Kopátsy Sándor EH 2014-07-13
Államalapítás – Társadalom átalakítás
A magyar történelemírás csak az
államalapításról, marxi értelemben csak a politikai, vallási és katonai
felépítményről beszél, annak ellenére, hogy az utóbbi volt a sokkal fontosabb. Csak
azt hangsúlyozza, hogy római katolikus királyság lettünk, ezzel párhuzamosan a
lakosság is áttért a katolikus vallásra. Vagyis nyugat-európai feudális állammá
szervezte Géza a fejedelem és István a király Magyarországot.
Arról szó sem
esik, hogy az állattartó, pásztorkodó,
sátraival vándorló társadalmunk átalakult nyugat-európai kiscsaládos
jobbágyrendszeres földművelő, falvakban lakó társadalommá. Pedig az utóbbi
a lényegesebb, a marxi értelemben vett, feudális társadalommá alakultunk át. Még
azt sem magyarázzuk, hogy ennek az új társadalmi felépítménynek egészen nemcsak
más vallási klérusa, de más uralkodó osztálya is lett. Szinte ennek az
ellenkezőjét sugalljuk, nemcsak az Árpád-ház maradt az uralkodója, de az
uralkodó osztálya is a honfoglalás előtti maradt. Pedig gyökeres társadalmi átalakulás történt.
Nem érzem
magamat alkalmasnak arra, hogy az eredeti, a nomád, a pogány, a pásztortársadalom
uralkodó osztályát tudományosan definiáljam, megelégszem azzal, hogy az, lényegében keményen vérségi alapon
szerveződő katonai vezetőkből állt. Azt csak vélem, hogy ezen belül
lényeges rétegződés történt.
Mint minden
pásztortársadalom, mi is katonatársadalom voltunk. Az elsődleges alárendeltség
elsősorban katonai volt. A pásztorkodó állattartás nem jelentett gazdasági
alárendeltséget. A politikai hatalom csak katonai szolgálat felett
rendelkezett. Az azonban nagyon szigorú volt. A fejedelem volt a katonai
fővezér, közvetlenül alatta voltak a vezérek, akiknek a közös háborúktól
eltekintve nagyfokú katonai önállóságuk volt. Azt csak sejtem, hogy a vezérek a
törzsük marhakereskedelmének katonai erővel fedezői is voltak. Erre utalónak
látom, hogy a magyarok „kalandozásai”
lényegében nagy marhakereskedelmi próbálkozások voltak. A honfoglalás
előtti magyar törzsszövetség számára szükséges pénzigény forrása a Konstantinápolyban
eladott marhák ára volt. A marhacsordákat, ezer kilométeres távolságra csak
erős katonai fedezet mellett lehetett eljutatni, és a hazahozott árat, árut
vagy pénzt is meg kellett védeni a hazafelé úton.
Mivel a Kárpát
Medencéből már minden tekintetben kedvezőbb piacot jelentettek az észak-olasz
és a dél-német városok, a honfoglalás utáni magyarság számára a nyugati piac
kiépítése volt az elsődleges feladat. Amit a magyartörténészek „kalandozásnak”
hívnak, lényegében az első kísérlet volt arra, hogy a vágómarhának, az egyetlen
pénzzé tehető árunak, nyugati piaca legyen. A honfoglalás és az államalapítás közti „kalandozás” lényegében a lábon
hajtott élő marha kereskedelem érdekét szolgáló, elő nem készített, ki nem
épített marhakereskedelmi próbálkozás volt.
Ez igazán csak
jó ötszáz évvel később alakult ki szervezett formában, az Oszmán Hódoltság a
Királyi Magyarország közti együttműködés alapján.
A jelenlegi
történelmi ismereteink szerint a vezérek tehát nemcsak katonai vezetők, de a
külkereskedelmünk bonyolítói is voltak. Azt már korán felismertem, hogy a
magyar nagybirokos réteg pénzigényét a Nyugatra irányuló marhaexport
jelentette.
Az is valószínű,
hogy közvetlenül alattuk állók között is voltak a katonai rangban különbségek.
Ezt a katonáskodó uralkodó osztályt kellett
felcserélni jobbágytartó földbirtokosokra. Ez kétségkívül bonyolult,
hosszas folyamat volt, amit nem vizsgáltak a történészek, annak ellenére, hogy
a katonai szolgálat a 19. század elejéig nemesi kötelesség volt, amiért cserébe
adómentesség járt.
Még inkább csak
sejtéseim vannak arról, hogy a megyék
ispánjai voltak az első földbirtokos arisztokrácia. Valószínűleg a
földtulajdonos eleve az országát megyékre osztó király volt. A megyék ispánjain
keresztül hozta létre a király a feudális földbirtokos osztályt.
Arról még nagyobb homály van, hogyan vettük
át a kiscsaládos jobbágyrendszert. A honfoglaló magyar társadalom, mint
minden pásztortársadalom nagycsaládos volt.
A magyar történelem legnagyobb társadalmi
átalakulása a nagycsaládos rendszerről a kiscsaládosra történő áttérés volt. Erről
azonban említést sem tesznek a kor magyar történészei. Még azt sem tanítjuk,
hogy Európa nyugati és keleti fele
között alapvető kulturális és társadalmi különbség van a családi rendszerből
fakadt. Ez a törésvonal a nyugat-európai agrártechnikai forradalom során
alakult ki, és az ipari forradalomig és a jobbágyfelszabadulásig rögződött. Szinte
azonnal jelentkezett azzal, hogy a
kiscsaládosok nyugati, latin, a nagycsaládosok pedig keleti, ortodox
keresztények lettek.
A két
családforma óriási kulturális szerepet játszott Európa történelmében. A
kelet-európai és a balkáni népek a nagyon megkésett jobbágyfelszabadításukig
nagycsaládok maradtak.
Azt, hogy a
kiscsaládos feudális rendszer volt az alépítménye a Nyugat páratlan
felemelkedésének, tucatnyi alkalommal kifejtettem. A kiscsaládos forma volt az alapja annak, hogy a Nyugat a többi
kultúránál kevésbé túlnépesedő, ezért humánusabb volt.
A jövő
történészeire vár a feladat, hogy a kiscsaládos rendszer kialakulásának az
útját feltárják. Az európai történészek sem foglalkoztak a családforma, vagyis
a legfontosabb társadalmi sejt kialakulásával, változásával. Pedig ez további
történelmünk alakulásának százszor fontosabb alakítója volt, és maradt, mint a
politikai események bármelyike.
Amennyire a háború utáni magyar történészek
érdeme a magyar társadalom beteges polgárhiányának felismerése, súlyos hibájuknak
tartom a magyar társadalom alakulásának mellőzöttségét.
Az alapvető
társadalmi átalakuláshoz a kulcsot László Gyulának köszönhetem. A Bakonyban,
Pénzesgyőri kertemben ő magyarázta meg nekem, hogy az ottani helységnevekben
szereplő „győr” szó gyűrűt jelent, mivel a honfoglalás előtti avar falvak gyűrű
alakban épültek. Ez is azt bizonyítja, hogy a földművelésre való áttérés már jóval a honfoglalás előtt megkezdődött.
Tehát az itt élő népek, köztük az avarok is, spontán, felső hatalmi vezetés
akarata nélkül, földművelők és keresztények lettek. Hiszen a honfoglaláskor itt
élő népeknek nem volt államuk, mégis feladták a pásztorkodást, áttértek
földművelésre, annak érdekében a több tucat család közös faluiban élésre, és
egyre inkább a kereszténységre is.
A honfoglalás
előtti kereszténységet jelzi az is, hogy a Bakonybéli apátságot már a 8.
században alapította a Grázi Püspökség.
Ezek alapján az
a meggyőződésem, hogy a társadalmi
átalakulás, amit keresek, a Kárpát Medencében jóval a honfoglalás előtt
elindult. Az ide érkező magyarság lelkesen, a pásztorkodásnál jobb életet
felismerve, spontán földművessé alakult át. Vagyis a honfoglaló magyarság akkor érkezett, amikor már a
nyugat-európai agrártechnikai reform vívmányai itt is megjelentek. Ez előtt
a pásztor élt jobban, ez után a földműves. Ahogy fagyálló lett a búza és az
árpa, megjelent a talajforgató eke, a lovak számára a patkó és a szügyhám, nem
kellett erőltetni a földművelésre való áttérést, a nép a felismert érdekétől
vezetve, gyorsan áttért a földművelésre. A
honfoglaláskor itt élő népeket már jórészt földművesek és keresztények voltak.
A államalapítás azonban Géza a
nagyfejedelem és István, a király műve volt. A társadalom átalakítását azonban
a lakosság spontán megoldotta.
A történészeknek az a feladat maradt, hogy
feltárják, hogyan alakult ki a földbirtokos osztály, és hogyan vált
általánossá, hogy a földesurak földjét közel azonos nagyságú jobbágytelkekre osszák,
és a művelését kiscsaládokra bízzák.
Nem lesz könnyű
feladat, mert egyelőre nyoma sincs annak, amire kíváncsi vagyok. Erről az
európai történészek sem írtak.
A folyamat feltárása elég reménytelen, de azt legalább meg kell
fogalmazni, hogy mi történt. Hogyan lett
a katonai vezetőkből jobbágyokat tartó nagybirtokos, hogyan cserélődött fel a szabad
pogány pásztorok nagycsaládja a földesurak
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése