Kopátsy
Sándor PH 2013-09-03
Gondolatok az oszmán uralom hatásáról
Már diákkoromban
lázadoztam az Oszmán Birodalom történelmünkben játszott szerepének tálalása
ellen. Akkor úgy fogalmaztam meg a Mohácsi Csatát, hogy az iskolázott,
írni-olvasni tudó törökök megverték az analfabéta magyar sereget. A magyar oldalon
még a vezetők között is kevés volt, aki olvasni tudott. A török sereg minden
katonája iskolázott volt.
A csatáról csak
később tudtam meg, hogy a magyar sereg nagy többségét a földesurak, lényegében
tapasztalatok nélküli lovasai alkották. Az elitjét pedig a király külföldi
zsoldosai jelentették. A török hadsereg pedig gyermekkoruk óta iskolázott
állandó katonákból állt, mögötte akkor a világ legfejeltebb tüzérsége
garantálta a győzelmet.
Azt, hogy
legjobban a Hódoltságon és Erdélyben maradt meg nemcsak a magyar etnikum, de a
reformáció is, ezt a történelmi térképekről láthattam.
Véleményemet
mindennél jobban Móricz Zsigmond regénye támasztotta alá.
Azt már nem az
iskolában tanultam meg, hogy akkor nem is volt Törökország, csupán a székhelye
volt a mai Törökországban ,
az állam nyelve volt török, de a történészek számára az Oszmán Birodalom volt.
Török legfeljebb a lakosság tizede volt.
Arról még
kevesebbet tanítottak az iskolában, hogy a török nem pogány, hanem muzulmán,
azaz a kereszténységnél keményebben egyistenhívő volt. Arról pedig szó sem
esett, hogy a megszállók nem térítettek Európában. A keresztény vallásokkal
szemben türelmesek voltak. Csupán a földbirtokot vették el a papoktól ugyanúgy,
mint minden földesúrtól, hiszen minden föld a szultán tulajdona lett, amit a
jobbágyok műveltek.
Arról annál több
legendát hallottunk, hogy a szultán adóbehajtói még a kémények után is adót
szedtek.
Arról még
nagyobb volt a csend, hogy a jobbágyság megszűnt, az adófizetésen kívül nem
volt megkülönböztetve a többi alattvalótól, szabadon költözködhetett,
vásárolhatott ingatlan, kereskedhetett. Az utóbbinak köszönhetően a
legügyesebbek meggazdagodhattak. Jó volna tanítani, hogy Tököli Imre apja még
jobbágy volt, aki az egyik leggazdagabb marhakereskedő, tőzsér lett. A királyi
országrészen, ahol a marhák többségét átadták a nyugati kereskedőknek, jogtalan
jobbágynak számított. Ezért a budai basán keresztül a császártól nemesi rangot
vásárolhatott. Így lett Imre fia is nemes, és meg sem állt addig, amíg főúri
feleséget talált, és fejedelem nem lett.
Azt pedig csak a
háború után fedeztem fel, hogy reformáció sem lett volna Magyarországon, ha
nincs Hódoltság, nem kell félni a Spanyol - Osztrák Monarchia türelmetlen
katolicizmusától. Máig érthetetlen számomra, hogy ezt még a református egyházak
iskoláiban, de még a papképzésük során sem tanították. Sok éves érdeklődés után
tudtam meg, hogy ezt már a reformáció elején Luther elmagyarázta Werbőczynek a
Német-Római Császárság Regensburgban tartott birodalmi gyűlésén, és e tényt
bizonyító naplóját a Ráday utcai Református Könyvtárban őrzik.
Végül Erdei
Ferencnek köszönhetem, hogy rávezetett, magyar etnikumú polgárság szinte csak a
Hódoltsági Területen és Erdélyben alakulhatott ki. Ez azért rendkívül
hangsúlyozandó tény, mivel az ezer éves történetünkben a magyar etnikumi
polgárság hiánya ad kulcsot az események megértéséhez. Erre Győrffy György
hívta fel a figyelmemet.
A magyar
történészek azt ugyan hangsúlyozzák, hogy első királyunk a magyar társadalmat
nyugat-európai mintájú feudális társadalommá szervezte át. De soha nem tesszük
hozzá, hogy ez csak a földbirtokos és kiscsaládos jobbágyok esetében történt
meg. Magyar etnikumú polgárságunk soha nem volt. A francia társdalomban 1
százalékos volt a nemesek és 6 százalék a polgárok aránya a lakosságon belül. Nálunk
fordított volt az arány. 6 százalék volt a nemes, és 1 százalék a polgár.
Franciaországban mindkét rétegben nagy többséget jelentett, és azonos folt a
francia etnikumúak aránya. Ezzel szemben a magyar társadalomban a magyar etnikumon
belől 12 százalék volt a nemes, és a polgárok között szinte nem is volt magyar.
Aki ezt az etnikai különbséget nem tartja szem előtt, nem értheti meg a
történelmünk alakulását.
Ez az arány csak
a Hódoltságban és Erdélyben javult azzal, hogy a városokban kialakult a magyar
parasztpolgári réteg. Elég volna tanítani az első, 1847-es, teljes népszámlálás
etnikai adatait. Abból ugyanis világossá válik, hogy magyar városi polgárok csak ott voltak, ahol az oszmán közigazgatás,
illetve a befolyás érvényesült.
Még kevesebbet
oktatunk arról, a Nyugat számára az első modern állam az Oszmán Birodalom volt,
ami nem is tekintünk európai államnak, hiszen európai területe csak a Balkánon
volt. A 16. században a nyugat-európai államok éberen figyelték, mi történik
Isztanbulban. A követeik csodálták a kor legnagyobb városát, Isztanbult, a
szakmai elitből válogatott közigazgatását és hadseregegét.
Az Oszmán
Birodalom működtetése ugyanis sokkal inkább hasonlított a Kínai Birodaloméra,
mint a Nyugat feudális országokéra. Az állami közigazgatást és a hadsereget
ugyanis mandarin rendszernek megfelelő szelekcióból kikerült káderek
irányították. Akik jogi értelemben a szultán rabszolgái voltak, akikre nagy
hatáskört, hatalmat ruházott a szultán, de a beosztásuk, az életük felett ő
rendelkezett, vagyonukat az utódaik nem örökölhették. Az oszmán állam
működtetése tehát nemcsak a kínai mandarinrendszerre, de a katolikus egyházéra
is nagyon hasonlított, azzal a különbséggel, hogy nősülhettek, gyermekeket
nevelhettek. Vagyis az oszmán társadalom a képzési rendszerben történő
eredmény, és nem öröklés, azaz vérégi alapon szerveződött.
Összességében az Oszmán Birodalom sok
tekintetben a modern polgári állalmok elődje volt. A szerepének megértését
megkönnyíti az, ha az orosz cárizmussal és a szovjetrendszerrel hasonlítjuk
össze.
A cárokkal
szemben még a világi és az egyházi arisztokráciának, sem volt védelme. A cár
megölethette, a vagyonát elkobozhatta.
A
szovjetrendszer a centralizációt csak fokozta azzal, hogy a közigazgatást a
kinevezett, és bármikor nemcsak leváltható, de megölhető tisztviselőkre bízta.
Minden vagyon állami tulajdonba került.
A vallási
hatalmat is kisajátította, és a saját ideológiájára őrködő párt klérusára
bízta, akik lefelé ugyancsak nagy hatáskörrel rendelkeztek, de bármikor
leválthatók, akár kivégezhetők voltak.
Itt csak annyit
teszek hozzá, hogy idővel az is kiderül, hogy a bolsevik rendszernek sem csak
negatív szerepe volt, hanem a pozitív hatásai száz évek múlva is egyértelműek
lesznek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése