Kopátsy Sándor EP 2017 05
27
Egyesült Nemzetek Szövetsége
A második világháború után az
Egyesült Államok a világtörténelem legnagyobb szuperhatalma lett. Mégis a
Népszövetség helyett olyan utódszervezetet, az Egyesült Nemzetek Szövetségét
hozta létre, ami tehetetlennek bizonyult.
Ennek vezetését a Biztonsági
Tanács látta el, aminek öt tagja állandó és vétőjoga van. Ezek, az Egyesült
Államok, a Szovjetunió, Nagy Britannia, Franciaország és Kína. Mivel akkor Kína
még az Egyesült Államok szövetségese volt, tehát minden tag a győztesek
oldaláról került ki. Franciaország és Kína akkori rangja ezt még semmivel sem
indokolta a vétójogú állandó tagságot. A Szovjetunió ugyan a háború végén is
vitathatatlanul a másodi legerősebb hadsereggel rendelkező volt, de ragjának
megtartására nem lehetett számítani. Franciaország tagságát pedig semmi sem
igazolta. A vesztesek oldaláról nem lett tag a két legerősebb ország,
Németország és Japán.
A Szovjetunió, ami Jaltában
Európa keleti fele felett hatalmat kapott, volt az egyetlen olyan állam, ami
ideológiai ellenfele volt a tőkésállamoknak. Ezt Roosevelt arra kívánta felhasználni
arra, hogy az európai gyarmattartó hatalmak féljenek nemcsak a katonai erejétől.
Az Egyesült Államok pedig a gyarmatok felszabadításában kapott szövetségest.
A győztesek oldalán egyesül Nagy
Britannia maradt viszonylag talpon, annak ellenére, hogy a háborús céljai
mindegyikét, kivéve a náci megszállás, elveszítette, de aki némi joggal
győztesnek érezhette magát.
Az ENSZ székhelye a kicsi
Svájcból az Egyesült Államokba, a világgazdaság igazi fővárosába, New Yorkba
került.
Az ENSZ azonban mindmáig semmi
eredményt nem mutatott fel, mert olyan szervezeti felépítéssel hozták létre,
hogy az emberiség egészének közös feladatai vannak. Nem vették tudomásul, hogy
a világgazdaság ugyan korában elképzelhetetlen egységgé változott, de az
egysége mögött a nemzetek továbbra is a maguk céljáért működnek.
A tudományos és technikai
forradalom előtt tized akkora volt az államok alépítményei közti különbség. Most a nagyon különbözők érdeke lett a
nagyon másokkal való munkamegosztás. Korábban a mások feletti uralom volt
az érdekérvényesítés módja, jelenleg és
a belátható jövőben egyre inkább csak a másikak boldogulása esetén
érvényesülhetnek az államok céljai.
A jelenkor világában az a jó
szervezet, amiben minden egységnek az érdekérvényesítési ereje a súlyával
arányos legyen. A nagyon eltérő
társadalmi erőt jelentő országok közössége csak akkor működhet jól, ha a tagok
képviseleti ereje a társadalmi súlyukkal arányos.
A tagállamok társadalmi erejének
mérhetősége érekében éppen az ENSZ tett a legtöbbet. A közgazdászai felismerték,
hogyan lehet mérni a tagállamok társadalmi súlyát. Ebben ugyan nem lehet
figyelmen kívül hagyni a lakosságuk számár, de a minőségét sem. Történelmi
érdemet szerzetek azzal, hogy a
tagállamok társadalmi fejlettségét három mutató, az egy főre jutó nemzeti
jövedelem dollárban, de a hazai vásárlőerő paritásán számolva, a várható
élettartam és az átlagos iskolázottság évei, eredője alapján rangsorolják. Ez
a mutató messze jobb, minden eddig használt mércénél. Vitathatatlan, hogy a
három közül az első, az egy laksora jutó jövedelem a legfontosabb, a másik
kettő is alapvetően ettől függ.
Második mutatónak az egy lakosra
jutó vagyont javasolnám, mert ez leplezné le, hogy a gyorsa népesség növekedés
esetében nem lehet figyelmen kívül hagyni az egy laksora jutó vagyonigény
kielégítettségét is. Ennek ellenére az ENSZ mutató messze jobb az egy állam,
egy szavazat, vagy a szavazatok súlya a lakosság létszámával arányos módszernek.
Én az ENSZ mutatóját használom, és ezek nagy segítséget adtak számos elfogadott
nézet megcáfolásában. Ezért kielégítő
megoldásnak tartanám, ha az ENSZ a tagjai szavazatának súlyát ennek a mutató és
a lakosságuk száma szorzatával mérnék. Ez esetben nem volna szükség
vétójogra, legfeljebb bizonyos esetekben kétharmados többség támogatására. Kalkulációm
alapján a puritán országok ugyan csak a világ népesség kétötödét képviselik, de
a szavazatuk súlya meghaladná a kétharmadot.
Tudom, hogy nem reális a
javaslatom, de az ENSZ a jelenlegi alkotmánya alapján továbbra is jelentéktelen
politikai szerepet fog játszani. Nem jó szervezet az, amelyik a tagok jogait
nem a súlyuknak megfelelően szabályozza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése