Kopátsy Sándor EE 2014-07-20
Gondolatok a marxizmusról
Évtizedekig marxista
közgazdásznak tartottam magam, mire rájöttem, hogy csak a történelmi
materializmusa igaz. Igaza volt abban, hogy a felépítmény determinált. De azt
élete végéig nem ismerte fel, hogy az ő
közgazdaságtana is csak egy felépítmény, amit valami annál sokkal fontosabb
meghatároz. Amit ő művelt, az idealista vallás volt, nem tudomány. A zseniális felismeréséhez nem
ragaszkodott, nem azt kutatta, hogy miért szükségszerűen olyanok a társadalmak
amilyenek, hanem kitalált egy ideális társadalmi modellt, amit akár erőszakkal
is, fel lehet építeni. A forradalmár Marx munkássága a zseniális
elméletének feje-tetejére állítása, megtagadása volt. Senki sem dolgozott nála
többet, sőt eredményesebbet azon, amiről ő állapította meg, hogy nem
változtatható, hiszen akaratunktól független.
Marx elméleti alapja, hogy a társadalom
csak olyan lehet, amilyen, mert azt alépítménye határozza meg. Ennek
ellenére állította, hogy a tőkearányos jövedelemelosztás, és a munkások
kizsákmányolása, vagyis a tőkés osztálytársadalmak deformációk, amit az ő próféciája
alapján, akár erőszakkal is, ideális, kizsákmányolás nélküli társadalommá lehet
átalakítani. Élet végéig nem ismerte fel, hogy egész munkásága elméletének
megtagadása volt.
Aki a marxista tudomány alapján áll, az nem
lehet forradalmár, aki forradalmát nem lehet marxista.
Marx elmélete
alapján minden társadalom szükségszerűen olyan, amilyen. Marx azonban éppen a
saját elméletét rúgta fel azzal, hogy a társadalmat megváltoztathatónak hitte.
A marxista elméletből annak a szükségessége következik, ami spontán, célzott
akarta nélkül alakult ki. Ő azonban a korának tőkés társadalmát torzulásnak
minősítette. Nem vette tudomásul, hogy a tőke után azért
van profit, mert tőkehiány van. A munkaerő azért van kizsákmányolva, mert
túlkínálata van.
Elég lett volna
annak az elfogadása, hogy aminek nagyobb a kereslete, mint a kínálata, annak az
ára szükségszerűen értéke felett van. Ez nemcsak a tőkés, ha nem minden
társadalomra igaz. A munkaerőből pedig
azért volt minden osztálytársadalomban a társadalom igényénél több, mert a
lakosság túlszaporodott. A társadalomnak a spontán népesség növekedésnél
lényegesen kisebb mértékben nőtt a munkaerőigénye. Ennek következménye, hogy minden túlnépesedő társadalomban a munkaerő
ára az értéke alatt van. A marxi elméletből tehát az következett, hogy a munkaerő kizsákmányolása mindaddig
objektív szükségszerűség, ameddig annak a kínálata nagyobb, mint a kereslete.
Aki a munkaerő kizsákmányolását meg akarja szüntetni, annak erre csak két módja
van.
2. Az uralkodó osztály tulajdona. Minden osztálytársadalomban az uralkodó
osztály a szűk keresztmetszet tulajdonosaiból tevődött össze. A földhiányos
társadalmakban a földesurak, a tőkehiányosban a tőkések. A tudományos és
technikai forradalom előtt minden társadalomban vagy a termőföld, vagy a
fizikai tőke volt a szűk keresztmetszet, ezért vagy a földesurakból, vagy a
tőkésekből állt össze az uralkodó osztály. Mindkettő
csak azért lehetett osztály, mert sem a termőföld, sem a tőkehasznosítása nem
igényelt különösebb képességet. Csak az lehet osztály, amiben az osztályhelyzet
születés alapján öröklődik. De csak az
olyan osztályhelyzet örökölhető, aminek a hasznosításához nem kell különösebb
képesség
Az
osztálytársadalom felszámolásának egyik feltétele az volt, hogy a szűk keresztmetszet működtetése ne
igényeljen különösebb képességet. Csak az olyan tulajdonosok alkothatnak
osztályt, akiktől a tulajdonuk hatékony működtetése nem igényelt különösebb
képességet.
A
társadalomtudományok nem figyeltek fel arra a tényre, hogy a hívatásos művészek és a hívatásos sportolók soha nem alkothattak osztályt.
Ennek az volt az oka, hogy ezen a két területen minden a képességen múlt. Ahogy
a földbirtokos fia könnyen lehetett földbirtokos, ugyanúgy, a 20. század előtt,
a tőkés fia is lehetett tőkés. A kiváló művész és a sportbajnok fia azonban
csak nagyon kivételes esetben örökölhette szülei tehetségét.
Az osztálytársadalom felszámolhatóságának
az a feltétele, hogy csak az arra alkalmasak láthatják el az osztály feladatát.
Ezt a feltételt hozta létre a tudományos és technikai forradalom. Ma már nemcsak
a tőke, de szinte minden társadalmi feladat ellátása az ahhoz szükséges
képességtől függ.
A
társadalomtudományok máig nem ismerték fel annak a jelentőségét, hogy a
vallások klérusa soha nem alkotott osztályt. A vallások klérusaiban történő érvényesülést mindig többé-kevésbé a
képesség, és az elkötelezettség alakította.
Az állam
működetésének nem az egyetlen útja volt a Nyugat történelme, a távol-keleti, az oszmán, a jelenkorban
pedig a bolsevik és a fasiszta rendszerek hatalmi elitje a vallások klérusához
hasonló szelekció, az ideológiai hűség alapján alakult. A mandarinok, az
oszmán társadalom urai, a bolsevik és a fasiszta rendszer hatalmi apparátusa
nem volt a klasszikus értelemben vett osztály. Azokban nem a vérségi alapon öröklődő
volt a hatalomból való részével. A kelet-európai, vagyis bolsevik marxizmus, és
a Nyugat fasizmusait nem osztály irányította, hanem a vallásokéhoz hasonló hatalmi
elit gyakorolta. Ennek szelekciójában is az elsődleges az ideológiai
elkötelezettség volt.
Marx ugyan az
általa elképelt társadalomban a munkásosztály diktatúrájára gondolt, de azt már
nem vitte végig, hogy ez sem lehet a klasszikus értelemben vett osztály. Abban
pedig ugyancsak idealista volt, hogy ez az osztály hogyan szerveződhet, hogyan
alakuljon a hatalmi elit struktúrája. Az biztos, hogy ő egészen másra gondolt,
mint ami megvalósult. Ráadásul jelentősen eltérő szelekció működött a
protestáns, a katolikus és az ortodox keresztény kultúrákban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése