Kopátsy Sándor EG 2012-12-05
EGYESEKNEK KÍVÜL JÓVAL TÁGASABB
Ezt végre nem
csak én állítom, de „az egyik legnagyobb londoni elemző-ház, a Capital
Economist” is azt írja, amit kezdettől foga állítok. Szerinte is, „… az euró-periféria
gazdaságai valutauniós tagságuk kezdte óta 20-30 százalékos versenyképesség
veszteséget szenvedtek a legnagyobb euró-gazdasághoz, Németországhoz mérve.”
Hozzá teszem,
hogy ezt a veszteséget, kisebb kényszerítéssel, és kisebb mértékben elszenvedte
minden kevésbé fejlett tagállam is.
Az EU hangadói,
mindenek előtt Németország, már az euró övezet kialakítása előtt felismerték,
hogy az erősek számára óriási
versenyképességi előny származik abból, ha a gyöngébbeket is azonos pénzügyi
fegyelemre tudják kényszeríteni. Ennek érdekében igyekeztek a magukénak
megfelelő keményebb pénzügyi fegyelmet a lényegesen gyengébb, és kevésbé
puritán tagállamokra is rákényszeríteni. Ezt a szándékukat testesítették meg a
Maastrichti Kritériumokban. Ennek sikerén felbuzdulva 17 tagország számára
közös valutaövezetet szerveztek. Ez van most összeomlóban.
A magyarázatomat
középiskolás fokon kezdem.
Az országok
pénzügypolitikájának szigorúsági foka két tényezőtől függ.
1./ A lakosság kultúrájától. Ez alatt
azt értem, amit Weber protestáns viselkedési módnak tekintett. Vagyis azonos
fejlettségű országokban a pénzügyi szigornak a puritanizmus mértékéhez kell
igazodnia. Ez azt jelenti, hogy a keményen puritán, azonos fejlettségű országok
számára sokkal kisebb infláció, azaz fedezetnélküli pénzteremtés, eladósodás jelenti
az optimális megoldást. Ezzel szemben a bohém mediterrán lakosságú országok
számára katasztrófát okoz a németek puritán fegyelme, takarékossága.
Olaszország százötven éve szenvedi, hogy a viszonylag puritán észak-, és a
bohém dél-olaszoknak közös pénzük van. Kisebb mértékben, de ez jellemző
Spanyolországban, ahol a puritánabb katalánok élnek együtt az andalúziai
spanyolokkal. Az EU tagországai között sokszorta nagyobb a kulturális különbség,
mint Olaszországban Lombardia és Szicília esetében. Mégis azonos pénzügyi
fegyelmet követelnek.
2./ Az ország fejlettségi szintjétől. Az
Európai Unió 27 tagországa az egy
laksora jutó nemzeti jövedelemben még a kulturálisnál is nagyobbak a
különbségek. Márpedig a pénzügyi követelmények foka nagyon függ a viszonylagos
fejlettségi szinttől. A hátrábbról induló csak akkor lehet versenyhelyzetben,
ha az átlagánál nagyobb az inflációja, és jobban le van értékelve a nemzeti
valutája.
A
két előfeltételt figyelembe véve az EU legszegényebb, és legkevésbé puritán
viselkedésű országi számára tönkremenés már a fejlettekkel azonos pénzügyi
fegyelem is, nem is szólva a közös valutáról.
Ennek
ellenére mivel magyarázható, hogy a németeknek sikerült előírni a közös
pénzügyi fegyelmet, majd a 17 tagország közös valutáját.
Mint
annyiszor a történelem során, ez esetben
sem annyira a tudatos érdekérvényesítés vezérelt, hanem az ösztönös cselekedet.
Az Audenauer vezette, még megosztott Németország felismerte, hogy Európa
egyesítése csak a franciákkal közösen reális feladat. De Gaulle nem volt
gazdasági szakember, de mint francia nacionalista, örömmel fogadta Németország
közeledését, amitől a kettejük nagyobb ellensúlyát remélte az angolszász
fölénnyel szemben. Ezért örömmel fogadott minden európai összefogást. Ingyen
mégsem adta a francia támogatást. Az első igénye az aránytalan és indoktalan
agrártámogatás volt. Ennek köszönhető, hogy az EU költségvetésnek négyötödét az
agrártámogatásokra fordította.
Ami
mesebeli közgazdasági ostobaság volt, és lényegében máig fennmaradt. Európa
nyugati felének minden az érdekében állt, és áll továbbra is, hogy minél
olcsóbban élelmezze magát, és erőforrásait a tudományos és technikai fölényének
növekedésére fordítsa. Az olcsó élelmezésének egyetlen hatékony módja
kínálkozik, ha nem azt fejleszti, ami reménytelen, hanem azt, amiben fölénye
elve megvan. Európa mezőgazdasági adottságai eleve versenyképtelenek. Kevés a
termőföldje, és drága a munkaereje. Európa
nyugati fele, mindenek előtt a fejlett puritánok számára, csak az a megoldás
lett volna racionális cél, ha tudásigényes exportjából forrást teremet az olcsó
mezőgazdasági importjához. Azt kellett
volna általánosítani, amit Németország máig követ. A tudásigényes
exportjából olcsón megveszi a bányászati és mezőgazdasági nyersanyagokat.
Ezzel
szemben Franciaország konzervatív politikai elitje egyrészt gyorsan pénzt
akart, másrészt az agrártámogatásokból előnyt remélő mediterrán országok
politikai támogatását a német túlsúllyal szemben.
Németország
pedig csak azt látta, hogy elviseli az agrártámogatás terhét, ugyanakkor a
kevésbé fejlett tag-országok kizsákmányolója lehet. Menetközben ugyanis gyorsan
megtapasztalhatta, hogy a keménye közös pénzügyi szabályozáson többet keres,
mint amennyibe az agrártámogatások kerülnek.
Közben
az is nyilvánvalóvá vált, hogy a közös
pénzügyi fegyelemnél is van hatékonyabb kizsákmányolási forma, a közös valuta.
A kevésbé fejlett tagországok érdeke azt
követelte volna meg, hogy nálunk nagyobb legyen az infláció, a kamat, le legyen
értékelve a valutájuk.
Csak
becsülni tudom a fenti kívánalmakat.
-
A görögöknek, portugáloknak, románoknak, bulgároknak a németeknél két százalékkal
nagyobb inflációra, és ennél is magasabb jegybanki kamatra, valamint 30-40
százalékkal leértékelt valutára lett volna szükségük.
-
A spanyolok, a legyelek, a szlovákok, és a magyarok esetében elég volna a feni
szint fele is.
-
Az olaszok és a franciák esetében még kisebb különbség indokolt.
- A közös pénzügyi fegyelem, sőt a közös
valuta sikere csak a már gazdag, keményen puritán, azaz germán, angolszász,
skandináv országok számára reális. Ha ezeknek van közös eurójuk, annak
stabilitása egyenrangú lenne a dollárral.
Vagyis
a közös valuta ereje elsősorban a tagországok homogenitásán múlik. Minél
nagyobb a tagországok kulturális és gazdasági differenciáltsága, annál
szomorúbb a sorsuk. Végül azok is vesztenek a közös valután, akik kezdetben
nyertek. A nyert összegek nagy többsége ugyanis nem válik realizálhatóvá.
Utóirat.
Még semmi jele sincs annak, hogy
Brüsszelben, és Berlinben is tudomásul vegyék, amit a londoni Central Economics
elemző-ház végre elírt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése