Kopátsy Sándor ED 2016 11 30
A gyermeknevelés társadalmi struktúrája
Erre a mutatóra akkor volna szükség,
amikor a gyermekvállalást kellene szabályozni. Ezt ugyan sehol nem
szabályozzák, pedig mindenütt kellene. A
társadalom érdekét ugyanis az a gyermekvállalási struktúra szolgálná
maximálisan, ami mellett az egy gyermekre jutó jövedelem a maximális volna.
Ez másként azt jelenti, hogy a családoknak a gyermekvállalását az egy
családtagra jutó jövedelem arányában kellene szabályozni. A tudományos és technikai forradalom ugyanis olyan gyermekvállalást
kíván, ami a gyermekvállalást az egy családtagra jutó jövedelem arányához igazodik.
Ezt az állításom az igazolná, ami kimutatná, hogyan aránylik az egy családtagra jutó jövedelemhez a felnevelt
gyermekek társadalmi értéke. Véleményem szerint ez a kimutatás azt
igazolná, hogy a gyermeknevelés eredménye elsősorban a családok egy tagjára
jutó jövedelemmel arányosak. Legalábbis ez bizonyulna a legjobb mutatónak.
Ugyan nem vitatható, hogy a szülők gyermeknevelésre való alkalmasságában igen
jelentős különbségek vannak a jövedelmen kívül a szülők, elsősorban az anyák
alkalmasságában, de ez előre nem mérhető. Minden bizonnyal a kicsi korban az
anyák, a kamaszkor után, főleg a pályaválasztásban az apák szerepe fontosabb.
De ebben is óriási a szóródás.
Mivel nem találnánk jobb mutatót, az
egy családtagra jutó jövedelem lenne a megfelelő iránytű.
Nem véletlen, hogy az ilyen
szabályozás fel sem merült, mert az osztálytársadalom számára a fizikai
képesség szelekciója volt az elsődleges. A
gazdaság teljesítménye, a haderejének ereje elsősorban a lakosság fizikai erején
múlt. Ez alól nyilvánvaló kivételt a művészetek és a cirkuszok jelentettek.
Ezek voltak a kivételek abban, hogy a társadalmi érték a képességen múlt. A
jelenkori fejlett társadalomban szinte eltűntek azok a munkák, amelyek
teljesítménye elsősorban a munkavégző fizikai erején múlik. Ezért kellene minden képzést a képesség fejlesztésére építeni. Vagyis
minden lakos képzését a képességéhez kellene igazítani. Ezt a feladatot kellene
a következő generáció képességének a maximalizálására építeni.
Az 1990-es kínai reform volt az első
nyílt gyermekvállalási korlátozás, nem szabályozás, hanem a túlnépesedést
megállító korlátozás. Ez is szerves része volt a tudományos és technikai
forradalom következményeihez való igazodásnak. A kínai vezetés rájött, hogy az
éves 30 milliós lakosság növekedés olyan felhalmozási igénnyel jár, ami eleve
lehetetlenné teszi az ehhez szükséges vagyon megteremtését. Illetve, a lakosság
létszámának növekedéstől független feladatok, urbanizáció, az iskolázottság, a
tudomány, a hadsereg fejlesztését. Ha Kína nem korlátozza a gyermekvállalást,
ugyanott tartana, mint India, ahol továbbra is évi 30-40 millióval nő a
lakosság, és csak ötödével nőhet az egy laksora jutó jövedelem, a várható
életkor és az átlagos iskolázottság annak ellenére, hogy mindkét ország nemzeti
jövedelme évi 7-8 százalékkal nő.
Azt ugyan nem tudom megítélni,
lehetséges lett volna a gyermekvállalás szintjét az egyetlen gyermeke átlagra
szorítani, de abban biztos vagyok, hogy sokkal hatékonyabb lett volna, ha ezt
az átlagot úgy érik el, hogy a jövedelemmel arányos legyen a korlátozás. Vagyis
sokkal eredményesebb lett volna az olyan korlátozás, ami a képzetlen,
munkanélküliek gyermekvállalását az anyák 30 éves koráig kitolja, a magasabb
jövedelműek és képzettségűek felé pedig lassan növekvő gyermekszámot
engedélyez. A családok felső tizedében akár négyet is.
Ha történnének olyan felmérések is,
hogy a felső tizedbe tartozó családok gyermekei olyan értékűek lesznek, ami a
társadalom számára akkor is nyereség, ha létszámnövekedést okoz. Sajnos
nincsenek adatim, de szerintem a felső
tizedben felnevelt gyermekek társadalmi értéke az átlag többszörösét is meghaladja.
A kiemelkedő értékű állampolgár akkor is érték, ha népesség növekedést
jelent.
A következő nemzedék értékének maximalizálása olyan értékké válik egy
nemzedékkel később, aminek javítása érdekében mindent kötelessége volna
megtenni a társadalomnak. Ezért lettem híve még a
hatósági párválasztási tanácsadónak is. Az ösztönre, a szülők elvárásra kötött
házasságok néhány százaléka biológiai okokból hibás, ezek kiszűrése is jelentős
társadalmi érdek. Ha spontán kialakultak házasságközvetítő vállalkozások,
amelyek hasznosságát nem vitatom, akkor vitathatatlan, hogy hatósági
házasságfelügyeltre is szükség volna.
A fajunk történetét alakító találmányok között az elsőnek a
fogamzásgátlást tartom. Ennek hatásáról még nem találtam tudományos felmérést, de egyértelmű,
hogy ahol elterjedt lényegesen csökkent a nők termékenységi mutatója. Ennek
köszönhető, hogy az emberiség felében azért csökkent a gyermekvállalás, azért
tolódott ki a házasság, mert a szexuális élet gyermekvállalás veszélye nélkül
megoldható.
A tudományos és technikai forradalom
ma már a következő nemzedék harmadától diplomás, és a többiektől is legalább
középfokú képzést vár el. Ezt a társadalmi érdeket ugyan a katolikus egyház sem
tagadhatja meg. Ebből fakadóan az életteljesítmény egyre későbbi házasságot
követel meg. Ma a fejlett társadalmakban a házasságkötés a 30 év körül
történik. Az iskolai végzettség és a szakmai karrier elindítása ezt követeli
meg. Jelenleg a fejlett országokban a diplomás nők termékenységi mutatója 1.5
szülés körül van. A legjobb nevelésre
alkalmas nők a természetes szaporodásukat sem biztosítják. A római
katolikus egyház azonban makacsul ragaszkodik a fogamzásgátlás használata és az
abortusz ellen. Nem hajlandó tudomásul venni, hogy nem lehet a faj érdekét sértő isteni parancs.
A magzati kihordás.
Nyolcvan élve törvényes gyakorlat a
születéskori adatok, a testsúly, a testhossz és a koponya körméret rögzítése,
és az életpályák követése ennek tükrében. A felmérések egyértelműen
bizonyítják, hogy a magzat kihordás minősége jelentős befolyással van az
életpályák alakulásra, a társadalmi teljesítményekre. Ezért fontos társadalmi érdek volna a szülések után a kihordás
eredménye alapján történő jutalmazás. Ennek ellenére ez sehol nem történik
meg, ugyanakkor a koraszülöttek, a gyengén kihordottak megmentésére százszor
annyit költenek, ami szükséges volna az eredményes kihordás ösztönzésére.
Az első négy év jelentősége.
Az Egyesült Államokban tizenöt éve
mérik a négy éves gyermekek szókincsét. Az első meglepetést az okozta, hogy a
felső és az alsó tized között 4:1 különbség van. Most már jönnek az első
eredmények, amelyek azt mutatják, hogy a szókincsekkel arányosak az iskolai
eredmények. Az agykutatók pedig megállapították, hogy az emberi agy fejlődése a
születés után mintegy négy évig tart. Vagyis az ember agya azért fejlettebb
sokkal biológiai elődeinél, mert a fejlődése a születés után még négy évig
tart. Vagyis az agy fejlődése a fogamzás után nem fejeződik be a születéskor,
hanem még mintegy négy évig tart. Az agyfejlődés egyik fontos tényezője a négy
éves korig megszerzett szókincs. Ezért az Egyesült Államok szülői kötelességnek
tekinti, hogy minden gyermek négy éves korig közösségben vegyen részt.
A magyar oktatásügy egyik
fogyatékossága, hogy minél vegyesebb képességek és szülői hátterek legyenek a
tanulócsoportokban. Ezzel szemben a tanulás és az oktatás hatékonysága a minél
homogénebb tanulócsoportokon múlik. Tehát a minél hasonló irányú és szintűek
legyenek a tanulócsoportok. Azt kell követni, amit a művészetekben és
sportokban évezredek alatt követtek. Az országban legyen olyan iskola, aminek
érettségiző osztályában együtt tanítják a legjobb matematikusokat, fizikusukat,
történészeket, nyelvtanárokat, stb. Néhány középiskola ilyen szintre
emelkedett, annak ellenére, hogy az oktatáspolitika az ellenkező irányban húz.
Szerencsére, a legjobb pedagógusok és szülők ezt megvalósítják. Egy
ingatlanforgalmazó ismerősöm mondja, hogy a középiskolás szülők keresik az
olyan lakásokat, amelyek valamelyik kiváló iskola közelében vannak.
Több tucat gimnáziumban voltam
érettségi elnök, azzal a szándékkal, hogy felmérjem a következő nemzedék
minőségét. Tudtam, mégis megleptek a különbségek. Megállapítottam, hogy az
iskolák minősége elsősorban a térségük társadalmi szintjétől függ. Ezt kellene
tudomásul venni azoknak, akik az oktatáspolitikát irányítják.
A szülői környezet szerepe az oktatásban.
Mivel a következő nemzedék minősége,
értéke elsősorban a szülők hozzáállásán múlik, a társadalom jövője elsősorban
attól függ, hogyan lehet a szülőket érdekeltté tenni abban, hogy az öregkoruk
színvonalát a gyermeknevelésük eredménye biztosítsa.
Húsz éve javasolgatom, hogy a nyugdíj nagysága ne ez életkeresettől,
hanem a gyermeknevelésük minőségétől függjön. A jelenlegi nyugdíjrendszer
azonban ezzel ellentétesen hat. Az számíthat nagyobb nyugdíjra, aki a saját
jövedelmét maximalizálja. Ez pedig fordított eredményt ér el a gyermeknevelés
hatékonyágával. Az ideális megoldás az lenne, hogy a szülők nyugdíja a
gyermekeik adófizetésével legyen arányos. Ennél egyszerűbb megoldás, ha a
végezettségük alapján súlyozzuk őket. A középfokú képzetség legyen 1, a diploma 3, az
alapképzettség 0.5, a képzetlenség pedig nulla. Vagyis átlag feletti nyugdíjra
csak az a család számíthat, amelyik legalább egy diplomás gyereket nevelt.
Gondtalan öregkort pedig azok élvezhet, akiknek egynél több diplomás gyermekük
lett.
A jövőért felelés politikusoknak azt
kellene szem előtt tartani, hogy a következő generáció nyugdíjalapja nem attól
függ, hogy hány munkaképes emberhez viszonyítva kell megteremteni a nyugdíjak
fedezetét, hanem attól, mennyi nemzeti jövedelmet, adót fizetnek a dolgozók. Ez
pedig attól függ elsősorban milyen képzett a munkaerő. Elég volna egy olyan
munkaügyi statisztika, ami megmutatná, hogyan aránylanak az átlagkeresethez
viszonyítva az iskolázottsági szintek keresetei. Ehhez kellene igazítani a
gyermeknevelés hatékonysági mutatóit.
Illene tudomásul venni, hogy ma már a minőség társadalma van, és a
következő generációban még sokkal inkább a minőség társadalma lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése