Kopátsy
Sándor PO 2013-01-29
A megfelelő szellemi vagyon újratermelése.
A közgazdaságtan
ezt a folyamatot nemcsak nem tekinti értéktermelésnek, ha méri, akkor is
fogyasztásnak tekinti, és csak az állam oktatási kiadásait veszi figyelembe.
Előttem egy
UNESCO statisztikai táblázat, amiben a világ 17 legjobb iskolarendszert
működtető ország adatait közlik. Ebben is csak két adatot vesznek figyelme.
1. Az oktatásra
fordított közkiadás a GDP százalékában.
Ebből is
kiderül, hogy a munkaerő újratermelése költségének a nagyobb felét figyelmen
kívül hagyják. Ennek ellenére, még a csonka adatokból is, bőven lehet
következtetni.
Ami az állam szerepét illeti.
Az is fontos,
hogy az állam mennyit költ az oktatásra, pedig önmagában nem mond sokat.
E tanulmány
végre kimondja, hogy az oktatás
hatékonysága elsősorban a kultúrától függ.
A 17
legeredményesebben oktató ország között, csak a 14. Lengyelország, amelyik nem
puritán, vagy konfuciánus kultúrájú.
Az első két
helyezett Finnország és Dél-Korea. Nemcsak most, de amióta az oktatás
színvonalát a PISA módszerrel mérik. Ehhez azt kell hozzá tenni, hogy 1950 és
2010 között e két ország vezet abban a rangsorban is, hogy hol nőtt ez idő
alatt a legjobban az egy laksora jutó nemzeti jövedelem.
A rangsor 2.-5.
helyén távol-keleti országok állnak.
A 6. 17. helyen
nyugati puritán, Max Weber szavaival protestáns etikájú országok vannak.
Egyetlen kivétel a már említett katolikus Lengyelország. Nekünk különösen tőlük
kellene tanulni. De nemcsak nekünk, de a katolikus vallású államoknak, mindenek
előtt a Vatikánnak.
Ami az oktatásra fordított összeg arányát
illeti.
Ez nem
tartalmazza a család és a társadalom támogatását. Az előbbi minden bizonnyal
sokkal nagyobb, mint az állam hozzájárulása. A legnagyobb volumen a felnevelés
költsége, amiben csak a családi pótlék a költségvetést terhelő tétel.
Az állami
támogatás aránya is fontos adat, de önmagában keveset mond. A két szélső érték,
a nemzeti jövedelmének az állam Dániában 8.7, Japánban pedig 3.4 százalékát
költi oktatásra. A távol-keleti országok
sokkal kevesebbet, mint a nyugati puritánok. Az eredmény fordított. Ez is
azt bizonyítja, hogy az oktatás hatékonysága elsősorban a lakosság, mindenek
előtt a család hozzáállásán múlik. A
távol-keleti országokban költ a család a legtöbbet a jövedelméhez viszonyítva a
gyermekei iskoláztatására.
Az adatokból
egyértelművé válik, hogy az
iskolarendszer működtetésének hatékonyága elsősorban a kultúrától függ.
A távol-keleti
országok eredménye azért kiváló, mert a kultúrájukban több évezredes hagyománya
van a mandarin rendszernek, vagyis az iskolai eredmények alapján történő
társadalmi kiemelkedésnek.
A tény, hogy a legjobb iskolarendszerű 13 nyugati ország
protestáns, csak Lengyelország katolikus, jól mutatja, hogy a kereszténység csak a reformáció után,
akkor is csak a protestáns egyházakban, fordult a hívek iskoláztatása felé.
A katolikus és az ortodox keresztény egyház elsősorban a saját klérusa számára
kezelte fontosnak az iskolázottságot. E két vallás még a hívek nyelvéhez sem
igazodott, saját nyelve, a latin, illetve a görög a hívek számára érthetetlen
volt. Jellemző módon, a Bibliát is csak a klérus nyelvén használták. A kereszténység először a reformáció során
fordult a közműveltség felé.
Még
diákkoromban, vagyis a két háború között, láttam először, és utoljára olyan
magyar statisztikai adatot, amelyik felekezetekként mutatta meg az
iskolázottságot. Ebből kiderült, hogy magasan a zsidóság vezetett, de a
lutheránusok és a kálvinisták is jelentősen megelőzték a katolikusokat, és
utolsók az ortodoxok voltak. Természetesen voltak ennek etnikai és gazdasági
okai is. De ez a sorrend, ma is hasonló minden nyugati országban.
A legutóbb az
Egyesült Államokban készült ilyen felmérés. A nem vallásos zsidók magasan
vezetnek. A protestáns felekezetek mindegyike megelőzi a katolikusokat. Ebben
az országban még azt sem szentségtörés mérni, hogy óriási a különbség a nem vallásos és a vallások zsidók között.
A
legkarakterisztikusabb példát erre Izrael mutatja. Ott a nyugati zsidók a világ
legiskolázottabb népe, a hazatelepült ortodoxok pedig az elmaradott arabok
színvonalán érkeznek hazájukba.
Arról sem esik
szó, hogy a keresztény Nyugat mit vesztett azzal, hogy a keresztény vallása nem
vette át a zsidó vallástól, hogy a nép
nyelve legyen a vallásé, a szent szövegek a nép nyelvén álljanak a hívők
rendelkezésére, és az oktatásban ne csak a klérusba igyekvők vegyenek részt.
Még az sem
hallottam senkitől, hogy a mohamedán vallás korrigálta a kereszténység e
mulasztásait.
A 17 legjobb
iskolaeredményű ország között csak Lengyelország a meglepetés. Nem csak azért,
mert viszonylag szegény, mégis megelőzi Németországot és az Egyesült Államokat.
A katolikus, és háromszor gazdagabb Franciaország pedig 11 hellyel mögötte van.
Erre ad némi magyarázatot, hogy Németországon belől a Lengyelországgal határos,
volt kelet-német Szászország az első. A lengyel eredmények azért is megleptek,
mert a zsidó és a germán etnikumuk elvesztése, velünk együtt, ezt az országot
érintette a legjobban.
A másik
kakukktojás a 17 legjobb között Anglia a 6. helyen. Ennek ellenére, hogy a 17
között ez az ország veszített a legtöbbet a száz évvel korábbi helyzetén. Az
okát az angol nyelvükben látom.
A kommunikációs
forradalomnak köszönhetően az anyanyelvük óriási előnyt jelentett. Már az
iskolás korban elérhető a számítógépeken az angol gyerekek számára minden,
amire a más anyanyelvű népek fiai csak jó tíz évvel később férek hozzá. Itt az
alkalom azt is elmondani, hogy az angol
nyelv ismerete az a legkevesebb tanulással elérhető tudásvagyon. Nem tudok
olyan szakmát, amiben egy éves tanulás olyan szakmai felértékelést jelent, mint
az angol nyelv ismerete. Ez már középszintű szakmák esetében is így van. De
minél magasabb a képzettség és a tehetség, az angol nyelv ismerete annál
nagyobb értéknövekedést jelent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése