Kopátsy Sándor EH 2016 12 17
Tanácsom egy
múzeumnak
A magyar társadalomfejlődés nagy állomásai.
I.
Honfoglalás
Azt kell bemutatni, hogyan tért át egy nomád pásztornép a
pásztorkodásról a szántóföldi növénytermelésre, a pogányságról a nyugati
kereszténységre, a sátrakban lakásról a falvakban élésre, a nagycsaládról a
kiscsaládos jobbágyrendszerre. Szinte minden alapvetően megváltozott. Ekkora társadalmi átalakulás ritkán
fordul elő a népek történetében.
Azzal kell kezdeni, hogy ez akkor
nem valamiféle különös magyar átalakulás volt, hanem a Római Birodalom északi
határvidékén a már letelepedett, pogány marhapásztornépek sora tért át a
pásztorkodásról a kiscsaládos jobbágyrendszerű földművelésre, a pogányságról a
kereszténységre. Ilyenek voltak a frízek, a dánok, a szászok, a csehek és a
lengyelek. Ez a folyamat a honfoglalás idején már a Kárpát Medencében is
megindult, az itt élő népek falvakban éltek és gabonát termeltek.
A magyarok ebbe a folyamatba
érkeztek. Egyedüliek voltunk abban, hogy mi nagycsaládosak és nomádok voltunk,
akiknek a sztyeppei életnek megfelelően nem állandó településekben éltünk. Erre
az ad magyarázatot, hogy mi korábban a mai Ukrajna területén éltünk, ahol a terület nagy
többsége kevés csapadékos legelő volt. A Kárpát Medence közepe ezzel szemben
nagyrészt állandó lakhelyekre alkalmatlan árterület volt, a hegyvidékek
többsége pedig lakatlan volt.
Ezt nekem jól igazolja a
kereszténység megtelepedése, mindenekelőtt a tíz püspökség magyar székvárosai
és a négy független apátság. Ezek közül igazán alföldi egyetlen sem volt. A
Kalocsai Érsekség a Duna partján, a vízi úton van. A Csanádi Püspökség később,
Gellért, a trónörökös Imre herceg nevelőjének a püspöksége lett, amit nem
véletlenül Maros-erdei Püspökségnek hívtak. Az ország harmadát kitevő Erdélyben
egyetlen püspökség volt, ezzel szemben a sokkal kisebb Dunántúlon öt és a
négyből három apátság.
Minden esetre az Alföld nagyon
ritkán lakott terület volt a honfoglalás idején. Nagyon sokat mondana az olyan térkép,
ami a lakosság térbeni megosztását mutatná be.
A történészek szinte semmit nem tudnak arról, hogyan történt a korábbi
vezérek lecserélése jobbágytartó földesurakkal. Vélhetően a király
bizalmasai a megyék vezetésével megbízott ispánokból került ki a jobbágytartó
arisztokrácia többsége.
Még nagyobb titok övezi, hogy lettek a nagycsaládban élő pásztokokból
falvakba települt kiscsaládos földművesek. Ennek az óriási társadalmi fordulatnak nyoma sem található a történészek munkáiban.
Erről az időről szinte csak az tudatosult, hogy mi történt a fővezér,
illetve a király közelében, és hogyan működött a nyugati keresztény egyház
szervezete.
II.
Az Oszmán Hódoltság.
A feudális társadalmunk
történetében egészen az oszmán hódoltsági nem történt lényeges társadalmi
változás. Ebben a jó másfél században annál inkább. Ennek ellenére nagyon
röviden elintézik a történészek, pedig Klebelsberg kultuszminiszter az Isztanbuli
Akadémiát azért alapította a két háború között, mert tudta, hogy óriási
adattömeg található a török főváros levéltájában. Az Oszmán Birodalom a
magyarországi megszállása idején nagyon jól szervezett adminisztrációval
dolgozott, a tisztviselőknek rendszeresen be kellett számolni a területükön
történtekről.
Alapvető történelmi ismeretet
szerezhetnénk a Hódoltságon kialakított társadalmi viszonyokról.
A legfontosabb változást az
jelentette, hogy felszámolták az ötszáz
éves jobbágyrendszert. Minden fölt a szultán tulajdonába került, amit az
apparátusa a volt jobbágyoknak bérbe adott. A bérleti díj aligha volt kisebb,
mint a jobbágyok korábbi terhei, de nem voltak a földesurukhoz kötöttek,
elköltözhettek, kedvezőbb bérletet kereshettek, kereskedhettek, vásárolhattak
ingatlant. Ennek volt köszönhető, hogy a királyi területről a Hódoltságba több
jobbágy menekült, mint fordítva.
A legnagyobb társadalmi változást
az Alföld urbanizációja jelentette. A szultántól bérlő jobbágyok szabadon
költözhettek. Ezért érdekük volt a tanyákból, pusztákból, falvakból télen a
városokba költözni. Így alakultak ki a város méretű falvak, amik rangos
önkormányzatok lettek. Debrecen talán a legismertebb, de Kecskemétről tudom,
hogy 40 falu és ezernél több tanya lakói költöztek télre a városba. Ez a nyári
téli lakóhely, ismereteim szerint már a 7. században általános volt a mai Kelet-Ukrajna
térségben elterülő Kazár Birodalomban, aminek fő kánja az Etelközben élő
törzsek élére Álmost, az Árpád házi törzs vezetőjét nevezte ki. Ennek tudata
nálunk ugyan nem élt, mégis említésre érdemes, hiszen az enyhe éghajlatú
Nyugat-Európában ez nem volt indokolt. De az mégis figyelemre méltó, hogy maga
a parasztpolgárság a skandináv országokban, ahol nem hagyott a Római Birodalom
városi polgárokat maga után, csak parasztpolgárok voltak.
Az alföldi parasztpolgárokra
Erdei Ferenc hívta fel a figyelmet. Ez mégis feledésbe merült, pedig városokban
többséget jelentő magyarság szinte csak az Oszmán Hódoltság területén volt. Ez
akkor sem vált felismertté, amikor a bolsevik megszállás alatt ezek az alföldi
városok találták meg a legjobban a megszállókhoz való alkalmazkodás módjait,
itt váltak jellemzővé az álszövetkezeti formák, a fóliás kertészkedés. Nem lázadtak, hanem alkalmazkodtak.
A katolikus egyház uralta magyar
történelem művelői említést sem tesznek arról, hogy mit jelentett a hódoltsági
bérlők és a királysági jobbágyok helyzete közti különbség. A magas bérleti
díjat ugyan hangoztatják, de a sokkal nagyobb szabadságot meg sem említik.
Jó ötven élve mértem fel először,
hogyan alakult az élőállatok exportja Buda elfoglalása után. Ötven év alatt a
többszörösére nőtt annak köszönhetően, hogy a Hódoltságban a jobbágyok szabadon
kereskedhettek. Ezt szimbolizálja, hogy Tököli Imre apja is jobbágy volt, aki azonban
a marhakereskedelemben meggazdagodott, és a budai basa járt közbe a Bécsi
Udvarnál, hogy nemesi oklevelet vásárolhasson. Ez megtörtént, és a fia már
fejedelem lehetett. Ilyen a Királyi Magyarországban nem fordulhatott elő.
Azt a protestáns egyházak is mélyen elhallgatják, hogy protestáns egyházak
templomokat, iskolákat nem, vagy csak erősen korlátozott feltételek mellett
építhettek a Királyi Magyarországon. A magyar történészek is igyekeznek
elhallgatni, hogy az ország lakosságának többségét már protestáns egyházak
hívei jelentették, ezen csak a türelmetlen visszakatolizálás tudott fordítani.
Nagyobb hiba, hogy a magyar történészek is százszor annyit írnak Pázmány
színvonalas visszatérítéséről, mint a reformáció reformjairól. Ez az erőszakos
visszatérítés azonban nem érintette a Hódoltságot és sokkal kevésbé Erdélyt.
Még senki sem merte leírni, ha nincs az
ország mai területének kilenctizedében Oszmán Hódoltság, és Erdély nem a
szultán provinciája, nem volnának magyar protestánsok.
Ha nincs oszmán megszállás, nem
lettek volna magyar parasztpolgárok, nem lettek volna olyan városaink,
amelyeinek önkormányzatuk van. Elég megnézni az 1847-es népszámlálás adatait, magyar
többségű városaink csak a Hódoltsági térségében voltak, a többi város
arisztokraták, katolikus klérus, a püspökök fennhatósága alatt állt.
Arról a reformátusok sem
beszélnek, hogy a reformáció hozta a keresztény Európa legnagyobb adóreformját.
Pedig a fergeteges elterjedésének ez volt az elsődleges oka.
Nemcsak a Rómáig folyó egyházi
kilenced szűnt meg, hanem a gyülekezetek maguk voltak az adóztatók és az adót
felhasználók, hanem megszűnt a katolikus egyházak hisztérikus kincsképzése is.
Még nem láttam olyan történelmi munkát, ami kimutatta volna a katolikus
egyházak jövedelem elvonását és az elvont jövedelmek kincsképzésre történő
felhasználását. Ez ugyan az ellenreformáció során csökkent, de a nagyságrendi
különbség megmaradt. Elég volna megmutatni, mekkora jövedelme volt a magyar
hercegprímásnak, érseknek, püspöknek és plébánosnak a protestáns klérusban
hasonló szintű tisztségviselőinek a jövedelmeihez viszonyítva.
Annak még a felvetésével sem
találkoztam, hogy a földesúr is jobban járt, ha a hívei protestáns hitre
tértek. Könnyebb lett a maga tizedét és a neki járó szolgáltatásokat behajtani.
Azt pedig, hogy a protestáns
kereszténység jobban megfelelt a kor követelményeinek, jól mutatja a különbség,
ami a protestáns és a katolikus népek társadalmi és gazdasági fejlődésében
kezdettől fogva jelentkezett, és igazán gyorssá a tudományos és technikai
forradalom alatt vált.
III.
Széchenyi
István volt a legnagyobb magyar
Ahogy a pályám a gazdaságpolitika területére tévedt,
ösztönösen elővettem a számomra politikai zseninek tartott Széchenyi műveit, és
megdöbbenve tapasztalhattam, hogy ő
értette meg igazán a vasút századában kínálkozó társadalmi lehetőségeket. Felismerte, hogy az emberiség számra a
távolságok legyőzése mennyire át fogja alakítani az emberiség sorsát.
Erről nekem már tízen éves koromban volt
tapasztalatom, amikor megkaptam az első kerékpárt. Ennek köszönhetően számomra
az egynapi járóföld öt-tízszeresére nőtt. Mozgásterületem a városunkból a
megyénkre terjed ki. Első kerékpáros felismerésem az volt, hogy megtanultam, minden etnikumunk jelentősen
másként él. Azzal szórakoztam, hogy egyik faluból a másikra érve hányadik
háznál ismerem meg, hogy magyar, sváb vagy horvát, illetve katolikus, vagy
református faluba jutottam. Vagyis tízen évesen felismertem, hogy minden etnikumnak, minden vallásnak más
életviteli mód felel meg.
Ezeknek a kerékpáron megtett utaknak köszönhettem,
hogy ösztönömmé vált, hogy nem lehet az eltérő etnikumokat és vallásokat azonos
kaptafára kényszeríteni. Minden népnek,
minden viselkedési kultúrának, minden eltérő természeti környezetben más módon
kell élni.
Ezért éreztem, amikor már öreg fejjel azt olvasom
2.000-ben, hogy Kína évente 50 millió kerékpárt exportál Afrikába. A kínaiak
tudják, hogy a szegény ember a
szárazföldön eddig szinte gyalog járt. Lovon csak a pásztorok és a gazdag
emberek közlekedtek. A feudális magyar társadalomban pedig csak a
földbirtokosnak, a lovagnak volt hátaslova. A szegény emberek számára az első olcsó és olcsón tarthatott lova a
kerékpár lett.
Aztán csak a 20. században lett Ázsiában az átlagos
jövedelmű emberek lova a moped, a gazdag világban pedig a gépkocsi. Ma százszor
annyi embernek van gépkocsija, mint száz éve a lovat tartani tudók voltak.
A vasút előtt az
áruk olcsó mozgatására csak a lassú vízen történő szállítás volt. A szárazföldön a személyek
és áruk mozgatásában a vasúthálózat kiépítése jelentett először forradalmi
változást. Még nem írta le egyetlen történész sem a tényt, hogy korábban a
Kárpát Medencén belül csak a vizek folyása irányában lehetett a termékeket
nagyobb távolságra szállítani. A
vasútnak köszönhetően azonban tizednyi, századnyi közelségbe kerültek nemcsak
az országon belül, de az áhított Nyugat-Európához mind az utazás, mind az áruk
szállítása. A Kárpát Medence történelemben is ez volt a leglényegesebb
kulturális és gazdaságföldrajzi változás. Széchenyi ezt ugyan ilyen
következetesen nem fogalmazta meg, de ennek tudtában élt. Ezért lett az első
kormányban a közlekedés felelőse.
Erre utalt az is, hogy nagy jelentőséget tulajdonított
annak, hogy mindenkinek legyen órája, és percekre pontosan történhessenek a
találkozások. Széchenyi az idővel való gazdálkodásnak is első hangsúlyozója
volt.
Széchenyit azért is csodáltam, mert felismerte a Tisza völgyének
ármentesítését. Ennek köszönhetjük, hogy a Kárpát Medence mintegy
negyedével több lakójának adhat kenyeret. Számomra ez szimbólum. Nemcsak a jobboldaliak, de még a
történészek is az országuk nagyságát a területükkel, nem pedig annak eltartó
képességével mérik. Széchenyi máig az egyetlen, aki felismerte, hogy
akárcsak a parasztok földjének nagyságát nem a területtel, hanem a redukált
szántóval mérik, a politikának is ezt kellene tenni.
Az országot sem a területével, hanem a lakosságeltartó
képességével kell mérni. Mivel a Kárpát
Medencének mintegy hatoda alig hasznosítható árterület volt, azt az ármentesítésekkel
gabonát termő szántófölddé lehet tenni. Ezzel az ország lakosságeltartó
képessége mintegy hatodával megnőtt. Még azt sem írta le senki, pedig
Széchenyinek több redukált szántóterületet köszönhetünk, mint az
agyonharangozott Bécsi Döntéseknek, amiből semmit nem sikerült megtartani.
Ezért vagyok
az alföldi homokok öntözésnek híve, mert azzal a keveset termő pusztából
tízszer többet termő kertet lehetne varázsolni. Ez lenne a valódi ország gyarapítás.
Öreg koromra azonban Széchenyi legnagyobb érdemét
annak tartom, hogy kétszáz évvel korát megelőzően felismerte, hogy elsősorban nem a termőterületet kell
nagyobbítani, hanem az emberfőket kell kiművelni. Ez az ő korában még nem
volt olyan egyértelmű, mint a jelenben, és még sokkal inkább a jövőben lesz.
Azt sokáig én sem ismertem fel, hogy a redukált
szántóval csak a földek hasznosítási potenciálját lehet mérni. A jelenkori mezőgazdaságban már az a
legfontosabb, milyen a megművelője. A külterjes földhasznosítás esetén
annak az eredménye a föld termőképességétől függött. Minél belterjesebb a termelési mód annál inkább a hasznosítója
képességétől függ a jövedelmet termelő képessége. A legelőn is fontos hogy
milyen a pásztor, de a kertészetben, a szőlészetben egyre inkább a művelője
képességén múlik a megtermelt érték nagysága. Dániában sem a földek sokkal termékenyebbek, hanem azok sokkal jobban kiművelt
emberfők, akik megművelik.
Pár éve olvastam, hogy a világ szőrme piacára 1.500
dán farmer több nemes prémet visz, mint Oroszország. Ráadásul ezeknek a
farmereknek az adóhivatalokba bejelentett jövedelme több mint egy miniszteré.
Gyermekkorom falujában még természetes volt, hogy a falvakban a családok
gazdagságát a földjük nagyságával mérték. Aztán rájöttek, hogy ugyan a földek
minőségén is sok múlik, ezért jobb mérce lett a földek aranykoronában mért
értéke, majd a legfontosabb, hogy mi mit termel és hogyan. Ma már a falusi
családok jövedelme nem csak a földjük nagysága, értéke alapján múlik. Egy
autószerelő is jobban élhet, mint egy konzervatív földművelő.
Egyre inkább beteljesedett Széchenyi jóslata, a legnagyobb érték a kiművelt emberfő.
Az, hogy kiből mi lesz, elsősorban a családi környezettől függ. Ezért idézgetem
a tanácsomat. „Ha a családok felső
harmadában annyi gyermek születne, mint az alsóban és az alsóban pedig csak
annyi, mint a felsőben, ötven év múlva háromszor gazdagabb ország lennénk, mint
a jelenlegi gyermekvállalási struktúra fennmaradása esetében.”
Ezzel lényegében én is azt hirdetem, amint Széchenyi. A jövőnk elsősorban azon múlik, hogyan
neveljük fel a következő nemzedéket.
Száz évvel később másik nagy tanítómesterem, Németh László a Minőség forradalma című
esszégyűjteményében már a tudományos és technikai forradalom világában
fogalmazta meg Széchenyi álmát.
Ezeket a sorokat nyolcvan évvel később írom. Közben a
tudomány és technika többet fejlődött, mint előtte sok évszázad alatt. Ennek
köszönhetően az én buzgalmam is egyre előbbre jutott.
Ma már azt hiszem, hogy a következő nemzedék értéke elsősorban a fogamzást követő első öt éven
múlik. Vagyis az előtt, hogy az oktatás megkezdődne.
A magyar történelem legnagyobbjának kettőt,
Klebelsberg Kunót és Rajk Lászlót tartom. Érdekes módon, mindkettőnek
történelmi hibái is voltak, de a számomra a tetteinek pozitív egyenlege őket a
legnagyobbak közé emelte. Mindketten Széchenyi tanítványai voltak.
Klebelsberg az első kormány
belügyminisztere lett, mint meggyőződéses antiszemita és revizionista, az első
zsidótörvény kidolgozója és előterjesztője volt. Jó tíz évvel később a Bethlen
kormány kultuszminisztere lett. Neki
köszönhetjük, hogy óriási anyagi áldozattal kiépítette a tanyákon élők, és a
nagybirtokok munkásainak gyermekei oktatását. Ezzel a Széchenyi álma, a
kiművelt emberfők elindítását alapozta meg. Mentségére azt hozom fel, hogy a
Horthy rendszer antiszemitizmusában egységes volt az uralkodó osztály, ebben
nem volt hiány. A tanyák és a puszták
gyermekeinek iskoláztatásában azonban Klebelsberg egyedül volt. Nélküle
egészen más iskolázott országra telepedhetett volna rá a szovjet megszállás.
Rajk Lászlónak köszönhetjük a népi
kollégiumok rendszerét. Annak már tanúja voltam, hogy Rákosi, Gerő és Révai a
népi értelmiségben antiszemita veszélyt láttak. Rajnak meg egyértelmű célja volt a népi értelmiség kiépítése. A
jelenlegi közép-jobb hatalmi elitben a többséget a népi kollégiumok fiataljai,
gyermekei és unokái jelentik.
Öreg koromra megtanultam, hogy a kiművelt emberfők többsége az igényes családokból kerül ki. Ezt
követően a várható teljesítményük elsősorban a magzati kihordásuktól és az első
négy év teljesítményétől függ. Életem egyik nagy felismerése volt az, hogy mitől függ valakiből milyen kiművelt
emberfő lesz. Elsősorban a szülőkön múlik. Ezért volna fontos a szülők anyagi és szellemi képességéhez igazodó
gyermekvállalási tanácsadás.
A gyermekvállalás kínai szabályozása, hogy minden
család csak egyetlen gyermeket vállalhat. A
társadalom érdeke az volna, ha a vállalható gyermekek száma a szülők anyagi és
iskolázottságától függjön, de az átlagos gyermekvállalás a kettő közelében
maradjon. A családok alsó ötödében még az egyetlen gyermekvállalását is
feltételekhez kellene kötni.
A kiművelt
emberfők kialakításának a magzatkihordás minősége utáni másik előfeltétele a
születés utáni első négy évben megszerezhető szókincs nagysága. Az Egyesült Államokban
mintegy 15 éve méri
a négyéves
gyermekek szókincsét, amiről kiderült, hogy ennek nagysága jelentősen kihat a
későbbi tanulási eredményre. Vagyis az emberi agy olyan testrészünk, aminek a
kapacitása a születés utáni négy évben alakul ki. Az agyunk kapacitásának a
kialakulása a születés után még mintegy négy évig tart.
Ezzel szemben az évezredekkel korábban kialakult oktatási rendszer akkor kezdődik,
amikor már az agy kapacitásának a fejlődése befejeződött, utána már csak az
adott kapacitást lehet feltölteni ismeretanyaggal. Ennek a logikáját akkor
értettem meg, amikor felismertem, miért volt az osztálytársadalmakban eredendő
bűn a tudásvágy. azért, mert az osztálytársadalmak elsődleges feladata volt a
túlszaporodás elleni védekezés, amit csak a halálozás okozásával lehetett
megoldani. Ezt pedig jobb volt, nem tudatosítani.
A tudásvágy
eredendő bűn azonban csak addig lesz, ameddig a társadalom túlnépesedik. Ahol ez
megszűnik, ott az eredendő bűn a legnagyobb társadalmi erénnyé. változik át.
Ahogyan a tudományos és technikai forradalom hatására
lecsökkent a gyermekvállalás a létszám újratermelése alá, új társadalmi
alépítmény alakult ki. Kiderült, hogy az
olyan társadalom, a melyikben megoldott a fogamzásgátlás, az egy lakosra jutó
jövedelem meghaladta a 20 ezer dollár/fő szintet, az iskolázottság pedig a 12
évet, leáll a túlnépesedés, ott az eredendő bűn átváltozik a legnagyobb
társadalmi erénnyé. Beteljesül Széchenyi álma, és megvalósul a Németh
László által elképzelt minőségi forradalom.
De Széchenyi István nemcsak gabonatermő területet
adott az országnak, hanem Tudományos Akadémiát, Budát és Pestet egyesítő
Lánchidat, és jövőképet is.
IV.
Ady, Bartók és
a Marslakók országa lettünk.
Már középiskolás koromban ráéreztem, hogy Ady az én
legközelebbi rokonom. Megszerettem az őszinteségét, függetlenségét, magyarságát.
De csak a verseit ismertem. A költészetében emelkedett a legnagyobb magasságba a
liberalizmusa. Ő elégítette ki tökéletesen a magyar zsidóság liberalizmus
igényeit. Ugyanakkor, hogy valaki lehet mindenkinél nagyobb magyar, ugyanakkor
liberális, ebben is mindenkinél nagyobb volt.
Kevéssé tudatosítjuk, hogy a nemesség és utódja az úri
középosztály irtózott a liberalizmustól, de nagyon magyar volt. A magyar zsidó
polgárság pedig liberálisabb volt annál, amennyi befogadására a magyar
társadalom képes. Ezért állandósult a
magyar társadalomban a harc a népiek és a liberálisok között. Ady mára már mindkét
tábor számára a legnagyobb maradt. Életében a liberálisát csak a zsidó
értelmiség értette meg. Életében az úri középosztály számára még túl liberális
volt. Végül azonban mindkét táborban ő lett a legnagyobb költőnk.
Ebben a
tekintetben is, a 20. század két kulturális zsenije, Ady és Bartók sorsa közös
volt.
Ady életében csak a zsidó
polgárság számára volt elismert zseni. Nekik volt a legnagyobb költő és
újságíró, csak ők publikálták a műveit, és tartották el. Ha ez nem történik meg, aligha érhetett volna el a csúcsig. Nem
igen lett volna olyan újság, amelyik Ady vereseit, írásait publikálta és
megfizeti. Nem véletlen tehát, hogy Ady mind Nagyváradon, mint Budapesten zsidó
újságnak dolgozott. Ráadásul a zsidó nagytőkés, Hatvani Lajos megkülönböztetett
támogatásában részesült.
Az is sokat mond, hogy Ady a naponta megírt cikkei
árát a népi írók mozgalmának kezdeményezőjével, Fülep Lajossal kocsmázta el,
aki erről egy mindenkinek ajánlott könyvében számol be. Nincsen rá
bizonyítékom, de úgy érzem, Ady életében
a verseit tízszer annyi zsidó olvasta el, mint népi értelmiségi.
Bartókról is
hasonló a véleményem. Sokáig őt is csak a zsidóság értette meg. Nem tudatosítjuk,
hogy Bartók koncertjein a hallgatóság nagy többsége zsidó volt. Még azt is
feltételezem, hogyha Bartóknak nincs Budapesten zsidó rajongó tábora, nem is
marad Magyarországon.
Ennek a két zseni sorsának ismerete azért volna fontos
az utókor számára, mert nagyon keveset tudunk arról a Magyarországról, amilyen
a kiegyezés és az első világháború között volt. Pedig a magyar társadalom előtte és utána soha nem volt annyira
nyugat-európai, mint a kiegyezés és az első világháború között. Ezt nem
érti meg a magyar közvélemény, mert ezt a csúcsot elsősorban a magyar
zsidóságnak köszönhetjük, ezt pedig nem merjük bevallani. Azt ugyan ma már
bevalljuk, hogy bűnt követtünk el a magyar zsidóság ellen, de arról alig esik szó, hogy mit köszönhetünk ebben a fél században a
zsidóságnak, és mit vesztettünk és fogunk még száz év múlva is azzal, hogy a
leginkább nyugat-európai kultúrájú, lelkesen asszimilálódó zsidóságunk
többségét vagy elpusztítottuk, vagy hagytuk kimenekülni a háború után.
Azt már sokszor leírtam, hogy Európa keleti fele mit
vesztett azzal, hogy zsidóságának többsége elveszett. Ez évszázadokra visszaveti e térség nyugatosodását. A zsidóság
hiánya okán a térség minden országa sokat, de a legtöbbet a lengyelek és mi,
magyarok vesztünk. Ezt a veszteséget
azért nem ismeri a magyar közvélemény, mert nem is ismerjük igazán, hol
tartottunk a kiegyezés és az első világháborúba lépésünk közti fél évszázad
alatt.
Ezért erre röviden kitérek.
Ebben az ötven évben Budapest volt a leggyorsabban
növekvő főváros. Elsősorban itt élt a magyar zsidóság közel fele és szellemi
elitjének nagy többsége. A történelmünkben
először volt jelentős súlyú magyarul beszélő nagypolgárságunk. Nincsenek
pontos adataim, de valószínű, hogy Nagy-Budapest zsidó lakossága volt a
legnagyobb a világon. A világ mégy legnagyobb zsinagógája is itt épült.
A Fasori
Lutheránus gimnáziumból kikerült zsidó fizikusok a tudomány történelemben
világhírűek lettek, mint a Marslakók. Ez alatt az értették e fogalom kitalálói, hogy még nem
volt rá példa a tudományok történelmében, hogy egy város néhány
négyzetkilométernyi területen három éven belül féltucatnyi világhírű tudós
született. Ez a gondolat máig is él, ez késztetett arra, hogy én is írjak róluk
egy kis könyvet. Ebben azt bizonyítom, hogy ezek a potenciális zsenik máshol is
születhettek volna, de ebben a fasori gimnáziumban csodálatos találkozás
történt. A vidéki lutheránus papok gyerekeinek továbbtanulása érdekében épített
Fasori Lutheránus Gimnáziumban, aminek a felépítéséhez hozzájárult a
Gyáriparosok Szövetsége azzal, hogy ott a kikeresztelkedett zsidó nagypolgárok
gyermekei olyan képzést kaphassanak, amivel legyőzhetik az első magyar
zsidótörvényt, a numerus clausust, ami 6 százalékban korlátozta az egyetemeken a
zsidó tanulók maximumát. Itt közös
iskolában tanulhattak a falusi lutheránus értelmiség és a budapesti zsidó
nagypolgárok gyermekei.
Azt ugyan elképzelni sem tudom, hogy az iskola
alapítása eleve ilyen tudatos volt, de az tény, hogy itt közös osztályteremben tanulhatott a falusi népiek és a budapesti
zsidó nagypolgárok, azaz a népiek és a liberálisok következő nemzedéke. Az
antiszemita kormány politikával üldözött urbánusok, és a felébredő népiek
gyermekei hatottak egymásra. A
világszínvonalon is magasan urbánusok fiai tanulhattak együtt a falusi
értelmiség fiainak javával. A középiskolai szinten, nemcsak együtt
lakással, de együtt tanulással valósult meg az tíz éves korukban középiskolások
között, amit az Eötvös Kollégium a különböző egyetemek karain tanuló
tehetségesek egyetemistáknak a közös szállóhely jelentett.
A tizenéves
tehetségesek együtt tanulásának sikeréből máig sem vontuk le a
következményeket. Pedig minél korábban találkoznak a képességek, annál eredményesebb lesz
azoknak a kibontakozása. Ezt a művészek és a sportolók szakképzésének
eredménye, és az agyfejlődés tudománya mára már megmutatta.
Magyarországon
a művészek és a sportolók képzése jelenleg is világszínvonalú. Ugyanakkor a klasszikus
pedagógia vonalán megragadt oktatásunk egyre inkább lemarad.
Végül életem egyik nagy élményről számolok be. Amikor
a 70-es években megjelentek Ady összegyűjtött prózai művei, döntően a megjelent
újságcikkei, azonnal olvasni kezdtem. Megdöbbenve láttam, hogy versei mennyire érthetőbbé válnak akkor, ha
párhuzamosan olvashatjuk az újság számára megírtakat is. Kiderül, hogy a
versek lángolása mögött mi volt a realitás.
A Beszélgetések Adyval címen megjelent két könyvemre
azért vagyok büszke, mert azt bizonyítja, hogy Ady költői meglátásai mennyire
találkoznak a kora realizmusával.
Utóirat.
A két
legnagyobb magyar zsenit, Adyt és Bartókot, és a tudományok marslakóit a
budapesti zsidó polgárságnak köszönhetjük. Nemcsak őket, hanem sok mindent azok
közül is, amire ma büszkék lehetünk.
Illene
történelmünk e fénykorával alaposabban foglalkozni.
V.
A legvidámabb barakk.
A szovjet megszállást a magyar
társadalom óriási többsége annyira elutasította, hogy a Szovjetunió csak olyan
erőkre támaszkodhatott, aki a két háború között Moszkvában éltek, szinte semmi
kapcsolatuk nem lehetett a magyar társadalommal. ráadásul az élcsapatuk zsidó
értelmiségi volt, akiket ezért is bizalmatlanul fogadtak. Velük szemben a
magyar választók négyötöde olyan bizalmatlan volt, ami lehetetlenné tette, hogy
a közvéleményt megnyerhessék.
A magyar közvélemény még annyira az úri középosztály és a katolikus
klérus után orientálódott, ráadásul a zsidókkal szemben még annyira bizalmatlan
volt, hogy nem volt hajlandó tudomásul venni, hogy nincs más reális politika,
mint a Szovjetunióval való együttműködés. Ezért aztán hiába indult több
párt a választásokon, és hiába igyekeztek a választási csalások eszközéhez
nyúlni, a választási eredmények alapján nem lehetett olyan kormányt alakítani,
ami képes lett volna a szűkre szabott realitáshoz igazodni. Ezért aztán az első
két választás nem hozhatott politikai stabilitást.
A magyar történészek máig nem
magyarázzák meg, hogy miért éppen náluk volt olyan forradalom, ami néhány nap
után egyértelművé tette, hogy nem veszi tudomásul a Jaltai Szerződésben
rögzített politikai felosztást. 1945 és 1956 között mi voltunk a csatlós sorsát
legkevésbé tudomásul vevő ország. Most, hogy az 56-os forradalmunkat
ünnepeltük, még mindig nem adtunk arra magyarázatot, hogy miért kellett
bekövetkezni a szovjet hadsereg megszállásának.
Ahogyan Trianont közel száz év után sem vagyunk képesek megérteni, úgy
az 56-os forradalom katonai leverésének elkerülhetetlenségét sem. November
másodikán ugyanis Nagy Imre olyan kormányt és azzal olyan választást fogadott
el, amit nemcsak a Szovjetunió, de még az Egyesült Államok sem fogadott el. Az
ugyan nem szorul bizonyításra, hogy a Szovjetunió számára a több pártos
demokrácia nem volt elfogadható, de még ezt sem vesszük tudomásul. Azt, hogy az
Egyesült Államok sem akarta felmondani a Jaltában jóváhagyott felosztás
megváltoztatását, magyarázatra szorul. Roosevelt, nagyon bölcsen, Jaltában
azért adta Európa keleti felét a hódításra éhes Szovjetuniónak, hogy az
megtarthassa azt a befolyását és katonai erejét, amitől nemcsak a volt
tengelyhatalmak, mindenekelőtt Németországnak és Japánnak félni kell, és csak
ezért lesznek az Egyesült Államok engedelmes szövetségesei. Vagyis amíg a Szovjetunió katonai ereje
nagyobb, mint a volt gyarmattartóké, és a marxista pártokra nagy befolyása van,
csak addig lesz az Egyesült Államok engedelmes szövetségese Németország és
Japán, és a gyarmatok felszabadítását elviselők a volt gyarmattartók.
E ténynek tudomásulvétele nélkül
nem lehet megérteni, hogy miért volt 1956-ban, egészen 1990-ig az Egyesült
Államok érdeke, hogy a gyarmattartók féljenek a Szovjetuniótól.
De a több párti demokrácia elfogadását keményen ellenezte Nagy Imre két
szövetségese, Mao és Tito is.
Nem azon kellene vitatkozni, hogy
mi volt 1956, népfelkelés, forradalom, vagy ellenforradalom, hanem azt vegyük
tudomásul, hogy reális célokkal induló forradalom volt, aminek a céljai nagyon
gyorsan irreálissá váltak. A magyar
történelemfelfogás általános jellemzője, hogy az irreális célokért folyó harcot
dicsőségesnek tekinti. Nem vesszük tudomásul, hogy csak a reális célokért
érdemes hőssé válni.
Elképesztő szerencsénk volt, hogy Mao és Tito nyomására nem Rákosit
hozta vissza a szovjet hadsereg, hanem Kádár Jánossal alakítottak kormányt. Erről
feledkezett meg a forradalom 60. évét ünneplő kormány. A forradalom bukását
követő megtorlás felett botránkozunk, holott a bolsevik marxizmus történetének
legenyhébb megtorlása volt. Ez is megtorlás volt, de a legenyhébb. A megtorlás
kegyetlenségét hangsúlyozók, fel sem vetik, milyen megtorlás lett volna akkor, ha Rákosi és hívei kerülnek
hatalomra. Pedig csak az lehetett volna a másik változat.
Ezzel szemben Kádárnak sikerült Nagy Imre minden célját megvalósítani. Ezt
úgy mondom el, mint erre az utolsó még élő tanú. Nagy Imrének nem volt a
forradalom előtt olyan célja, amit Kádár nem valósított meg. Mi lettünk a
legvidámabb barakk, de a forradalom olyan célokat tűzött maga elé, amik
realitása nulla volt. Aminek 1990 előtt
realitása volt, minden megvalósult.
Zárszó.
A magyar történelem legnagyobb változását a honfoglalás hozta. az
európai feudális társadalmat az itt élő népektől tanulta meg a nép, és a bölcs
vezetés ennek élére állt.
A két másik legnagyobb változást az idegenek megszállóknak
köszönhetjük.
Egy múzeumnak nem lehet és ne is legyen az a célja, hogy a jelent
értékelje. Azt mégis megengedem magamnak, hogy a rendszerváltást úttévesztésnek
minősítem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése