladósította a kevésbé fejlett
mediterrán országokat, máig nem akadt senki, aki ezt ostobaságnak, vagy akár
lelkiismeretlen szélhámosságnak minősítse.
De nemcsak az euró övezet bizonyult kártékonynak, hanem az Európai Unió
is, aminek egyértelmű célja a három eltérő európai kultúrához tartozó, és 1:4
arányban különböző fejlettségű szintű nemzetekből Európai Egyesült Államokat
formálni. Elegendő közös alapnak a kereszténységet tekintették, pedig még
az sem közös.
Azt ez a tanulmány sem mondja ki egyértelműen, hogy Európa nagyobb
nyugati a közös állammá válásra alkalmatlan, de még arra is, hogy a tagállamok
szuverenitása sérüljön. Márpedig az államok szuverenitása nemcsak a közös
valutát, de még a közel azonos pénzügyi egyensúlyt sem engedheti meg. Az,
hogy ezt az EU két legnagyobb tagja tudomásul vegye, elképzelni sem tudom.
Talán először az unokáim érhetik meg. Ez pedig Európa fokozatos lemaradását
jelenti.
IV.
A felzárkózó országok helyzete.
A The Economist e heti száma
mellékletben foglalkozik a felzárkózó országok helyzetével. Nyolc rövid, de
színvonalas elemzést közöl. Ezek azonban megmaradnak a hibás felfogással, az
iparosodó országokat továbbra is felzárkózónak, fejlődőknek nevezi. Még mindig
nem veszik tudomásul, hogy a felzárkózók, Kína kivételével, ugyan fejlődnek, de
ennek ellenére egyre jobban lemaradnak. Atlétikai példával élve, futnak, de a
győzteseknél lassabban és ezért egyre jobban lemaradnak.
A bányajáradékok csökkenése
Ezt a témát már én is többször érintettem. Ez az elemzés is
reálisan tárgyalja. Hibája, hogy meg sem említi, a bányajáradékot élvező
országok melyik viselkedési kultúrához tartoznak.
Az olajárak csökkenése
Oroszországot és a három olajtermelő latin-amerikai országot érinti
katasztrofálisan. Az olcsón kitermelő olajban gazdag arab államok jövedelme
ugyan csökken, de azok fölénye megmarad. A palaolaj feltárásának hatását jól
értékeli, de említést sem tesz arról, hogy az olcsóbb olaj hogyan fog hatni a
felhasználó államokban, és mit jelenthet, ha a robbanó motorokat felváltják a
villamos motorok.
Azt ugyan közli, hogy a
bányajáradékok csökkenése leginkább a Dél-afrikai
Köztársaságot sújtja, de érzékenyen érinti a Szahara alatti szegény és
vészesen szaporodó fekete Afrika országait is.
Oroszország esetében utalnák arra, hogy katonai ereje ugyan ma sem
hagyható figyelmen kívül, de a súlya egyre gyorsabban csökken.
A legfontosabb tényezőt viszont
meg sem említik: A bányajáradékot élvező
országok között puritán, ezért már gazdag és továbbra is gyorsan növekvő
Egyesült Államok, Kanada és Ausztrália nagyon erősek és egészségesek maradnak.
Ugyanakkor az EU mediterrán országai azért adósodtak el reménytelenül,
és kerültek még hátrább, mert az euró övezet tagjai lettek, Németország rájuk
kényszerítette a fejlettsége és puritanizmusának megfelelő pénzügyi fegyelmet
és inflációt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése