Kopátsy Sándor EH 2018 06 26
Vádolom az EU alapítóit, és az euró övezet bevezetőit
Harari könyvhöz
Az EU két szellemi atya, a német
kancellár Adenauer és a francia elnök De Gaulle nem tudtak beletörődni, hogy
Nyugat-Európában nem maradt egyetlen szuperhatalom sem. A hidegháborúban
tehetetlenek voltak, mert katonai téren az erejét messze meghaladó módon
fegyverkezőkkel együtt sem tudtak fegyverkezni, ezért az Egyesült Államok
védelme alá kellett állni minden demokráciának. Németország még a Szovjetunió
által megszállt harmadát sem volt képes visszaszerezni. Franciaország pedig a
háborús teljesítménye után pedig elvesztette minden lehetőségét annak, hogy
egyesül szuperhatalom lehessen. Ezért csak abban reménykedhettek, hogy ketten
létrehozzák az Európai Uniót, és mint ennek vitathatatlan vezetői szuperhatalom
lehetnek.
Létrehozták az európai vámuniót, ami egységessé teheti Európa nyugati
felét. Azon nem is gondolkodtak, hogyan lehetnek a társadalmi fejlettségben
4:1 különbségű, sok évszázados történelmi múlttal, eltérő kultúrájú és nyelvű
országokat vámunióba tömöríteni. Azzal
nem számoltak, hogy a vámhatárok megszüntetése csak akkor nem okoz egyre
nagyobb fejlettségi különbséget, ha a tagországok szuverenitása megmarad abban,
hogy a valutájukat az érdekükhöz igazítsák. Sőt eleve azzal a naiv
szándékkal kezdték, hogy a tagországok fejlettségi szintjét közelebb hozzák. Ezt
azzal akarták elérni, hogy a tagországok pénzromlását központilag azonos
szintre kényszerítették.
Már a maastrichti követelmények arra irányultak, hogy a tagországok
inflációja, költségvetési hiánya, külkereskedelmi mérlege azonos legyen.
Nyoma sem található annak, hogy valaki már az egységes maastrichti követelmények
várható hatását felmérte volna. Az ugyan köztudott volt, hogy a második
világháború óta a különböző kultúrájú országoknak nagyon más volt az
inflációja, a költségvetési hiánya, a külkereskedelmi mérlege, de ezt hibának
tekintették, és meg akarták szűntetni. Nem vették tudomásul, hogy a valuták
keménysége, azok inflációja, a költségvetési hiányok fedezete, olyan
felépítményi elemek, amelyek az országok lakosságának kultúrájától függnek. A
mediterrán országok költségvetési hiánya, az azt fedező infláció azért volt
eltérő, mert eltérők volt a lakosok viselkedési kultúrája, megtakarítási
hajlandósága, adózási fegyelme.
Már azon botránkoztam, hogyan
akarnak a németek és a franciák közös vezetést vállalni. diákkoromban
botránkoztam azon, hogy Hitler Olaszországgal akar háborús szövetséges lenni. A
20. századi hadviselésben a német és az olasz katona éréke között óriási volt a
különbség. A németek Európa legjobb katonái voltak, fegyelmezettek, a modern
haditechnikához értők. Ezzel szemben az olaszok ugyan jól voltak felszerelve,
de ennek ellenére még az albánokkal, vagy a görögökkel sem voltak
versenyképesek, az orosz fronton pedig még gyengébben szerepeltek.
A francia katonák az első
világháborúban viszonylag megállták a helyüket, a másodikban azonban a még
jobban felszerelt nácikkal szemben leszerepeltek. A német-francia szövetség
ugyan kevésbé volt egyenlőtlen, mint a német olasz, de a két nép potenciális
erejének különbsége a fejlettebb technikai felszereléssel megnőttek.
Ma már kevesen emlékeznek arra,
hogy De Gaulle követelése az EU magas agrártámogatása volt. Az a tény, hogy az EU a legtöbb támogatást
a mezőgazdaságnak adta, annak az ágazatnak, ami Nyugat-Európa számára a
legreménytelenebb. Az amerikai farmerek közel tízszer akkora földet művelnek,
mint az EU országok. Ez az egyetlen adat elég annak bizonyítására, hogy
Nyugat-Európa a mezőgazdaságával eleve nem lehet versenyképes. Ezért sokkal
inkább az oktatás és a tudományos kutatásra kellett volna költeni az EU pénzét.
A Németország befolyása alatti EU a már az induláskor elkötetett
stratégiai hibát megkoronázta azzal, hogy a tagállamok kétharmadát beszervezte
az euró övezetbe.
A The Economist e heti száma ábrával illusztrálja az övezet két fő
tagjának, Németországnak és Franciaországnak és három mediterrán országnak,
Olaszországnak, Spanyolországnak és Görögországnak, hogyan nőtt a nemzeti
jövedelme az elmúlt tíz évben az EU átlagához képest. Az ábra alapján bűnvádi
eljárást kellene indítani Németország és Franciaország ellen. Ez a két ország
olyan euró övezetet hozott létre, aminek következtében Németország nemzeti
jövedelme 15 százalékkal, Spanyolországé csak 5 százalékkal növekedett, Olaszországé
viszont 5, Görögországé pedig 25 százalékkal csökkent. Vagyis az euró övezet
elsősorban Németországot gazdagította, a négy mediterrán ország pedig
szegényebb lett.
Az a tény, hogy az EU brüsszeli
bürokráciája lapít, és csak most tervezi, hogy a lemaradó országok támogatását
2020 után emelni fogja. Természetesen
nem Németország, hanem a közös költségvetés terhére.
Számomra már az euró övezet
megalakuláskor egyértelművé vált, hogy ez fog bekövetkezni, hiszen az euró
Németország számára közel harmadával leértékelt, a mediterrán országok számára
pedig általánosan ennyivel felértékelt valuta lett. Németország évente 300-400 millió dolláros külkereskedelmi aktívummal
rendelkezik. Ennek az oka a német márkához képest leértékelt euró.
A tények tanúsága, hogy közös
pénzük csak nagyon hasonló kultúrájú és fejlettségű országoknak lehet. Márpedig
ilyen nagyon kevés található a világban. Én a 60-as években egy félévet
töltöttem Olaszországban, és megtanultam, hogy az ország északi és déli fele
között akkora a kulturális különbség, hogy két olasz nemzeti állam hatékonyabban
működne, mint az egységes.
Az EU létrehozóinak, a politikus
Adenauer és De Gaulle megfeledkezett az Európát jellemző történelmi
folyamatról, hogy a vegyes kultúrájú fejlettségű etnikumoknak nem lehet közös
felépítményük. Az euró övezetet létrehozó bankárok pedig csak addig láttak,
hogy a nagyon eltérő kultúrájú országokban is működhetnek a fejlettebbek
bankjai. A bankárok hihetnek abban, hogy a fejlettebbek bankjai sikeresek
lehetnek a kevésbé fejlett, és más kultúrájú országokban is. Ez ugyan tény, de
az már ostobaság, hogy közös legyen a gazdasági felépítményük, az inflációjuk,
az adórendszerük, a valutájuk. Ebben a tévhitben a Világbank volt az egyik él
kolompos. A bankárok eltévedésének klasszikus példája a BRICS, vagyis a négy
óriás ország közössége, amit egy sikeres amerikai bank sikeres vezetője talált
ki.
A négy BRICS ország a
latin-amerikai Brazília, a kelet-európai Oroszország, a dél-ázsiai India és a
távol-keleti Kína. Az egyetlen közös jellemzőjük, hogy nagyok és népesek.
Brazília latin-amerikai ország, amelyikben a vegyes etnikumú és
gyorsan szaporodó lakosságának a viselkedése nagyon más, mint a hiteles puritán
népeké, és azok egyre inkább lemaradnak, nem felzárkóznak.
Oroszország az ezerötszáz éve
Nyugat-Európától egyre inkább lemarad ortodox keresztény Kelet-Európa
legnagyobb etnikumának a hangadója. A bolsevik marxista Szovjetunióban a
mediterrán európai és a latin-amerikai népeknél sikeresebben szerepelt, a
puritán Nyugathoz képest nem felzárkózó, hanem egyre jobban lemaradó.
India ma már a világ legnépesebb, de a gyors népszaporulatával és
nagyon vegyes etnikumi összetételével az egy lakosra vetített eredményével
egyre jobban lemarad. Ezek a mutatói ötödét sem érik el a kínainak, és még
Brazíliához és Oroszországhoz képest is lemarad. Meggyőződésem szerint több
tucat lemaradó nemzeti állammá fog szétesni.
Kína azonban a világtörténelem legnagyobb sikerét bemutató és a
század közepére az Egyesült Államok mellé felzárkózó szuperhatalom lesz. Ezt
annak köszönheti, hogy a lakossága etnikailag viszonylag egységes és keményen
puritán, piacosította a gazdaságát és leállította a túlnépesedését.
A négy BRICS államból három a belátható jövőben nem felzárkózó,
hanem az élvonaltól egyre jobban lemaradó, közülük a demokratikus felépítményű
India pedig elemeire széteső. Kína viszont a 21. század legnagyobb csodája.
Az Európai Unió pedig az élvonalban marad, de a négy óceánokon túli
angolszász országhoz és Kelet-Ázsiához képest lemarad. Ezt a közösséget
azzal a céllal hozták létre, hogy Európa nyugati fele egyenrangú legyen
általában a négy óceánokon túli angolszász országgal, a szuperhatalmi súlya
pedig a másik szuperhatalom legyen az Egyesült Államok mellett.
Az nem lehet felróni, hogy az EU alapítói figyelmen kívül hagyták a
háromszor olyan népes, és még a protestáns nyugat-európaiállamoknál puritánabb
Kelet-Európát. Erre ugyanis senki nem gondolt a gazdag Nyugaton. Az EU igazi kudarca azonban az, hogy a négy
óceánokon túli angolszász országhoz képest is gyorsan lemaradnak. Ezt
világosan illusztrálná a tény, hogy az EU megalakulása óta ezekhez viszonyítva
nagyon lemaradt. Jelenleg az ENSZ tagállami között a legfejlettebb tíz között
már egyetlen európai nagy állam sincsen. A tíz legfejlettebb sorendjét gyakran
idézem. Norvégia, Dánia, Kanada, Svédország, Finnország, Svájc, Új-Zéland,
Ausztrália, Hollandia és az Egyesült Államok. A legfejlettebbek között nagy
népességű ország a vitathatatlan szuperhatalom, az Egyesült Államok csak a
tízedik, de annak a lakossága többszöröse az első tíz közti európai országénak.
Ha azt nézzük, hogy jelenleg hányan, és
hol élnek, a leggazdagabbak négyötöde nem Európában él.
A Katonai erők megoszlása még
jobban leértékeli az EU-t. Az Egyesült Államokhoz képest elhanyagolható az EU,
de még Oroszországéhoz képest sem állná meg a helyét. Kína várható katonai
ereje ugyan nem fenyegeti Nyugat-Európát, de annál is sokkal kisebb lesz. Igaz,
hogy ezzel az EU nem is törődött.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése