Tartalom
Kopátsy Sándor
EG 2015 12 13
Az Európai Unióban nem munkaerőhiány van
A jelenlegi közel-keleti és a várható afrikai beözönlést az
a liberális politikai váltotta ki, hogy a protestáns Nyugaton, a rangjukon alui
munkaerőben hiány van. Ezt akarják igényetlen bevándorlókkal feltölteni. Erre a
célra a mediterrán térség munkanélkülijei nem szívesen vállalkoznak, többségük
inkább él a kevesebbet jelentő, de munkát nem igénylő segélyekből. Ezért
képzelték a gazdag Nyugat liberálisai, hogy a belső háborúktól dúlt
Közel-Keletről behívják az ott reményetlen helyzetben lévő, lakhelyükről
elüldözött, menekült táborokban élő milliókból évente néhány százezret.
A módszerük azonban ostoba volt, nem oda mentek toborozni,
azaz szelektálni, hanem felheccelték őket, hogy jöjjenek. A meghívottak közül
nem válogattak, csak bátorították őket. Nem tanultak az óceánon túli angolszász
országoktól, hogy oda kell küldeni a toborzókat, azok válogassanak, és csak az
jöhessen, akit jónak minősítettek. Megfeledkeztek arról, hogy a potenciális
munkaerő olyan áru, aminek az értéke nemcsak nagyon széles határok között
mozog, hanem jó része ártalmas is. Becslésem szerint, még a legelmaradottabb
országban is a lakosság legjobb néhány százaléka még a leggazdagabb ország
számára is érték. A közel-keleti
kultúrában évezredes tradíciója van az iskolázott értelmiségnek, és a kiváló
kézműiparnak. Csupán a menekült táborokban élő milliókból évtizedekig lehetne
Nyugat-Európa számára évente néhány százezer értékes bevándorló családot
találni. Ami azonban válogatás nélkül jön, annak az átlagos értéke inkább
negatív, mint pozitív.
Az már lelkiismeretei kérdés, hogy az ilyen szelektált
bevándoroltatás az érintett országok számára emberiség elleni bűn. Különösen
akkor, ha ezt a Nyugat teszi. A nyugati értelmiségnek erkölcsi kötelessége
volna, hogy ami a Közel-Keleten történt, történik és történni fog, az a Nyugat
bűne. Már az Oszmán Birodalom összeomlása, vagyis az első világháború utáni
rendezés a politikai analfabétaság klasszikus példája volt. Az Oszmán Birodalom
a vallási és a kulturális sokszínűség klasszikus példája volt. A háborút követő
párizsi szerződésekben Nagy Britannia és Franciaország magának gyarmati
államokat alakított ki. Ezt a kulturálisan és vallásilag nagyon tarka térséget
a vallási és a kulturális adottságoktól függetlenül osztották fel arab
országokra. Még arra sem voltak tekintettel, hogy két egymással ellenséges
mohamedán vallás nem fér meg egymással.
A mintegy húszmilliós keresztény kurdok térségét négy arab
ország között osztották fel. Ezeknek máig nincs saját országuk.
Zsidóság ugyan minden közel-keleti országban volt, de ezt a
második világháború után a létrehozott zsidó állam befogadta.
Etnikai és vallási tekintetben a leginkább heterogén Szíriai
volt.
A két világháború közti negyed század még viszonylag
csendben elmúlt. Egyetlen katasztrófát a Törökországhoz csatolt örmények
kipusztítása jelentett.
A második világháború után azonban új helyet alakult ki a
Közel-Keleten. A szuperhatalommá
emelkedett Egyesült Államok két okból hisztérikusan fontosnak kezelte a
Közel-Keletet. Egyrészt társadalmi és politikai stabilitást akart
fenntartani, másrészt jogos kötelességének érezte Izrael állam létét
biztosítani.
Bármihez nyúlt, beavatkozása több kárral, mint eredménnyel
járt.
Iránban a sah
diktatúrájának fenntartását igyekezett biztosítani. Ez csődöt mondott. A sahot
elzavarták, és az óta ott a mohamedán klérus Amerika ellenes diktatúrája van.
Irakban a
diktátor ellen háborút indított, azt ugyan legyőzte, de az ország gyakorlatilag
részekre szakadt. A két mohamedán vallás a keresztény kurdok egymással harcban
állnak.
Szíriában a
diktátor ellenzékét támogatják, de az ország anarchikus állapotba került. Most
szeretnék valahogyan összefoltozni.
Izraelt ugyan
megvédték, de olyan módon, hogy minden arab ellenséget lát az Egyesült
Államokban. A közel-keleti mohamedánok zsigereiben Amerika ellenesek lettek.
Néhány éve az Egyesült Államok rászorultsága az olajban
gazdag Közel-Keletre, lényegében megszűnt. Erről maga gondoskodott azzal, hogy
a magas olajárak lehetővé tették, hogy az olajnak és a földgáznak versenyképes
kínálata jelent meg a palaolaj és a palagáz formájában. Ennek két
világpolitikai következménye lett. Egyrészt harmadára csökkent a nyersolaj és a
földgáz ára, másrészt az Egyesült Államok önellátóvá vált. Mindkét változás
elsősorban a Közel-Keletet érinti.
Az olajban gazdag országok elveszették a stratégiai
értéküket az olajellátásban.
Az olajban gazdag országok bányajáradéka a töredékére
csökkent, az életszínvonaluk csökkenése pedig a társadalmi stabilitásuk
elvesztésével fog járni.
Legalább ennyit kell látni annak, aki fogalmat akar alkotni
a Közel-Kelet jövőjéről.
A nyugat-európai puritán országok munkaerőhiánya.
Először azt kell tisztázni, hogy nem az EU tagországaiban
van hiány, hanem csak a puritánokban, vagyis a germánokban, az angolszászokban
és a skandinávokban. A többi EU
tagországban nem hiány, hanem felesleg van munkaerőben. Ezért kabarétéma, a
bevándorlók Brüsszelből történő szétosztása, a kvóta. A brüsszeli bürokraták
olyan országokba akarják telepíteni a gazdagok által nem használható
bevándorlókat, ahol az ilyen munkaerőben eleve sok van, az ilyen minőségű saját
lakosságukat ők sem tudják foglalkoztatni.
Elég volna, ha a jól megfizetett brüsszeli bürokraták
megnéznék, hogy az egyes tagországokban mekkora a foglalkoztatás.
Elég volna, ha csak azt néznék meg, hogy a „munkaerőhiányos”
gazdag országokban milyen a mohamedán lakosság foglalkoztatása. Ebből is
kiderülne, hogy az általuk szétosztandóból mindenütt felesleg van.
Mi, itt Közép-Európában a cigány etnikumunk foglalkoztatását
nem tudjuk. Ezért aztán még a mérését is megakadályozzuk. Szakértőket
megkérdezve, a munkaképes cigányság ötöde dolgozik. Ezt ugyan a brüsszeli
bürokraták is tudják, ezért támogatnak minden olyan kezdeményezést, ami a
foglalkoztatásukat javítaná.
Még Nyugat-Európában
nem azért van munkaerőhiány, mert kevesen vannak, hanem még ott is két okból.
Egyrészt azért, mert azok, akiknek van munkájuk, keveset dolgoznak, másrészt
azért mert olyan munkaerőben van hiány, amit a lakosság rangján alulinak tart,
nem vállal. Ez ugyan általában igaz, de különösen jellemző a latin, azon
belül is botrányosan a mediterrán országokban.
Ez egyértelműen kiderül, ha megnézünk néhány mutató mekkora
nemcsak a sokkal gyorsabban fejlődő távol-keleti, de a négy óceánon túli
protestáns angolszász országokban, mint az EU tagországaiban.
A lakosság hány százaléka dolgozik.
A legjobb mutató az, hogy a lakosság hány százaléka
dolgozik, ezt a mutatót a közgazdászok nem is ismerik. Pedig ez lenne a legjobb
mutatója annak, hogy a társadalomban egy dolgozónak mennyi lakost kell, magán
kívül eltartani. Ez a mutató nemcsak attól függ, a munkaképes lakosság munkaerő
kapacitását milyen mértékben használjuk ki, hanem attól is, hogy mennyi
munkaképtelen lakost kell egy dolgozónak eltartani. Ezt a mutatót a
közgazdászok csak az öregkorú eltartottakra vetítve használják. Itt is
jelentkezik a klasszikus közgazdaságtannak az a hibája, hogy a következő
generáció felnevelésének költségével nem számolnak. Ez ellen kezdettől fogva
lázadoztam, mert ez az oka annak, hogy a növekvő lakosság társadalmi terhét
figyelmen kívül hagyják.
Ez a klasszikus közgazdaságtan megszületésének idejében
azért nem jelentett nagy problémát, mert a népesség növekedésének százaléka, legfeljebb
1-2 ezrelékes volt. De már akkor is feltűnt, ha a munkaképességen túli életkor
növekedett. Ezért be is vezették az egy dolgozóra jutó nyugdíjasok arányának
figyelemmel kisérését. Ez a mutató a várható életkornak a nyugdíjkorhatáron
túli növekedése estén jól mutatta a nyugdíjalapokra nehezedő terhet.
Az egészségügyi
forradalomnak köszönhetően felgyorsult a népszaporulat, indokolttá vált a
következő generáció felnevelésével járó költségeket is figyelembe venni.
Érthető módon a közgazdaságtudomány hisztérikusan fél attól,
hogy egy dolgozóra mennyi eltartást igénylő öreg jut. Ez a tőkés
osztálytársadalmakat is érdekelte, hiszen a nyugdíjalapok a tőkepiac fontos
szereplőivé váltak.
Ez a mutató is botrányosan alacsony az EU mediterrán tagországai
esetében. Ott ugyanis viszonylag magas a várható életkor, ugyanakkor a
tényleges nyugdíjba menetel idejét könnyelműen csökkentik. Ezért nagy az egy
lakosra jutó jövedelemhez, vagy a bérek összegéhez viszonyított a nyugdíjteher.
De nem csak az öregek eltartása, hanem a még nem munkaképes
nemzetéket felnevelése is társadalmi teher. Márpedig a következő generáció felnevelése a szaporodó lakosságú, és az
egyre később munkaképesség világában sokkal nagyobb társadalmi teher, mint az
öregek eltartása.
Érthetetlen, hogy a közgazdaságtan a munkaképes kort túlélők
eltartását társadalmi feladatnak tartja, a következő generáció felnevelésének
társadalmi terhét azonban figyelmen kívül tartja.
Ez is elviselhető hiányosság volt a tőkés
osztálytársadalmakban, hiszen a gyermekneveléshez való társadalmi hozzájárulás
jelentételen volt. A jelenkor fejlett társadalmaiban megnőtt a gyermeknevelés,
egészségvédelem és képzés társadalmi támogatottsága.
Ennek ellenére, még nem olvastam olyan társadalomtudományi
írást, ami a népesség növekedésével járó költségeket felmérte volna.
Közgazdásszá válásom elején találkoztam egy olyan könyvvel, amelyikben a
szerzők részletesen feldolgozták, hogy mekkora vagyonigénnyel jár egyetlen
többlet lakos eltartása a társadalom számára. Ez a könyv ugyan még csak a lakosság növekedésével járó fizikai
vagyonigénnyel foglalkozott, de ez is elég nagy volt ahhoz, hogy felismerjem, a
társadalom 1-2 ezreléknél gyorsabb népesség növekedést tartósan nem bírhat el.
Ennek a vagyonigénynek a figyelembevétele is elég volt arra, hogy a népesség
alakulását figyelembe vegyem. Ez az iránytű is nagy segítségemre volt abban,
hogy a demográfiát a társadalomtudományok fontos elemének tekintsem, a világ
eseményeinek megértésében másoknál előbbre jutottam.
Akkor jutottam lényegesen tovább, amikor felismertem, hogy a
következő generáció felnevelési költségével nem számol a közgazdaságtan. Ez
addig nem okozott nagy eltévedést, amíg a felneveléssel járó költségek csak a
család belső életén belül maradtak, és a lakosság átlagos növekedése az 1-2
ezrelék közelében maradt, ráadásul a munkaképesség a fizikai felnőtté válással
befejeződött.
Hozzáteszem, hogy a klasszikus közgazdaságtan születése
idején a munkaképessé válás a gyermekmunka felhasználásával már a tízes évek
elején kezdődött. Jelenleg a 18 évvel kezdődő munkaképesség válás is
idejétmúlt. Jelenleg a diplomások átlagos munkavállalási ideje közelebb van a
25-höz, mint a 18-hoz.
Ennek ellenére még nem találkoztam olyan felméréssel, ami
megmutatta volna, hogy a különböző
képzettségi szintig jutás mennyibe kerül a társadalomnak.
Az évente ledolgozott munkaidő.
Az, hogy az évente ledolgozott munkaidő a társadalom
fejlődése során egyre rövidült, köztudott, de általános elvárássá vált, hogy a
különböző fejlettségű országokban azonos legyen. Ez általános gyakorlattá vált
annak ellenére, hogy nyomát sem találom ennek a furcsa logika indoklásának.
Egyszerűen, a marxista szakszervezetek
az egyre csökkenő munkaórák mennyiségét a társadalom fejlettségétől és a
lakosság kultúrájától független vívmánynak tekintették. Európa azonban
olyan tarka kontinens mind a kultúrái, mind az egyes országai fejlettsége
tekintetében, hogy ennek semmiféle racionális indoka nem volt. Az egységes munkaidőt
a heti ledolgozott órákkal mérték. Így lett kétszáz év alatt, a heti hatvan
órából és a szabadság hiányából heti 38 óra és minimum két hetes szabadság,
fizetett betegség miatti kiesett munkaidő. Vagyis jó kétszáz év alatt felére
csökkent a kollektív szerződésekben szabályozott munkaidő.
Amennyire a munkaidő csökkenése logikusan következett a
megváltozott munkafeltételekből és a gazdagodásból, annyira logikával nem
magyarázható, hogy ez az eltérő kultúrák és az eltérő gazdaági fejlettségtől
függetlenül, egységes legyen. Az egységes munkaidő a gyakorlatban a gazdasági
fejlettséggel fordítottan arányossá váljon. Elég megnézni, hogy a
nyugat-európai protestáns országokban kevesebb az évente ledolgozott órák
száma, mint a náluk fejlettebb óceánokon túli, vagy éppen a fejlett
távol-keleti országokban. Európán belül pedig a kevésbé fejlett katolikus
országokban kevesebb, mint a gazdagabb protestánsokban. Ez pedig már minden
logikának ellentmond. Akik a náluk fejlettebbekhez fel akarnak zárkózni, ezt
úgy képzeli el, hogy náluk is kevesebbet dolgozzanak. Ez az olyan távfutó
logikája, aki két körrel már lemaradt, de úgy szeretne felzárkózni, hogy a
fejlettebbek azonos köridőkhöz ragaszkodik. Ebbe a logikát a kevésbé fejlett országok politikai vezetése is
elfogadja, mert a választók akaratához kénytelen igazodni. Könnyebb
megalapozatlan követeléseknek engedni, könnyebb eladósodni, mint nagyobb
erőfeszítést követelni.
Dél-Korea történelme
ennek a logikának a kártékony hatására tanított meg. Ott az óriási anyagi
pusztítással járó háború után egyrészt meggyőzték a lakosságot, hogy a talpra
álláshoz katonai fegyelemre, nem liberális demokráciára van szükség. A
diktatúra öt évre törvénybe iktatta az éves 2.500 órás munkaévet, amikor
Nyugat-Európa viszonylag szegény országiban 1.600 óra volt az évente
ledolgozott munkaidő. A legendásan szorgalmas Japánban pedig 2.000 óra.
Tajvanban
lényegében ugyanez történt meg, amikor a kínai polgári kormány csapataival oda
menekült és a bevonuló kínaiak diktatúrája működött. Tavaly ez a két ország az
egy laksora jutó nemzeti jövedelmével megelőzte Japánt, a messze leggazdagabb
távol-keleti országot.
Szingapúr az
elmúlt száz év legnagyobb gazdasági sikerét is annak köszönhetően érte el, hogy
kezdettől fogva egy párti diktatúrát gyakorol.
Az Európai Unió
sikertelen történetét is azzal magyarázom, hogy nagyobb súlyt helyez az
egységes, a protestáns államokban már beérett liberális politikai demokráciára,
mint az utoléréshez szükséges többletvállalásra. Ennek a téves buzgalmának lett
a következménye, hogy a működése során nem csökkent, hanem nőtt a tagállamok
közti gazdasági különbség annak ellenére, hogy a lemaradó államok egyre jobban
eladósodtak. Ha nemcsak az egy laksora jutó jövedelem, hanem a vagyon
alakulását is vizsgálnánk, még nagyobb lemaradást látnánk.
A nyugdíjkorhatár.
Az EU országokban nemcsak a munkaképes lakosság
foglalkoztatása és a ledolgozott munkaideje alacsony, hanem alacsony a
nyugdíjba menők kora is. Ez a mutató nem csak alacsony, hanem a kedvezmények
sokasága is csökkenti. Csak a két szélsőséget említem. Japánban a tényegesen
nyugdíjba vonulók átlagos életkora 72.8 év. A negyed egy laksora jutó jövedelmű
Görögországban ez a mutató 52 év. Vagyis Japánban nemcsak évente 300 órával
többet dolgoznak, hanem 20 évvel előbb is vonulnak nyugdíjba. Itt csak
megemlítem, hogy a sajtó azt hangsúlyozza, hogy Japán a legeladósodottabb
ország, még Görögországnál is nagyobb az adóssága. Ezzel szemben az igazság,
hogy a japán államadósságot japánok hitelezik, ráadásul az országnak a dollár
követelése, devizakészlete egy lakosra vetítve a legnagyobb, vagyis talán a
világon a legkevésbé kifelé eladósodott állam. Ezzel szemben Görögország
államadósságát egyrészt háromszor nagyobb kamat terheli, másrészt kizárólag külső
hitelezők birtokában van. Ez a legjobb illusztrációja, hogy milyen félrevezető
adatokkal etetjük a közvéleményt. Még nem láttam leírva, hogy a Rákosi
rendszerven a lakosságot erőszakolva köteleztük államkötvények vásárlására, de
külső hitelt nem vettünk fel. Ezt inflációval leértékeltük. Kifelé csak a Kádár
rendszer utolsó tíz évében csináltunk adósságot. Ezzel szemben a rendszerváltás
után a nemzeti vagyonnak jelentős hányadát olcsón eladtuk, a lakosságot svájci
frankban adósítottuk el, az állampapírok többségét külföldön, viszonylag magas
kamattal értékesítettük. Hazai piacon csak az utóbbi öt évben adtunk el
állampapírokat.
A rendszerváltás során elkövetett legnagyobb kárt azzal
okoztuk, hogy közel 20 százalékkal csökkentettük a foglalkoztatást. Ezen belül
a cigányságét pedig ötödére.
Ezzel szemben nem ellentét az ország szuverenitásának
visszanyerése, ha ezt rosszul hasznosítottuk.
Mennyi demokráciára volna szükség.
A távol-keleti országok példáival már azt bizonyítottam,
hogy a demokrácia is olyan erény, mint minden orvosság, hogy túladagolva méreg.
A liberálisok azzal etetik a közvéleményt, hogy a demokrácia eleve a legjobb
politikai felépítmény volt, ezt bizonyítják a görög demokráciák. Elhallgatják,
hogy a görög társadalomnak csak az uralkodó osztályán belül, vagyis a lakosság
felső rétegének, azon belül is csak a nagycsaládok fejének, volt demokrácia.
Mi, magyarok arra is büszkék vagyunk, hogy a nemesek között
az arany bulla egyenjogúságot biztosított, szinte egy időben Britanniával. Nem
tesszük hozzá, hogy ez is csak a lakosság felső tizedét és azon belül is csak a
családfőket jelentette, és ezeknek legfeljebb húszadát jelentette az arisztokrácia,
és azon belül is csak a családfők élvezhették a politikai hatalmat.
Még hamisabb
megközelítés volt a tőkés osztálytársadalmat általános demokráciának tekinteni.
Ez is csak a családok mintegy 6 százalékát jelentette, azokon belül is csak
a családfőknek, a férfiaknak volt választói joga. Ma ugyan senkinek nem jut
eszébe, hogy ahol a nőknek nincs választói joga, ott demokrácia lehet, pedig a
20. század dereka előtt sehol nem volt a nőknek, választójoga. Ehhez csak azt
tegyük hozzá, hogy a 1960 előtt az Egyesült Államokban a négereknek nemcsak
választójoga nem volt, de még egy kocsiban sem ülhettek a fehérekkel.
Az egész lakosságra
kiterjedő egyenjogúság, vagyis a demokrácia csak a második világháború után
jelent meg. A demokrácia tehát nem valami olyan társadalmi forma, ami
korábban is üdvözítő volt, illetve lett volna. A demokrácia csak a jelenkor
fejlett társadalmai számára természetes társadalmi felépítmény. Ennek ellenére
a liberális Nyugat általánosan a legjobb politikai felépítménynek tartja.
Az élet azonban azt
bizonyítja, hogy a demokrácia csak bizonyos alépítményi feltételek mellett
lehet hatékony.
Melyek a demokrácia alépítményi feltételei?
1. Az egy lakosra jutó jövedelem haladja meg a 10
ezer dollárt.
2. . Az
átlagos iskolázottság haladja meg a 12 évet.
3. A lakosság viselkedését a puritanizmus
jellemzi.
4. A
lakosság növekedése ne legyen 1-2 ezreléknél gyorsabb.
Ahol e négy feltétel egyike is hiányzik, ott a demokrácia
csak korlátozott mértékben működhet hatékonyan. Márpedig az emberiség jelentős
többsége még nem érett meg arra, hogy ott a demokratikus felépítmény hatékonyan
működhessen.
Ami a gazdasági
fejlettséget illeti.
Jelenleg az emberiség négyötöde olyan társadalmakban él,
ahol az egy laksora jutó jövedelem elégtelen a demokráciára. Az ilyen társadalom,
ha demokratikus rendszert épít ki magának, képtelenné válik a fejlettekkel való
lépéstartásra, nemhogy utolérhetne. Azt a szintet csak néhány tőkés
osztálytársadalom érte el, azok is, mint gyarmattartók, vagyis külsők
kizsákmányolásával emelkedhettek erre a szintre.
Ami az
iskolázottságot illeti.
Egyelőre nincs olyan társadalom, amelyik demokratikus
felépítménnyel ezt a képzettségi szintet elért volna. Erre a képzettségi
szintre csak a szegény távol-keleti országok tudtak felemelkedni, de azok is
csak azért, mert előbb gazdagodtak meg, aztán lettek demokraták.
Ami a túlnépesedés
leállását illeti.
Ennek az előfeltételnek a teljesíthetőségét a
társadalomtudományok gondosan megkerülik. A túlnépesedés leállításának
technikai előfeltétele a fogamzásgátlás általános elérhetősége. Egyelőre ez
spontán csak Európa latin és ortodox népeinél valósult meg. Aztán a
kelet-ázsiai kis tigriseknél politikai és gazdasági nyomással. Végül Kínában
durva politikai erőszak kényszerítette ki.
A sikeres demokráciák.
Jelenleg a liberálisoknak is megfelelő demokratikus
társadalmak csak Európában és az óceánon túli Nyugaton vannak.
Egyértelműen nyugati demokráciák szinte csak a protestáns
mentalitású társadalmak. A protestáns alatt nem is csak a protestáns egyházak
hívei tartoznak, hanem a katolikus germánok is. A latin franciák jelentenek
ezen belül némi problémát. Ott a katolikus politikai erők elnyomták a
hugenották reformációját. Ennek negatív hatásai ma is érezhetők. A reformáció
elnyomása sokkal kevésbé hagyott nyomot a katolikusnak maradt germánok és a
csehek esetében.
Lényegében a dél-tiroli olaszok, a katalánok és a baszkok,
általában még a szlovének is puritánok. Inkább azok, mint a franciák.
Nem akarom erőltetni Max Weber jó száz éves zseniális
felismerését, hogy a tőkés osztálytársadalmakat a protestáns erkölcsű népek
másoknál hatékonyabban működtetik. Ez a fölényük a tudományos és technikai
forradalom hatására csak megnőtt. Ugyanakkor
kiderült, hogy a jelenkor követelményeinek még a protestánsoknál is jobban
megfelelnek a távol-keleti konfuciánus erkölcsű népek. Ezek teljesítménye
ugyanis a Nyugat protestáns népeinél is nagyobb.
A jelenkori
követelményeknek ugyanis a konfuciánus erkölcs még a protestánsokénál is
megfelelőbb. Szorgalmasabban dolgoznak és tanulnak. Ezt nemcsak a PISA
felmérések, de a világ nagy nemzetközi egyetemen tanulók eredményei is
igazolják. Ezek feltárják, hogy az oktatási eredmények elsősorban a szülők
hozzáállásán múlnak.
Ez az írás azzal a
szándékkal indult, hogy nem annyira a munkaerőben, hanem a munkaszeretetben van
az EU tagállamaiban hiány. Azt akartam bizonyítani, hogy Európa általában, ezen
belül a protestánsok kevésbé, nem munkaerőhiányban, hanem munkaszeretetben
szenvednek. Ezt pedig nem lehet még kevésbé munkaszerető népek becsábításával
befoltozni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése