Kopátsy Sándor EH 2017 06
01
Történelmi lecke
II.
Fogamzásgátlás
Az ember olyan szapora fajként
jelent meg, ami a gyűjtögető életmódjához illeszkedő volt. Mivel biológiai
adottságaink, örökölt fizikai képességeink viszonylag gyengék voltak, de
agyunknak és kezünknek köszönhetően a környezetünkhöz alkalmazkodók voltunk,
ehhez igazodott az ösztönös szaporaságunk. Nem ismerem az emberszabású majmok
szaporodási képességét, de a térségünkben élő vadállatokét igen. Ezek szaporodási
ciklusa a négy évszakhoz igazodó. Ősszel párosodnak, hogy a táplálékban gazdag
tavasszal elljenek. Ehhez igazodik mindkét nem. A megtermékenyülésüket ehhez
igazítják.
Az őzeknél fordul elő, hogy
májusban párosodnak, de ha az nem hozott megtermékenyülést, ősszel újra
párosodnak. A négy hónappal későbbi megtermékenyülés ugyanazt a májusi ellést
hozza. Ez nekem azt sugallja, hogy a májusban megtermékenyült nőstények
valamikor ősszel ellettek, mert az volt a legtermékenyebb észak. Aztán a négy
évszakos klíma megjelenésére azzal reagáltak, hogy a magzat fejődése télre
leállt, és májusig kitolódott. De ha májusban nem termékenyültek meg, akkor
ősszel újra párzottak, és az ellés ideje ebben az esetben is áprilisban maradt.
A hasonló ciklus átalakulást
találtam az őszi kikerics esettében is. Ez a hagymás virág ősszel virágzik, és
termékenyül meg, a fagyhatáralatti hagyma virága csak a tavaszi melegben, a
rovarok megjelenése idején jelenik meg.
Tehát az ember előtti állatok
szaporodási ciklusa az évszakokhoz igazodik. Az ember az egyenlítő közelében
éghajlattól függetlenül párosodott faj lett, mivel ott nem voltak
karakterisztikusan eltérő évszakok. A nők havonta napokra termékennyé válnak, a
szexuális aktusokat azonban folyamatosan élvezik, akárcsak a férfijak. Egy nő,
ha végigéli a termékenységi korát tucatnyi szülésre képes. Ezzel szemben a
gyűjtögető életforma mellett 25 év körüli volt a várható életkor, de a nagy
csecsemő és a gyakori termékennyé válás előtti elhalálozás okán a megszületett
leányok közül azokra, akik megérték a termékenységi korukat, átlagosan 2-3
szülés jutott. Erre abból lehetett következtetni, hogy fajunk a jégkorszak
végét okozó felmelegedésig nagyon lassan szaporodtak. Az adott élettereken nem
volt létszámnövekedés, mert az életterek eltartó képessége nem változott.
Ugyanakkor az ember volt az első
emlős, amelyik szinte minden élettérben megjelent, és ott nagyon gyorsan
felszaporodott az eltartó képesség maximumára. Ettől kezdve a maximum közelében
ingadozott.
Sokszor leírtam, ha nincs
felmelegedés, fajunk még ma is elsősorban gyűjtögetésből élne. Ezt ma is így
látom, de indokolt lenne azokkal is foglalkozni, amik a termelésre való
áttérést készítették elő.
A rénszarvas és a kutya domesztikációja.
Ez jó tízezer évvel a
klímaváltozás előtt megtörtént az észak tundrákon, a gyűjtögetésben a legkisebb
eltartó képességet jelentő, barátságtalan tundrán történt. Már itt is
bebizonyosodott, hogy a fejlődés
irányában történő lépéseket a kényszer váltotta ki. A növényzet számára a
meleg és a víz jelent termőképességet. A sarkok közelében nagyon kicsi a
növények évenkénti gyarapodása. Fagypont alatt nincs növekedés, aztán a felett
a hőmérséklet nagyságától függ. Ezt jól illusztrálják a fák. Kicsi a
lombozatuk, keskenyek az évgyűrűk.
A tundra először a rénszarvasokat
kényszerítette példátlanul hosszú vándorlásra. Ez az állat védetlen volt a
térség két ragadozója, a farkascsorda és a jegesmedve ellen. Ez ellen csak a
más fajnál ismeretlen tömegük jelentett védelmet. De ilyen csordák a gyér
legelőkön nem élhettek sokáig, a lelegelt fű, zuzmó csak a következő évre nőtt
meg újra. Ezért folyamatos legelőváltásra kényszerültek. Ráadásul ez is gyakran
a hó alatt rejtve volt. Ezt csak a csorda tudta megtalálni, és közösen
elfogyasztani. Az óriási csordák pedig elrejtőzni sem tudtak, a ragadozók ezért
melléjük szegődtek.
Védettségüket csak az ember a kutyáival, fegyvereivel és a tűzzel tudta
biztosítani.
A csorda ösztönösen felismerte,
hogy ugyan az ember és a kutyái is belőle élnek, de ez a veszteség eltörpült a
ragadozók tobzódása mellett. Becslésem szerint, az ezreket jelentő csordák
legfeljebb néhány tucat embert tartottak el. Ez a létszámuknak éves szinten is
csak néhány százalékát fogyasztotta el. A kutyáknak pedig a csont jutott.
Ezzel a rénszarvas nem az emberre
szorult háziállat volt, hanem az embert maga mellett elviselő állat, ami a sok
ezer éves, sok ezer kilométeres vándorlásain társágul fogadott volt. Nem az
ember terelte a nyáját, hanem a nyáj élte a maga életét, és érdeke volt
elviselni az ember vele vándorlását.
A haszonnövények termelése.
Az még kevésbé tudatosított, hogy
a haszonnövények szálláskörüli kapásan történő termelése sok ezer évvel
megelőzte, a szántóföldi termelésük megjelenését.
A biológusok ma már
megállapítják, melyik haszonnövényt, mi óta termelik. A burgonya, a kukorica, a
rizs, a köles, a búza és az árpa több ezer évvel a felmelegedés előtt a szállás
környékén kapákkal művelt földeken kiegészítő táplálékot jelentett. Ez
következik abból, hogy a felmelegedés és a tengerszint emelkedés idején szinte
azonnal és viszonylag óriási területen, szántófölön termelik. Ez csak azért
volt lehetséges, mert a gyűjtögető társadalmak nem jelentéktelen élelemforrásai
voltak. Erre utal az a tény is, hogy ezeknek a haszonnövényeknek sok száz
fajtája létezett. Ez különösen egyértelmű a burgonya esetében. Az Andok szinte
minden völgyében más faj szelektálódott ki.
Az európai történelem a tanúja annak, hogy mennyi időbe, erőfeszítésbe
került, hogy az önözést nem igénylő, és a fagyot elviselő búza és árpa kiszelektálódott.
Ez minden bizonnyal sokkal több időbe került ötezer évvel korábban, sokkal
elmaradottabb viszonyok között.
Az öntözéses szántóföldi gabonatermelés.
Az egyértelmű, hogy a minőségi
különbség volt a kapás kultúráról a szántóföldi földművelésre történő áttérés. Ezzel szűnt meg az időjárástól viszonylag
független élelem ellátás. Fajunk először vált függetlenné attól, mit talál.
Az ember abból élt, amit megtermelt.
Ennek hatására a várható élettartam elkezdett növekedni. Ezt a tényt alig
hangsúlyozzák a kor történészei, pedig ez minőségi fordulatot jelentett.
Azzal kezdem, hogy az öntözött gabona termelés tette lehetővé
először, hogy az embereknek állandó lakhelyük lehet. Szerintem, az önözéses szántóföldi gabonatermelés
egységnyi területen százszor nagyobb lakosságeltartó képességet, és azonnal
egyre hosszabb várható életkort jelentett, mint a gyűjtögetés.
Az ember szaporodása.
A történelem megértésének egyik
legfontosabb kulcsa a várható életkor. Ez az előző 150 ezer évben alig
változott. A várható életkor néhány éves
növekedése is népesség robbanást eredményez. A nők várható életkorának 3
évvel meghosszabbodása egyel több gyermekvállalást eredményez. Ennek pedig a
tizede is elviselhetetlenné teszi a népszaporulatot. Ez azonban katasztrófához
vezet, ha az életterek ennél lassabban fejlődnek. Már pedig az önözéses gabonatermés hozamai még egyetlen ezrelékkel sem
voltak növelhetők.
Az ember ösztönös szaporasága.
Az önözéses gabonaterelés
minőségi előrelépést hozott az életviszonyok javulásában. Ennek következtében
megnőtt a várható élet hossza, és ezzel hatványozottabban megnőtt a
szaporaságunk. Márpedig az ember szaporasága ösztönös, az ember által nem volt
szabályozható. A tovább élő ember
ösztönösen szaporább lett. Ennek az lett a következménye, hogy az embernek
magának kellett a szaporulatát féken tartani. Ezzel az ember először került szembe az ösztönével. Fajunk korábbi
életében a környezetével szemben védekezett, most a szaporodását az ösztönével
ellentétesen kellett volna szabályozni. Már pedig az ösztönével szemben az
ember agya, akarata sem érvényesül.
Azzal, hogy az ember a jégkorszak végét jelentő felmelegedés
adottságával élni tudott, olyan megjavult életfeltételeket teremtett magának,
ami felborította az érdekének megfelelő ösztönös nemi vágya szerinti életét.
A mögöttünk lévő mintegy ötezer
évben túlnépesedő fajjá váltunk, gyorsabban szaporodtunk, mint amit
elviselhettünk. Ez ellen ösztönösen a létszámunk pusztításával, halálozás
fokozásával védekeztünk. Ez a
cselekedetünk nem tudatos, de elkerülhetetlen volt. Nemcsak azok számára,
akik ezt bevezették, illetve fenntartották, hanem a tudomány számára is. A
társadalomtudomány is tudomásul veszi, hogy minden osztálytársdalomnak három
közös jellemzője volt, de még addig sem jutott el, hogy ezt szükségszerűnek
minősítse.
Minden osztálytársadalom három módon fokozta a halandóságot.
1. Növelte a többség nyomorát.
A lakosság nagy többségét indoktalan
mértékben adókkal és szolgáltatásokkal nyomorították. Ezt bizonyítja a tény,
hogy az elvont jövedelem többségét kincsképzésre, luxusra fordították. Aligha
vitatható, hogy az elvonások és szolgáltatások jelentős része a többség
nyomorának indoktalan fokozása volt. Nem az bírálható, hogy ezt akkor nem
vallották be, ösztönösen cselekedtek, és társadalmi kényszer volt, de a
történészeknek utólag ezt a tény is említésre méltó.
2.
Sok erőforrást
fordítottak a hadseregre.
A hadsereg fenntartása és a
háborúk okozta ember- és anyagi veszteségek jelentősen meghaladták a jelenlegi
arányokat. A legnagyobb veszteséget a háborúk járványokozásai voltak.
3. Üldözték az emberek természetes
tudásvágyát.
Ennek az általánosságát alig
hangsúlyozzák. A zsidó vallás Bibliája pedig egyértelmű abban, hogy az eredendő
bűn a jövő utáni érdeklődés is. De nem ismerek olyan kultúrát, ami nem fő
bűnnek tartotta a tradíciók feletti kételkedést.
Még nem találkoztam olyan társadalomtudományi munkával, ami felmérte
volna, mennyi halálokozás lett volna, a fenti három halálokozás nem működik
minden társadalomban. Ettől függetlenül sem lehet vitatni a tényt, hogy
minden osztálytársadalom túlnépesedett volt. De még annak sincs nyoma, hogy tudományosan felmerült volna, mekkora
lakosság mellett lett volna az egy laksora jutó jövedelem és vagyon a maximális.
Minden társadalom elsőleges feladata az volt, hogy a versenytársinál erősebb
legyen, azok rovására tudjon gazdagodni. Pedig nagyon egyszerű válaszok is
volnának arra, hogy jelenleg mekkora népesség volna az optimális. Aligha volna
olyan vélemény, hogy a jelenlegi és a század végére várható lenne az optimális.
Az vitathatatlan, hogy a tudományos
és technikai forradalom olyan mértékben megnövelte a terültek eltartó
képességét, amit még száz éve sem lehetett elképzelni.
Az ösztön ellen az ész tehetetlen.
Az ember fejlett agyának
köszönhetően a feladatok megoldásában egyre sikeresebb lett. Ma nincsen olyan
fizikai képesség, amiben a tudomány segítségével nem győzte le minden más
élőlényt az ember. Nagyobb a fizikai ereje, a távolságlegyőző képessége, a
kicsi és a nagy látásában, kommunikációban, mint bármelyi élőlénynek.
Ötezer év keservei sem voltak elegek, hogy a szaporodását érdekéhez
igazítsa. Ehhez arra volt szükség, hogy az ember fogamzás nélkül is kiélhesse
szexuális ösztönét. Ezt előbb az óvszer, majd a tökéletesen a fogamzásgálás
oldotta meg.
A történészek az ember legerősebb ösztönével, a szexuális vágya
kielégítésével nem is foglalkoznak. Először a Baranya-megyei kálvinista falvak
egykézése során találkoztam. A parasztcsaládok felismerték, hogy a falujuk
határának mi az optimális eltartó képessége, ha csökken a családok száma. Ez meg
is látszott a kálvinista falvak nemcsak lényegesen gazdagabbak voltak, de az
egyetlen gyermeküket is jobban iskoláztatták.
Ez hívta fel a figyelmeket arra,
hogy a gyermeknevelés hatékonyága a mennyire függ a szülői háttértől és a
gyermekek számától. Ezért hirdetem, hogy a társadalom érekének az olyan
gyermekvállalási támogatás felelne meg, ami a családok felső harmadát a minél
több, az alsót a minél kevesebb gyermekvállalásra ösztönözze.
A termékenységi korú értelmiség tragédiája.
Ez elmúlt ötezer évben a
termékeny korban élő, szinte a munkaképes emberiség legnagyobb problémáját a
nem ösztönének kielégíthetetlensége jelentette. Ez volt fajunk egyetlen ösztöne, amivel képtelen volt úgy élni, hogy ne
sértse se a maga, se a párja, se családja, se a közössége érdekét.
Ahogy azt már többször
említettem, az egykéző baranyai kálvinisták önkorlátozása ugyan megoldotta a
közösségük életét, de az kegyetlen önkorlátozás volt, ami a közösség egészének
hangulatára ráütötte a bélyegét.
A nyugat-európai kiscsaládos feudális rendszernek volt köszönhető, hogy
a Nyugat minden másik kultúra fölé emelkedhetett. Ennek azonban az volt az
ára, hogy a szexuális érettség első tíz évében nem volt mód arra, hogy
szexuális ösztönükkel élhettek. Ez olyan büntetés volt, amit nem lehetett nyom
nélkül elviselni. Ennek következménye volt a középkort jellemző a bigott hit,
az elnyomott indulatok és a féktelen kegyetlenség párhuzamossága.
A fogamzásgátlás megoldása.
A társadalomtudományok nemcsak
akkor hallgattak, amikor az emberiség nem rendelkezett megoldással arra, hogy
csak annak legyen gyereke, aki ezt is akarja, de hallgatnak most is, amikor már
az emberiség nagyobb fele alkalmazza. Még nyomát sem találtam annak, hogy
valaki felvetette volna, mi lenne, ha nincs fogamzásgátlás.
Mintegy 10 milliárdan lennénk. Hogyan alakult volna az emberiség
gazdag és gyorsan gazdagodó felének a sorsa. A puritán népek sem lettek volna
képesek a népszaporulatok leállítására.
Márpedig, ha nem áll le spontán, erőszak nélkül a népesség növekedése,
nem lehettek volna ilyen gazdagok. A fogamzásgátlás megoldása előtt a
puritán népek is százalékokkal szaporodtak. Ezt jelzi a tény, hogy a két
világháború példátlan ember pusztítása és a fogamzásgátlás elterjedése után
tértek át az össznépi társadalmakra.
Kína nem korlátozhatta volna a gyermekvállalást, ha nincsenek a
fogamzásgátló, illetve a magzatelhajtó eszközök. Még ezek meglépte ellenére
is szükség volt a kínai kultúrára jellemző törvénytiszteletre, és másfél
milliós apparátusra, ami technikai segítséget adott, és a törvény megszegőit
büntette.
Az emberiség nagyobb felében is egyre erősebben jelentkezik a
fogamzásgátlók használata. Ma már a legszegényebb társadalmakban is gyorsan
terjed a fogamzásgátlók használata. A tények azt bizonyítják, hogy még a
legelmaradottabb országokban is, az iskolázottság szintjével fordítottan
arányos a gyermekvállalás csökkenése. Márpedig az iskolázottság még az olyan
országokban is gyorsan emelkedik, ahol a gyors népszaporulat okán reménytelen a
felzárkózás. Szerencsére a vallások vezetői nem látják, hogy semmi sem hat
jobban a gyermekvállalás csökkenésére, mint az iskolázottság. Ezért aztán a
vallások buzgón építik az egyetemeket, főiskolákat az elmaradt világban. Csak
azt látják, hogy híveket szereznek, azt nem, hogy ezzel tesznek a legtöbbet a
gyermekvállalás csökkenése érdekben.
A papok, szerzetesek nőtlensége.
A kultúrák vallásaiban elég
általános, hogy a vallás klérusát nőtlenségre kényszerítik. Ennek bevezetésére
a gazdasági érdekük vezette őket. Ez addig működött, amíg az egyházak is
kincsképzők voltak. A főpapok jövedelme az arisztokrácia felső rétegével volt
azonos. A főpapok többsége az arisztokrácia örökségre nem számíthatókra, a nem
első fiúkból, és az arisztokrata férje nem számítható lányokból került ki.
Olaszországban láthattam, hogy a
fontos bíborosok palotái a leggazdagabb földesurakéval vetekedtek. Jelenleg
azonban az egyházak szegények, a főpapjai is azok. Tehát semmi értelme a
nőtlenségüknek. Ezzel szemben az egyházak klérusiba kerülés elvesztette
vonzerejét. A papok, apácák felső vezetői is szegények. Ennek aztán természetes
következménye, hogy a tehetséges, életrevaló gyerekek nem egyházi pályára
mennek.
Széchenyi István, amikor
megalapította a Magyar Tudományos Akadémiát a tagok kétharmada pap volt.
Vörösmarty Mihály, aki meghívott volt az Akadémia első, alapító gyűlésére, azt
írja a naplójában, hogy azt hihette volna, hogy egyházi intézményben van. Jelenleg
nem ismerem az akadémikus papok arányát, de tudom, hogy ott ritkaságnak
számítanak.
Nem kell tehát csodálkozni azon,
hogy a katolikus klérus szellemi színvonala nem a régi. Ezen csak azzal lehetne
segíteni, ha a katolikus papok is nősülhetnének. Ez a segítség ugyan sokáig nem
kerülhető el, de a vallások szerepe a tudomány és technika világában nem lehet
a régi. A vallásos embereknek elsősorban nem a száma csökken, hanem a vallás
társadalmi szerepe olvad el. Száz éve még minden falusi házban nemcsak volt
biblia, de azt, annyit olvasták, hogy kívülről tudták. Ma már az is ritka, hogy
van a családnak bibliája, de még ritkább, hogy olvassák.
A jelenkori családokban fogamzásgátló van, de biblia nincs.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése