Kopátsy Sándor PF 2015 12 10
Foglalkoztatás
Kevés gazdasági mutató bosszant annyira, mint a
munkanélküliségi ráta. Ezt még a Horn kormány alatt találták ki a liberális
közgazdászok. Ezzel sikerült olyan foglalkoztatási mutatót kitalálni, ami
elrejti, hogy a munkaképes korosztályok foglalkoztatásában az EU országok
között az utolsók vagyunk. Ugyanis, ez a
mutató leplezné le legjobban, mennyit mentünk hátrafelé a rendszerváltás óta.
Ez ugyan nem azt jelenti, hogy azt a rendszert vágyom vissza, csak jól
illusztrálja a véleményem: A
rendszerváltás előtt egy ránk kényszerített rendszert a többi csatlósnál jobban
működtettünk. A rendszerváltást követő szabadabb rendszerben azonban a
csalósoktól is lemaradunk.
Ezért örülök, ha a foglalkoztatási mutatókon történő
összevetésekkel találkozok.
A legutóbbi Economist az 55-70 év közötti foglalkoztatási
adatokat veti össze.
Azt már számos esetben leírtam, hogy Európa népei úgy
akarják tartani a versenyt az óceánon túli angolszász és a távol-keleti
konfuciánus országokkal, hogy lényegesen kevesebbet dolgoznak. Ez ugyan
általános jellemzője minden európai országnak, ezen belül az EU tagországoknak
is, de azon belül is óriásiak a különbségek.
Most az EU hozzáállásával bizonyítok.
A 28 tagországban, a munkaviszonyban évente ledolgozott órák
száma alig haladja meg az 1650 órát. A négy angolszász országban ennél 200
órával többet teljesítenek. Kelet-Ázsiában pedig 400 óra a különbség. Ehhez
hozzá szoktam tenni, hogy Dél-Koreában a háborús veszteségek pótlása érdekében
2500 óra teljesítése kötelező volt. Nem csoda, hogy az egy lakosra jutó
termelés növekedése háromszor gyorsabb volt. De nemcsak az óraszám volt
példátlanul magas, de a foglalkoztatási ráta is. Ez az egyetlen ország, ahol
ismeretlen a tartós munkanélküliség.
Most az OECD országok 55 év feletti dolgozóinak a foglalkoztatási
adatait nézem.
Ebből is egyértelmű, hogy a mediterrán országok kilógnak a
sorból. Náluk ugyan, jórészt a kedvező klímájuknak köszönhetően az átlagnál
magasabb a várható életkor, ennek ellenére sokkal korábban hagyják fel a
munkájukat a dolgozók. De közel van hozzájuk a fejlettebb Franciaország is. Ott
ugyan 64 év a nyugdíjkorhatár, de ugyanolyan magas a korábban nyugdíjba vonulók
aránya. Ezért mondom gyakran, hogy a latin népek munkához való állása sokkal
gyengébb, mint a puritánoké, vagyis az angolszászoké, a germánoké és a
skandinávoké. Szívesen használom azt is, hogy a katolikusok kevesebbet dolgoznak, mint a protestánsok. Elég
ránézni ezekre a foglalkoztatási adatokra, és egyértelmű a két kereszténység
közti különbség. Ezért állíthatom, hogy a reformáció azért győzött Európa
északnyugati felén, mert az ott élő népeknek a római katolikus vallás nem volt
elég puritán.
Arra csak most figyeltem fel, hogy egy kis európai ország
még a protestánsok között is kiemelkedik a puritanizmusával, ez Izland. Hasonló
foglalkoztatási rátát csak a Távol-Keleten találunk. Ott a 65-70 év alattiak
foglalkoztatási rátája 80 százalék felett van. Ez a mutató Görögországban 25
százalék alatt van.
Az adatokból az is
kiderül, hogy a négy óceánon túli angolszász országéhoz hasonló az európai
protestáns országok 55 év feletti foglalkoztatása. Ezekről állítom, hogy
hatékony közösségben élhetnének az óceánon túli hittestvéreikkel, de nem
alkothatnak szoros közösséget a latin és az ortodox keresztény tagállamokkal. Ahogyan
ezt az euró övezet vállsága bizonyítja.
Vagyis közösséget csak a közös kultúrájú és hasonló
fejlettségű szintű országok alkothatnak.
Ez az országon belül
azt jelenti, hogy egy vegyes kultúrájú országokban a különböző etnikumok
igényeihez igazodó szabályozásra van szükség.
Etnikumokra vonatkozó adatokat csak az Egyesült Államok közöl.
Csak ott állapítható meg hivatalos
adatok alapján, hogy azonos foglalkoztatási szabályok esetén a különböző
etnikumok foglalkoztatása nagyon különböző. Pedig ez minden országban így
van, csak nem mérik.
Magyarországon belül ugyan mindenki érzi, de a bizonyítására
nincs adat, hogy a cigányság foglalkoztatása az alacsony országos szinthez
viszonyítva is botrányosan alacsony. Az országos foglalkoztatási szint 55
százalékos. Ezen belül a cigányságét 20 százalékosra becsülöm. Ez olyan
alacsony, aminek a háromszorosa is Európában alacsonynak számít.
De abban sem kételkedek, hogy Csehországban, Szlovákiában is
ilyen, Romániában és Bulgáriában pedig még rosszabb. Ebből az következik, hogy a cigányság munkaereje az általános
foglalkoztatási szabályok között olyan drága, hogy csak az ötödük talál munkát.
Ez az állításom bármennyire vitathatatlan, az igazát eltakarjuk azzal, hogy
tilos az etnikumok foglalkoztatását mérni, és politikai bűn erről beszélni.
A megoldás is egyszerű volna. A cigányság foglalkoztatását
olcsóbbá és vonzóbbá kell tenni. Ezt nagyon egyszerű volna elkezdeni azzal,
hogy a cigányok bére után nincs járadék befizetési kötelesség, és a
felmondásukat nem kell indokolni.
Az minden közgazdásszal szemben elemi követelmény, hogy ami nem kel el a piacon, annak csökkenteni
kell az árát. Méghozzá annyival, amennyiért elkel.
Ezt nemcsak minden kofa tudja, de a munkaügyes bürokrata is.
A csökkent munkaképességűek árát úgy kell csökkenteni, hogy érdemes legyen
alkalmazni őket. Az azonban erkölcsi bűnnek számít, ha egy etnikumról azt
állítjuk, hogy viszonylag kisebb az értéke, tehát olcsóbban kell adni.
Az még nehezebben érthető, hogy minden etnikum esetében
azonosak legyenek az elbocsátás feltételei. Ez is az élet igazolja. Addig a
bürokraták is eljutottak, hogy ennek érdekében bevezették a próbaidőt. De addig
már nem jutottak el, hogy ebben a tekintetben is nagyok az etnikumok közti
különbségek.
A feladat az volna,
hogy minden etnikum számára olyan foglalkoztatási feltételekre van szükség,
amivel azok foglalkoztatási rátái között nem lesznek nagy különbségek.
Most kaptam egy E-mailt
Most már értem, miért nem mennek a cigányok Svájcba – csak
Kanadába, Franciaországba, Dániába… hat napos tanulmányi útról tértem haza
Svájcból. Ott is rengeteg a cigány, de ott azt láthatjátok, hogy keményen
dolgoznak, mint ahogy azt nekem két hotel tulajdonosa elmondta. Következő
motivációjuk van: Munkanélküli segélyt csak megszakítás nélküli öt év
munkaviszony után kapnak. Ha a felajánlott munkát elutasítják, semmilyen
támogatást nem kapnak, ha a munkát saját hibájukból veszítik el, pl. alkoholt
fogyasztanak a munkahelyen, akkor támogatást nem kapnak. Ha a közösségi lakást
megrongálják, ki kell fizetni a javítást, vagy leülni börtönben, és ott
ledolgozni, amíg ki nem fizetik az adósságot.
Érthetetlen számomra, hogy ezért senki sem kritizálja
Svájcot…
Ehhez hozzáteszem, hogy ha EU tag volna, nemcsak azért,
hanem még sok-sok más okból bosszantaná őket is a brüsszeli bürokrácia. Tehát
az EU tagságnak is vannak hátrányai.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése