Kopátsy
Sándor PH 2013-09-17
István, a király – János, a főtitkár
Két fiatal
művész, a diktatúrák korában írt egy modern zenés történelmi drámát, István, a
király címmel. Sem a pártdiktatúra, sem a nemzeti ellenzék nem értette meg
annyira, hogy ne tűje el, a közönség ösztöne jól fogta, anélkül, hogy a
mondanivalóját megértené. A szerzők is megelégedtek a sikerrel.
Aztán mégis
elővették, és a szerzők megértették, amit a kormány nem, hogy rendezze a darabot
a nagyon tehetséges Alföldi, akit éppen kirúgták a nemzetiszínház igazgatói
posztjáról, mert nem volt elég nacionalista. Ő meg elvállalta, legalább
elmondhatja a politikai véleményét. Méghozzá sokkal nyersebben, mint ahogyan a
szerzők megfogalmazták. A történelem őt fogja igazolni.
A katolikus
egyház klérus ugyanis István, a szent
szobrát állította a magyar nép elé. A fiatal szerzők jó ösztöne ugyan
megérezte, hogy István, nem szent, hanem államalapító király volt. Még arra is
jól ráéreztek, hogy a magyar politikai elit jól megérezte, hogy István nem az ő
számukra építi a magyar társadalmat, hogy számukra nem marad politikai levegő,
az ő érdekük a korábbi társadalmi, vallási viszonyok fenntartása. Ezért vált
Koppány, a pogány társadalom védelmezője a darab kulcsfigurájává.
István, a király
azonban világosan látta, hogy a népe jövője csak akkor biztosítható Európában,
ha a pogány, nomád társadalom átalakul keresztény földműves társadalommá. Azt
is érezte, hogy a nép már döntött ebben a kérdésben, a sátorból házakba
költözött, feladta a pásztorkodást, ekével szántó földműves lett. Sajnos, sem a
szerzők, sem Alföldi ezt nem értette meg. Pedig
a dráma kulcsa, hogy István, a király, a saját népei uraival és táltosaival
szemben a néppel való szövetséget választotta. Ehhez a feladathoz azonban
külső támaszra volt szüksége. Német lovagokra, és germán, szláv, olasz papokra.
Ezek voltak az ország építő, és kereszténységre térítő munkájában az egyedüli
támaszai. Ezt a szerzők is megmutatják, de Alföldi náluk sokkal keményebben
fogalmazza meg.
Ki is tört a
politikai vihar.
Nem is annyira a
katolikus klérus, ami csendben figyeli a tábora háborgását, mint sokkal inkább
a nacionalista közvélemény botránkozott. Alföldi ugyanis ledöntött egy hamis
bálványt. A papságnak tetsző jámbor szentből kemény forradalmárt formált.
A szerzők és Alföldi szándéka akkor is
nagyszerű, ha nem hangsúlyozzák, hogy a nép már keresztény és földműves. István
a hatalom csúcsán ugyan egyedül is képes megállni, de azt valósítja meg, amit
sem ő, sem az ellenfelei meg sem tudnának állítani.
A magyar
történészek felelőssége, hogy máig nem vált köztudottá, hogy a Római Birodalom
északnyugti határvidékén mind a földművelésre, mind a kereszténysége való
áttérés velünk egy időben történik. A dánok, a frízek, a szászok, a csehek, a
legyelek velünk egy időben lesznek pásztorokból földművesek, pogányokból
keresztények. Erre a magyarázat nagyon egyértelmű, de számunkra soha meg nem
fogalmazott.
Az Alpoktól
északra, illetve, ahol már keményebb a tél, a 10. századig a pásztor jobban él,
mint a földműves, mert a közel-keleti gabonák, a búza és az árpa a keményebb
teleken kifagy. Ezért a földművesek csak tavasszal vetnek, és a másik évben
tarlót tartanak. Vagyis csak a föld felén van termés, és az is gyakran kifagy. A
középkor két gabonája még nem vált télállóvá. Ez csak a 10. század elején
történt meg. Ennek hatására általánossá vált az őszi és a tavaszi vetés, a
hármas vetésforgó. Itt csak megemlítem, hogy más technikai eszközök is
megjelennek, a patkó, a szügyhám, a talajforgató eke. Ezek együttes hatására az
eddig lenézett földművelés a pásztorkodásnál sokkal biztosabb, és jövedelmezőbb
életforma lett. Alig száz év alatt az új termelési mód eljut a Kárpát
Medencébe, azon belül elsősorban a Dunántúlra és az Alföld peremvidékére. A honfoglaló
őseink a szlávok mellett ezeken a területeken már jórészt keresztény és
földműves szlávokat és avarokat találnak. Ezt mindennél jobban bizonyítja, hogy
István, a király a püspökségeket mind a földművelésre alkalmas térségekben
alapítja. A sztyeppe síkságokon nincs püspökség. Az utolsót, Szent Gellértnek,
a trónörökös nevelőjének a Maros völgyében, mint Maros-erdei Püspökséget
alapítja.
Nincs olyan
püspökség és apátság, amelyik előzőleg már nem működött.
István, a király tehát a népének az útját,
a földművelést és a kereszténységet válassza, szemben a sámánok és törzsvezérek
érdekével szemben.
A darab
megjelenése előtt világosan láttam az első királyunk, és Kádár János szerepe
közti varázslatos párhuzamot. Az övékéhez hasonló párhuzamot nem ismer a történelmünk.
Mindkettő magányos hős, akinek nincs belső politikai támasza. Mindkettő csak külső segítséggel
szolgálhatja népe sorsát.
Shakespeare
kellene ahhoz, hogy a két történelmi alakunk közti párhuzamot drámává formálja.
Mindketten
idegen segítségre szorultak, a b első erőkre nem számíthattak.
Vitathatatlanul
Kádáré volt a sokkal nehezebb szerep.
István
trónöröklését is vitatták, de csak az után, hogy nem a saját támaszukat, hanem
a befolyásuk felszámolóját látták benne.
Kádár hatalmának
stabilizációját megéltem. Rákosinak sem volt könnyű elfogadtatni magát, de sok
szempontból mégis könnyebb helyzetben volt. Ennek ellenére a legjobban
elutasítottá vált nemcsak a közvélemény többsége, de végül a saját pártjáé is
szembefordult vele.
A forradalom
szovjet tankokkal történő eltiprása után még a saját pártjában sem élvezett
tizednyi támogatást, a lakosságban pedig századnyit sem. Egy negyedszázad alatt
mégis megvalósította nemcsak a páratlan támogatottságot, de Nagy Imre minden
forradalom előtti vágyát is. Pedig ő nem egy sztyeppe fejedelem trónörökösként
kezdte, hanem egyszerű munkásként.
István, a
királyból szentet faragtak. A kádárizmust pedig a jelen hatalom szitokszóként
használja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése