Kopátsy
Sándor EE 2013-09-09
Marx miért nem maradhatott következetes marxista
Nem vagyok a marxizmus
specialistája, de következetes történelmi materialistának érzem magam. Nagyon
korán felismertem Marxnál az ellentmondást tudományos elmélete, és vallásos
hitű forradalmársága között.
Azt, hogy neki köszönhetjük a történelmi
materializmust, vitathatatlan világ- és tudománytörténelmi érdemének tartom.
Ezt megismerve lett politikai iránytűm, hogy a felépítmény lényege az alépítmény által determinált. Ezért aztán
kezdettől fogva azt kerestem, amit Marx nem is vizsgált.
Természetesnek
tűnt, hogy fajunk történtének elsődleges kilenctizedében az alépítmény a
természeti környezet volt. Ezért az
ember minden gyűjtögető társadalmában, a rendkívül fejlett agyának köszönhetően,
az első biológiai lény, amelyik nem a darwini szelekció és mutáció alapján,
hanem az értelmével idomult a természeti környezetéhez. Nagyon rövid,
néhány tízezer év alatt fajunk szinte minden természeti környezetbe képes volt
berendezkedni. Tehát számára a természeti környezet volt az alépítmény, amihez
tudatosan igazította az annak megfelelő életmódját. A gyűjtögető ember számára tehát a természeti környezet volt az
alépítmény. Ahhoz igazította életmódját, ideológiáját, társadalma
felépítését.
A zseniális
Darwinnak nem tűnt fel, hogy fajfejlődést magyarázó elmélete, ami szerint a
fajok fejlődése a szelekció és a mutáció alapján történik, az amerre nem
vonatkoztatható. A az első és egyetlen,
ami az agyának segítségével idomul a környezetéhez.
Az embernek ugyanis nem a fizikuma, hanem az
életmódja idomul a természet környezethez. Elég végiggondolni, hogy őseink sok száz eltérő természeti környezetben mennyire különböző gyűjtögető
életmód alakítottak ki. Ezek egymástól nagyon eltérők voltak, ennek ellenér az
ember, mint faj szinte változatlan maradt. Amíg minden előző faj a nagyon
eltérő környezetben eltérő fajjá alakult, az ember az egyetlen faj a nagyon
eltérő életmódokban nagyon különböző módon élt, viselkedett, táplálkozott, rendezkedett
be, öltözködött. De mint faj közös maradt.
Darwinnak ugyan
módja volt arra, hogy nagyon különböző természeti környezetben gyűjtögetésből élő
közösséget lásson, mégsem tűnt fel neki, hogy ezek ennek ellenére közös faj
maradtak. Pedig elég lett volna a saját faja esetében tudomásul venni, hogy az ember
számár Az eltérő természeti környezetéhez csak a viselkedésével igazodik. Annak
ellenére, hogy a környezethez történő adaptációban óriási különbségek vannak,
közös faj maradnak. A nagyon különböző életvitel ellenére közös maradt néhány fontos,
főleg kulturális jellemzőjük. Eltérő módon, de hittek a túlvilágban, a halál
utáni életben, volt saját, egymástól nyelvük, aminek segítségével a biológiai
elődeiknél sokkal tökéletesebben kommunikáltak, volt eltérő zenéjük, táncuk, és
a természeti környezetüknek megfelelő eszközeik, amivel a fizikai képességüket feljavították.
Marx sem fordított
sok figyelmet a gyűjtögető társadalmak kialakulására. Pedig esetükben lehet a
legjobban illusztrálni az általa felismert történelmi materializmust. A
gyűjtögető életmódban ugyanis nagyon egyértelmű volt az annak megfelelő
életmódjuk. Marx minden figyelmét az
osztálytársadalmakra, azon belül is a tőkés osztálytársadalomra fordította,
és leginkább annak a következő fázisa
érdekelte. Azon belül is elsősorban a nyugati tőkés társadalmakkal foglalkozott.
Forradalmi
hevületében a tőkés társadalmat követőnek a jövőjét kereste, és az ahhoz való
közeledést sürgette. Mivel egyértelműen
azt sem tisztázta, hogy mi a korabeli tőkés osztálytársadalmak alépítménye, azt
sem vizsgálta, hogy a kora társadalma érett-e a következő társadalmi formába
való átlépésre. Forradalmár igyekeztében kitalált egy társadalmi
felépítményt, a kommunizmust, aminek messiása kart lenni. Így lett a materialista
tudósból az utolsó világvallás megalapítója. Az, aki a felépítmények determináltságát felismerte, az általa
elképzelt olyan felépítmény kitalálóvá vált, amihez majd az alépítmény igazodni
fog. Vagyis a saját elméletét állította a feje tetejére.
Nemcsak azt találta ki, hogy minden
táradalom végformája a kommunizmus lesz, hanem az elérhetőség nehézségét
felmérve, az előszobáját, a szocializmust is kitalálta. Ettől kezdve csak a
felépítménnyel foglalkozott. Megelégedett azzal, hogy majd az általa kitalált politikai felépítmény majd létrehozza a maga
alépítményét. Még azt is megengedte, hogy ennek elérése érdekében erőszakos
eszközökhöz nemcsak lehet, de kell folyamodni, kitalálta a proletárdiktatúrát. A zseniális materialista tudós idealista
vallásalapító, forradalmár lett.
Máig nem vált
tudatossá, hogy a történelmi
materializmus kizárja a politikai forradalmár szerepét. Ha igaz, hogy az
alépítmény determinálja a felépítményt, értelmetlenné válik mind a politikai
forradalmárság, mind a vallásalapító buzgalom. Amennyiben valaki elfogadja, hogy a felépítmény, azon belül a politikai
rendszer, és a vallás is determinált, fel kell adni mind a politikai
forradalmár, mind a vallásalapító próféta szerepet. Marx azonban egyiket
sem adta fel, nem volt hajlandó az elméletének útját követni, vagyis a
kívánatos alépítmény létrehozásán munkálkodni. Még addig sem jutott el, hogy
kiderítse, mi a nyugati tőkés osztálytársadalmak alépítménye, és hogyan kell
annak változnia, hogy arra már az osztálynélküli társadalom spontán ráépüljön.
Ezzel szemben a számára könnyebb utat választotta, kitalált egy politikai
felépítményt, és ideológiát, hogy az ideológiája építse ki a neki megfelelő
alépítményt.
A materialista tudós vallásalapító próféta
lett.
Mint próféta,
példátlanul gyors sikert ért el. Rövid
száz év alatt egymilliárd hívő, vagy kényszerült követője, és ezeket mozgató
vallási klérusa lett. A marxista vallás a Nyugat fejlett, polgári társadalmaiban
ugyan összeomlott, de a fél-perifériájú államokban, vagy önként, vagy
kényszerből államvallássá vált. Kínában, a világ legnépesebb, várhatóan
legerősebb kultúrájú államában, azonban példátlan sikert arat.
A kínai
marxizmus sikerével azonban éppen a marxisták alig foglalkoznak, pedig ott
valósul meg az, amit Marx elképzelt, a marxista párt elitje, klérusa erőszakkal
létrehozta a szükséges alépítmény hiányzó elemét, a túlnépesedést. Kínában a marxista párt klérusa erőszakkal,
de páratan sikerrel építi a jövő társadalmát. Legfeljebb abban tévedett,
hogy a marxista klérus elitjét nem proletárok, hanem mandarinok alkotják.
A kínai siker
kulcsa, hogy ott eleve n agyon megfelelő kulturális alépítmény, a lakosság
puritanizmusa erős volt. Ezt nem kellett létrehozni, ez több ezer éves,
történelmi kulturális örökségük. Az
osztálynélküli társadalom másik alépítményi pillérét, a stagnálás közeli népszaporulat
pedig a mandarinok diktatúrája erőszakkal teremtette meg. Marxnak eszébe
sem jutott, hogy az általa elképzelt társadalomnak milyen alépítményre volna
szüksége.
Azt nem is
sokkal Marx halála után, MAX Weber felismerte, hogy a kor társadalma csak ott
lehet hatékony, ahol a lakosság viselkedését a protestáns erkölcs jellemzi.
Az azonban Nyugaton, máig nem jutott eszébe
egyetlen társadalomtudósnak, hogy ott sincs társadalmi fejlődés, ahol a n
épesség pár ezreléknél gyorsabban szaporodik.
A kínai csoda másik alapja ugyanis az
erőszakkal lefékezett népszaporulat. Ezt a sikerhez hiányzó feltétel
diktatúra hozta létre, de nem a Marx által megjósolt proletárok, hanem a kínai
mandarinok diktatúrája. Kínban az
osztálynélküli társadalomnak csak az első feltétele, a puritanizmus, volt
adott, a másodikat, a népszaporulat lefékezését a marxista párt erőszakkal
valósította meg. Az még ki sem derült, hogy a népszaporulat leállítása
mennyire tudatos terv, vagy csak a szükség ösztönös felismerése volt.
A 20. század második felében azonban minden
erőszak, és tudatos cél nélkül létrejöttek az osztálynélküli társadalmak. A
száz évvel korábbi Max Weber felismerés, hogy csak a puritán erkölcsű népek lehetnek
sikeresek, beigazolódott, mert ezek országaiban spontán, minden forradalom
nélkül létrejött az osztálynélküli társadalom nélkülözhetetlen egyik alépítménye.
A másik nélkülözhetetlen alépítményi elem, a népszaporulat is spontán, azaz nem
tervezett módon, leállt.
Minek volt
köszönhető az össznépi társadalmat létrehozó alépítmény második elemének a kialakulása?
Elsősorban a
tudományos és technikai forradalomnak.
- A társadalom szűk keresztmetszete lett a
minőségi munkaerő.
- A jólét és az iskolázottság olyan szintre
emelkedett, aminél a gyermekvállalás a létszámot újratermelő szinte csökkent.
- A tudomány megoldotta a fogamzásgátlást.
Nézzük meg
röviden, mit jelentett e három alépítményi feltétel.
Szűk keresztmetszet lett a minőségi munkaerő.
Marx másik nagy tévedése az volt, hogy a
kizsákmányolást a tulajdonformával magyarázta. Nem vette tudomásul, hogy a kizsákmányolás a hiány felett rendelkezők
jutalma, a keresletnél nagyobb kínálat tulajdonosa ugyanis mindig, és
minden társadalomban kizsákmányolt. Nem vette tudomásul, hogy minden osztálytársadalomban a hiány
birtokosai mind és mindig értéktöbblethez, osztályként pedig politikai
hatalomhoz jutottak. A munkaerőhiányos társadalmakban a munkaerő
tulajdonosok, földhiányos társadalomban a földtulajdonosok, tőkehiányos
társadalomban a tőketulajdonosok élvezték nemcsak az értéktöbbletet, a meg nem
dolgozott jövedelmet. De a politikai hatalmat is.
A kizsákmányoltak pedig mindig azok, akiből
több van a társadalom által igényeltből. Minden osztálytársadalom közös
jellemzője volt a társadalom igényét meghaladó mennyiségű munkaerő.
A kizsákmányolás
azért volt szükségszerű minden osztálytársadalomban, mert mindegyikben a
lakosság túlszaporodása volt a jellemző.
A kizsákmányolás elsődleges oka pedig a túlnépesedési nyomás volt.
A Nyugat puritán
államai a gyarmatok és a befolyási övezetek kizsákmányolásának köszönhetően, a
20. század közepére elég gazdagok és iskolázottak lettek ahhoz, hogy a szülők
gyermekvállalása lecsökkenjen. Az ennek megfelelő gyermekvállalást
megvalósíthatóvá pedig a meg oldott fogamzásgátlás tette lehetővé. Ezzel megvalósul, hogy a szülők csak annyi
gyermeket vállaljanak, amennyit akarnak. A keresztény dogmák azt tartották,
hogy a fogamzás isten akarata, nem a szülők vállalt feladata. Pedig a
történelem minden tapasztalata azt bizonyítja, hogy a szülők lényegesen kevesebb gyermeket akartak, mint amennyi fogamzás a
normális szexuális életükből fakadt.
Az ugyan nem
bizonyítható, hogy a fogamzásgátlás megoldhatósága estében csak annyi gyermek
született volna, amennyi esetén nem következik be túlnépesedés, de az
egyértelműen bebizonyosodott, hogy ahol megoldott a fogamzásgátlókkal való
ellátottság, ott lényegesen kevesebb gyermeket vállalnak, még ott is, ahol a
vallás ezek használatát súlyos bűnnek, isten elleni véteknek tartja. Számomra
ennek jó bizonyítéka az egyébként kemény katolikus vallású Lengyelország.
Az ugyan minden társadalomban általános,
hogy az anyagi jóléttel és iskolázottsággal fordítottan arányos a
gyermekvállalás. Ezért jogos a feltételezés, hogy a jólét és az
iskolázottság is kívánatos feltétele annak, hogy ne legyen túlnépesedés.
A 20. század
végére a Nyugat minden puritán országa azért az átalakult össznépi állammá,
mert a fogamzásgátlás általánossá válása mellett a jólét és az iskolázottság is
elért bizonyos szintet. De a nem puritán államok akkor sem lettek elég gazdagok,
amikor már nem népesedtek túl. Kiderült,
hogy a gyors társadalmi fejlődésez nem elég a túlnépesedés megszűnése, a
puritán életvitel is nélkülözhetetlen.
A nyugati
puritán társadalmak sikerét követték a Távol-Keleten a sokkal jobban
túlnépesedett, Kínához képest kisebb államok, élükön Japánnal.
Az fényesen igazolódott, hogy az alépítmény
determinálja a felépítményt.
Az össznépi
társadalom csak olyan alépítményen jön, jöhet létre, ahol az alábbiak
megvalósultak.
Nincs túlnépesedési nyomás.
Ez azt jelenti,
hogy a saját népszaporulat nem haladja meg a néhány ezreléket. Ezt ugyan a
társadalomtudományok nem hajlandók tudomásul venni, annak ellenére, nem
ismerünk olyan társadalmat a 20. században, amelyikben a lakosság akár évi 1
százalékos növekedése mellett az egy laksora jutó jövedelem és vagyon kellő
képen növelhető lett volna.
A közgazdászok félnek a
népességcsökkenéstől, pedig több előnnyel, mint hátránnyal jár. Ugyanakkor
nem félnek a népesség gyors növekedésétől, annak ellenére, hogy azzal, sokkal
több hátrány, mint előny jár.
Ez bizonyított,
ha megvizsgáljuk, hogyan ha a túl népesdés a jelenkori társadalmak fejlődésére.
Az elmúlt fél
század egyértelmű tapasztata bebizonyította, hogy a jövő össznépi társadalom sikerének két alépítményi pillére van: a lakosság
puritanizmusa, és a népszaporulat leállása. Kínában az első volt adott, a
másodikat a marxista párt erőszakkal megvalósította. Az még ki sem derült, hogy
a népszaporulat leállítása mennyire tudatos terv, vagy csak a szükség
felismerése volt.
Marxnál nyomát sem találni a saját
elméletéből következőnek, hogy milyen alépítményre van szükség ahhoz, amire a
jövő társadalma épülhet. Ebből következett az, hogy a fél-perifériákon,
Kelet-Európában, Kínában, Vietnámban és a latin-amerikai Kubában, azaz a nagyon
eltérő kultúrájú, gazdasági fejlettségű államokban próbálkoztak a szocialista,
azaz osztálynélküli társadalom felépítéssel. A szocialista táborban legfeljebb Kelet-Németország és Csehország volt
olyan az alépítmény, amin már lehetett volna össznépi társadalmat építeni, de
ott sem annak kelet-európai módszerével.
A népszaporulat
szabályozása pedig nem a szülők akaratán, hanem szexuális vágyukon múlott. A
szexuális élettel együtt járt a gyakori fogamzás, vagyis a szaporaság. A
termékenységi kornál sokkal rövidebb várható életviszonyok között, az életkor
hosszabbodása egyúttal hatványozottan növelte a szaporaságot.
Marxnál nyoma
sem található a népszaporulattal való foglalkozásnak. Vagyis az
osztálytársadalmakat szülő alépítmény legfontosabb elemének. Az osztálytársadalom
felszámolását tartotta elődleges céljának, de nem foglalkozott azzal, milyen ok
hozta létre, hogy minden termelésből élő társadalomban az osztálytársadalmi
felépítményt. Nem is sejtette, hogy a túlszaporodás. Ezért aztán gátlástalanul
állt elő olyan javaslatokkal, amelyek még indokoltabbá tették az
osztálytársadalom létét.
Mit kell elérni
a társadalomnak ahhoz, hogy össznépivé válhasson?
1. Az egy laksora jutó jövedelem haladja meg a
10 ezer dollárt, a fizikai és szellemi vagyon pedig ennek a hatszorosát. Ezt
csak az olyan társadalom érheti el, ahol nem nő gyorsan a népesség. A közgazdaságtudomány elmaradását
jellemzi, hogy az ország nemzeti jövedelme növekedjen. Azt már figyelembe sem
veszi, hogyan alakul az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem. Az egy laksora jutó
nemzeti vagyon alakulását ritkán méri, de akkor sem veszi figyelembe. A szellemi vagyon fontosságát ugyan
elismeri, de nem tarja számon, sőt a képzését fogyasztásként számolja el.
2. Az iskolázottság átlaga haladja meg a 12
évet. A közgazdaságtan ugyan nem vonja kétségbe a képzés fontosságát, de a
ráfordításait nem tekinti vagyonképzésnek. A szellemi vagyon nagyságát nem is
méri, erre még módszere sincs.
Ajánlás:
Aki következetes marxista akar maradni,
álljon meg Marx elméleténél, és óvakodjon attól, hogy a vallásalapító Marx híve
is legyen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése