Kopátsy Sándor EH 2013-09-24
Fejezetek a magyar történelemhez
Helyzetünk a vasút századában
Nemcsak Európa
keleti felére, de különösen a Kárpát Medencére gazdaság földraji változást
hozott a vasút hálózat kiépülése. Számunkra, történelmünk alakulása
szempontjából a minket ért változás fontos. Ezt a száz évet csak akkor
érthetjük meg, ha tudomásul vesszük, hogy tőlünk a vezető világgazdasági és
kulturális centrumot jelentő Nyugat-Európa elérése mind a személyek, mind az
információk, mind a szárazföldi áru mozgatása tizednyi időbe és költségbe került.
Vagyis gazdasági és kulturális tekintetben tizednyire csökkent az utolérni
vágyott Nyugat távolsága.
Történelemoktatásunk
nagy hangsúlyt helyez a Nyugathoz való felzárkózásunkra, de nem mutatja meg,
hogy milyen volt az elérhetőség az emberek és áruk számára.
Magyarország
természeti adottsága az lett volna, hogy olcsón a Nyugatra tudta volna vinni a
kor legjobb kenyérgabonáját, a búzát. Ez azonban a vasút előtt megoldhatatlan
feladat volt.
A mai
generációknak fogalma sincs arról, mit jelentett a vasút lőtt akár a párszáz
kilométeres utazás, ilyen távolságból újsághoz jutni, vagy a gabonának 20
kilométernél távolabbi helyre juttatása. Fogalmuk nincs az akkori utak
állapotáról, a szálláshelyek áráról. A vasút előtt a lakosságnak elenyésző
százaléka jutott el életében egyszer is a fővárosba.
Ezért nem is
értheti meg, mint jelentett, hogy a magyar protestáns papok német egyetemre
jártak.
Pedig nehéz a
korokat megérteni annak, akinek fogalma sincs mivel járt a vasút előtt az
utazás, levésváltás, vagy csomagküldés.
A
gazdaságtörténészek is alig foglalkoznak azzal, hogy mit jelentett a vasút
előtt a megyeszékhelyet, a 20 kilométernél távolabbi várost elérni, oda vinni
az árút, vagy ott bevásárolni. A fiatalok el sem hiszik, hogy a vasút előtt a
városi polgárok azért tartottak tehenet, hogy tejhez jussanak, lovat, hogy
közlekedhessenek.
Ezt azért kell
látni, mert csak ezen keresztül érthető meg az, hogy miért szinte mindent a
lakóhelyen kellett megtermelni, előállítani, és a paraszti gazdálkodás mennyi
paraszti gazdálkodás mennyi terméke nem is vállhatott áruvá. A falusi életben
azért sem jelent meg a pénzgazdálkodás, mert sok terméket nem lehetett pénzzé
tenni, és sok termékhez nem is lehetett hozzájutni.
A magyar
zsidóság polgárosodása sem indulhatott volna el, ha a vasút nem teszi lehetővé,
hogy a lakosság elérhesse a városi kereskedelmet, és számos melléktermék
begyűjthetővé, áruvá válhasson.
Az európai
zsidóság páratlan sikere elképzelhetetlen lett volna a vasút nélkül. Ők
vállalták az új közlekedési és szállítási mód kínálta lehetőségek
kihasználását.
A vasút előtt a
szárazföldön való utazás és főleg árumozgatás a vízen történőhöz képest
sokszoros volt. Az igazi forradalmat azonban a gépkocsi jelentette, mert csak
azon vált lehetővé a háztól házig, a termelőtől a feldolgozóig történő személy
és árumozgatást.
Fiatal koromban
Marxnak a társadalom alépítménye és felépítménye közti összefüggést azzal
bizonyítottam, hogy nézzék meg. hogyan alakította át a vasút a társadalmakat.
Később ezt a gépjárműről mondtam el. Ma a számítógépeket és a telekommunikációt
tartom olyannak, ami előre nem látható változásokat fog hozni. De ezzel
párhuzamosan számos olyan tudományos és technikai áttörés várható, aminek a
hatása felmérhetetlen. Márpedig a számos felmérhetetlen hatás eredője még
inkább felmérhetetlen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése