Kopátsy Sándor EH 2017 04
19
Miért nem lehet Kínát
utánozni
Az oroszországi bolsevikok
alapvetően két szempontot figyelmen kívül hagytak, egyrészt a kelet-európai
népek eleve alkalmatlanok, arra, hogy a társadalmi fejlődés élvonalába
emelkedhessenek, másrészt a maguk
számára kitalált felépítményt, egységesen alkalmazhatónak tekintették.
Marxista forradalmárok voltak, és nem marxista társadalomtudósok.
A fiatal Marx társadalomtudósként felismerte, hogy a társadalom felépítményét
az alépítménye determinálja. Azzal azonban forradalmárként nem
foglalkozott, hogy a kor tőkés társadalmainak mi volt az alépítményük, pedig felépítményről addig nem lehet döntést
hozni, amíg az azt determináló alépítményt ismeretlen homályban hagyjuk.
Mivel az alépítménnyel Marx nem foglalkozott a marxisták is mellőzték a céljaik alépítményi feltételeit. Lenin
is megelégedett azzal, hogy a gyenge oroszországi kapitalista hatalom
összeomlása után, élni kell a kínálkozó alkalommal, és átvenni a hatalmat, az
új társadalom felépítésében majd a fejlettek csatlakoznak, és azok lesznek a
marxizmus tényleges alakítói.
Az orosz marxisták éltek az
alkalommal, és átvették a gazdátlan hatalmat. Azzal sem foglalkoztak, hogy
miért nem vehették át a tőkés polgárok a hatalmat. Azért, mert az orosz társadalomnak nem volt tőkés polgársága. Azt
mi magyarok sem értjük meg, hogy miért bukott meg nálunk is a polgári
forradalom. Az is azért bukott meg, mert nem volt ehhez szükséges erejű
polgárságunk. A magyar marxisták is élni akartak a hatalommal, de nekik sem volt erejük ahhoz, hogy az
arisztokraták és a népes úri középosztállyal szemben meg tarthatták volna a
hatalmat. Oroszországban azonban nem volt befolyásos és úri középosztály,
akivel szövetséget köthettek volna. Nálunk
a nemesség szerepét öröklő úri középosztály azonnal felismerte a lehetőséget,
és lelkesen felzárkózott az arisztokrácia mögé. Nálunk a társadalmi
támogatást élvező nacionalista kisnemesek utódai sokan voltak, és végre
politikai szerepet is kaphattak, beálltak az arisztokrácia mögé. Oroszországban
ilyenek teljesen hiányoztak.
A két világháború között Európában a három kereszténységet lefedő három
marxizmus alakult ki. A legerősebb marxizmus a kelet-európai és balkáni,
nagycsaládos, ortodox kereszténység térségében győzött. A marxizmus másik
pólusán álltak a fejlett tőkés osztálytársadalmakban a marxisták többségét
maguk mögé állító szociáldemokraták voltak. Ezekben a lakosság zöme számára
egyáltalán nem volt vonzó a szegény kelt-európai népek politikai diktatúrája. De nem voltak megelégedve a tőkés
osztálytársadalmukban jellemző alacsony foglalkoztatással. Demokratikus eszközökkel,
demokratikus marxista társadalmat akartak. E kettő között középen álltak a
latin népek marxistái, az úgy nevezett euró kommunisták.
A tőkés osztálytársadalmak
gyengeségét használták ki a jobboldalon a fasiszták. Ezek sem akarták
erőszakkal felszámolni a tőkés gazdaságot, megelégedtek azzal, hogy a
szolgálatukba állítják őket. Ez többé-kevésbé sikerült is nekik. A népszerűségüket azonban a
munkahelyteremtésükkel érték el. A fasizmusok azért voltak népszerűek, mert
egyrészt felszámolták a munkanélküliséget, másrészt nacionalisták voltak. Győztek, mert megoldották a foglalkoztatást
és növelték a nemzeti büszkeséget. A közvéleménynek tetszett a
nacionalizmusuk és a magas foglalkoztatás. Ehhez
viszonyítva másodlagosnak tekinteték a politikai ellenzék szabadságának a
korlátottságát.
A fasiszta rendszerek
népszerűségének okát máig nem látják a történészek. Nem veszik tudomásul, hogy a megélhetés biztonsága és a nacionalista
célok megnyerték a közvélemény többségének támogatását. A fasiszta rendszerek népszerűek voltak,
mert munkaalkalmat teremtettek és a lakosság nacionalizmusát kiszolgálták. A háborút is csak azért vesztették el, mert
maguknál sokkal erősebb, kedvezőbb adottságú ellenfelekkel szemben akartak
nyerni.
A náci Németországot nem lehetett volna megverni, ha Hitler nem
akarja elfoglalni a Szovjetuniót, és nem üzen hadat az Egyesült Államoknak, ha
megelégszik azzal, hogy elfoglalta a nyugat-európai demokráciákat.
Japánt sem lehetett volna megállítani abban, hogy a Csendes Óceán
nyugati térsége felett uralkodjon, ha nem provokál hadüzenet nélküli háborút a nála
sokkal erősebb Egyesült Államokkal szemben.
Az Egyesült Államok ugyan segítette volna a demokráciák háborúját a két
diktatúrával szemben, de nem vállalta volna a legyőzésükhöz szükséges
emberáldozatokat. Vagyis egészen másként alakult volna a második
világháború, és az azt követő békekötések, ha az erős fasizmusok nem tekintik a
még sokkal erősebb Egyesült Államokat is legyőzhetőknek.
A Szovjetunió is máig fennmaradt volna, ha nem válik
imperialistává, ha nem akar az Egyesült Államok politikai ellenfele lenni.
A 20. század történelme nagyon
másként alakult volna, ha a gyarmattartó tőkésállamok belátják, hogy a tudományos és technikai forradalom felszámolta
az elmaradt társadalmak hatékony kizsákmányolásának lehetőségét. A 20.
században a gyarmattartás már nem maradt előny, hanem hátrány lett. Ezt nemcsak
a gyarmattartók nem vették tudomásul, de a bal- és a jobboldali diktatúrák sem.
A gyarmattartók azért vesztették el a
gyarmatikat, mert a megtartásuk már nem előny, hanem hátrány volt. A bolsevik
és fasiszta diktatúrák pedig azért buktak el, mert gyarmattartók akartak lenni.
A tudományos és technikai forradalom olyan alépítményt hozott létre,
amiben már nem az elmaradottak kizsákmányolása volt előnyös, hanem a fejlettek
közötti munkamegosztásból származott a legtöbb eredmény. Ennek ellenére a
gyarmattartók ragaszkodtak a gyarmataikhoz, a gyarmatnélküli diktatúrák pedig
gyarmattartók akartak lenni. Mindkettőjüknek el kellett bukni.
A puritán gyarmattartók azok elvesztésével gazdagabbak lettek. A latin
gyarmattartók pedig viszonylag szegényebbek lettek. Max Weber ezt már a 20.
század elején felismerte, amikor megállapította, hogy csak a protestáns népek képesek a tudományos és technikai forradalom
által létrehozott alépítményre hatékony felépítményt építeni. Ezt
egyértelműen bizonyítja a tény, hogy Európa öt legfejlettebb, leggazdagabb társadalmú
állama, Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország és Svájc, nem volt
gyarmattartó.
Az egyedül sikeres gyarmattartó,
Nagy Britannia viszonylag gazdag marat, a négy előtte lakatlan gyarmata, az
Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland pedig az anyaországuknál is
gazdagabb lett, és egyre inkább az lesz. Ezzel szemben a gyarmattartásából kezdetben
meggazdagodó Spanyolország és Portugália Európában viszonylag elszegényedett,
annak ellenére, hogy kezdetben éppen a legjobb adottságú térségeket foglalták
el.
Ezt a tényt, hogy csak az angolszászok voltak képesek a viszonylag
lakatlan térségekben az anyaországuknál is hatékonyabb gyarmatokat alapítani,
Max Weber sem vette észre, a történészek pedig máig sem tudatosították.
Szinte vissza kell menni a
reformációig. Hatékony kereszténységük
csak a puritán erkölcsű népeknek lehetett. Az, ahogy a Nyugat meghódított
olyan óceánokon túli térségeket is, amelyek nemcsak elmaradottak, de alul
népesedettek voltak, Weber felismerése, amikor hangsúlyozta a lakosság puritán
viselkedésének jelenőségét.
Amerikában ugyan a felfedezése
előtt volt két fejlett kapás-kultúra, de azok a térség húszadát sem foglalták
el. A kontinens területének mintegy 95 százalékán kisszámú gyűjtögetők éltek.
Az első gyarmatosítókat, a spanyolokat és a portugálokat csak a két
kapáskultúra kincsei érdekelték. Ezzel
szemben Európa protestáns népei termőföldet kerestek, ahol munkájukból
megélhetnek. Ezek közül is szinte csak az angolok gyarmatosítottak sikerrel,
mert ott puritán angolszász társadalmai felépítményeket hoztak létre
Észak-Amerikában, Ausztráliában és Új-Zélandon. Ezek térsége ma négy állam, az
Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland. Mindegyik fejlettebb társadalom
Nagy Britanniánál.
Csak európai államok lettek gyarmattartók.
A történészek máig nem keresik a
magyarázatot arra, hogy miért csak az európai államok lettek gyarmattartók,
holott az eredeti öntözéses magas-kultúrák mindegyike már a középkor végére Nyugat-Európánál
sokkal jobban túlnépesedett volt. Pedig először, már a középkorban óceánjárók lettek az arabok, és Európát is megelőzték
a kínaiak.
Az arabok óceánjáró képességről
alig tesznek említést a történészek.
Kína a középkor végén fejlett és óriási létszámú óceánjáró
flottával rendelkezett, és ezzel már átszelték az óceánokat. Ezt az óriási és
sikeres flottát azonban a korlátlan hatalmú császár megsemmisítette. A
centralizált Kínai Császárság területe ugyan túlnépesedett volt, de a császár
nem akarta tovább terjeszkedni a birodalmát annál, amennyire a hatalma elérhetett.
Pedig nagyon másként alakult volna a
világtörténelmünk, ha Amerikát nem Spanyolország és Portugália, majd Nagy
Britannia, hanem Kína gyarmatosítja.
Kínáé a jövő.
Amikor a marxista rendszerek a
Nyugaton súlyt vesztettek, a Szovjetunió széthullott, a tagállamai és a
csatlósai pedig stagnáló politikai demokráciák lettek, a magára marad
kommunista Kína felébredt, és a világtörténelem legnagyobb csodájának útjára
lépett. Bebizonyítja, hogy egy elmaradt
társadalom is képes a példátlan sikerre, ha megtartja a marxista pártja
politikai diktatúráját, de piacosítja a gazdaságát és megfékezi a túlnépesedését.
1990 óta Kínában a puritán nyugat államokhoz viszonyítva, háromszor
gyorsabban nő az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, a várható életkor és az
iskolázottság. Kínának egyedül több lakosa van, mint a puritán Nyugat
államainak összesen. Ez azt jelenti, hogy a jelen század közepére Kína lesz a
gazdag és fejlett társadalmak nagyobb fele, és minden tekintetben az Egyesült
Államok mellett a második szuperhatalom. Akkor az emberiség kétötödét kitevő
puritán társadalmak nagyobb felét a Távol-Kelet népei, annak négyötödét egyedül
Kína fogja jelenteni.
Kínának nincs követője.
Kína példájának nincs potenciális
követője. Az élvonalra kerülésnek két alapfeltétele
a lakosság puritanizmusa, és alakosság számának lassú változása.
Jelenleg puritán lakosságú lemaradó
ország már csak az eszét vesztett Észak-Korea. De ez annyira eltévedt, hogy
nemcsak az egyetlen lemaradó a puritánok között, hanem a legjobban lemaradó a
világ összes országa között is. A
világtörténelem egyetlen példája arra, hogy az erőszakosan deformált
felépítmény, a piacot kizáró gazdaság, és a példátlan arányú fegyverkezés egy
nép felét olyan mértékben lenyomorította, amihez hasonlót nem ismer a
történelem. Dél-Korea a világgazdaság legsikeresebb gazdasága, ahol az egy
főre jutó jövedelem 50 év alatt tizenhatszorosára nőtt, azzal szemben
Észak-Koreában ez a mutató szinte változatlan maradt. Ennek következtében ma Dél-Korea
lakossága tizenhatszor gazdagabb, mint Észak-Koreáé. Eddig hasonló helyzet
alakult ki a második világháború után Németországban, ahol az ország nyugati
kétharmada és a bolsevik keleti harmada között 1945-1990 idején. Ennek
következtében az ország keleti felén az egyesüléskor csak harmad akkora volt az
egy laksora jutó jövedelemben mért különbség. Ez a két Korea között ötször
nagyobb lett. Németországban ez a különbség is húsz év alatt is alig szűnt meg
annak ellenére, hogy az ország nyugati fele példátlan támogatása részesítette a
fele akkora lemaradt keleti részét. Kevéssé tudatosult, hogy az egyesülés után a
Kelet Németország közel hússzor akkora támogatást kapott, mint amennyi jutott
egy laksora vetítve a nácik által megszállt országoknak a második világháború
után. Ezért aztán elképzelni se lehet, hogyan lehet egyszer a két Koreát
egyesíteni.
Még a közel százmillió lakosú Vietnám felzárkózása kerülhet sorra,
de ennek az országnak az északi és déli fele között hasonló kulturális
különbség van, mint a százötven éve egységes Olaszországnak. Az ország északi
és délei fele közti különbség az óta inkább nőtt, mint csökkent. Sajnos,
Vietnámot nem ismerhetem úgy, mint Olaszországot. Az ország északi és déli fele
közti különbséget mégis nagyobbnak tartom.
Rajtuk kívül nincs olyan ország,
ahol a lakosság puritanizmusa elegendő lehet a felzárkózási sikerhez.
Latin-Amerika jövője.
Most először látok arra, hogy a
túlnépesedés a latin-amerikai országokban megállítható. A legújabb demográfiai
adatok azt bizonyítják, hogy a
latin-amerikai országokban szinte leállt a túlnépesedés. A nők
termékenységi mutatója az újratermelés szintjére zuhant. Ha valami, ez meglepő
világtörténelmi esemény. Az európai mediterrán népek élettere alig egymillió
négyzetkilométer, ezzel szemben a latin-amerikai országok 25 millió kiváló
mezőgazdasági és bányászati adottságokkal rendelkező területen élnek.
Eddig alulnépesedett, de hatékony
befogadásra alkalmas országok csak a négy óceánokon túli angolszász országot
tartottam. Az alulnépesedett Oroszországot és a latin-amerikai országokat ugyanis
nem tekintettem annak. Sikeres befogadásra
is csak a puritán országokat tartottam képeseknek. A latin amerikai
országoknak, ha sikerül a túlnépesedésüket leállítani, a jövőjük nem lesz olyan
reménytelen, kevésbé fognak lemaradni a puritánok mögött.
Száz év múlva a 10 milliárd ember eltartásához szükséges
élelmiszertermelés csak a tengeri farmokkal, a dél-amerikai síkságokon és az
északi sarkkor közeli tajgákon remélhető. Ezért tartja már ma is Kína Brazília
síkságait a jövő élelemigényét kielégíthető területnek, és azért tervezi a
csendes óceáni partokat elérő vasúti és közúti összeköttetést.
Kína adottságai páratlanok.
A kínai csoda nemcsak a jelenkor
csodája, de a jégkorszak megszűnését követő mintegy hatezer éve a csúcsot
jelenti a magas-kultúrák között. Még nem
olvastam összevetést arról, mikor, hogyan alakult a három magas-kultúra között
a népességük mennyiségének, a társadalmi fejlettségüknek a sorrendje.
Véleményem szerint, a Távol-Kelet, ezen belül Kína elsőssége legfeljebb az
ipari forradalmat jelentő négyszáz évben volt vitatható. A népessége mindig a
legnagyobb volt. Tíz éve azonban a túlnépesedő India haladja meg. De India nem
lesz képes Dél-Ázsia hindu sok tucat nyelvű, kultúrájú lakosságát egy államként
összetartani.
Mi tette Kínát elsővé a három eredeti magas-kultúra élére?
Egyedül volt arra adottsága, hogy térségének kilenctizedén egyetlen
centralizált politikai állam legyen.
Azt még senki sem fogalmazta meg,
hogy Kína volt az egyetlen
magas-kultúra, amelyik észak felé a négy évszakos klímába is terjeszkedhetett.
Időszámításunk utáni első évezrede végéig ugyanis nemcsak a leghatékonyabb
mezőgazdaságok, de a leghatékonyabb társadalmi fejlődés is csak a négy évszakos
térségekben történhetett. Ezt a tényt csak öregkoromban ismertem fel. Az ember olyan faj, aminek az agya csak ott
fejlődik gyorsan, ahol az éghajlatváltozáshoz kell alkalmazkodni.
Életem talán legnagyobb
felismerésének azt tartom, hogy változatlan
természeti környezetben nincs biológiai fejlődés.
Ez az emberi fej életében először
a jégkorszak végét jelentő felmelegedés során történt, amikor a gyűjtögető emberi közösségek élettereiben
igen jelentős éghajlatváltozások történtek. Ennek hatására lett az
emberiség élcsapata, majd a többsége szántóföldi növénytermelő. Ahol nem
változott meg az éghajlat, ott nem is alakulhatott ki magas-kultúra.
Márpedig a három eredeti magas-kultúra között csak a kelet-ázsiai,
vagyis a kínainak volt az északi irányú, a négy évszakos klíma felé terjeszkedésé
lehetősége.
Dél-Ázsia öntözéses gazdálkodást biztosító folyamai egymástól
távolodva, ömlenek az Indiai Óceánba. Nem lehetett a két folyamot, csatornával
összekötni. Márpedig a vasút megjelenése előtt a több száz kilométeres
távolságokat csak vízen lehetett legyőzni. Kína
sem lehetett volna egységes politikai birodalom, ha nem építi meg a két
legnagyobb folyamát összekötő hajózható Nagy Csatornát. Nem tudatosítják a
történészek, hogy Kína egységének feltétele a hajózható Nagy Csatorna volt.
A Dél-Ázsiai magas-kultúrának a négy évszakos térség felé útját állta a
Himalája. Márpedig ezer éve csak az a kultúra kerülhetett az élre, amelyiknek
négy évszakos térsége is volt. Dél-Ázsiának azonban nem volt észak felé
terjeszkedési lehetősége.
A közel-keleti magas kultúra pedig két egymástól távoli, az
egyenlítőtől nem is távoli folyam völgyére volt korlátozva. A Tigris és az Eufrátesz valamint a Nílus
völgye egymástól sivatagokkal izolálva csak külön politikai birodalmak
lehettek. Ez a két rokon kultúra csak észak-nyugatra terjeszkedhetett.
Egyik korai könyvemben, Nyugat felé címmel ezt a terjeszkedési utat írom le, és
magyarázom a nyugat-európai négy évszakos, csak a természetes csapadékra épülő
mezőgazdaság létrejöttének történelemalakító szerepét, ami az agrártechnikai
forradalomnak köszönhetően egy egészen más magas-kultúrát hozott létre.
Az európai történészek ugyan
hangsúlyozzák az első ezredforduló végén lezajló agrártechnikai forradalom
európai szerepét, de nyomát sem találtam annak, hogy az az emberiség
történelmének alakulásában milyen szerepet játszott. Európa termelt először a természetes csapadékon gabonát. A
természetes csapadékon termelt gabona nagy hozamú és olcsó csak akkor lett,
amikor a mezőgazdaságba is bevonult a pépesítés, majd a genetikai forradalom. Jelenleg hatékony szántóföldi mezőgazdaság többsége
a természetes csapadékra és a családi farmokra épülő.
Kevesen gondolnak arra, hogy száz éve egy mázsa gabona tíznapi, ma
egyórai munkabérrel egyenlő.
A négy évszak tudatformáló szerepe.
Csak öreg koromban döbbentem rá,
hogy a négy évszakos klíma az agyfejlődés szempontjából ugyanazt a pozitív
szerepet tölti be, mint amikor az ember megváltozott környezete kerül. Azt már
Ausztráliában, 1984 felismertem, hogy a változatlan természeti környezetben
nincs biológiai környezetben fejlődés. Azt is tényként vetem tudomásul, hogy
azok az emberek, akik járják a világot, akik sok eltérő környezetben fordulnak
meg. Arra nem gondoltam, hogy a négy
évszak évente négy természeti környezet megjelenését jelenti. Pedig ez esetben
négyszer kell a mezőgazdaságban dolgozó lakosságnak természeti környezetéhez
igazodni, más munkát végezni. De még a háztartásban is lényegesen változnak a
feladatok.
Kína nemcsak nagy, de kulturálisan homogén.
Az ugyan igaz, hogy a nagyobb
politikai egységnek vannak előnyei, sok tekintetben előnyösek, de azonnal
hátrányosak lesznek, ha nem homogének. A távol-keleti, konfuciánus népek
kivételesen homogének, ezért számukra előny a minél nagyobb méret. Ezzel
szemben Európa népei három kultúra között oszlanak meg, és minden kultúrán
belül lényegesek a fejlettségi különbségek. Ezért Európa csak akkor lehetett
sikeres, ha sok autonóm nemzeti államra oszlott.
Ezzel szemben Kelet-Ázsia
népességének négyötöde egyetlen kultúrához tartozik, és az is fejlettségében
viszonylag homogén. Az 1.4 milliárd lakosú Kínában a bérek harminc százalékon
belül mozognak, mert a lakosság kulturálisan homogén. Ezzel szemben az EU-nak
ugyan csak harmad annyi tagja van, de azok három lényegesen eltérő kultúrához
tartoznak és a bérek 1:5 arányban különböznek. Az ilyen heterogén közösség
sokkal hatékonyabb, ha az egységei kulturálisan és fejlettségi szintjükben
homogének. Európa történelmét ezért jellemezte a múltjában is a sok szuverén
államban élésük. Pedig a múltban sokkal kisebbek voltak a fejlettségbeli
különbségek.
Nemcsak a feudális középkorban,
de a tőkés osztálytársadalmak idején is a lakosság többségének a jövedelme
között legfeljebb néhány tízszázaléknyi különbség volt. A tudományos és
technikai forradalom hatására azonban a munkaerő átlagárában 1:5 különbség is
van. Még nem írta le senki, hogy az osztálytársadalmak
mintegy ötezer éves történelmében a lakosság nagy többsége alig a létszínvonal
felett élt. Csak ezzel, a háborúzással és a tudásvágy üldözésével lehetet a
népszaporulatot az 1-2 ezrelékes átlagon tartani. Ezt azért nem írta le
senki, még Marx sem, mert akkor tudomásul kellett volna venni, hogy az
osztálytársadalmak jövedelemelosztása elkerülhetetlen szükségszerűség volt. Ez
is csak azért lehetett fenntartani, mert a technikai feltételek egyre
alacsonyabb mennyiségi és minőségi igényt támasztottak. Az osztálytársadalmak halálozás okozása ellenére mindig több és jobb
munkaerővel rendelkeztek, mint amennyit hasznosítani tudtak.
Ezen csak a jelenkori tudományos és technikai forradalom változtatott
azzal, hogy az általa létrehozott technika hatékonyságát csak a minél jobb
munkaerő biztosíthatja. Szerencsére, ez a gyökeres társadalmi változás
akkor történt, amikorra a tudomány megoldotta a fogamzásgátlást, valamint a
jólét és képzettség emelkedésével megindult a gyermekvállalás spontán
csökkenése. A jelenkorban a puritán társadalmakban leállt a túlnépesedés, és
megsokszorozódott a társadalom és a szülők törekvése arra, hogy minél jobb,
magasabb legyen a következő generáció képességhez igazodó minél magasabb
képzése.
A Távol-Kelet az oktatás terén is
fölényt évez. Ennek az az oka, hogy ebben a térségben a társadalmi érvényesülés
évezredek óta a mandarin rendszeren alapult. Amerikai felmérés szerint a
dél-koreai szülők négyszer annyi időt és költséget fordítanak a gyermekeik
képzésre, mint a latin népek.
Az pedig számomra is újdonság, hogy Kínában az egyetlen gyermek
vállalás korlátozásának hatására lényegesen javultak az oktatási eredmények. A
viszonylag a még ma is szegény Kínában az egyetlen gyermek nevelésére a
korábbinál több pénzt, és figyelmet fordítanak az egyetlen gyermek minél jobb
képzésére. Ez ugyan logikus, a magyar politika és demográfia ezt titokban
tartja, mert számukra nem az oktatási eredmény, hanem a minél több gyermek
vállalása a cél annak ellenére, hogy a társadalom érdeke nem a mennyiség, hanem
a minőség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése