Kopátsy Sándor EH 2017 05
29
Történelmi lecke.
I.
Kilencven hatodik évemben
elhatároztam, hogy kialakult történelem személetem illusztrálására leckéket írok
arról, hogy a jelenkori fejlett, illetve hozzájuk felzárkózni képes társadalmak
már nem osztálytársadalmak, hanem a lakosságuk egészének minőségét fejlesztők.
Ezt megelőzően minden termelésre épült társadalom elsődleges faladata a
túlnépesedés fékezése, a halálokozás volt. Ezért egyformán működött minden osztálytársadalom,
függetlenül attól, hogy földművelő, vagy pásztorkodó, a földművelők között
rabszolgatartó, földbirtokos, vagy tőkés volt az uralkodó osztály.
A pásztortársadalmak jobban, a földművelők kevésbé szaporodtak. Az
előbbiek, egészen a lőfegyverek megjelenéséig, jobb katonák voltak. Ezért
vált általánossá, hogy időnként a pásztornépek rátelepedtek a földművelőkre.
A társadalmi fejletségük
tekintetében fordított volt a fölényük. A
tudomány, a kultúra és a gazdaság mindig a földművesek között járt az élen.
Végül ezért, jó ötezer év után, a tudományos és technikai forradalmat is nekik
köszönhetjük. Száz éve a puritán erkölcsű társadalmakban megindult a túlnépesedésük
csökkenése, és a 20. század utolsó harmadára megállt. Először az egész
Európában. Velük párhuzamosan a már fejlett Távol-Keleten, és a század végére a
világ legnépesebb országában, Kínában is. Jelenleg
az emberiség kétötöde él nem, vagy csak nagyon lassan szaporodó társadalmakban.
Ezzel szinte minden puritán erkölcsű nép egy főre jutó gazdagodása, általában a
társadalmi fejlődése példátlanul gyors lett.
Egyetlen kivételt a kis Európa
jelenti, ahol a mediterrán latin, a kelet-európai és a balkáni ortodox népek
népszaporulata leállt, de a puritánokhoz képest egyre jobban lemaradnak. Ez a
bizonyíték arra, hogy a gyors társadalmi
felemelkedésnek két feltétele van, a népszaporulat leállása és a lakosság
puritán magatartása. Bármelyik hiányzik, nincs siker. A gyorsan szaporodó
és a nem puritán népek egyre jobban lemaradnak. Egyetlen kivétel az ezer éve
leggazdagabb európai latin Franciaországot, amelyik a gazdag Európa része maradt.
Az ókorban leggazdagabb, legfejlettebb mediterrán latinok, azonban egyre inkább
lemaradnak.
Kelet-Ázsia országai sem egyforma mértékben fejlődtek. Japán, a
szigetország száz éve térség élére állt. Majd a két volt japán gyarmat, Tajvan
és Dél-Korea a század két leggyorsabban fejlődő országa lett, jelenleg már
Japánnal azonos szintre emelkedtek. Az
1990-es kínai reformmal a Távol-Kelet minden jelentős országa a fejlettek vagy
a leggyorsabban fejlődők közé emelkedett. Kelet-Ázsiában a fordulat csak
ott következett be, ahol a túlnépesedés spontán leállt, majd Kínában erőszakkal
megállították.
Külön jelenség, a négy óceánokon túli angolszász ország. Ezek élettere még alulnépesedett, a
lakosság viselkedése pedig puritán. Az ezekbe bevándorló nem puritán európaiak
is, fokozatosan puritánok lettek.
Ez bármennyire egyértelmű, a társadalomtudományok utólag sem vették
tudomásul a 20. században megtörtént minőségi változást. Pedig egyértelmű,
hogy ma már teljesen új, minőségileg más
társadalmak jelentik az emberiség élcsapatát. Nem értik meg, miért kényszerült az előző ötezer évben
minden osztálytársadalom a spontán túlnépesedésük ellen védekezve arra, hogy
halálozás okozó legyen. Ötezer éven keresztül minden osztálytársadalom
közös jellemzője volt a dolgozók nyomorának fokozása, az embert és értéket
pusztító, a tudásvágyat üldöző viselkedés. Ma
az emberiség társadalmi élcsapatához tartozó országokban a halálozás elleni
harcot, a nagyobb gyermekvállalást, az oktatást, az egészségvédelmet, az
öregekről való gondoskodást tekinti a fő feladatának. Ez a fordulat csak
ott jöhetett létre, ahol a tudományos és technikai forradalom kielégíthetetlen
keresletet támaszt a minőségi munkaerővel szemben. Előtte ötezer éven keresztül
a munkaerővel szembeni társadalmi igényt mindig meghaladta a munkaerő minősége
és mennyisége.
Még a történelmi materialista történészek sem kereték az okát annak,
hogy miért volt minden osztálytársadalom halálozás okozó. Pedig a
tudománynak nem megoldásokat kell kitalálni, hanem a jellemző jelenségek okát
kell megkeresni, és megszűntetni. Ami
ötezer éven keresztül minden társadalomra jellemző, annak objektív oka volt.
Azon csak azzal lehetett volna változtatni, ha megkeressük az okát, és azt kell megszüntetni.
Ha az osztálytársadalmak
mindegyikére jellemző volt a többség nyomorának fokozása, a fegyveres ember és
vagyon pusztítása, és a tudásvágy üldözése, akkor az okozókat kell
megszűntetni, mert az okozatokat nem lehet erőszakkal megváltoztatni.
Ha az osztálytársadalmakra a túlnépesedés féken tartása volt jellemző,
akkor ezt csak akkor lehet volna megszűntetni, ha a létrehozó okát a
túlnépesedést megszüntetjük. Ennek ellenére, minden forradalmár olyan
erőszakos változásokat javasolt, amelyek növelték volna a népszaporulatot,
ezzel az osztálytársadalmakra jellemző hibák okát. Még senki sem mutatott a marxizmus fő hibájára, erőszakkal akarta
megszüntetni a túlnépesedésből fakadó társadalmi jelenségeket, de ennek
megszűntetése érdekében olyan változásokat javasolt, amik nem csökkentették,
hanem még tovább növelték a létrehozó okot, a túlnépesdést.
A túlnépesedés oka.
Fajunk megjelenése utáni mintegy
150 ezer éven keresztül, a fajok életében korábban ismeretlen módon terjed,
jelent meg a földünk szinte minden életterében. A létszámunk növekedése szinte csak abból állt, hogy a föld szinte
minden természeti környezetébe berendezkedtünk. Ez csak azért történhetett
meg, mert az ember fejlett agyának
köszönhetően képes volt néhány generáció alatt a környezetéhez igazítani az
életmódját.
Darwin csak azt ismerte fel,
ahogyan az embert megelőző fajok a génjeik mutációi alapján szelektálódtak a
környezethez, és ezzel válnak új fajokká. Ez
a folyamat csak akkor indulhatott be, ha a faj egyedei új környezetbe kerültek,
vagy a környezetük tőlük független okok alapján megváltozott. A fajfejődés
lépései akkor történtek, amikor a föld klímája megváltozott.
Az élet létrejövetelének ugyan voltak előfeltételei, de az első
élőlények csak akkor fejlődtek tovább, jelenhetnek meg fejlettebb fajok, ha a
környezetük lényegesen megváltozott.
Talán életem legnagyobb
felfedezése, legalábbis annak rám gyakorolt legnagyobb hatása az volt, amikor
1985-ben, Ausztráliában a kontinens felfedezése előtti természetben arra
döbbentem rá, hogy 70 millió éves múltunkban vagyok. Csak egyszikű növények és
erszényes állatok vesznek körül. Soha nem képzelem el, hogy ilyen megtörténhet
velem.
Miért nem járt ezen a kontinensen a biológiai fejlődés órája?
Itt a biológiai fejlődés azon a
szinten maradt, ami akkor, Ausztráliának az Afrikához tartozása idején ott
általános volt. Ausztrália úgy úszott el a Csendes Óceán nyugati oldalára, hogy
közben az egyenlítő közelében maradt, ahol a klímája alig változott a
jégkorszakok és felmelegedések során. Közben a másik kontinenseken megjelentek
a magzatburkos emlősök, és a kétszikű növények, és kihaltak az erszényesek.
Arra könnyű volt megtalálni a
bizonyítékokat, hogy az izolált
egyenlítő közeli térségekben sem járt a biológiai fejlődés órája.
Madagaszkár volt az utolsó kiszakadt jelentős földdarab. Ez mintegy
30 millió éve szakad el Afrikától. Itt Darwin is járt és láthatta, hogy a
magzatburkosoknak csak a kori formái vannak. Vagyis az az állapot őrződött meg,
ami Afrikában 30 millió éve volt. Madagaszkár azt is bizonyítja, hogy a
magzatburkos emlősök nem Afrikában, nem az egyenlítő közeli melegben jelentek
meg, oda északról vándoroltak.
A Galápagos Szigetek 5-10 millió éve keletkeztek vulkánkitörések eredményeképpen.
Itt csak olyan, főleg hüllők élnek, amelyek képesek voltak odajutni, de ott ez
alatt az idő alatt sem változtak.
A mély tengerek világában egyrészt nem volt változás, ott csak több
százmillió éves fajok élnek, másrészt a vulkánikus kürtők közelében új, a
létezőktől eltérő életformák jönnek létre.
Az osztálytársadalmakon túllépés.
A 20. század forradalmárai az
osztálytársadalmon való erőszakos túllépés hívei voltak, de nemcsak ők, de a
jelenkor társadalomtudománya sem veszi tudomásul, hogy miért volt a
halálozásokozás minden osztálytársadalomra jellemző, és meg nem szüntethető.
Fel sem vetik a kérdést:
Hogyan alakult volna a fajunk történelme, ha a lakosság nagy
többségének a jövedelmét nem csapolják meg az adók és munkakényszerek, ha a
fegyverkezés és a háborúk nem pusztítanak embert és vagyont, ha nem üldözi
minden társadalom az emberek ösztönös tudásvágyát?
Ha feltették volna ezt a kérdést,
rádöbbennek, hogy a spontán túlnépesedést
hagyják érvényesülni, az még alacsonyabb szintű életfeltételeket, még több
nyomort eredményezett volna, mint az „embertelen”, halálozást fokozó, a
tudásvágyat üldöző osztálytársadalmak.
A forradalmárok által javasolt megoldások megvalósulása az
osztálytársadalomnál is több nyomort, emberáldozatot követelt volna. Egyetlen
forradalmár sem számolt azzal, hogy elképzelési megvalósulása milyen
népszaporulattal járnak. Ez alól
Marx sem volt kivétel.
A fajuk szaporasága.
Annak ellenére, hogy az elmúlt
ötezer éves történelműnket a túlnépesedésünk tette keservessé, nyoma sem
található annak, hogy valaki fajunkra jellemző spontán szaporaságával
foglalkozott volna.
Előtte 150 ezer évig ez nem volt
probléma, mert fajunk az általa betelepült térségekben eleve nem lehetett
túlszaporodó, mert nem volt lehetősége erre. A gyűjtögető életmód mellett az embernek nem volt módja arra, hogy
túlszaporodjon. Az életterek eltartó képességét determinálta a természet
által adott élelem mennyisége. Ez alig függött attól, ami az ember fejlett
agyának és kezeinek köszönhetően mire képes.
Még nem láttam olyan anyagot, ami
kimutatta, hogy fajunk termékenysége és szexuális ösztönünk kiélése milyen
várható életkor mellett jelenti a létszám tartását. Ezért kénytelen vagyok a
magam véleményére támaszkodni. Véleményem szerint, az emberi faj spontán szaporasága a 25 éves várható életkornak felel
meg. Erre annak alapján jutottam, hogy az első termelő társadalmakban a
biztosabb életfeltételek javulása után szinte azonnal jelentkezett a
túlnépesedés. Egyiptom történészei szinte azonnal, az öntözéses
gabonatermelésre való áttéréssel együtt megjelennek a közmunkával épülő
piramisok.
Sőt a közmunkák már korábban is
megjelentek. A kőkori monumentális építkezések első ismert példája Stonehenge
Angliában. Erre az a magyarázatom, hogy a gyűjtögetés leghatékonyabb életerei a
dagály által naponta megjárt síkságok voltak. Ezek voltak az ember számára a
paradicsomok. Erről egy skóciai kirándulásom győzött meg. A madarak millió alig
várják a dagály visszavonulását, hogy a homokos partra kihordott tenger
gyümölcsivel táplálkozhassanak. Márpedig ahol a millió madár jól lakhat, ott az
emberek tízezrei sem éheznek. Kiderült, hogy minden dagályos tengerpartot
ismerő nép nyelvén a kihordott puhatestűeket a tenger gyümölcseinek nevezi.
Ez nemcsak kiváló táplálék, hanem
naponta megterem, a gyűjtését pedig az emberi közösség, minden mozgásképes
tagja képes begyűjteni. Ráadásul, a begyűjtött táplálék vízben tárolható.
Becslésem szerint, a dagály által
megjárt homok minden négyzetkilométerén tízszer annyi ember élelemellátása
egyenletesen biztosított, mint a legkedvezőbb szárazföldi területen.
Étkezés.
Az ember biológiai elődeinél fejlettebb táplálkozása már megjelent, fejlett
agyának köszönhetően, forradalmasította a táplálkozást. Az első emlős voltunk,
amelyik a táplálkozását hatékonyabbá tette. Azzal ugyan tele vannak a
kommunikációink, hogy melyik táplálék mennyi kalóriát tartalmaz, és hogy milyen
fontosak, hogy nyers termékeket is fogyasszunk, de azzal alig foglalkoznak, hogyan könnyítette meg a sütés, főzés a nyers
termékek emészthetőségét, tárolhatóságát, fertőtlenítését. Pedig a trópusi
klíma alatt megjelent fajunk nem lett volna életképes, ha a tűzzel nem teszi emészthetőbbé, tárolhatóbbá, fertőzésmentessé a
táplálkozását.
A tűz ismerete nélkül őseink nem lettek volna életképesek, nem
tudtak volna védekezni a ragadozók, a vérszívó rovarok, északon a hideg ellen,
de a táplálkozásuk sem lett volna megoldható.
A fejlett kezek nélkül is elpusztultunk volna. Arra is büszke
vagyok, hogy a lét lábon járást is a fejlett agyunkkal magyarázom. A két lábon járás az agyunk parancsa volt,
mert a mellső végtagokkal szemben olyan igényeket támasztott, amit a négy lábon
való közlekedés nem tett volna lehetővé. Jellemző módon a biológiai
elődeink, az emberszabásúak is használták a mellső végtagjaikat, de a tenyerük
külső oldalán jártak. Az ember agyának azonban a tenyerek belső oldalára volt
igénye. Az újainkat ezért csak a
tenyerünk irányában hasznosítottuk.
Az ember az első a környezethez az agyával igazodó faj.
Nemcsak Darwin nem vette tudomásul, hogy az emberrel a biológiai
elődöktől alapvetően fejlettebb fajt jelent, amelyik nem a mutáció és a
szelekció módján idomul a környezetéhez, hanem az agyával alkalmazkodik hozzá. A
zseniális Darwin ugyan felismerte a fajfejlődés törvényét, de az emberi faj
esetében két tényezőt nem vett tudomásul.
Egyrészt az emberrel egy a korábbinál minőségében sokkal fejlettebb faj
jött létre, ami a fejlett agyának köszönhetően képes a nagyon eltérő
környezetkehez alkalmazkodni. Ezt még isteni beavatkozásnak is tekinthették
volna a vallások.
Másrészt az ember nem új fajjá válva alkalmazkodik az új környezetéhez,
hanem a viselkedését igazítja hozzá, ami a fajelméletek híveinek is elfogadhatóbb
lett volna.
Darwin az ember által történő
szelekció hatásával sem foglalkozott. Nem adott magyarázatot arra, hogy az
ember is úgy szelektálta a háziállatokat, hogy azok nagyon eltérő külleműek,
viselkedésűek lettek a nélkül, hogy új fajjá változtak volna. Egy japán pincsi
és egy bernáthegyi nagyon különböző, de kutya. Egy póni és egy muraközi nagyon
különbözők, de lovak maradtak.
A mutáció csak akkor hoz létre új
fajt, ha a szelekciót a környezet végzi. A háziállatait nem a természeti
környezet, hanem az ember igénye irányította, és ez elképesztően gyorsan
történt. A kutya és a rénszarvas mintegy 20, a többi házállat domesztikációja 6
ezer éve történt. A spontán új fajjá szelektálódásnak talán százszor annyi
időre lett volna szüksége.
Az emberiség kettészakadt.
Az emberiség demográfiai tekinteten ketté szakadat. A puritán népek
korábban elképzelhetetlen módon jólétet teremtettek annak köszönhetően, hogy a
puritán viselkedés lett a többi kultúránál lényegesen kedvezőbb a jelenkor
össznépi társadalmai számára, ugyanakkor a jólétnek, az iskolázottságnak és a
fogamzásgátlás megoldásának köszönhetően leállt a túlnépesedés, sőt a
kívánatosnál gyorsabban csökkenne a népesség, ha az állam anyagilag nem
támogatná a gyermekvállalást.
Ez nem új, hiszen az európai
kereszténység második kettészakadása, aminek során az angolszászok, a germánok
és a skandinávok a puritanizmusuknak megfelelőbb keresztény egyházakat
alakítottak. Ezt még Weber is félreértette, mert a protestáns kereszténységgel
magyarázta ezeknek a népeknek a puritanizmusát, holott a hatás fordított volt. Ez a három etnikum eleve, már pogányként is
puritán volt. A kereszténység megjelenésekor Európában még a latin népek
jelentették a fejlettebb társadalmi szintet. Az északabbra élő európai népek csak földművelő kultúrájával együtt
vették át a latin szertartási nyelvű kereszténységüket.
A puritán népek aztán a 15. századra nemcsak felzárkóztak a mediterrán
népek színvonalára, de meg is előzték azokat.
Az angolszászok, a germánok és a skandinávok fölényét az is
magyarázta, hogy a nyugat-európai földművelés számára ezek rendelkeztek
kedvezőbb természeti adottságokkal, ugyanakkor az óceánok meghódítása Afrika
elkerülhetetlen megkerülése és Amerika elérhetősége leértékelte a Földközi
Tenger, és felértékelte az Atlanti Óceán partjait.
A reneszánszt még a mediterrán térség szülte, a reformáció és az ipari
forradalom súlypontja azonban már a puritán népeken belül volt.
Jelenleg tovább nő Európában is a
puritán népek előnye. Az Európai Unió létrehozása azért eleve kudarcra ítélt
volt. A puritán európai országok, a négy
óceánokon túli angolszász, valamint a távol-keleti puritán országgal vannak
közös szinten. Ma már, és egyre inkább a világgazdaság négyötödét a puritán
népek országai adják.
A világgazdaság történetében először történik, hogy a puritán emberiség
jelentős hányada, kétötöde többszörös fölényben van a többséggel szemben. A
szinte elképzelhetetlen fölénye pedig továbbra is egyre nő.
Ugyanakkor a nem puritán népek országai egyre jobban lemaradnak. A
lemaradásuknak két oka van. Egyrészt nem puritánok, másrészt elviselhetetlenül
gyorsan szaporodnak. Mindkét ok önmagában is elég a lemaradáshoz.
Azt sem a politika, sem a társadalomtudományok
nem hajlandók tudomásul venni, hogy mind a lakosság puritánná nevelése, mind a
túl népesdés leállítása egyelőre még megoldhatatlan. Ezért lehetetlen választ adni a kérdésre: Mi várható száz év múlva. Legfeljebb az lehet a vigasz, hogy száz
éve sem volt fogalma senkinek arról, mi várható mára. Az, hogy a puritán népek
lesznek a jelen hősei, kevesen tekintették ahhoz hasonlónak, amelyen lett.
Erről ugyan elmondhatjuk, hogy Max Weber sem látta, ő is csak Európa népei
körében gondolkodott. De, azt gondolta, hogy a Nyugat puritán népeinek az
élcsapata már nem Európában, hanem az óceánokon túli négy angolszász ország
lesz. Észak-Amerika társadalmi felemelkedését ugyan látta, de inkább csak abban
a tekintetben, hogy az Európában nem boldoguló nem puritán, nem protestáns
népek Észak Amerikában képesek beépülni.
Weber puritán alatt protestánst
értett, ezért ki sem tért a latin-amerikai népek jövőjére. Pedig igazán ott
bizonyosodott be, hogy a latin népek mennyivel maradnak le a protestánsokhoz
viszonyítva. A latin-amerikai államokban nyilvánul meg igazán a gyengeségük. De
a gyengébb képességük az Egyesült Államokban is egyértelmű. Ott a latinok,
főleg a mediterránok visszahúzó erőt jelentenek.
Arra pedig még senki sem mutatott rá, hogy az Egyesült Államok hol
tartana, ha a lakosság negyedét, harmadát nem afrikai és mediterrán népek
alkotnák.
Kanadában nincsen jelentős
mediterrán etnikumú lakosság, franciák voltak és vannak, de ott nem latin
népekként viselkednek. Ez jelzi azt, hogy Franciaország lényegében a reformáció
alatt maradt le. Egészen más lenne ma ez az ország, ha a protestáns hugenották
alakítják a francia városok lakosságának a karakterét. Ezt nem csak a kanadai
franciák illusztrálják, hanem a svájci kálvinisták is.
Ezért vagyok bizalmatlan abban a tekintetben, hogy az EU megújulása
esetén Franciaország a puritán felső szintbe vagy a mediterrán latinokhoz
csatlakozzon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése