Kopátsy
Sándor EP 2013-08-31
Hol lehetséges az össznépi demokrácia?
A Nyugat
demokratikus politikai vezetőinek, és társadalomtudományának mániája, hogy
minden kultúrában, minden fejlettségi fokon az általános politikai demokrácia
az egyedüli üdvözítő út.
Még azt sem
veszik tudomásul, hogy az ő történelmünkben a társadalom egésze számára csak a
20. század második félében vált lehetségessé. Előtte lényegében csak a
polgárság nagykorú férfi tagjai voltak minden jogi értelemben is állampolgárok.
Elég a szavazati jogra gondolni. Hasznosak lennének az olyan történelmi adatok,
hogyan szélesedett az állampolgárok választói joga. Mikor, és kik számára vált
titkossá a szavazati jog. Mikor kezdték el a gazdagok adóztatását. Mikor kapott
minden etnikum azonos állampolgári jogokat. Ebből kiderülne, hogy melyeik tőkés
demokrácia mikor vált olyanná, amilyent nemcsak ajánlatosnak, de kötelezőnek
tartunk Kínában, Egyiptomban, Nigériában.
Lényegében a
liberálisok által is kötelezőnek tartott össznépi demokrácia csak a Nyugat már
gazdag és puritán etikájú országaiban bizonyult versenyképesnek. Ezek köre, a
20. század második felében kiegészült a Távol-Kelet már gazdag országaival.
Ezek demokráciái sem azonosak a nyugati fejlett országokéval.
Bizonyos mértékű
átmenetet jelentenek a latin kultúrába tartozók. Közöttük is leginkább az
európaiak, élükön a szinte az élvonalba számító franciákkal.
Az első, amit
tudatosítani kellene, hogy a múltban a demokrácia maximumát jelentette az, hogy
az uralkodó osztályban volt bizonyos mértékű jogegyenlőség. Ennek azonban
legfeljebb elvi jelentősége lehetett, gyakorlatilag egy köznemesből nem
lehetett zászlósúr.
A tőkésosztályon
belüli egyenjogúság is inkább csak jogi érelemben létezett.
Az össznépi
demokrácia sem jelent egyenlőséget a gyakorlatban. De azt is látni kell, hogy
az uralkodó osztályok zártsága a fejlődés során egyre jobban felpuhult. A
vérségi alapon történő osztályhelyzet merevebb volt, mint a vagyonalapú, és az
is sokkal merevebb volt, mint a tudásalapú.
Mi a közös
azokban a társadalmakban, amelyekben sikeresen működik az össznépi demokrácia?
Csak olyanokban,
ahol fennálltak az alábbi feltételek.
1. Csak két viselkedési kultúra esetén,
ahol a nyugati puritanizmus, vagy a távol-keleti konfucianizmus jellemzi a
lakosság viselkedését. Az ENSZ fejlettségi sorrendjében első 22 állam e két
kultúrkör egyikébe tartozik. Franciaország áll a 23. helyen. Ennek is alapos
történelmi és gazdaságföldrajzi oka van.
3. Ahol az egy lakosra jutó jövedelem
meghaladja a 10 ezer dollárt, az iskolázottság a 12 évet. Ez alól sincs
kivétel.
4. Biztosított a fogamzásgátlás általános
használata. Ez alól sincs kivétel.
Márpedig, ami
alól nincs kivétel, azt tudományos alapon nem lehet elvárhatónak tekinteni. Az
is igaz, hogy a 20 legfejlettebb ország mindegyikében a fenti négy feltétel
mindegyike fennáll. Tehát nemcsak az állítható, hogy csak az ilyen feltételek
esetén lehet össznépi demokrácia, de az is, hogy ahol e négy feltétel adott,
ott nem is lehet más társadalmi felépítmény, csak a sikeresen működő, a
liberális politika elvárásainak megfelelő demokrácia. Ott akkor is ez van, ha
mást akarnának, ahol pedig a négy feltétel egyike is hiányzik, csak
kísérletezni lehet a demokráciával, de hamarosan elpusztul az.
Kína az egyetlen
kivétel, ahol a nagyon alacsony gazdasági fejlettség és iskolázottság ellenére
is nagyon gyors a társadalmi fejlődés, mert erőszakkal sikerült korlátozni az
elviselhetőnél gyorsabb gyermekvállalást. Ezért tegyük hozzá a kiegészítést.
Elmaradottabb társadalomban is lehetséges a gyors társadalmi fejlődés, ha a
politikai diktatúra erőszakkal lefékezi a gyors népszaporulatot. Ez azonban
eddig csak egyetlen még szegény társadalomban sikerült, a konfuciánus Kínában
annak árán, hogy a politikai felépítmény diktatúra maradt.
Jellemző módon,
a Nyugat csak azon botránkozik, hogy Kínában politikai diktatúra mivel ez volt
a siker elengedhetetlen feltétele.
Aki azt tekinti
fajunk elsődleges céljának, hogy mindenütt legyen politikai demokrácia, hamis
illúziót kerget.
Ez csak két
feltétel esetén reális feladat.
Csak olyam országban, ahol puritán a
lakosság életvitele, és nincs jelentős belső népszaporulat.
Mivel a lakosság
magatartásán egyelőre még sehol nem sikerült változtatni, tudomásul kell venni,
hogy politikai demokrácia csak a fejlett Nyugaton és a fejlett Távol-Keleten
lehet.
A Nyugaton már minden puritán kultúrájú
állam gazdag és demokratikus. Az ENSZ fejlettségi rangsorában az első tíz
ország mindegyike protestáns, hat európai, plusz a négy protestáns tengerentúli
ország, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland. Ez az utóbbi négy
az európai fejlettekhez képest, azért lesz fölényben, mert alulnépesedettek,
tehát csak számura van jelentős lehetőség arra, hogy szelektálhassanak a
bevándorolni vágyakozó százmilliókból. Velük szemben nemcsak Európa egésze, de
még annak a legfejlettebb, puritán országai sem lehetnek versenyképesek. A
világpolitikai jövőjét elemzők nem számolnak azzal, hogy Európa versenytársa
nem is annyira a Távol-Kelet, hanem a tengerentúli puritán Nyugat lesz a
győztes.
Az Európai Unió vezetői nem számolnak
azzal a potenciális fölénnyel, amivel a négy tengerentúli puritán ország
rendelkezik. Élettérben, nyersanyagokban nagyon gazdagok, katonai tekintetben
szuperhatalmak a túlnépesedett, kulturálisan heterogén, nacionalista nemzetekre
tagolt, kis területen összezsúfolt, háború esetén védetlen Európával szemben.
Európa csak akkor lehet erős, ha ez a négy protestáns országgal Nyugatként
viselkedik, azokhoz tartozónak érzi magát.
A Távol-Kelet népessége háromszor
annyi, mint a puritán Nyugat összesen, de
lakosságának még csak negyede elég gazdag ahhoz, hogy politikai demokrácia
legyen. Ezek már azok is lettek. Kína és Vietnám még nem elég gazdag, hogy
politikai demokrácia lehessen, ha a népszaporulatát meg tudja állítani. Ezt
azonban csak politikai erőszakkal lehet megállítani. Kína ezt közel harminc éve
megoldotta, Vietnám pedig demográfiai szempontból, az elképesztő háborús
embervesztesége után, ebben a tekintetben, könnyebb helyzetben van.
Külön speciális
eset Észak-Korea. Korea déli kétharmada megmutatta, hogy mire képesek a
koreaiak gazdasági téren, ha piacosítják. Dél-Korea hatvan éve még Észak-Korea
szintjén volt, mára mintegy 15-ször magasabb az egy laksora jutó jövedelme,
hatvan éve a világ leggyorsabban fejlődő társadalma, mert nemcsak a gazdasági
növekedésben, hanem az oktatási, a szellemi vagyon téren is. Észak-Korea
számára is csak a kínai út járható. Ezt is megnehezíti Dél-Korea tizenötször
nagyobb gazdagsága.
Kelet-Ázsia
legnagyobb előnye a munkaerejének kiválósága. Az nem lehet olyan drága, hogy ne
legyen olcsó. A jelenkori közgazdászok csak a bérek színvonalát vetik össze.
Ennek az ideje azonban a tudományos és technikai forradalom viszonyai között
lejárt az ideje. A gyenge minőségű
munkaerő nem lehet olyan olcsó, hogy ne legyen drága, a nagyon jó meg nem lehet
olyan drága, hogy ne legyen olcsó.
Minél fejlettebb
lesz a technika, a protestánsoknál is fegyelmezettebb távol-keleti munkaerő
annál értékesebb lesz. A jövő világgazdasági munkamegosztását a német-kínai
külkereskedelem struktúrája jellemzi. A technikai újat kifejleszteni,
legyártani a németek tudják, ezzel a technikával versenyképesen termelni
azonban a távol-keletiek tudnak. Erre kell kiépíteni a puritán Nyugat és a
konfuciánus Távol-Kelet közti munkamegosztást. Ha a világkereskedelemből
kivesszük a nyersanyagokat, aminek a súlya egyre csökken, annak növekvő hányada
a fejlett világon belüli fenti csere lesz. Ebből származik a
világkereskedelemben keletkező komparatív előny egyre nagyobb hányada. Ezen
alapulva lehet belátni, hogy a fejlett világon belül azért nem lesz háború,
mert a fejleteken belüli munkamegosztás jelenti a külkereskedelemből elérhető
jövedelem egyre nagyobb hányadát.
Ehhez járul az
is, hogy a haditechnika fejlettsége okán, a fejlettek képesek elpusztítani
egymást, de olyan háború már a fejlett világon belül nem képzelhető el, amiben
a nyertes is többet veszít, mint nyerhet.
A fentiek
alapján a világjövőjét úgy kell látni, hogy a puritánok és a konfuciánusok egyre jobban növelik az előnyüket. Velük
szemben minden más kultúra egyre jobban lemarad. Nő a kultúrák közti fejlettségi szakadék. Aki ezt el akarja kerülni,
csalódni fog. E két kultúra egyre kevésbé lesz rászorulva az emberiség többi
kultúrájára. Azok legnagyobb értéke a munkaerő elitjük, és a nyersanyagokban
való gazdagságuk. Egyikre sem lesz módjuk vigyázni.
Már a jelen, és
még inkább a jövő legmobilabb termelési tényezője a munkaerő elitje lesz. Annak
elegendő, ha egy világnyelvet is tud, és ezzel világpolgár lesz. Ezt a
következő generációk elitje egyre inkább felismeri, és tudásvagyonuk
legfontosabb elemének egy világnyelv ismeretét fogják tekinteni.
Jelenleg mintegy
húsz éves tanulásra van szükség ahhoz, hogy valaki keresett legyen a fejlett
világban. Ezen belül egyetlen év tanulás elegendő egy világnyelv elsajátításához.
Márpedig e nélkül nem lehet valaki szívesen látott vendég a legfejlettebb országokban
is.
Mivel jelenleg a
világ leggyorsabban szaporodó egyharmadában ugyanazért a munkáért tized annyit
sem fizetnek, mint a legfejlettebb országokban, az elit értve, alatta a
munkaerő 1-20 százalékát, a fejlett világban is keresett akar lenni. A világ
perifériáin, a legszegényebb ötödben a létszámnak legfeljebb 1-2 százaléka
képes arra, hogy a fejlett világban is keresetté váljon. A fél-perifériákon
ezek aránya azonban már tíz százalékokban mérhető.
Aki nem számol
azzal, hogy a világ lemaradó, gyorsan szaporodó perifériáiból a munkaerő elitje
világpolgár, vagyis a fejlett világban is értékes polgár lesz, nem veszi
tudomásul, hogy ezt a folyamatot nem lehet megállítani, és ez lesz a kultúrák
fejlettsége közti különbségek fő okozója, nem látja merre halad a világ. A fejlett világnak a leghatékonyabb
importja a képzett munkaerő befogadása, a gyorsan szaporodó világ lemaradásának
pedig a legnagyobb vesztesége az lesz, hogy elveszti a munkaerejének elitjét.
Ezt a tényt
azonban a fejlett világ politikusai és társadalomtudósai nem hajlandók
tudomásul venni. A tények előtt becsukják a szeműket.
Európa keleti felének a legnagyobb
társadalmi vesztesége az, hogy elveszítette azt a két etikumot, a germánt és a
zsidót, ami a társadalmi és gazdasági fejlettségének motorja volt. Közép-
és Kelet-Európa egy lakosra jutó nemzeti jövedelme tíz százalékokkal magasabb
lenne, ha megmaradt volna ez a két etnikuma. Ez a viszonylagos lemaradás száz
év múlva sem lesz kisebb.
A legnagyobb
háborús veszteségű Németországot sajnáltuk, amikor be kellett fogadni a keleti
szomszédjaitól kitelepített mintegy 10 millió, kézi batyuval érkező, etnikai
testvérüket. Ezek alig egy évtizeden belül már a németosztási szinten voltak,
vagyis kétszer-ötször jobban éltek, mintha nem üldözik el őket. Velük
egyértelműen jól járt Németország, és óriásit vesztettek a kitelepítők.
Ezzel szemben
Németország az újjáépítéshez betelepített több millió dél-mediterrán, balkáni,
észak-afrikai, közel keleti képzetlen munkaerőt, ami máig, és még sokáig súlyos
visszahúzó teher lesz az ország nyakán.
A második világháborút követő legnagyobb
változás Európa két felén. A nyugati fele mintegy tízmillió integrációra alig,
vagy nem is képes munkaerőt importált. A keleti fele pedig elveszítette mindkét
motorját, a 10 millió germánt, és 5 millió zsidót.
A tények
egyértelműen bizonyítják-
1. Össznépi demokrácia csak a Nyugat
puritán, mér gazdag lakosságú államaiban lehetséges. Ehhez a csoporthoz
felzárkóztatni legfeljebb Franciaországot, a közép-európai és a baltikumi nyugati keresztény, valamint a
Marid-Róma vonaltól északra lévő mediterrán térséget lehet.
2. Talán még ezeknél is megfelelőbb
viselkedésű, már gazdag távol-keleti államokban lehet több pártos demokrácia. Ezek
politikai struktúrája azonban lényegesen eltérő marad a Nyugati puritán
társadalmainak demokráciáihoz képest.
3. Külön kategóriát jelent Kína, aminek
lakossága az előző két pontban említettek összegénél is lényegesen nagyobb. Ebben
a birodalomban azonban még évtizedekig fenn kell tartani a politikai diktatúrát
mindaddig, amíg az egy laksora jutó nemzeti jövedelme meghaladja a 10 ezer
dollárt, az átlagos iskolázottság a 12 évet. Még ekkor sem lehet sietni a
politikai liberalizációval, mert a kínai társadalomban nagyon erősek a központi
hatalom tiszteltének a történelmi gyökerei.
5. Latin-Amerika államai várhatón továbbra
is a középszinten fognak maradni. Számukra csak az jelenthet sikeres felzárkózást, ha a belső népszaporulatot
leállítják, és a munkaerejük minőségét viszonylag jelentős, gondosan szelektált
bevándorlókra építik.
7. Dél-Ázsia jelenti a legnagyobb
létszámot. Ott elképzelhetetlennek tartok minden a népszaporulatot
megállító, sőt megfordító politikai megoldást. Rájuk kell bízni az útkeresést. Negyed ennyi lakossal jól
lennének.
Aki ennek a nyolc nagyon eltérő kultúrára
és gazdasági fejlettségre azonos erkölcsi, politikai felépítményt akar
rákényszeríteni, nem ért meg semmit fajunk történetéből. Mivel ezek
történetük során nagyon eltérő módon illesztették szabályaikat a saját
kultúrájukhoz, és annak adott fejlettségi szintjéhez, arról tettek bizonyságot,
hogy minden kultúrának, annak minden fejlettségi szakaszánban más felépítmény
felel meg.
Mivel össznépi
demokrácia csak a gazdasági fejlettség bizonyos szintjén, és akkor is csak
lassú népességváltozás viszonyai között jött létre, el kell fogadni, hogy ahol
még nem jöttek létre ilyen előfeltételek, ott még irreális demokráciát
erőltetni.
Az általános
emberi jogokat elvárni olyan kultúrákban és azok olyan szintjén, amire még nem
volt példa, ostobaság. Amit ma az általános emberi joggal ellenkezőnek tartunk,
a múltban jellemző volt.
Minden
termelésre épült társadalom osztályokra tagolódott, azok között nagyon eltérő
jogi különbségek voltak. Ezekben csak olyan törvények születtek, amelyek az
uralkodó osztály érdekéhez igazodtak, amelyeket az uralkodó osztály tagjai
hoztak.
Ettől eltérő
társadalom csak a jelenkorban jött létre, de most is csak ahol elértek bizonyos
fejlettségi szintet.
Jellemző módon,
olyan társadalom, amiben a felnőtt lakosság minden tagjának választói joga van,
titkos szavazáson választhat a hatalomért versengő párok között csak a
jelenkorban jött létre először, de most is csak ott, ahol a gazdasági
fejlettség és az iskolázottság elért bizonyos szintet, és leállt a természetes
népszaporulat. Az ilyen össznépi demokráciákban az emberiség kisebbsége él. Ez
a kisebbség azonban olyan hatalmi pozíciót élvez, ami lehetővé teszi, hogy a
nála spontán kialakult társadalmi felépítmény általánossá tételét erőltesse. Részükről
fel sem merül, hogy ehhez létre kellene előbb hozni, annak az előfeltételeit. Az azonos felépítmény csak azonos
alépítményre építhető.
Ebből az
követezik, hogy fajunk történetében még soha nem voltak a kultúrák között, és
azokon belül akkora különbségek, mint jelenleg, és ezek a különbségek gyorsulva
egyre nagyobbak lesznek. Ezért a társadalmi felépítmények is egyre jobban
különbözni fognak. Az emberiségnek tehát nem általános emberi jogokra, hanem egyre
jobban eltérő jogokra lesz szükségük. Fajuk élete egészen más irányban halad,
mint amiben a világ vezető politikai hatalmai kényszeríteni akarják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése