Kopátsy Sándor
EF 2015 12 18
A lakosság áramlás nyomon követése
Sem a politika, sem a társadalomtudományok számára nem
tudatosult, hogy milyen jelentősége van fajunk történelmében annak, hogy az
életterek, a térségek népesedési egyensúlya felborult. Az elmúlt és a következő száz évben az emberiség létszámnövekedése
robbanásszerűen felgyorsult és a folyamata kontraszelekcióssá vált.
Amíg a történelmünkre alig ható klímaváltozással a politikai
és a tudomány hisztérikusan foglalkozik, addig szinte szó sem esik arról, hogy fajunk létszáma az elviselhetőnél
nagyságrenddel gyorsabban növekedik és történelmünk folyamán először kontraszelekciós
lett.
A létszámunk növekedése.
A Gyűjtögető
társadalmakban.
Fajunk eddigi életének óriási többsége, mintegy 95 százaléka
a gyűjtögető életmódban telt el. Ezt az adott élettér természetes eltartó
képessége, a természet által nyújtott táplálék mennyisége, keményen
determinálta. Az adott életétben csak annyian élhettek, amennyi táplálékot a természet
adott. Ha a természet eltartó képességénél nagyobb lett a létszám, az éhhalál
azonnal ehhez igazította a létszámot.
Fajunk létszáma csak
akkor növekedhetett, ha a túlnépesedés új élettere talált. Az ember az
élettérhódításban is forradalmi újat hozott. Mi vagyunk az egyetlen faj, amelyik nem a Darwin által felismert módon,
a mutáció és a szelekció útján alkalmazkodott az új környezethez, hanem a
fejlett agyának köszönhetően viselkedését alakította úgy, hogy a környezet
kívánalmainak megfeleljen. Ennek köszönhetően fajunk talán ezrednyi
generáció alatt szinte minden természeti környezethez igazította,
táplálkozását, ruházatát, eszközeit, és ott biztosította létfenntartását. Ennek
az ésszel történő alkalmazkodásnak köszönhetően fajunk alig százezer év alatt,
a föld szinte minden természeti környezetében megjelent és berendelkezett. Mai
ismereteink szerint, fajunk az egyenlítőhöz viszonylag közeli afrikai
szavannából indult el, és százezer év alatt berendezkedett minden kontinensen
és minden éghajlat alatt. Mindenütt ismerte a tűzet, ruházkodott,
kőszerszámokat, fegyvereket használt, beszéddel kommunikált, hitt a halál utáni
világban.
Az ésszel történő alkalmazkodásnak köszönhetően az ember a
legkülönbözőbb természeti környezetekben azonban ugyanaz a faj maradt. A biológusok sem hangsúlyozzák, hogy az
ember az első faj, amelyik a legkülönbözőbb természeti környezethez is képes
nagyon különböző módon alkalmazkodni, de mint faj, változatlan marad.
A gyűjtögető emberek létszáma az adott életterében gyorsan
elérte az eltartó képességet és ott megállt. Ennek ellenére szinte mindenütt
megjelent, és ennek köszönhetően létszáma elérhette a milliót.
A szántóföldi
növénytermelés a pásztorkodás.
A jégkorszak megszűnését hozó felmelegedés hatására az
emberiség többsége a termelésből való megélésre tért át. Ezt a váltást a
felmelegedés olyan gyorsan idézte elő, hogy az előzményével nem is foglalkozik
a tudomány. megelégszik azzal, hogy mintegy 8-6 ezer éve Eurázsia és Afrika
nagy folyamainak völgyében kialakult a szántóföldi, öntözéses gabonatermelés,
és a legelőkben gazdag térségeken a pásztorkodás. Ezek gyors és egyidejű
megjelenése egyértelművé tette, hogy ezt a klímaváltozás tette lehetővé.
Azzal alig foglalkoznak a tudósok, hogy ennek a gyors
minőségi változásnak mik voltak az előfeltételei.
Számomra az első figyelemfelhívást az jelentette, hogy a
genetika megállapította, hogy a kutya és
a részszarvas már jóval a jégkorszak megszűnése előtt domesztikálódott.
Vagyis a nagyon alacsony hozamú tundrákon megjelentek az első
pásztortársadalmak. A domesztikálódás nem is jó kifejezés, mert a
rénszarvaspásztorok nem a lakhelyükhöz szelídítették a kutyát és a rénszarvast,
hanem az emberek és a kutyák társultak a rénszarvasokhoz, és tettek meg velük
az évenkénti ezer kilométert meghaladó utat. Helyesebb tehát azt mondani, hogy
az ember és a kutya társult a rénszarvas csordához. A rénszarvas pásztorkodás a három faj egymás érdekét szolgáló
kooperációja volt.
Még újabb felismerés volt, amikor a biológusok
megállapították, hogy az öntözéses haszonnövényeket más sok évezreddel a jégkorszak
megszűnése előtt kapásnövényként kiegészítő tápláléknak termelték. A mai
ismeretek alapján a legelső kapásnövény a burgonya volt, amit már 16 ezer éve
termeltek az Andok völgyeiben. Szántóföldi kultúrnövény azonban csak háromszáz
éve Európában lett. A másik amerikai kultúrnövény, a kukorica ugyancsak jóval a
jégkorszak vége lelőtt jelent meg és a szántóföldi termelését ugyancsak az
európaiak vezették be.
A rizs, a búza és az árpa is sokkal előbb jelent meg
kapáskultúraként, mint szántóföldi termelésre fogták.
Azt csak az utóbbi években ismertem fel, hogy a búza, az
árpa, a rozs és zab szántóföldi termelése ugyan alig ezer éve jelent meg, de
fajunk történetében ezek sem kisebb jelentésűek lettek. Az ezek termelését
megoldó nyugat-európai agrártechnikai forradalom világtörténelmi jelentőségét
alig hangsúlyozzuk. Pedig ma már a
természetes csapadékra épülő szántóföldi növénytermelés lett az első, megelőzi
az az önözéses gabonatermelést.
Az ipari forradalom.
Alig 300 éve, hogy fajunk történetében a főszerepet azok a
társadalmak vették át, amelyekben az élelemtermelés elsődlegessége megszűnt. Ma
már a legfejlettebb társadalmakban az élelmezést biztosító ágazatok a
megtermelt érték alig tizedét teszik ki. A lakosság képzése, kommunikációja, a
szükségletek térbeni mozgatása, egészségének megőrzése is fontosabb ágazat,
mint a mezőgazdaság.
A tudásalapú társadalom.
Az eddig elmondott társadalmak közös vonása, hogy a
társadalmak ereje mérhető volt a létszámukkal. A forradalmi változást az
jelenti, hogy a jelenkori társadalmak
ereje elsősorban a lakosság minőségétől függ. Azt a változást a
társadalomtudományok azzal fejezik ki, hogy a modern társadalmak már
tudásalapúak. Az ugyan tagadhatatlan, hogy a tudás fontos, de nem az egyetlen
eleme a modern társadalmaknak. A tudás helyett, a lakosság értékét egy szorzat, a tudás, a tehetség és az erkölcs
szorzata sokkal jobban kifejezi
Max Weber jó száz éve felismerte, hogy a társadalmak működésének hatékonyága elsősorban a lakosság
minősségétől függ. Ő a lakosság minőségét még a vallásával, azaz a vallás
által javasolt viselkedésével mérte. Kimondta, hogy a tőkés osztálytársadalmak
működésének hatékonysága elsősorban a protestáns erkölcsi magatartásától függ.
Vagyis a társadalmak működésképességét a vallásuk erkölcsi hatásával mérte.
Azt hitte, hogy a protestáns vallású népek azért
értékesebbek, mert a vallásuk puritán. Nem ismerte még fel, hogy az angolszász,
a germán és a skandináv népek nem azért puritánok, mert a vallásuk puritán. A
tényleges összefüggés fordított, ez a
három európai etnikum kereszténysége azért lett puritán, mert ezek eleve
puritánok voltak.
Abban Marxnak volt igaza, hogy a vallás is csak felépítmény,
ami puritán csak ott lesz, ahol a hívei eleve puritánok.
Ezt a kereszténység történelme is jellemzi. A keresztény vallás is mindenütt alkalmazkodott
a hívei viselkedéséhez. Ez Európában karakterisztikusan jelentkezett.
Szent Pál Krisztus tanítását olyan dogmákkal töltötte fel,
amik jelentős engedményeket tettek a görög-római vallások sok istent hívése irányában.
Krisztus kemény egy istenhitét a szentháromsággal és a szentek sokaságával
illesztette a Római Birodalom sok istent tisztelő pogány vallásához igazította.
Ezzel tette a politikai hatalom érdekéhez és a lakosság sok istent hívő
vallásához jobban illeszkedővé.
A nyugat-európai
agrárforradalom után a térsége kiscsaládos társadalom lett. Ennek a
családformának olyan jelentős volt viselkedésre gyakorolt a hatása, hogy
rugalmasabb vallásra lett szüksége, mint a nagycsaládos kelet-európai és
balkáni népeknek. Az európai kereszténység első szakadásának az volt az oka,
hogy a kiscsaládos nyugat-európai és a
nagycsaládos kelet-európai népek erkölcsi magatartása a lakosság viselkedését
annyira eltérővé változtatta, hogy a kereszténységüknek is más formájával kellett
hozzá igazodni.
A magyar történelemírás ugyan nagy hangsúlyt helyez arra,
hogy népünk a nyugati kereszténység mellett döntött, de e döntés okát nem
indokolja. A magagyarságnak a kiscsaládos nyugati kereszténység választását az
indokolta, hogy a honfoglaló magyarság feladta
a pásztornépek családformáját, a nagycsaládot, és a nyugat-európai kiscsaládos
jobbágyrendszert vezette be. Ebből szükségszerűen következett a nyugati
kereszténység választása. Azt kellene hangsúlyozni, hogy az elsődleges nem a
két kereszténység közti választás volt, amit a történészeink nagyon hangsúlyoznak,
hanem a kiscsaládos jobbágyság melletti döntésünkből következett a kiscsaládos
kereszténység választása. A kiscsaládos
jobbágyrendszer melletti döntésből következett annak vallása, a római
kereszténység felvétele.
Ezt még László Gyula kettős honfoglalás elmélete sem
hangsúlyozza. Ő ugyanis a kettős honfoglalást azzal magyarázta, hogy az
előttünk érkezett avarok pogány állama ugyan összeomlott, megsemmisült, de a
fennmaradó avar lakosság, az itt élő szlávokhoz hasonlóan, a kiscsaládos jobbágyrendszert
választotta. A magyar honfoglalók csak
átvették azt, amit a rokon avarok már átvettek. Ő sem hangsúlyozta, hogy mi
is csak azt tettük, amint az itt élő szlávokhoz idomulva, az avarok tettek.
Ezt még a jelenkor magyar operája, az István, a király sem vette tudomásul. Nem érinti a családforma választás elsődlegességét, a fiatalok akartak
saját családot.
Minden további társadalmi döntésünk a családforma
választásból következett. Az a nép, amelyik a kiscsaládos jobbágyrendszert
választotta, ezzel a nyugat-európai társadalmi modell mellett döntött, és a
kiscsaládos népek kereszténységét is ezért választotta.
Térségünkben, velünk
egy időben a csehek, a legyelek is hozzánk hasonlóan döntöttek. Ezért
kellett volna az István, a király dalműben is hangsúlyozni, hogy a Nyugat választását a kiscsaládos
rendszert választó ifjúság vitte győzelemre.
Európa népei közti
első vallási szakadás a családforma alapján történt. A nagycsaládos
társadalom Európa keleti felén csak a bolsevik forradalom után szűnt meg, de a
nagycsaládos viselkedési módban kialakult viselkedési különbségük máig jellemző
maradt.
A reformáció hozta az
európai kereszténység második szakadását. A második évezred derekára Európa
puritán népei is nagykorúak lettek. Számukra
a latin kereszténység már nem volt
elég puritán vallás, nekik puritánabb keresztény egyházakra volt szükségük. A puritán európai népek viselkedése azonban
csak az ipari forradalom után jelentett fölényt a latin népekkel szemben. Az
óceánok meghódítói és Amerika gyarmatosítói még a latinok, a spanyolok és a
portugálok voltak, de a gyarmatukat jobban hasznosítók már a puritán
protestánsok lettek.
A protestáns népek
fölénye csak az ipari forradalom után vált egyértelművé. Ezért a
társadalomtudósok szinte említést sem tesznek arról, hogy már a
gyarmatosításban is megnyilvánult a protestánsok fölénye. Eleinte a sikeres
gyarmatosítók a latin népek voltak, de egyre inkább kiderült, hogy a gyarmatokból a puritánok hasznosultak
jobban.
A puritán népek
fölénye azonban csak az ipari forradalom után vált egyértelművé. A
puritánok nemcsak tőkésnek, de munkásnak is jobbnak bizonyultak. A puritán tőkésként szerényebbek,
takarékosabbak, munkások pedig szorgalmasabbak voltak.
Ezt a különbséget már jól jellemezte a tény, hogy a
reneszánsz még a latin népek körében villogott fényesebben, az ipari forradalom, a felvilágosodás, a
tudományos és technikai forradalom azonban már egyértelművé tette a puritánok
fölényét.
A fölényük mára csúcsosodott ki igazán. Ma a protestáns
népek eredményesebbek az egy laksora jutó jövedelemben, vagyonban,
iskolázottságban. Ezeknek a mutatóknak a tükrében a világ legfejlettebb tíz
állama protestáns, az alábbi sorrendben: Norvégia, Dánia, Svédország, Kanada,
Finnország, Új-Zéland, Ausztrália, Svájc, Hollandia és az Egyesült Államok.
Ezek mindegyike nemcsak protestáns, de a tízediktől, az Egyesült Államoktól
eltekintve, viszonylag kis népességűek.
A jelenkor nagy változása, hogy a rangsorban következő
tízben is csupán az, hogy a protestánsok mellett már távol-keleti államok is vannak.
A rangsorban legjobb latin ország, Franciaország, csak a 23.
Témánk szempontjából
talán még érdekesebb, hogy az elmúlt száz évben a nyugati protestánsoknál
gyorsabban fejlődő országok lettek távol-keletik. Az elért eredmények alapján
állíthatjuk, hogy a konfuciánus népek
még a nyugati protestánsoknál is puritánabbak.
A kultúrák eredményei egyre jobban differenciálódnak.
Fajunk jelenkori történetében a legnagyobb változást az
jelzi, hogy a kultúrák közt az egy
laksora vetített mutatók egyre jobban differenciálódnak. A 20. század
elején a leggazdagabb ország még Nagy Britannia volt, egy lakosra vetített
jövedelme, ötször magasabb volt, mint a legszegényebbeké. Ma Norvégia a
leggazdagabb, és százszor gazdagabb, mint a legszegényebbek. Ez a különbség az
átlagos iskolázottságban és a várható életkorban ugyan nem ekkora, de mégis
sokkal nagyobb, mint száz éve volt.
A túlnépesedés.
Jelenleg az emberiség
legnagyobb problémája nem a klímaváltozás, hanem fajunk kontraszelekciós túlnépesedése.
Ezzel mégsem foglalkozunk. A közvéleménynek fogalma sincs arról, hogy a 20.
században a létszámunk ötszörösére nőtt. Számos afrikai országban hússzoros
lett. Ez a növekedés ugyan százalékában lassul, de mennyiségében alig változik.
Már megállíthatatlan, hogy a 21. század végére 10 milliárdnál is többen
leszünk.
A közelmúltban tartott klímakonferencia azon rágódott,
hogyan lehet a légkörünk szennyeződését fékezni, senkinek nem jutott eszébe,
hogy 1900-ban még másfél milliárdnyian
sem voltunk, 2100-ben pedig 10 milliárdnyian leszünk. Vagyis, ha sikerült
volna hatodára csökkenteni az egy lakosra jutó légszennyezést, annak nagysága
akkor sem lett volna kisebb. Hiába
csökkentjük az egy laksora jutó légszennyeződést, ha a növekvő létszám okán,
akkor is növekszik. A politikusok és tudósok csőlátására jellemző, hogy az
elmaradt társadalmak anyagi támogatásával akarják csökkenteni a
levegőszennyezést, de figyelmen kívül hagyják, hogy az életkörülményeik
javítása létszámuk további növekedésével jár, és ez is a levegőszennyezést
fokozza.
A természetvédők naivitását jellemzi, hogy a létszámunk növekedését, és annak a
kontinensek közti megosztását figyelmen kívül hagyják. Ezt jól jellemzi,
hogy Kína ugyan az elmúlt negyedszázadban a legnagyobb levegőszennyező volt, de
ugyanakkor negyed század alatt 500 millióval csökkentette a születések számát. Ennek
köszönhetően Kelet-Ázsia kétmilliárdos népessége alig növekedett. Az a siker
azonban olyan mértékben megnövelte a nyersanyagok, a bányakincsek keresletét,
ezzel azok árát, hogy a nyersanyagokban gazdag Afrika, és a Közel-Kelet bányajáradéka
évente ezermilliárd dollárral nőtt. Ennek következtében 25 év alatt félmilliárddal
nőtt a lakosságuk száma. Várhatóan 2100-ban Afrika lakossága nagyobb lesz, mint
Ázsiáé, holott 1900-ban még csak hatod annyi volt.
Az előző és a következő század ugyan nagyobb változást
hozott fajunk történetében, mint előtte bármelyik évezred, ezen belül a
legnagyobb változás a kontinensek között történt.
Az ipari forradalom óta vezető szerepet játszó Nyugat-Európa
lakossága tekintetében szinte súlytalanná vált. A legnépesebb kontinens pedig
Afrika lesz.
A 21. század válsága abból fakad, hogy az emberség
kontraszelekcióval szaporodik. A sikeres
népek nem szaporodnak, a vészesen lemaradó pedig túlnépesednek. A sikeres
népek ugyan befogadják a túlszaporodók elitjét, de ezek száma a túlnépesedők
feleslegének talán egyetlen százaléka sem lesz. Jelenleg a lemaradók száma
évente mintegy 70 millióval nő, a befogadás pedig alig haladhatja meg ennek
egyetlen százalékát.
Ez az egyetlen százalékos elvándorlás érezhetően nem
csökkenti a túlnépesedési nyomást, de ott az elit ilyen kisarányú elvesztése is
óriási hátrányt okoz. A várható
népességmozgás számszerűsségében ugyan lényegtelen, az elit ilyen mértékű
elvesztése azonban jelentősen növeli a lemaradást, fokozza az emberiség
fejlettségén belül a differenciálódást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése