Kopátsy Sándor EH 2018 07 23
A homogén társadalmak
hatékonyabbak
Harari könyvhöz
Az Európai Unió sora a jövő évi
EU választásokon dőlhet el. Azon ugyanis
az lesz a tét, hogy az EU Európai német-francia nyomásra Európai Egyesült
Államok akar-e lenni, vagy a térsége vámunióként a szuverén államok szövetsége
lesz. Ha az előbbi, akkor egyre jobban lemarad mind az óceánokon túli négy
angolszász országhoz, de a Távol-Keleti puritánokhoz képest. Erre a sorsdöntő választásra időben fel
kell készülni.
Mit mond a történelmi materializmus.
A társadalomtudományok csak akkor
adhatnak reális tanácsot a politikusoknak, ha ragaszkodnak az alapelvékhez,
hogy minden társadalmi felépítményt az
alépítménye determinálja. A magát történelmi materialistának tartó Marx is
eltévedt, amikor nem azt kereste, hogy milyen alépítmény, milyen felépítményt
hoz létre, hanem kitalálta az általa ideálisnak deklarált felépítményt, a
kommunista államot, és azt akarta, akár erőszakkal is, minden alépítmény
felépítményeként működtetni.
Az Európai Unió két létrehozója,
Adenauer kereszténydemokrata kancellár, és De Gaulle, a hívatásos katonából
lett francia államelnök, nem voltak történelmi materialisták, de létrehoznak
Európa nyugati felének államaiból a vezetésük alatt működő Európai Egyesült
Államokat. Ezt vámunióként kezdték, de ezt már a maastrichti elvek messze
túllépték. Az EU kezdettől fogva államok egyesületeként akart működni, amikor
kimondta, hogy a tagállamok inflációja, költségvetési hiánya, demokráciája
közel azonos legyen.
A közös társadalmi felépítmény eleve döcögött a munkaerő szabad piacán.
A fejlettek ötömmel fogadták a szegényebb tagországok munkaerejének otthon sem megfizethető
elitjét, de tiltakoztak, amikor olyan munkaerő jött hozzájuk, amelyiket
hazájukban sem tudtak foglalkoztatni. Az utóbbi példája a közép- és
kelet-európai cigányság lett. ez a kezdettől fogva jelezte, ami aztán 2015-ben
bekövetkezett, amikor a Közel-Keletről és Afrikában megindult a jóléti
tagállamok elárasztása többségében olyan munkaerővel, ami a szülőföldjén sem
számíthatott foglalkoztatásra.
Annak ellenére, hogy a jelenleg
beáramló közel-keleti és afrikai munkaerő csak a fejlett, gazdag EU tagállamokba
akar menni, a brüsszeli bürokraták jelentős hányadukat a viszonylag szegény tagállamokba
akarják letelepíteni. A brüsszeli elosztókat
az sem zavarja, hogy a beözönlők csak a gazdag országokban akartak társadalmi
eltartottak lenni. A szegény tagországokba kényszerített menekülteket azonban
nem lehetett a számukra kijelölt, de céljuknak nem megfelelő országban tartani.
A heterogén lakosságú államok nem lehetnek hatékonyak.
A történelmi materializmus
törvénye szerint csak a homogén lakosságú országoknak lehet hatékony a
felépítményük. Ennek a törvénynek köszönhetően Európa heterogén lakosságú
birodalmai sorra nemzeti államokká alakultak át. Az első világháború
kitörésekor már csak két birodalom volt heterogén, a Habsburg család Osztrák
Magyar Monarchiája, és a Romanovok cári Oroszországa. Az előbbit az Egyesült
Államok nyomására alkotó elemeire bontották szét.
A cári Oroszország ugyan bolsevik diktatúrává alakult át, de miden
tekintetben, történelmi hagyományai, kultúrái, nyelvi, vallásai heterogén alépítményű
birodalom maradt. Ennek okán 1990-ben alkotó elemire esett szét.
Jugoszláviát az első
világháborúban győztes hatalmak azonban a balkáni népek heterogén államaként
hozták létre. A párizsi békeszerződést
diktálók el sem tudták képzelni, hogy a kis balkéni népek államai is lehetnek
hatékonyak. A második világháború után Jugoszlávia kommunista diktatúra
lett, amiben az etnikumok példásan szabadon működtek. Ennek ellenére a
hidegháború után minden etnikum pusztította a másikat, és végül saját államot alakított.
Európában előny, ha minden népnek saját állama van.
A 20. század elején már egyértelmű volt, hogy a kis Svájc és a
skandináv államok sikeresen működtek. A 20. század végére Európa hat
legfejlettebb országa között tíz milliónál több lakosa csak Hollandiának van,
de a nagyokhoz viszonyítva az is kicsi. E hat állam fejlettségi sorrendje,
Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország, Svájc és Hollandia. Ezek közül csak
Svájc vallási, nyelvi tekintetben ugyan nem homogén, sőt színes, de
kulturálisan az is nagyon az.
A nemzeti állammá vált Magyarország.
A magyar történészeknek azzal
kellene kezdeni, hogy az egész Kárpát Medencét saját államukká szerveztük, de
soha nem voltunk annyian, hogy a lakosság többsége lehessünk. A politikai
hatalmat ugyan birtokolhattuk, de szinte egyik etnikum sem érezhette, hogy
egyenrangú részese az állam működtetésének. Ezt mi, magyarok soha nem vettük
tudomásul. De még arra sem voltunk felkészülve, hogy az egész Kárpát Medence
feletti uralmunk esetleg elveszíthetjük. Ezért aztán készületlenül ért
bennünket, hogy az első világháború elvesztése után az ország háromnegyedét is
elveszítettük. Méghozzá úgy, hogy a tényleges etnikai határokat sem tarthattuk
meg.
Máig nem akadt egyetlen magyar politikus és történész, aki vizsgálta
volna, hogy Trianonnal Magyarország mennyit nyert és mennyit veszett. Szinte
máig azok közé a kevesek közé tartozom, akik szerint a jogos sérelmeink
ellenére, a Trianoni ország természetesebb nemzeti állam lett, mint amilyen
előtte ezer éven keresztül volt. Ezen az sem változtatott, hogy harmadik
választáson, Európában páratlan eset sem változtatott, hogy a közép-jobb Fidesz
három választáson kétharmados győzelmet ért el. Az egész Kárpát Medencét uraló országban, titkos választáson a Fidesz
nem kétharmadot, de még többséget sem remélhetne. Nincs olyan politikusunk, aki a Trianon előtti Magyarországban is
kormányon lehetne. Az egész Kárpát Medencét uraló Magyarországon titkos
választáson közép-jobb kormány lehetetlen lenne. Ez mégsem jelenti azt, hogy Trianoni
Szerződés az etnikai határokat tárgyilagosan megállapító békeszerződés. Azt
száz év után mégis be kellene látni, hogy az
egész Kárpát Medence megtartásánál jobban jártunk Trianonnal.
A négy óceánokon túli angolszász ország összevetése.
A történelmi materializmusom jó
bizonyításának a négy óceánokon túli angolszász ország sorrendjét tartőm.
A Nyugat országai között a tíz
első helyen a már említett hat kis európai ország mellett a négy angolszász
ország szerepel. Ezek egymás közti sorrendje, Kanada, Új-Zéland, Ausztrália és
az Egyesült Államok, ami nemcsak a tíz, de egymás között is az utolsó. Ezt a
tényt azonban senki nem magyarázza. Pedig egyértelmű a magyarázat: Mert a lakossága a legkevésbé homogén, abban
élnek a legnagyobb súllyal a visszahúzó etnikumok. Annak ellenére, hogy az
Egyesült Államok a történelemben példátlan mértékű gazdasági, katonai és
tudományos szuperhatalom. Azt is hozzátehetjük, hogy a lakosság puritán
kétötöde is ott él a legjobban. De még az is tény, hogy a latin-amerikaiak és
négerek is ott a leggazdagabbak, a legiskolázottabbak. A másik három angolszász
ország mégis megelőzi, mert ott ezek a visszahúzók súlya sokkal kisebb. Ezt
tudományosan úgy fogalmazhatnánk meg, hogy az
Egyesült Államok a lakossága etnikai és kulturális tekintetben a leggyengébb
alépítményű. Ez kiderülne abból is, ha az Egyesült Államokon belül
egymással szembe állítanánk néhány olyan államot, ahol viszonylag kevés néger
és latin él, olyanokkal, ahol ezek száma magas. Még egy olyan összevetés is
sokat mutatna az államok gazdagsága, amiben a republikánusok, és amiben a
demokraták vannak hatalomban.
A leírtak Max Webert igazolnák, aki először mutatott rá arra, hogy a
legfontosabb alépítmény a lakosság viselkedési kultúrája.
Az olasz példa.
A múlt század hatvanas éveiben
hat hónapot Olaszországban tölthettem. Ott felmértem, hogy ez az ország máig
büszke arra, hogy már a 19. században nemzeti állammá egyesült. Én ugyanakkor én arról győződhettem meg,
hogyha két Olaszország jött volna létre, az északi fele Franciaország szintjére
jutott volna, és a déli fele is előbbre lenne, mint jelenleg van, annak
ellenére, hogy óriási támogatást kapott. Vagyis az ország északi felén úgy
élnek az emberek, mint a franciák, a déli felén pedig, mint Andalúziában a
spanyolok. Jelenleg a katalánok és a skótok függetlensége szerepel a
napirenden. Aki járt Barcelonában és Sevillában érezheti, a kulturális
különbséget. Az európai vámunióban, a
jelenlegi kommunikációs és szállítási technikának köszönhetően megvalósult,
hogy minden eltérő társadalmi alépítmény számára saját szuverén államra lett
szükség. Csak így fékezhető meg, hogy a
hátrányos alépítményű országok értékes lakosságát ne szívesen fogadják be a
gazdagok, és a lényegesen kevésbé fejlett országokban a munkaerő egyre nagyobb
hányada számára a jóléti államok jelentsék az elképzelhető megoldást még akkor
is, ha ott szociális eltartottá válnak.
Ez ellen egyetlen védekezési mód lehetséges, ha a munkaerő is áruként
mozog a szuverén államok között, és annyi szuverén államra van szükség, ahány
eltérő alépítmény azt szükségessé teszi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése