Kopátsy Sándor EO 2016 12 05
Állítsuk talpára az
oktatást
Tegnap fejeztem be egy írásommal,
amiben azt bizonyítottam, hogy az osztálytársadalmakban az oktatás
szükségszerűen az ember eredendő bűnére épült. Az eredendő bűn azonban nem volt
eredendő, az a túlnépesedő társadalmak bűne volt. A túlszaporodó társadalom
csak azzal tudta stabilizálni magát, hogy az ember tudásvágyát elnyomta,
bűnként kezelte. De az ember életének első 97 százalékát annak köszönhetően
mondhatta sikeresnek, hogy a tudásra, a képességre, a tapasztaltra épített. A
gyűjtögető társadalmak mintegy 145 ezer éve alatt az ember tudásvágya nem bűn,
hanem érdem volt. Az emberi faj elsősorban azért élhetett meg a földünk szinte
minden természeti környezetében, mert nem az ösztönei, hanem a tudása, a
fejlett agya alapján boldogult.
A jégkorszak megszűnése azonban
olyan környezetváltozásokkal járt, amiben a gyűjtögető ember áttérhetett a
termelésből való megélésre. Ez akkora javulást jelentett az ember életében, hogy
a fajunk szaporasága és a várható életkor közti egyensúly megbomlott. Eddig a
gyűjtögetésből élő ember várható életkora valahol a 25 év körül mozgott. Ez nem
okozott nagy túlnépesedési nyomást, mert fajunk öröklött szaporasága ilyen
várható életkorral volt összhangban. A termelésre tért ember várható életkora
azonban gyorsan megugrott, és ebből túlnépesedési válság keletkezett. A túlnépesedés ellen csak a halálozás
fokozásával és a tudásvágy üldözésével lehetett védekezni. Ezért a
túlnépesedő társadalmakban szükségszerű volt a tudásvágy üldözése, bűnként
kezelése.
Ennek szükségszerűségét ugyan a társadalom nem ismerte fel, de
következetesen üldözte az ember természetes tudásvágyát. Nem minősítette
bűnnek, de bűnként üldözte.
Nem vagyok a világvallások szakértője,
de tudom, hogy minden vallás a dogmák szentségére épült. Tehát, ha nem is úgy
fogalmazta meg, hogy a tudásvágy eredendő emberi bűn, de annak tekintette.
Ismereteim szerint, csak a zsidók vallása minősítette dogmái között, hogy a tudásvágy az ember eredeti bűne. Ezt
vették át a keresztény vallások is.
Ez ugyan csak a termelésre épült
társadalmak bűne, de a vallások nem mennek a múltban messzebb vissza, mint a
termelő társadalmak létrejötte. Tudtommal, senki sem vetette fel, hogy a
vallások ugyan az ember teremtésével kezdődnek, de valójában az első 140 ezer
évet átlépik. Eleve a termelésből élő ember társadalma számára születtek. Elég
arra gondolni, hogy a zsidó vallás Bibliája az időszámítását a termelésre
áttért korral dátumozza. Ez azt jelenti, hogy a Biblia, fajunk életének mintegy 95 százalékát átlépi, lényregében a
munkából élő emberiség számára ad útmutatást. Mégis azt a látszatot kelti,
mintha a múltra és jövőre szóló általános útmutatást adna.
Számomra az volt a titok, hogy
miért az ember bűne a tudásvágy, amitől megváltást csak a Messiás hozhat. Erre
a kérdésre csak az adhat választ, hogy a tudásvágy nem az emberiség bűne, hanem
ez a túlnépesedő társadalmak egyensúlyát sértő bűn. Ezzel oda jutottunk, hogy a tudásvágy csak a túlnépesedő társadalmak
bűne. A demográfiai egyensúly esetében nem bűn, hanem erény.
Ahol a tudásvágy bűn, ott a halálozás okozása nem bűn, hanem mindkettő a
túlnépesedés érdekében szükségszerűség. Ezt nemcsak a vallások vezetői, de
a társadalomtudósok és a forradalmárok sem ismerték fel.
A vallásoknak tudomásul kellene
venni, hogy az emberiség sorsát már maga az ember alakítja. A jelenkor fejlett
társadalmaiban már nem lehet arra az alapra építeni, hogy az egyének sorsa is
isten és a túlvilági szentek kezében van. Az eredendő bűntől nem az isten fia,
vagy prófétája szabadította meg a jelenkor társadalmait, hanem a tudomány,
amelyik lehetővé tette, hogy a gyermekvállalás a szülők döntésén múljon. Amíg
ez nem vált lehetővé, munkájával élő ember tovább élt, mint amennyihez a szaporasága
a létszám tartásához szükséges volt. Az
embernek mintegy 6-7 ezer évre volt szüksége ahhoz, hogy a gyermekvállalásról
maga dönthessen.
Ez az emberiség gazdag,
iskolázott és puritán ötödében megvalósíthatóvá vált, ezzel nemcsak megszűnt a
tudásvágy és a társadalom érdeke közti ellentmondás, az ember megszabadult a
tudásvágy elnyomásának szükségességétől. A tudomány pedig olyan technikai
alapot teremtett, amiben a tehetség és a tudás hiánya kielégíthetetlenné vált. A bűnből erény lett, a jelenkori fejlett
társadalom elsődleges feladata a létszámának a stabilitása, a minőségének pedig
a maximalizálása. Ezt már nem az isten, hanem maga az ember valósítja meg.
A fejlett táradalom feladata a lakosság minőségének javítása.
A jelenkor tudománya azt már bebizonyította,
hogy az újszülöttek életteljesítménye
elsősorban a fogamzást követő első öt évben dől el. Ezzel szemben az
oktatás csak ez után kezdődött. Ez sem véletlen, mert az osztálytársadalmaknak nem okosabb, a jobb megoldásokat kereső,
fejlett agyú lakosokra, hanem a társadalom érdekét vakon szolgálókra volt és
van szüksége.
Bármennyire egyértelmű volt a
tény, hogy az osztálytársadalmak 6-7 ezer éve alatt ugyan jelentős tudományos
és technikai fejlődés történt, de egyre csökkent azoknak a munkavégzőknek az
aránya, akiknek a képességére is szükség volt. A fejlettebb technikai eszközök kitalálásához, megtervezéséhez,
elkészítéséhez ugyan egyre nagyobb tudásvagyonra lett szükség, de a velük
történő hatékonyabb munkavégzés egyre kevesebb tudásigénnyel járt. A 20.
század elején már a munkaerő jelentős hányada írástudó volt, mert iskolázott
volt, de a munkájában erre nem volt szüksége. Ezt jól igazolják azok a
történészek, akik feldolgozták, hogy a két világháborúban papíron nem voltak
analfabéta katonák, de a többségük képtelen volt a családjuknak szóló levelek
megírására.
Érdemes meggondolni, hogy mikor
és miért jelent meg a lakosság iskolázása. Az iskolák sokáig csak a vallások
klérusa számára képeztek kádereket. Ami írástudásra a közigazgatásnak és a hadseregnek
szüksége volt, az a papság végezte el. A középkor derekán már a közigazgatásnak
és a hadseregnek is képeztek vezető kádereket. Minden középkori egyetem
kiemeltje a teológiai kar professzora volt a rektor.
A népoktatást a reformációnak köszönhetjük. Az azonban a vallás
fontos céljának tartotta a biblia és a zsoltárok olvasni tudását.
Ma elképzelni is nehéz, hogy Magyarországon,
a 20. század elején a fiuk 4, a
lányok 1 százaléka végzett középfokon. Egyetemet pedig a fiuk 1, a lányok 0.2 százaléka
szerzett diplomát, és ezek többsége is pap, katonatiszt, pedagógus és állami
tisztviselő lett. Tehetségkeresők és
fejlesztők csak a művészek és a sportolók iskolái voltak. Ez volt a két szakterület,
ahol a társadalom nem engedelmes szolgálatot, hanem teljesítményt igényelt. E két szakterület eleve kilógott az
osztálytársadalmak igényéből. Ezek számára a tudásvágy nem bűn volt, hanem
érdem.
Az osztálytársadalmak igénye a művészetekkel szemben kielégíthetetlen
volt. Az uralkodó osztály és a vallási klérus magas jövedelme
kielégíthetetlen igényt támasztott a művészetekkel szemben.
Az osztálytársadalmak
cirkuszigénye ugyancsak kielégíthetetlen volt, mert a cirkusz olcsóbb megoldás
volt, mint a magasabb jövedelem. Az osztálytársadalmak elosztási törvényét
aforizmában így fogalmaztam meg: A
kenyér és a cirkusz összege állandó.
A közgazdászok sem vették tudomásul, hogy a művészetekben és a
cirkuszokban minden osztálytársadalom teljesítményarányosan, vagyis nagyon
differenciáltan osztották el a jövedelmeket. Ez a két szakma mutatta és
mutatja ma is az oktatás számára az utat. A 20. század második felében a
cirkusz megelőzte még a művészeteket is. A diktatúrákban előbb, és jobban, mint
a demokráciákban. Hitler és Sztálin felismerték, hogy a sportban olcsóbban és
gyorsabban lehet az élre kerülni, mint a társadalmi fejlődésben.
Mi, magyarok ma is büszkék
vagyunk arra, hogy a Rákosi rendszerben mi voltunk a világ legjobb labdarúgói.
Nem tesszük hozzá, hogy máig egyedüliek voltunk, ahol a legjobb labdarúgók
voltak a legjobban keresők, és politikailag is leginkább függetlenek.
A magyar oktatási rendszer élcsapata.
Magyarország Trianon óta ugyan
egyre jobban lemarad a Nyugathoz képest, de két területen, a művészetek és a sportok oktatásban megelőzzük a
puritán Nyugatot, de társadalmi, gazdasági és oktatási téren azonban egyre
jobban lemaradunk. Pedig egy generáció után felzárkózhatnánk, ha az oktatás
egész területén átvennénk a művészek és sportolók oktatási rendszerét. E
két területen általános gyakorlat a minél korábbi tehetségfeltárás és a
képességhez igazodó homogén tanulócsoportok kialakítása.
Ma az úszósportokban nagyhatalmak vagyunk. Elterjedt gyakorlat,
hogy a néhány hetes csecsemőket úszni tanítják. ezek még megőrizték a
magzatvízben való reflexüket, tehát vízben sem vesznek levegőt. Ha ezt átmentik
az életükbe, ösztönösen víz biztosak maradnak. Ezeket a gyerekeket aztán
fizikai adottságuknak megfelelő úszás nemre és távolságra képzik.
A művészetekben, mindenekelőtt a zenében ugyancsak a világszínvonalon
állunk. Ez annak köszönhető, hogy a muzsikusszülők zenéjét magzati koruktól
kedve halhatják, és korán kezdenek hangszerekkel próbálkozni. Ezek zenei
oktatása is korán, és homogén tanulócsoportokban történik. Lenyűgözők az
eredményeik.
Mit mutat a tudomány a magzati kihordásról.
Finnország társadalmi csoda. A
cári Oroszország egyik legszegényebb kormányzósága volt. Már az első
világháború után sikerült megszerezni a függetlenségét, és ma az ENSZ
tagállamai között a társadalmi fejlettségben az ötödik.
Külön nagyra becsülöm, hogy a 16.
században, a reformáció során olyan választói törvényt hozott, hogy minden finn
felnőtt lakosnak van választói joga, ha tud írni és olvasni. Vagyis ők ismerték
fel, hogy az állampolgári érték is függ az iskolázottságtól. Ennek is
köszönhető, hogy Nyugaton első, a világon néha csak a második az
iskolarendszerük.
1937-ben Sztálin meg akarta
hódítani Finnországot, és hadseregével le akarta rohanni. Kiderült, hogy a
finnek kiváló katonák is. 1:10 arányú létszámfölény ellenére is tartották a
frontot, és viszonylag elviselhető területi veszteség árán békét is köthettek,
és még azt is elérték, hogy Jaltában nem sorolták őket Sztálin csatlósai közé.
Az elsők, és máig az egyetlenek a
világon, akik mérik a magzati kih9drás adatait és öt évenként ellenőrzik annak
az életpályára gyakorolt hatását. A felmérések eredményei azt igazolják, hogy az ember életében is a magzati kihordás a
legfontosabb szakasz. Az elmúlt közel száz élve Európában Finnország
fejlődött a leggyorsabban. Ezen belül a magzati kihordás felső tizede az
átlagnál három évvel tovább jár iskolába, és háromszor annyi adót fizet.
Finnország ma háromszor gazdagabb társadalmú ország volna, ha a magzatok
kihordása megegyezne a felső tizeddel.
Ebből vontam le az első
tanulságot. Ha a magzatok kihordása a felső tized szintjén történne, a
következő generáció teljesítménye negyedével nagyobb volna, mint a jelenlegi
kihordási eredmény mellett. Vagyis az
anyák kihordási teljesítményétől jobban függ a társadalmi fejlődés, mint a
politika minőségétől. Ez tudatosította bennem a nép ösztönös bölcsességét.
Gyermekkorom falujában hallottam a mondást a gyengén teljesítő emberről: Olyan, mint aki hét hónapra született. Az
orvostudomány százszor annyit költ a koraszülöttek, az alacsony súllyal
születettek megmentésére, mint a politika a jó kihordások jutalmazására. Nem az
előbbi a hiba, hanem az utóbbi a bűn.
Az agyfejlődés ideje.
Két éve tudok róla, hogy az
Egyesült Államokban 15 éve megállapítják a 4 éves gyermekek szókincsét. Kiderült,
hogy az alsó és felső tized között 4-5-szörös a különbség, ami a családi
környezettől és a közösségben való részvételtől függ. Jelenleg már a 18 évesek
tanulási eredményét is felmérték. Kiderült, hogy nagyon szoros a korreláció a
szókincs nagysága és az iskolai eredmények között. Ezt az agykutatók azzal
magyarázzák, hogy az ember agya születéskor még nagyon fejletlen, és a
kapacitása 4-5 éves korig növekszik. Vagyis az ember ugyan viszonylag kevéssé
életképes aggyal születik, de a fejlődése, vagyis a kapacitása további 4 évig
nő. Ez a számítógépek nyelvére lefordítva azt jelenti, hogy az ember viszonylag
kevésé fejlett kapacitású, kevés bites aggyal születik, de utána 4 évre van
szüksége, amíg életképes lesz, minden másemlősnél sokkal nagyobb kapacitású,
bites lesz.
Tehát az emberi agy születéskor
még messze van az életképességtől, négy évre van szüksége, amíg kifejlődik.
Ekkor éri el a kapacitása az életképességet, és válik alkalmassá arra, hogy
felszedje az ismereteket. Az emberi agy ismeretfelvevő képessége tehát mintegy
négyéves korban attól függ, mennyi kapacitású számítógéppé változott. Az ember
olyan biológiai lény, ami nagyon életképtelenül jön a világra, és az agyának
négy éves további fejlődére van szüksége, hogy életképessé váljon. Ekkor lesz
az ember agya olyan számítógép, aminek a kapacitása kialakult. Ez az agy aztán
annyit lesz képes feldolgozni, amekkora a kapacitása.
Az agykutatók megállapították,
hogy az agy kapacitását az dönti el, mennyi szókinccsel kombinálva fejezi ki a
gondolatait. Nyilván nem egyedül a szókincs kombinációja az egyetlen, amivel az
agy dolgozik, mert néhány másképesség kombinációi is ekkor alakulnak ki.
Az úszást mér említettem.
A tériszony is ilyen. Ezt is négy
éves kor előtt kell legyőzni. Felnőtt korban lehetetlen. Ismerős kismamáknak
hívtam fel a figyelmét, hogy a már járni tudó gyereket állítsák az asztal
szélére, és dobjon le egy érmét, nézve, hogy melyik oldalára esik. Utána
ismételje meg ezt a szekrény tetejéről. Azt amerikai újságból tudom, hogy a
felhőkarcolók acélgerendáin sétálni tudó indiánok, gyermekkorukban tanulnak meg
néhány méter magas gerendákon sétálni. A fákra mászó gyerekek sem
tériszonyosak. Gyermekkoromban a faluba jött cirkusz kötéltáncosát kérdeztem
meg, 8 éves koromban, hogyan lehet ezt megtanulni. Kioktatott: Te ettől már
kiöregedtél.
A tapintó érzék is 2-3 éves
gyerekeknél órák alatt egy éltre kifejleszthető. Tucatnyi textilből kell két
kis darabot kivágni, és egyik darabot fekete zsákba tenni, a másikat az
asztalon hagyni. A játék, hogy a gyermek belenyúlva a zacskóba megmutatja,
melyik van a kezébe. Ezt is kipróbáltam, és 3-5 éves gyerekek kinevették a
szüleiket, akik nálunk gyengébben szerepeltek. Hasonló játék volt, hogy a
felvett kártyacsomag, vagy a kinyitott könyv hány lapos.
A gyerekek nevetve tanultak meg
életre szóló hasznos képességet.
A labdaérzék is néhány éves
gyermekeknél eredményesen kifejleszthető.
Tehát a szókincs jó mércéje lehet
az 1-4 éves kori agyfejlődésnek, de szinte minden képesség esetében is hasonló
volna az eredmény.
Tehát a képesség kibontakoztatására a fogamzástól számított első öt
esztendő a meghatározó.
Ebből azonban az derül ki, hogy
az iskolarendszer éppen azt az időt tekinti másodlagosnak. Pedig, ha nem az az
elsődleges, nem lehet eredményes a 6 éves korban kezdődő oktatás, amire a
pedagógia épül.
Hála az anyák foglalkoztatásának,
a bölcsődék és az óvodák dinamikusan szaporodnak, és a kommunikációs forradalom
is nagy segítséget ad a szókincs fejlesztésére. A tudatos munka megszervezése azonban elengedhetetlen. Erre
különösen azért is nagy szükség van, mert a gyermekvállalás kontraszelektív. A
gyermekvállalás a szülők jövedelmével és iskolázottságával fordítottan arányos.
Sajnos csak arra található
felmérés, hogy a diplomás anyák gyermekvállalása alig éri el az 1.5-öt, tehát a
potenciális legjobb anyák kevés, a képzetlenek pedig viszonylag sok gyermeket
vállalnak. Ezért idézgetem egyik legfontosabb tanácsom: Ha a szülők felső jövedelmi és iskolázottsági harmadában annyi
gyermeket vállalnának, mint az alsó harmadban, és az alsóban pedig csak annyit,
mint a felsőben, ugyanannyi születés mellett a következő generáció társadalmi
értéke még egyszer akkora volna, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra
mellett.
A következő generáció értékét
semmi sem ronthatja jobban, mint a társadalom érdekét sértő gyermekvállalás
megoszlása.
Ennek érdekében javaslom az olyan
öregkori ellátást, aminek a nagysága a gyermeknevelés sikerétől függ. A
jelenlegi nyugdíjrendszer azonban ezzel ellentétes hatású.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése