Kopátsy Sándor EE 2017 04
19
Az életmód módok hatása a tudatra
Tízéves korom előtt a falusi élet
tanított meg rá, hogy másképpen viselkedik az a parasztember, aki lovas
kocsival jár, lovakkal dolgozik, mint az, aki ökrökkel, tehenekkel végzi el
ugyanazokat a munkákat. Ennek az okát csak sokkal később ismertem fel. Aki
ugyanis lovakat tart, fele annyi időt tölt el a szállítással, az igával végzett
munkákkal, mint aki ezt még nem engedheti meg magának.
A másik élményemet magamon
szereztem, 15 éves koromban öcsémmel közösen egy használt kerékpárt kaptunk. Ez
mintegy öt-tízszeresére növelte távolságlegyőző, csomagszállító képességünket.
Azt, hogy az a tökéletesebb közlekedési eszköz, hogyan hatott a tudatomra,
lassan fogtam fel. Gyalog csak a városban közlekedtem, a kerékpárral már a
megye lett az életterem. Ráadásul a 70 kilométeres Balaton is elérhetővé vált.
Észrevétlenül megismertem mennyire más a katolikus, mint az egykéző reformtus
falu, mennyire jobban élnek a svábok, és szegényebbek a rácok, mennyivel más a
falu, ahol szinte minden családnak van szőlője.
Azt már az irodalmi
érdeklődésemnek köszönhettem, mi volt Petőfinek a vasút, Adynak a közút
hatásáról alkotott véleménye.
Petőfi a Vácra induló vonatot
látva, megjósolta, hogy az emberek meg fognak változni annak hatására, hogy
tized annyi idő alatt közlekedhetnek az egyik állomásról a másikba.
Ady a francia látva a
tengerpartra menő autókat, azt írta, hogy mennyivel mások lesznek az emberek,
hiszen az ország bármelyik pontjára elmehetnek háztól házig a csomagokkal.
Mindkét zseni felismerte, hogy a
vasútnak, majd a gépkocsinak köszönhetően, meg fogunk változni.
Tőlük tanultam meg, hogy miért
látják másként a németek a világot, akinél a nemzetgazdaság vasútra, mint az
amerikaiak, akik közutakra építették a saját nemzetgazdaságukat.
A szovjet megszállás alatt
kiépített nagyüzemi mezőgazdaságban más lett a falvak lakosságának a
szemlélete, életvitele, azzal, hogy már nem ökrökkel, lovakkal, hanem
traktorokkal, kombájnokkal végezték a munkájukat. A közvélemény csak azt látta,
hogy erőszakkal történt a kollektivizálás, de ez fel sem merült, hogyan hat a
falusi emberek tudatára, hogy a jövedelmük nem az időjárás szeszélyeitől, hanem
a havonta elvégzett munkájuktól függ.
Az elmúlt ötven évben Afrikába
évente 50 millió kínai kerékpárt exportáltak olyan áron, amit az afrikai
lakosság meg tudott vásárolni. Az utóbbi harminc ében a lakosság többsége mér
nem kerékpáron, hanem mopedeken közlekedővé vált. Vagyis a lakosság tudata
egyik változásból a másikba lépett.
Ez jutott eszembe, amikor egy
írást a gépkocsik elterjedéséről olvashatok. Már száz éve, hogy a gépkocsit
millió számra gyártják. Ez idő alatt az emberiség ötöde jutott el odáig, hogy
az emberiség ötödén jutottak odáig, hogy ezer laksora száznál több gépkocsi
jut. Olyan drága volt az ára és az üzemletetése, hogy csak azokban az
országokban volt ezer lakos tizedének, vagyis minden harmadik családnak van
gépkocsija, és épült a közúti infrastruktúra, benzinkút, és javító hálózat. Ez
a küszöb valahol az egy laksora jutó 30 ezer dolláros jövedelem mellett érhető
el. Ahol pedig túllépte az átlagos jövedelem az 50 ezer dollárt, és az ezer
lakosra jutó 600-800 gépkocsinál leáll.
A nagy változást a kínai reform
hozta. Ott az utóbbi tíz év alatt közel negyedével, 102-re nőtt a lakosság
száma. Indiában ez a mutató ötöd akkora, mint Nigériában 22, alig nagyobb, 20,
mint Nigériában. Ezzel szemben Latin-Amerikában, például Brazíliában 207
ezrelék a gépkocsival rendelkezők aránya. Ötven éve hiszek abban, hogy Kínában
a rossz társadalmi felépítmény is viszonylag hatékony, és korrigálható, ezzel
szemben Indiában a lakosság magatartása, a birodalom gazdaságföldrajzi,
etnikai, nyelvi vallási tarkasága okán semmilyen felépítmény nem lehet
hatékony. A kínai munkaerő alsó 90 százaléka annak ellenére drága, hogy a felső
huszada angolul beszél, százada pedig angol diplomás. A lakosság elitje jobb az
amerikai vagy a kínai átlagnál, az óriási többsége azonban fejlett
társadalmakban használhatatlan. Ezt mutatja az amerikai bevándorlók ottani
teljesítménye is. Jelenleg a dél-ázsiai és közel keleti diplomások az Egyesült
Államok legjobb bevándorlói. Ez egyformán igaz az Indiából és az Iránból
bevándorló elitre is. Az olajban gazdag országok vendégmunkásainak többsége
indiai, pakisztáni, ott megfelel, de a fejlett Nyugaton használhatatlan.
A gépkocsi volt a legforradalmibb
fogyasztási cikk.
Az utóbbi negyedszázadban azonban a sokkal olcsóbb számítógépek, mobil
telefonok lettek az elmarad világban a tudati forradalmat okozók. Nemcsak
századáért, ezredéért meg lehet szerezni, de a használatuk még ennél is
olcsóbb. Ráadásul a használtuk nagyon egyszerű és megoldott infrastruktúrát
igényel. Az pedig külön csodálatos, hogy
a gyerekek és az iskolázatlanok mennyire képesek a használatukra. Az öreg
diplomások nehezebben használják ezeket a televíziókat, számítógépeket,
telefonokat, mint a gyerekek.
Magamon bizonyítom.
Ha nem volna televíziónk, szövegszerkesztőm, húsz éve munkaképtelen
lettem volna. Annyira remeg a kezem, hogy kézzel írni sem tudok. A
számítógépem nélkül nem jutnák könnyen információkhoz. A televíziónak
köszönhetően naponta követhetem az angol és németnyelvű csatornákat,
számítógépemnek köszönhetően bárkivel beszélhetek, az adatokhoz hozzáférhetek.
Kétszáz éve még a nagyhatalmak vezetői is csak álmodhattak arról, hogy
kíváncsiságokat kielégíthessék. Százötven éve Széchenyi István örömmel írta a
naplójába, hogy sikerült elintézni az Ausburger Zeitung előfizetését, amivel
tíz nappal a lap megjelenése után az asztalán van az újság. Az előfizetés nem
kerül többe, mint az inasa fizetése.
Azt alig egy éve tudom, hogy az
agyunk tanulási képessége a születés utáni négy évben szerzett szókincsen
múlik. arról még nem találtam adatot, hogy a négy éves kori szókincsben milyen
szerepe van a televíziónak, a rádiónak. Szerintem fontos.
Ilyenkor érzem, hogy korunkban olyan gyorsan változik a világ, hogy még
a legokosabbak sem képesek felmérni, mi lesz ennek a hatása. Csak ráérzek, amióta felismertem, hogy az agyunk
fejlődésében milyen fontos szerepet játszott a változékony klíma, a négy
évszak. Fajunk óriási többsége az utolsó száz éve előtt ott halt meg, ahol
született, az volt a szakmája, ami a szüleinek. Ma már a nagy többség máshol
él, mint ahol született, más lett a szakmája, mint a szüleié.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése