Kopátsy Sándor PO 2016 12 19
A diplomák értéke
A The Economist Karácsonyra
ajándék kiadványt küldött. Abban olvastam egy kétoldalas jegyzetet arról,
hogyan alakult a diplomaszerzés megtérülése és mekkora a diplomások aránya egy
sor országban. Az a meglepetés ért, hogy az EU tagországokról is vannak ilyen
adatok. Tehát mi is mérjük, hiszen jelentjük. Még az is írják, hogyan állnak
ebben a tekintetben a volt csatlósok, köztük mi is. Tehát a saját országukban
tudatosan tartjuk titokban, vagy még az érdekelt minisztériumok sem kapják meg.
A rövid írás is fontosnak tartja,
hogy nagyon nagyok a diplomások és a nem diplomások, mindenekelőtt a
képzetlenek jövedelme és adója közti különbségek. Örültem az adatoknak, mert
bizonyítást kaptam arról, hogy az EU, és azon belül az euró övezet tagjai
között olyan nagyok a különbségek, amik eleve nemcsak lehetetlené, de
kártékonnyá teszi a közösség brüsszeli szabályozását.
Még az is bizonyítja a szerző,
hogy a skandináv és a Benelux országokban a munkaerő matematikai tudásával
szemben kiemelkedő a matematikai igény. Az OECD országokban az 55 évnél
fiatalabb munkaerő negyede diplomás, a volt csatlósok között azonban hetede.
Külön kiemeli Lengyelország igyekezetét, ahol 12 év alatt a diplomások aránya a
25-34 éves korosztályban háromszorosára nőtt. A bolt csatlós országok
mindegyikében sokkal jobban megfizetik, és kevésbé adóztatják a diplomásokat. Tehát a munkaerő áru, amiből ha kevesebb
van, jobban meg kell fizetni.
Azt nem tudom, hogy a megtérülésnél
számolnak-e különböző várható életkorral, és az mekkora. Vagyis az
iskolázottságtól hogyan függ a nyugdíjat élvező évek száma. Én csak azt tudom,
hogy a 90-es évek elején a cigányság viszonylag vesztett a korábbi halandósága
okán.
E rövid írás nemcsak arról győzött meg, hogy az EU és az euró övezet
sokkal heterogénebb országokat tömörít közös társadalmi felépítményre, mint ami
működőképes lehet. A tagállamok sokkal nagyobb szuverenitására volna szükség a
hatékonyság érekében.
A másik tanulságom, hogy nehéz eligazodni az olyan társadalmak
működésének hatékonysági követelmények titkosak még a szakmai illetékesek
számára is.
Ez érthető volt a túlnépesedő
osztálytársadalmakban, ahol a tudásvágyunk eredendő bűn volt, de bűn az olyan
már nem túlnépesedő társadalmakban, ahol a következő generáció minél jobb
minőségű munkaerő termelése az elsődleges feladat.
Ezt Széchenyi István már
világosan látta a 19. század első harmadában, amikor a legfontosabb társadalmi
feladatnak minősítette a kiművelt emberfők gyarapítását.
Ezt még inkább egyértelműen megfogalmazta
Német László a Minőség forradalmában.
A megértésüktől még mindig nagyon
távol vagyunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése