Kopátsy Sándor EH 2018 17 10
Indában a nők nem
vállalnak munkát
Harari könyvhöz
Az utóbbi negyedszázad legfontosabb világtörténelmi jelentőségű
eseménye, hogy Kína megállította a lakosság túlnépesedését, de fennmaradt egy
párti diktatúra. Ezzel párhuzamosan India megmaradt több pártos politikai
demokrácia, és az elviselhetetlen túlnépesedése. Tekintettel arra, hogy ez
a két birodalom mindegyikének a lakossága az emberiség ötöde, az elmúlt negyed
század történelmét csak akkor érthetjük meg, ha ennek a két birodalomnak a
sorsát is figyelembe vesszük.
Nagyon leegyszerűsítve: Amíg
Kínában 1990 óta az egy lakosra jutó jövedelem kétszer olyan gyorsan nő, mint a
már gazdag puritán országokban, ezért a század közepére Kína felzárkózik a már
ma is gazdag puritán államok közé. 2.050-ben
3 milliárd ember, az emberiség kétötöde lesz kiemelkedően gazdag az átlaghoz
képest. India nemzeti jövedelme ugyan közel azonos mértékben nő, mint
Kínáé, de az egy lakosra vetített jövedelem, vagyon szinte csak stagnál. Ennek
az az elsődleges oka, hogy Indiában évente 30-40 millióval nő a lakosság. Ez a
birodalom 1990 után is ugyanabban a csapdában maradt, amiben Kína is volt.
A társadalomtudományok máig sem
ismerték fel, hogy a lakosság 1-2 ezreléknél gyorsabb növekedése egyre nagyobb
társadalmi teherré válik. A 20. század derekán a puritán országokban azért
szabadult el az egy lakosra jutó jövedelem növekedése, mert leállt, sőt
jellemzővé vált a lakosság számának a csökkenése. Ennek köszönhető a lakosság
viharosan növekvő iskolázottsága, jólétének, várható korának növekedése. Ez
ugyan világjelenség lett, de gyors gazdagodást csak a puritán és nem szaporodó
országokban eredményezett. Az elmúlt száz év egyik világtörténelmi eseménye,
hogy a néhány százalékkal növekvő lakosságú országok egyre jobban lemaradnak,
azok az országok pedig, ahol a népesség inkább fogy, mint növekszik, egyre
gazdagabbak lesznek. 1990-ig a puritán lakosságú Kína, ahol a puritán népek
fele él, gyorsan szaporodó népességű, de szegény ország maradt.
A politikusok és a
társadalomtudósok az 1990-es kínai reformból csak azt látják, hogy ettől kezdve
példátlanul gyorsan nő az egy lakosra jutó jövedelem. Azt szinte tudomásul sem
veszik, hogy ennek a sikernek csak egyik pillére volt a piacosítás, a másik
azonban a gyermekvállalás drasztikus korlátozása volt. A példátlan eredmény alapja a népszaporulat drasztikus korlátozása
volt, és maradt. Az ugyan kiderült, hogy az egységes egyetlen
gyermekvállalás túlzott, és jelenleg már a fellazítása folyik. Azt azonban senki sem vallotta be, hogy a
kínai csoda alapja a népesség növekedésének leállítása volt. Kínai
ismereteim ugyan hiányosak, de nyomát sem találtam annak, hogy Kínában a
gyermekvállalás korlátozását mennyire tudatos felismerés alapozta meg. Ennek az
egyértelmű bizonyítása az indiai kudarc. Ott az ország nemzeti jövedelme
hasonló ütemben növekszik, mint Kínában, de az egy lakosra jutó jövedelem
harmad úgy nő, a vagyon pedig inkább csökken.
Az ugyan száz éve a Nyugaton is
bebizonyosodott, hogy a lakosság növekedésének megállása nélkül nem volt siker.
De ez a Nyugaton nem politikai döntés alapján, hanem annak ellenére történt.
Kiderült, hogy ahol a fogamzásgátlás megoldható, a gyermekvállalás
kontraszelekciósan csökken. Jelenleg nincs olyan fejlett ország, ahol a
gyermekvállalás nagysága nem fordítva arányos a szülők jövedelmével és
iskolázottságával. A gyermekvállalás gyors csökkenését a politika azonnal
felismerte, és általánossá vált a gyerekvállalás társadalmi támogatása.
Ez azonban mindenütt úgy történik, hogy a támogatás elsősorban a
vállalt gyermekek számával arányos. Ennek aztán a társadalom érdekével
ellentétes gyermekvállalási struktúra alakult ki. Minél magasabb a szülők
jövedelme és iskolázottsága, annál kevesebb, és minél alacsonyabb, annál
nagyobb a gyermekvállalás. Jelenleg a diplomás feleségek termékenysége minden
fejlett országban 1.5 alatt van, az iskolázatlan és szegény anyák pedig az átlag
felett vállalnak.
Indiáról nincsenek részletes
adataim, de az tény, hogy az ország lakossága közel 3 százalékkal nő, és a
feleségek nagyon alacsony aránya vállal munkát. Ez a mutatójuk csak
Szaúd-Arábiával hasonlítható össze. A jelenkori közgazdaságtan bűnösen kevés
figyelmet fordít a nők foglalkoztatására, pedig a jelenkorban csak az olyan
társadalom lehet versenyképes, amelyik a nőket bevonja a társadalmi
munkamegosztásba. Ebben a tekintetben az ipari forradalom hozott nagy
előrelépést. A nők a termelő
társadalmakban először azzal kaptak szerepet, hogy a férjüktől független
keresőkké váltak.
A tudományos és technikai forradalom pedig megkülönböztetett szerepet
adott a nőknek az iskolázottságában. Jelenleg a fejlett társadalmakban a
nők iskolázottsága meghaladja a férfiakét. Márpedig minél iskolázottabbak a
nők, annál később házasodnak és annál kevesebb gyermeke vállalnak. Nehéz
bizonyítani, de meggyőződésem szerint a nők iskolázottsága nemcsak azért
fontos, mert képzettségük hasznosul a társadalmi munkamegosztásban, de azért
is, mert ezek a legsikeresebb gyermeknevelők.
A közgazdaságtan azonban még addig sem jutott el, hogy a következő
generáció felnevelését értéktermelésként kezelje. Pedig egyértelművé vált,
hogy a társadalom jövője elsősorban a következő generáció minőségétől függ. Az egy lakosra jutó jövedelem, vagyon, a
várható életkor elsősorban az egyének szellemi vagyonának nagyságától függ. Az,
hogy az oktatási rendszer hatékonysága a legjobb mutatója a társadalmi
sikernek. Csak az a társadalom javíthat a rangsorán, amelyiknek jó az
iskolarendszere.
Ezért mondhatom, hogy India politikai felépítménye ugyan relatív
demokratikus, de a jövője katasztrofális, mivel a nők sok gyermeket vállalnak,
de azok fele, a lányok nem vesznek részt a társadalmi munkamegosztásban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése