Kopátsy
Sándor ES 2013-02-08
A következő generáció felnevelése
Az
ezredfordulóra az emberiség fejlett hatodában minőségében új társadalmak jöttek
létre. Ezekben való eligazodásra a klasszikus közgazdaságtan alkalmatlanná vált.
Ugyanakkor az emberiség háromötöde túlnépesedik, ezért azokban még a korábbinál
is indokoltabbá vált az osztálytársadalom fenntartása. Ezzel szemben a fejlett
Nyugat mindent megtesz annak érdekében, hogy azokban is össznépi társadalom
működjön.
Mindenek előtt
meg kellene érteni, hogy minden néhány ezreléknél gyorsabban szaporodó
társadalom csak olyan lehet, amiben a társadalom maga gondoskodik a
túlnépesedés lefékezéséről.
Az
osztálytársadalmakban nemcsak a népesség száma növekedett volna sokkal gyorsabban,
mint elviselhető, de a minősége is jobb volt a társadalom által
hasznosíthatónál. Ehhez a társadalmi adottsághoz igazodtak az
osztálytársadalmak. Azokban tehát a munkaerőben, és annak minőségben felesleg
volt. Márpedig amiből felesleg van, azzal nem kell takarékoskodni. A túlnépesedő osztálytársadalmakban a
munkaerő mennyiségének és minőségének túlkínálatára épülő társadalmak
mozgástörvényeinek megértéséhez tehát ennek értékelésére nem volt szükség.
A 20. század
végén azonban a legfejlettebb társadalmakban leállt a túlnépesedés, és a
minőségi munkaerőben kielégíthetetlen igény jelentkezett. Vagyis, a társadalom
alaphelyzete megfordult, amiben eddig túltermelés volt, abban lett hiány. Az
ilyen társadalomban egészen más közgazdaságtanra lenne szükség. A jelenlegi fejlett társadalmakban az
elsődleges feladat a minél jobb minőségű munkaerő termelése.
A munkaerőpiac
azonnal, minden politikai beavatkozástól függetlenül átállt az új társadalmi
helyzete. Eddig minden osztálytársadalomban a jövedelemelosztás döntően a
társadalmi pozíciótól függött. Azokból alakult ki a hatalmat gyakorló, és magas
jövedelmű réteg, akik a szűk keresztmetszet felett rendelkeztek.
Így alakult ki a
munkaerőhiányos társadalomban, hogy a hatalom és a mások által termelt jövedelem
aránytalanul nagy hányada azoké, akik a munkaerő tulajdonosai. Ezek voltak a
rabszolga tulajdonosok társadalmai.
A túlnépesedés
által okozott termőföld hiányában a földesuraké lett a hatalom, és a megtermelt
jövedelem aránytalanul nagy hányada. Ezek voltak a feudális társadalmak.
Az ipari
forradalom által létrehozott tőkehiány alapján a tőketulajdonosok alkották az
uralkodó osztályt, és élvezték a dolgozók által létrehozott jövedelem
aránytalanul nagy hányadát. Ezek voltak a tőkés társadalmak.
A valóságban az
osztálytársadalmak nem voltak soha ilyen tiszta formák, hiszen mindegyikben
megvoltak a másik elemei is. A közös
jellemzőjük azonban a munkaerő mennyiségi és minőségi túltermelése volt.
Ezzel szemben a
20. század végén a fejlett, puritán Nyugaton berobbant a tudományos és
technikai forradalom, ugyanakkor leállt a túlnépesedési nyomás, és belépett a
munkaerő minőségével szemben támasztott kielégíthetetlen igény.
Márpedig a
hatalomból és a jövedelemből való nagyobb részesedés mindig azé, aki azzal
rendelkezik, amiből hiány van. Így került egyre inkább a tudásvagyon
birtokosaihoz mind a hatalom, mind a jövedelem egyre nagyobb hányada.
Ezért jelent aztán meg a munkaerőpiacon a
minőségi munkaerő egyre nagyobb politikai befolyása, és jövedelme.
Elég volna
megnézni a munkajövedelmek száz év előtti, és a jelenlegi megoszlását.
Gyermekkoromban a
bérek elsősorban a végzettségtől függtek. A diplomások átlagkeresete
5-10-szerese volt a fizikai munkásokénak. Ezen belül azonban nagyon kicsi volt
a szóródás. Jelenleg a diplomás keresetek átlaga nem éri el a fizikai munkát
végzőkének a kétszeresét, de ezen belül minden képzettségi szinten óriási lett
a szóródás. Előfordulhat, hogy a kiváló munkás keresete az átlag diplomások
álagának sokszorosát éri el.
A
munkajövedelmek képzettségi szinttől függő differenciáltsága lecsökkent, az
azonos képzettségen belül azonban sokszorosára nőtt.
A modern
társadalomnak minden szinten a munkaerő minősége az elsődleges. Száz éve még az
ára volt a fontos, ma csak a minősége. Ezért
minden fejlett társadalom elsődleges feladata a minél jobb minőségű munkaerő
termelése.
A közgazdaságtan
ugyan nem tagadja a munkaerő minőségének a jelentőségét, de nem alkalmazkodik
hozzá.
A munkaerő,
vagyis a tudásvagyon hordozójának termelését nem tekinti vagyontermelésnek,
hanem csupán fogyasztásnak.
Még nem
találkoztam olyan írással, amiben felvetődik, hogy a közgazdaságtannak a
munkaerőben megtestesülő vagyont ugyanúgy kellene kezelni, mint a fizikai
vagyont. Amennyiben pedig tőkeként működik, a fizikai tőkével azonos módon kell
követni a mennyiségi alakulását.
A munkaerő
vagyonértéke.
A munkaerő értékét
három tényezőjének eredője határozza meg. Ezek a tudás, a tehetség és az
erkölcs. Ezeknek nem az összege, hanem a szorzata.
A tudásvagyon.
Ez ma már elsősorban az oktatási
rendszerben termelődik. De a gyors technikai haladás következtében gyorsan
amortizálódik, vagyis állandó korszerűsítésre szorul. Különösen áll ez a
termelési szférára. Ebben minden szakma néhány év alatt leamortizálódik, ha a
tulajdonosa nem halad a fejlődésével. Azt, hogy melyik szakmában milyen gyors a
tudás elavulása, követni kellene. Ennek ellenére a fizikai tőke erkölcsi
avulásának nyomon követése alapvető feladat, a tudásvagyon avulása fel sem
merül.
Sajnos a
pedagógusok, legyenek azok tudósok, vagy oktatáspolitikusok, az iskoláknak a
tudásátadásban játszott szerepét túlhangsúlyozzák, illetve nem fordítanak kellő
figyelmet a szülői környezetre, a család érdekeltté tételére. Én ezt tartom a
mindennél fontosabbnak. Az iskolarendszerek működését értékelő felmérések
ugyanis egyértelműen azt bizonyítják, hogy az iskolák hatékonysága egyértelműen
attól függ, hogyan értékeli a társadalom az iskolákban elért eredményeket.
Jó
iskolarendszere csak azoknak a társadalmaknak van, amelyek mögött a tanulás
magas elismertsége van. Csak két kultúra van, amelyikben az iskolák
kiemelkedősen sikeresek. Nyugaton a puritán, Ázsiában a konfuciánus társadalmak
oktatási rendszere van képviselve az élmezőnyben. Csal e két kultúrában
jellemző, hogy a szülők kiemelt figyelmet és aránylag nagy anyagi áldozatot
fordítanak a minél jobb iskolai eredményre.
Ennek
indoklására később még visszatérek.
Mivel e két
kultúrában eleve biztosított az iskolarendszer hatékony működése, arra térek
rá, hogy mit kell tenni azokban a társadalmakban a szülők aktívabb bevonása
érdekében.
Az
öregkori ellátás.
Fajunk eddigi
életében nem volt gond a szülőknek a minél jobb nevelésbe való társadalmi
eszközökkel történő bevonására.
Az osztálytársadalmaknak nem volt igényük a
spontán is létrejövő hatékonyságú nevelés javítása. A nevelés e nélkül is
jobb minőségű volt, mint amennyit a társadalom igénye megkívánt. Minden
osztálytársadalom az igényénél nagyobb tudásvagyonnal rendelkezett.
A család, ritka kivételtől eltekintve,
magának nevelte a munkaerőt. Ezért az új generáció beleszületett, kora
gyerekkorában beépült a rá váró munkafeladatokba.
Vagyis, nem volt
szükség pályaválasztásra, hiszen nem is lehetett pályát változtatni.
Az ipari
forradalom technikai vívmányaira épülő tőkés osztálytársadalomban ugyan megszűnt
a családnak a munkaerő minőségét nevelő szerepe, de nem is volt rá szükség,
mivel a munkaerő óriási többsége esetben még a korábbinál alacsonyabb volt a
vele szemben támasztott minőségi igény.
A tudományos és
technikai forradalom azonban a munkaerővel szemben támasztott igényben is
teljes. A mennyiségi túlkínálat megszűnt, a minőségi igény azonban
kielégíthetetlenül magasra nőtt. Ezzel a jelenkori fejlett táradalom elsődleges
igénye lett a minél jobb munkaerő újratermelése.
Ebből fakadóan a család nevelő és oktató
szerepe újra előtérbe került, de a korábbi közvetlen érdeke megszűnt. Azt,
hogy a család érdeke legyen a minél eredményesebb gyermeknevelés és oktatás, a
társadalomnak kell a családokat ebben érdekeltté tenni.
A problémát
megértjük, hogy fajunk történetében, szinte az utolsó pár száz évtől eltekintve,
a csald érdeke volt a minél sikeresebb gyermeknevelés.
A gyűjtögető
társadalomban közös érdek volt, hogy a család minden tagja minél eredményesebb
legyen a munkában. A járóképesség elérésétől annak végéig minden családtag teljesítménye
közös érdek volt.
Az utolsó
hatezer évben az értéktermelés nagy többsége családi szervezetekben történt.
Tehát ebben sem volt gond a gyermeknevelés, hiszen spontán megvalósult.
A család
eredményes gyermeknevelés volt a már munkaképtelen korban való eltartás
garanciája.
Ezzel szemben az
iparosodott társadalomban visszaszorult a család gazdasági szerepe. A
gyáriparnak elsősorban a munkaerő fizikai erejére volt szüksége. Abban pedig
túlkínálat volt. A már munkaképtelen öregek eltartásában már nem lehetett
számítani a következő generációra. Ez volt az egyik oka annak, hogy a szülők
kevesebb gyermeket vállaltak. Az öregkori ellátásában már nem számíthattak a
több, és eredményesebben felnevelt gyermek esetén sem a nagyobb biztonságra.
Ezért a
jelenkori fejlett társadalomnak kell a már munkaképtelen öregek eltartásról.
Ezt pedig úgy kell megoldani, hogy a
nagyobb öregkori biztonságot az eredményesebb gyermeknevelés jelentse. Ennek
elérése érdekében azonban egészen más öregkori ellátást kell a társadalomnak
biztosítani, mint a jelen rendszer, ami a munkajövedelemből történő
megtakarításra épül.
Ideje volna
kigyógyulni a tőkehiányos társadalmaknak megfelelő öregkori ellátáshoz való
ragaszkodásból. Azokban a társadalmakban a fizikai tőke volt a szűk
keresztmetszet, tehát a társadalom érdeke a minél nagyobb tőke megtakarítás
volt. A társadalom teljesítménye elsősorban azon múlt, hogyan lehet a fizikai tőkét
gyarapítani. Ezért volt természetes,
hogy az öregkori ellátást azzal biztosították, hogy erre a célra a
munkajövedelmek megfelelő hányadát a tőkepiac rendelkezésére bocsátották.
Ez a megtakarított tőke teremtette meg azt a jövedelemforrást, ami fedezetet
jelentett az öregkori ellátásra.
Az öregkori
állásához szükséges megtakarítási hányad kezdeten viszonylag alacsony volt,
hiszen a munkaképes kor utáni élet, a munkában töltött évekhez viszonyítva,
rövid volt, a megtakarítók jelentős hányada már a nyugdíjkorhatár elérése előtt
meghalt. Ugyanakkor, a tőkehiány miatt, a profitráta magas volt.
Az utóbbi száz év alatt azonban szinte
minden, amit az öregkori ellátásnál figyelembe kell venni, megváltozott.
A problémával
kapcsolatban elsősorban azt emelik ki, hogy a nyugdíjkorhatár utáni évek száma többszörösére nőtt. Nemcsak a
közvélemény, de a szakmabeliek is,
természetesnek veszik, hogy a nyugdíjkorhatár nem tarthat lépést a várható
életkor növekedésével. Ezzel valóban számolni kell, mert a demokráciákban a
politika egyre kevésbé képes szembeszállni ezzel az elvárással. A nyugdíjasok, és
a nyugdíjhoz közeledők száma egyre nagyobb. Ráadásul ennek a rétegnek a
szavazásokon való részvétele is magas. Aki a választásokon jól akar szerepelni,
annak nem tanácsos a nyugdíjkorhatár emelését érinteni.
Arról már
kevesebb szó esik, hogy a
nyugdíjkorhatárnak nemcsak a várható életkorhoz, hanem a munkába lépés évéhez
is igazodni kellene. Ma közel tíz évvel később lének munkába, mint száz
évvel korábban. Ezt a férfiaknál csak részben csökkenti a kötelező katonai
szolgálat. A nők esetében pedig három-négy szüléssel kevesebb esik ki a
munkából.
Érthető tehát az
elöregedő társadalomról keltett pánik. A közgazdászok azt vizionálják, hogy egy
járadékot fizető dolgozóra egyre több eltartott nyugdíjas jut. A mai újságban
olvasom: „Az öregkorúak aránya a dolgozókhoz viszonyítva, az EU tagállamokban a
jelenlegi 28 százalékról a következő 50 évben 58 százalékra nő.
A pánikra ugyan
ezt nem tekintem oknak. 50 évre csak azok akarnak előre látni, akik 5 évre sem
képesek.
A legfontosabb változásról szinte
megfeledkeznek.
A munkavégzéshez
sokkal kevesebb fizikai erő kell, és a munkavégzési feltételek sokkal jobbak.
Ma a 70 éves férfiak munkaképesebbek, mint gyermekkoromban az 50 évesek, a 65
éves nők sokkal fiatalabb, mint gyermekkoromban a 45 évesek voltak. Ehhez
járul, hogy a munkafolyamatok óriási többségéhez sokkal kevesebb fizikai erő,
és sokkal több tapasztalat kell.
Az pedig
érthetetlen, hogy a nyugdíj kérdés megoldásánál fel sem vetik, hogy csökkent a heti és az évi ledolgozott órák
száma is. Száz év alatt 50-60 óráról lecsökkent 38-ra a heti munkaidő.
Ehhez járult, hogy a szabadság is többszörösére nőtt.
A közgazdaságtan természetesnek tekinti,
hogy a munkaidő a fejlettségtől függetlenül szinte egységes. Azt eldöntik a
politikusok. Azok pedig, mivel a választók kegyeit keresik, az egyre rövidebb munkaidőt és több
szabadságot akkor is tudomásul bevezetik, ha ennek nincs gazdasági s kulturális
alapja.
Senki sem akad
fenn azon, hogy évente a Távol-Keleten 200-300, a sokkal gazdagabb
Egyesült Államokban pedig 150 órával többet dolgoznak, mint az EU országok
átlagában. Görögországban nemcsak sokkal kevesebb órát dolgozna k évente, de tíz
évvel korábban mennek nyugdíjba, mint a skandináv országokban, vagy Japánban.
Örök emberi
tulajdonság, hogy a lusták kevesebb
erőfeszítés mellett is követelik az utolérés jogát. Az meg a keresztény
társadalomtudományok ostobasága, hogy ezt jogosnak tartják. Mindennek
prototípusa az EU. Az alamizsnával akarja a lemaradtak felzárkóztatását. Ebben az
ostobaságukban nemcsak a szakszervezetekre, de a választókra is
támaszkodhatnak.
A
társadalomtudománynak pedig rá kellene ébredni, hogy nem a fizikai tőkehiányos,
túlszaporodó társadalmakban él az emberiség fejlett hatoda, hanem a
tudáshiányosban, amiben a legfőbb érték a kiművelt emberfő. Ennek
maximalizálására kell a társadalomnak összpontosítani.
Addig sem
jutottak el, hogy a munkaerő fizikai ereje ugyan a bizonyos kor után
fokozatosan csökken, és minél nehezebb fizikai munka, annál korábban. Ezt jól
mutatja, hogy néhány sportban már a 30 éves öregnek számít. Portásnak, vagy
éjjeli őrnek az öregek is lehetnek kiválók.
Ezzel szemben, a tudásigényű társadalomban szinte semmi
köze nincs a kornak a munkavégző képességhez. Csodálatos karmester,
professzor, filozófus teljesítménye azonban nincs korhoz kötve. A fejlett társadalmakban a munkaerő javának
az értéke a korától független. Legalábbis sokkal inkább függ a szakmától és
a képességtől. Ezért ostobaság a törvényben megállapított
nyugdíjkorhatárhoz való ragaszkodás. A
jó nyugdíjrendszer ösztönözzön a minél későbbi visszavonulásra, vagyis a
nyugellátás nagysága ne csak az életkeresettől, hanem a visszavonulási kortól
is függjön. Jutalmazza azokat, akik tovább dolgoznak.
A munkaügy sem
vette tudomásul, hogy minél fejlettebb a
társadalom, annál nagyobbak az egyének közti különbségek. Ezt ugyan a
munkaerőpiac méri, de a társadalom nincs erre tekintettel.
A túlnépesedő,
és a minőségi munkaerőből túlkínálatos társadalmakban indokolt, hogy a munkaerő
termelőit, a gyermeknevelő szülőket nem ösztönözték. Ugyanakkor ostobaság az eleve kevés gyermekű, és a minőségi munkaerőben
hiányt szenvedő társadalmakban a felnevelt gyerekek számát, és nem a minőségét
ösztönözni. A társadalom érdeke sokkal inkább a minőséget, mint a mennyiség.
Ezzel szemben minden társadalom a gyermeknevelésnek csak a számát jutalmazza, a
minőségét figyelembe sem veszi.
A világgazdaságban a gyenge minőségű
munkaerőben óriási kínálat van, a minőségben pedig kielégíthetetlen kereslet. Az
a társadalom, amelyik kevés gyermeket nevel, könnyen befogadhat gyenge minőségű
munkaerőt, de a képzett olyan drága, hogy azokat csak a leggazdagabbak tudják
megfizetni. Ezért a munkaerő világpiacán legnagyobb kárszenvedők a
fél-perifériás országok, ahol kiváló minőségű munkaerő is termelhető, de egyre
kevésbé tudják megtartani. Pedig ebben van otthon is a legnagyobb hiány.
Annak ellenére,
hogy az elmúlt ötven év tapasztalatai egyértelműen a gyermeknevelés minőségének
fontosságát igazolják, az államok egyáltalán nem erre ösztönöznek. Szinte semmivel nem honorálják a szülők
gyermeknevelési teljesítményét. Amit
az állam ad, azt a gyermekszám
után adja.
Mit
bizonyítanak a tények?
Azt, hogy a társadalmi élvonalba csak a
Nyugat puritán, azaz protestáns, és a Távol-Kelet konfuciánus népei kerülnek.
Ennek oka, hogy
csak ez a két kultúra helyez kellő súlyt az oktatásra.
A nyugati
protestáns népek fölénye az oktatásban.
A reformáció volt az első keresztény
vallás, amelyik a közoktatást a klérus feladatának tekintette. Ezt
megelőzően a kereszténység is, mint minden vallás, csak a saját klérusának a
képzését tartotta feladatának. Ezzel szerezett tudáselőnyt a világi
közigazgatással szemben.
A reformáció
azonban nemcsak teológiai forradalmat jelentett abban az értelemben, hogy sokat
lefaragott azokból az engedményekből, amit a kereszténység a több istenhívés
irányában tett.
Ennél sokkal
jelentősebb volt, az, amit a protestáns egyházak a hívek felé tettek.
- Az egyház hivatalos nyelve helyett a
hívek nyelvei lettek. A hívek számára lefordította a bibliát, a nép nyelvén
tanította a teológiát.
- A szertartásokba jobban bevonta a
híveket. A szertartások a nép nyelvén szóltak, a hivők énekükkel részt
vettek abban.
- A klérusát beolvasztotta a társadalom
életébe. Megszüntette a papok külön öltözetét, és a nőtlenségét.
- Az egyházi adók megállapítását,
felhasználását decentralizálta. A reformáció volt az osztálytársadalmak
történetében az első adóreform.
- A gyülekezetek kötelességévé tette az
általános népoktatást. Ezt ugyan az ellenreformáció is átvette, de ott az
erős centralizációja továbbra is fennmaradt.
A tudományos és
technikai forradalom igényére szabott társadalomban a népoktatás hatása vált
elsőrendűvé. A vallások oktatási szerepével a történészek sem eleget
foglalkoznak. Nyomát sem találom annak, hogy melyik vallás térségében hogyan
alakult az átlagos képzettség. Pedig ebben a tekintetben már a jelenkori magas
oktatási igények előtt is, óriási különbségek voltak.
Diákkoromban még
kényesen nyilván tartották a vallások szerinti megosztást. Akkor figyeltem fel
arra, hogy az iskolázottságban magasan a zsidók vezettek. Őket követte a két
protestáns vallás, a lutheránus és a kálvinista. A lutheránusok azért voltak
előnyben a kálvinistákkal szemben, mert többségük a szászok és a svábok közül
került ki. A keresztény felekezetek között az utolsók az ortodoxok voltak.
Azt Baranyában
láthattam, hogy a kálvinista falvak lakosságának az iskolázottsága lényegesen a
katolikusok előtt járt. Ebben a megyében élesen jelentkezett az etnikumok közti
különbség is. A svábok megelőzték a magyarokat, a magyarok között magasan a
felvidékről települtek álltak az élen, az Erdélyből települtek az átlag mögött
voltak. A cigányság pedig még annál is elmaradtabb volt, mint ma. Őket a
bolsevik rendszer terelte az iskolába és a munkahelyekre.
Visszatérve a
jelenkori társadalmi eredményekre. Hatvan év alatt nyilvánvalóvá vált, hogy
milyen jelentős volt a reformáció hatása. A
protestáns egyházak hívei által lakott országok fölénye igazán a tudományos és
technikai forradalom hatására vált még sokkal nyilvánvalóbbá. Napjainkban
ugyan nem lehet megfelelő adatokhoz jutni, de egyértelmű, hogy az ortodox
keresztény népek egyre jobban lemaradnak. De lemaradt a római katolikus
keresztény térség is. Ez alól egy kivétel tapasztalható. Az Alpok két oldalán
élő katolikus népek is jól tanulnak.
Ezek sikere a
sokszor felhozott érvem igazolja, hogy nem a reformációnak köszönhető a
puritanizmus, hanem a puritanizmusnak a reformáció. A puritán népek többsége azért lett protestáns, mert elviselhetetlennek
érezték a katolikus vallást. Vagyis nem a vallás formálta, és formálja a
kulturális viselkedést, hanem a kulturális viselkedéshez igazodnak a vallások.
Az Alpokban élő népek eleve puritánok voltak, és a vallásuktól függetlenül azok
is maradtak. Az Közöttük járva, soha nem éreztem a viselkedésükben különbséget
attól függően, hogy milyen nyelven beszélnek, melyik ország polgárai, melyik
egyház templomaiba járnak. Egyformán úgy viselkednek, mintha protestánsok
volnának. Az Alpokban élő svájciak, franciák, németek, osztrákok, olaszok és
szlovének között nincsenek viselkedésbeli különbségek. Ennek köszönhető, hogy az alpi népek egyformán élnek attól
függetlenül, hogy melyik állam polgárai, melyik vallás h ívei.
Társadalomtudósként azt teszem hozzá, hogy
a Nyugat hat legfejlettebb országa azért puritán, mert a hosszú telek
megtanították őket takarékoskodni, és részesei voltak Európa északnyugati
harmadának társadalmi, gazdasági fölényének, mindenek előtt, hasznosítani
tudták az ipari forradalom eredményeit.
Az utóbbi ötven
év leggyorsabban fejlődő országai azonban a Távol-Keleten vannak. Ezek
sikerének is a lakosság viselkedési kultúrája az alapja. Kiderült, hogy a
tudományos és technikai forradalomnak köszönhetően egységessé vált
világgazdaság eredményeihez hozzáférő kelet-ázsiai népek még a nyugati
puritánoknál is puritánabbak, azaz tanulás és munka szeretőbbek,
szorgalmasabbak, takarékosabbak.
A kelet-ázsiai
népek puritanizmusának sokkal idősebb gyökerei vannak. Történészként, ennek a
nyugati puritanizmusé mellett, egy másik okot is látok. A kínai társadalom
működését szinte kezdettől fogva a mandarinok, azaz az iskolázott értelmiségiek
működtették. A mandarin volt évezredeken
keresztül az egyetlen olyan uralkodó osztály, amelyiket az iskolarendszer folyamatosan
szelektálta.
A történészek
ugyan fontosnak tartják, hogy melyik társdalomban kikből állt az uralkodó
osztály, de nem tulajdonítanak
jelentőséget annak, hogyan szelektálódott az uralkodó osztály összetétele.
Fukuyama nemrég
megjelent könyve hívta fel erre a figyelmemet. Arra ugyan más magas-kultúrákban
is volt példa, hogy a vallás a saját klérusát is az iskolázott képesség alapján
szelektálta. A politikai elit ilyen szelekcióját csak az Oszmán Birodalom
vezette be a középkor második felében. Ezt azonban még a hosszú oszmán
megszállást átélő Magyarország történésze sem hangsúlyozzák.
Az Oszmán Birodalom megjelenéséig a
Mandarinok alkották az egyetlen olyan uralkodó osztályt, melyben az
osztályhelyzet nem volt örökletes. Mind a kínai, mind az oszmán társadalmat
lényegében nagy hatalmú, és nagy jövedelmű rabszolgák működtették. Kínában
ezt a történelmi örökségüket az ipari forradalom után is megőrizték.
A Kínai
Kommunista Párt példátlan sikerét is azzal magyarázom, hogy a bolsevik
pártjukat is mandarinok vezették, és vezetik. A bolsevik rendszer bukása is
csak akkor válik érhetővé, ha látjuk, hogy a Szovjetunió olyan pártrendszert
alakított ki, amelyik nem a mandarin rendszert, hanem a vallási szervezetek
káderpolitikáját vitte tovább. A posztok
betöltése nem a képesség, hanem a hithűség alapján történt. Márpedig az
olyan társadalmi elit, amelyiket nem a képesség és képzettség, hanem a
hűség szelektál, egyre romlik. Ahol a kollektíva maga közül jelöli ki a
vezetőit, a minősége egyre romlik.
Még nem
találkoztam olyan írással, amiben kimutatták volna, hogy a vezető kollektíva eleve nem lehet alkalmas a vezetőválasztásra.
Az, maga közül, mindig a legkevésbé megfelelőt választja. A kollektíva tagjai
abban érdekeltek, hogy ők legyenek a vezetők. Tehát legszívesebben magukra
szavaznának. Mivel ez nem járható, a legkevésbé alkalmasat választják. Annak
megválasztása jelenti a legnagyobb esélyt, hogy mielőbb legyen alkalmuk a maguk
jelölésére. Ezért vannak előnyben a legöregebbek, a legkevésbé vezetésre
alkalmasok. Ezt mindennél jobban illusztrálja a Szovjetunió legfelső vezetése.
Úgy indult, hogy Lenin, vagyis a legalkalmasabb lett a vezetője, és a tagjai a
világ talán legértelmesebb, középkorú egyének kollektíváját alkották. Ebből
lett, hetven év alatt Brezsnyev vezetése alatt álló szürke képességű
aggastyánok gyülekezete.
A távol-keleti
népek fölénye egyre nyilvánvalóbbá válik.
- Mára már a
világ legrangosabb egyetemei annyira nemzetköziek, hogy ezekben kiderül a
távol-keleti diákok a kiemelkedő teljesítménye.
- Az ENSZ húsz
éve az oktatás eredménye alapján rangsorolja az országokat. Az első tíz között
csak távol-keleti és skandináv ország szerepel.
Az oktatási
rendszer rangsora szinte megegyezik egy olyan rangsorral, amelyik a jelenlegi
fejlettségi és az elmúlt ötven évben leggyorsabban fejlődő országok rangsorának
az átlagára épült.
Szinte
megfogalmazhatnánk a tanulságot.
Ha egy ország sikeres akar lenni, tegye
sikeressé az oktatási rendszerét, az eredmény már magától következik.
Mi a teendő?
Mivel az
oktatási rendszer hatékonysága elsősorban a szülőkön múlik, először a szülőket
kell érdekeltté tenni a gyermeke iskolai eredményében. Ezt a jutalmazást részben
az oktatással párhuzamosan, részben öregkorban kell folyósítani.
Ezért a családi pótlék nagysága elsősorban
az iskolai eredménytől függő legyen. Nagyobb családi pótlék járjon egy jó tanuló középiskolás, mint két 8 általánost
végzett, nagyobb egy diplomás, mint négy középfokot sem végző után.
Az öregkori állami ellátás nagysága a
gyermeknevelés eredményességével legyen arányos. A társadalom öregkori
gondoskodása elsősorban a munkaerő minőségi újratermelésének eredményével legyen
arányos.
A szülők számára
biztosítani kell az ingyenes pályaválasztási tanácsadást.
Az eredményes
gyermeknevelőket publikálni, és díjazni kell.
Összefoglaló.
Tudom, hogy a
politikusok és a közgazdászok botránkoznak azon, hogy valaki a világgazdaság, a
nemzetgazdaság helyett a család értéktermelését tartja elsődlegesnek.
Nekem pedig az a
mániám, hogy a legnagyobb kihasználatlan kapacitás nem a világgazdaságban, de
még nem is a nemzetgazdaságokban, hanem a családokban van. Ezt ismertem fel,
ötven éve, amikor azt láttam, hogy ugyan a munkahelyen is sok lehetőség van, de
ennél sokkal több rejlik a szabadidőben. Ezért kell minden vidéken élő családnak
háztáji gazdaságot adni, és kedvező lehetőséget biztosítani ahhoz, hogy a
szabad idejükben a kor követelményeinek megfelelő házat építsenek maguknak. Erre
reagálva, a gyárak, hivatalok dolgozói számára is százezrével születtek a kis
kertek. A magyar társadalom megtanulta, a szabd idejét hasznosítani.
Az ország
szuverenitását visszanyerő ország mindezt szétverte.
Most az új
helyzetünkben, egyrészt vissza kell menteni mind a kertészkedésre, mind a
házépítésre, mind a barkácsolásra fordított lehetőségeket, másrészt tudásvagyon
termelésre kell késztetni a családokat.
A szűkös
lehetőségeink között termeljünk, takarítsunk meg minél több jövedelmet.
A távlati jövőnk
azonban azon múlik, milyen generációt nevelnek fel a családok. A gyermeknevelést kell a társadalom első
távlati feladatának tekinteni. Ebben kell érdekeltté tenni minden családot.
Ennek érdekében
javasoltam:
- A családtámogatást nem a gyermekek
számához, hanem a felnevelésük eredményéhez kell igazítani.
- Az öregkori ellátás mértékét részben a
gyereknevelés eredménye alapján kell biztosítani.
Ennek
megvalósítása esetén a következő generáció értéke lényegesen nagyobb lesz, mint
a jelenlegi módszerekhez való ragaszkodás esetén.
Csak annak az
országnak lehet sikeres a jövője, amelyik sikeresen neveli a következő
generációt.
A nemzetközi
tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a felnevelés eredménye elsősorban a családi
hozzáálláson múlik. Ahol ez nem megfelelő, ott az állam oktatáspolitikája, és
az iskola erőfeszítése nem lehet sikeres.
Ötven éve még
csak abban reménykedtem, hogy a szabad időben lehet jelentős jövedelmet
termelni.
Mára
megtanultam, hogy a társadalom számára legfontosabb értéktermelés, a szellemi
vagyon gyarapítása, döntően a családokban, azok szabadidejében történik. A társadalom kötelessége, hogy az
eredményes nevelésben tegye érdekeltté a szülőket. Biztosítsa, hogy a
gyermeknevelés nem csak minden anyaginál több örömöt termel, hanem folyó
jövedelmet és az öregkorról való gondoskodást is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése