Kopátsy Sándor EH 2015 12 03
A nyugat-európai kiscsaládos jobbágytársadalom
Az ipari forradalom előtt minden a városnál nagyobb
társadalom lényegében mezőgazdasági társadalom volt. Még azok is, amelyek
uralkodó osztálya a katonai vagy a vallási vezetés volt. Nyugat-Európa a
középkorban a földesurak politikai uralma alatt élt. Ez a társadalom azonban több okból egyedülálló volt. Mi úgy
tanítjuk az európai középkort, mintha nem lett volna sok tekintetben
egyedülálló és a jövőbe mutató.
Kiscsaládos
jobbágytársadalom volt.
Az első olyan társadalom, aminek sejtjei nem nagycsaládok,
hanem kiscsaládok voltak. Ezt úgy tálaljuk, mintha természetes volna, pedig ez
volt a társadalomfejlődés történetének talán legnagyobb forradalma. Nyugat-Európa az utóbbi ezer évben elsősorban
azért lehetett a világtörténelem alakítója, azért itt született és valósult meg
ebben az utóbbi ezer évben szinte minden társadalmi, tudományos és technikai
vívmány, mert kiscsaládos volt.
A történelemtudomány azért nem vette, és veszi ezt
tudomásul, mert a politikai hatalom szolgálóleánya maradt. Szinte minden jelentős történelmi változást a politikai felépítménnyel
igyekszik megmagyarázni. Pedig elég volna az utóbbi ezer év Európa
történelmét megnézni, ami fontos történt, elsősorban a kiscsaláddal
magyarázható.
Erre először a Nyugat nagy szellemi mozgalmai hívták fel a
figyelmemet. A reneszánsz, a reformáció,
a felvilágosodás, a politikai demokrácia, a tudományos és technikai forradalom
nemcsak a kiscsaládos Nyugat-Európában született, de szinte a jelenkorig csak a
kiscsaládos térségben győzedelmeskedhetett.
Azt csak jóval később ismertem fel, hogy a humanizmus is csak Nyugat-Európában
verhetett gyökeret. Már a két világháború között a francia történészek
kimutatták, hogy a kiscsaládos társadalom volt az első olyan, ami a
túlnépesedését lényegesen jobban féken tudta tartani, mint minden más kultúra. Elsőként
bizonyították be, hogy Európa nyugati
felén a gyermekvállaló család alapítása a nemi érettség után jó tíz évvel
történt. Ezt megállapították, de nem vonták le belőle a következtetést.
Csak a házasságkötők életkorát nézték, nem tették hozzá, hogy ez azt
jelentette, hogy a biológiailag
lehetséges első 2-3 szülés kimaradt. Ezzel a következő generáció
utánpótlása, gyermekvállalása fele akkora volt, mint amennyi az adott fejlettségi
szinten az összes többi társadalomban a jellemző várható életkor mellett
történt.
Még olyan felméréssel sem találkoztam, ami megmutatná, hogy mekkora várható életkorban mennyi születés
biztosította volna a létszám megtartását. Az ilyen felmérésből kiderült
volna, hogy a gyűjtögető társadalmakban, ahol a várható életkor a húszas évek
közepén volt, nem okozott problémát, mert a születettek nagyobb fele nem érte
meg a termékenységét. Ezért a létszám tartásához is 3-4 születésre volt szükség
ahhoz, hogy a létszám tartható legyen.
Ahogyan az élelmet termelő társadalmakban a táplálkozás
biztosabbá és jobbá vált, megnőtt a várható életkor, a nők egyre alacsonyabb
termékenysége elég volt a létszám tartásához. Az életkor néhány éves hosszabbodása is jelentősen felgyorsította a
spontán népszaporulatot. Ugyanakkor az öntözéses gabonatermelésre, és
pásztorkodásra fogott terület sokkal nagyobb eltartó képessége egy ideig
felvette a növekvő népességet. Ez azonban egyszeri ugrás volt, a magasabb
szinten az eltartó képesség lassan növekedett, mert viszonylag kicsi volt a
potenciálisan növelhető öntözéses terület. A sokkal magasabb eltartó képességet
gyorsan elérte a nagyobb népesség növekedés. Utána annak növelhetősége visszaállt
az évi 1-2 ezrelékre.
Az osztálytársadalmak
azért voltak a halálokozásra kényszerítve, mert az életterük eltartó képességük
legfeljebb évi 1-2 ezrelékkel nőtt, a népességük spontán szaporodása azonban ennél
nagyságrenddel gyorsabb, azaz elviselhetetlen volt.
A 20. század közepéig minden termelő társadalom, azért volt közvetett és közvetett
halálokozó, mert a társadalom stabilitása a spontán népszaporulatának tizedét
sem bírta el. Ez bármennyire nyilvánvaló, a társadalomtudományok máig nem
vették tudomásul.
Pedig elég lett volna feltételezni:
Hogyan alakult volna a népesség növekedése, ha minden
osztálytársadalom nem sújtja nagy adóval az értéktermelő többséget, azaz ha
azok az általuk megtermelt jövedelem szintjén élhettek volna?
Mi lett volna annak a következménye, ha minden
osztálytársadalom erőforrásinak jelentős hányadát nem költi hadviselésre,
közvetlen és közvetett halálozásokozásra?
Mi történik, ha az elvont jövedelem, jelentős hányadát
racionális célra fordítják, és nem luxusra, kincsképzésre pocsékolják?
Miért kellett minden osztálytársadalomban üldözi az emberek
természetes tudásvágyát?
Ez a négy látszólag
irracionális módszer mindegyike a halálozást fokozta, a társadalom
túlnépesedése ellen szükséges racionális védelmet szolgálta. Ha akárcsak az
egyik is elmarad, a társadalmak úgy jártak volna, ami néhány száz év alatt a
Húsvét Szigeteken történt.
Az is csodálatos, hogy mind
a négy védekezési mód ösztönösen minden osztálytársadalomban kialakult.
Ennél is csodálatosabb, hogy a
forradalmárok és a társadalmat jobbítani akarók elsődleges célja e négy
társadalmi viselkedés felszámolása volt.
Elég a múlt század legjelentősebb forradalmárának, Marxnak a
legfontosabb céljait megnézni.
A megtermelt
jövedelmet egyenlőbben kell elosztani.
A fegyverkezést, a
háborúkat ki kell küszöbölni.
Az elvont jövedelmet
racionális célokra kell fordítani.
Szabad utat kell
biztosítani az emberek tudásvágyának.
Ha a 20. század tudományos és technikai forradalma előtt, ezek
a célok közül csak egy is megvalósul, elviselhetetlen lett volna a népesség
növekedése. Ezért az elmúlt száz évben bekövetkezett népességrobbanásának fő
okozói között Marx is ott szerepel. Ugyan ő volt az első, aki felismerte, hogy
a társadalom felépítménye az alépítménye alapján determinált, de itt megállt és
az akaratunktól függetlent, erőszakkal akarta megvalósítani. Vagyis forradalmárként antimarxista volt.
Ez sem jelenti azonban azt, hogy nem Marx volt a legnagyobb társadalomtudós, és
a 20. század legjelentősebb forradalmára.
A kiscsalád tudatformáló szerepe.
A kiscsaládban
először lett a gyermekük felnevelésének gondja a szülőké. Még az sem
tudatosítjuk, hogy a szülők nem voltak családfők. A római jogot máig oktatjuk,
mégsem tudatosul, hogy jogi személy csak
a családfő volt. Nemcsak a család vagyona feletti rendelkezés, de még a
házasságkötés is raja múlt. A témánk szempontjából azonban a legfontosabb az,
hogy a család jövedelme felett is a
családfő rendelkezett.
Még a gyermekek felnevelése is nagyrészt a nagycsalád közös
gondja volt. A nagycsaládos
társadalmakban a családtagok önállósága ismeretlen volt.
A család jövedelmét a
munkaképes családtagok termelték, a megtermelt jövedelem felhasználása felett
azonban a többnyire már csökkent munkaképes családfő döntött. Tehát a közvetlen
értéktermelők nem voltak közvetlen érdekleve a munkájuk eredményében. Nem
véletlen, hogy a kelet-európai marxizmus is ilyen nagy közösségeket
kényszerített a kisparasztokra.
A közgazdaságtan a vállalkozói érdekre koncentrál, de nem veszi tudomásul, hogy a család is
gazdasági egység, ami csak akkor hatékony, ha a kiscsaládban valósul meg.
A kiscsalád közvetlen érdekét látom abban, amit Max Weber jó
száz éve a protestáns etikáról mondott: A tőkés osztálytársadalmat csak a
protestáns erkölcsű népek képesek másoknál hatékonyabban működtetni. Ez a
családra lefordítva azt jelenti, hogy a
gazdaság csak ott hatékony, ahol a megtermelt érték maximalizálása közvetlenül
a termelőjét érinti. A tőkés munkaadó is érdekelt legyen a vállalkozás
hatékonyságában. Amikor azt állítja, hogy a
tőkés osztálytársadalom ott hatékonyabb, ahol a lakosság erkölcsét a protestáns
etika jellemzi. Azt is mondhatta volna, hogy protestáns erkölcs csak ott
lehet általános, ahol a kiscsalád a társadalomban nemcsak biológiai, de gazdasági
sejtje is.
A társadalomtudományok alig foglalkoznak azzal, hogy a
kiscsaládos társadalmi formát nemcsak Európában, de minden más kultúrában az
iparosodással járó családformának tekintette. Amíg a kisipar és a háziipar a
nagycsaládos rendszerekben nem kívánta a kiscsaládot, a gyáripar, általában a
nagyvállalati forma mindenütt bevezette a kiscsaládos társadalmi sejtet.
Ennek ellenére még nem találkoztam annak a felismerésével,
hogy a tudomány és technika forradalma mindenütt szétveri a nagycsaládot.
A kiscsalád azonban csak a nyugat-európai feudális
társadalomban kényszerítette ki a későbbi gyermekvállalást. Ebben ugyan
szerepet játszott az is, hogy nem volt megoldható a fogamzásmentes szexuális
élet. A 20. század közepére azonban a
családok gyermekvállalása történelmi mélypontra csökkent.
A házasságok kitolódását nemcsak a fogazásgátlás tette ezt
lehetővé, hanem a munkavállalása és a családalapítást megelőző magasabb képzési
igény, és a gyermekvállalásnak a nők karrierjében okozó kiesése is.
Arra sem figyeltek fel a történészek, hogy a tudományos és
technikai forradalom a fejlett világban felszámolta a nagycsaládos formát.
Európa keleti felén a nagycsaládos rendszernek mára csak a tudati elemei
maradtak fenn.
Meggyőződésem szerint, csak idő kérdése, és a családforma a
történelmi folyamatok feltáráshoz a politikánál sokkal fontosabb kulcs lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése