Kopátsy Sándor EP 2017 05
25
A politikai demokráciák és politikai diktatúrák
A társadalomtudományok mindig erkölcsi
alapokon vitatkoznak, a saját erkölcsi elvei alapján döntik el, hogy milyen
legyen az ideális társadalom. Az fel sem merül, hogy milyen kultúrában, milyen
relatív fejlettségi szinten milyen politikai felépítmény bizonyul
hatékonyabbnak.
A tudományos eredmény alapja azonban mindig a tények elemzésére épül.
Az a jobb társadalmi felépítmény, amelyik hatékonyabban működik. Ezzel
szemben még a történelmi materializmus is tökéletesnek tartott elveket talál
ki, és azok általános érvényesítését akár erőszakkal is hatékony
felépítménynek, megoldásnak tekinti. Ennek a nyaktörő mutatványnak a
klasszikusa Marx volt. Kitalált egy
általa tökéletesnek hitt társadalmat, a kommunistát, és azt tartotta minden
kultúra, minden gazdasági színt számára az erőszakkal is kikényszeríthető és
ideálisan működő megoldásnak.
Ehhez az általa ideális
megoldásnak tartott modellnek, a kommunista társadalomnak az erőszakos
felépítéséhez úgy jutott el, hogy előtte
megfogalmazta a történelmi materializmus alaptételét: A társadalmak
felépítményét az alépítménye határozza meg. Ebből az alaptételből az
következik, hogy a társadalomtudományoknak nem a felépítményével kell
foglalkozni, hanem olyan alépítmény kidolgozását kell megoldani, amire egy jobb
felépítmény épül. Nincs erőszakra szükség, mivel a felépítmény spontán létrejön.
E helyett Marx is a társadalomtudományok kijárt útjához ragaszkodott, azt kereste, milyen felépítmény volna az
ideális.
Gyorsan kitalálta, a kommunista
társadalom. Ennek érdekében, akár erőszakkal, is a tőkésosztályt fel kell
számolni, a tőkéket kisajátítani, a munkásosztály korlátlan politikai hatalmát
biztosítani kell, mert ezzel megszűnhetik a dolgozók kizsákmányolása. Vagyis
erőszakkal kell felszámolni a tőkés osztálytársadalmat, és létrehozni egy
tökéletesnek tartott felépítmény, ez aztán kikényszeríti a tökéletes
alépítményt létrehozását.
A materialista társadalomtudósnak induló Marx ezzel idealista vallást
alapító próféta lett. Ráadásul, a 20. században ez a marxista vallás
sikeresnek ígérkezett. Sikeres azért lett, mert akkor jelent meg, amikor a
tőkés osztálytársadalom már túlhaladott felépítményén vált. A tőkés osztálytársadalmak ugyan nem azért
szűntek meg, mert a marxisták megszűntetni akarták, de a gyors és spontán
megszűnését a marxista vallás sikere felgyorsította.
Azt, hogy a marxizmus nem
tudomány, hanem vallás, bizonyította az a tény is, hogy nem ott győzött, ahol már
a tőkés társadalom túlhaladott felépítménnyé vált, hanem Oroszországban, ahol a
viszonylag elmaradott ahol még a kapitalista osztálytársadalom sem alakult ki. A történelmi materializmusból az
következett volna, hogy a tőkés osztálytársadalmak ott szűnnek meg, ahol lejárt
az idejük. Ezzel szemben ott szűnt meg először, ahol még ki sem alakult. Ez
az ellentmondás egészen 1990-ig, a bolsevik marxista Szovjetunió széteséséig
tartott. Ekkor széthullott a Szovjetunió, és az európai bolsevik csatlósok mindegyike
is felszabadult, rendszert váltott. Európában
csak azok a marxista pártok maradtak talpon, amelyek tudomásul vették, hogy
Nyugat-Európa államainak a felépítménye már nem a tőkésosztály által uralt
osztálytársadalom, hanem közben össznépi társadalom lett. Ebben már nem a tőkéseket kell
kisajátítani, hanem a társadalom egészének egységes politikai jogot, és a
jólétét kell biztosítani.
Elég megnézni az európai jóléti
társadalmakat, ma már azokban olyan jogegyenlőség és anyagi létbiztosság van,
amiről Marx sem álmodott volna.
A csatlós időkben a pap
barátaimnak azt mondtam, ha Krisztus feltámadna és elmenne a skandináv
államokba, megállapítaná, hogy nem hiába váltotta meg a világot.
A marxistáknak pedig az mondtam, hogy hasonló helyzeten a feltámadt Marx
is büszke lenne álmai megvalósulására.
Ezzel szemben a két valláslapító
a bolsevik országokban pedig szomorúan azt állapítaná meg, hogy azokban semmit
sem érttettek meg abból, amit ők akartak.
A liberálisok is ugyanolyan idealisták, mint Marx volt azzal a
különbséggel, hogy számukra miden kultúra, minden fejletségi szintjén a
boldogulás első feltétele a politikai demokrácia. Azt, hogy mit mutatnak a
tények, ők is mellékesnek tartják.
Mit mutatnak a tények.
Max Weber jó száz éve felismerte,
hogy a jelenkor társadalmait hatékonyan
csak a puritán népek képesek működtetni. Ez a nyugati kultúrán belül már a
20. század utolsó harmadában bebizonyosodott. A puritán népek mind Európában,
mind az óceánokon túli angolszász államokban egyértelműen bebizonyosodott. A Nyugat minden puritán népe, az
angolszászok, a germánok és a skandinávok nemcsak össznépi demokráciák lettek,
de meggazdagodtak, iskolázottak és sokáig élők lettek.
A Távol-Keleten az második
világháború után, a győztes Egyesült Államok nyomására, először Japánok, szinte
a puritán nyugati népekkel párhuzamosan, nemcsak meggazdagodott, de
demokratikus felépítményű is lett. A hidegháború alatt a két volt japán
gyarmat, Dél-Korea és Tajvan is gyorsan meggazdagodott és demokrata lett. A kommunista Kína csak 1990-ben ismerte
fel, hogy mit kell tenni a gyorsa fejődés érdekében. Piacosította a gazdaságát
és leállította a túlnépesedését, de fenntartotta a kemény politikai diktatúrát.
Az eredmény a világtörténelem páratan gazdasági csodája. 26 év alatt
harmincszorosra nőtt az egy lakosra jutó nemzeti jövedelme, példátlan mértékben
nőtt az iskolázottság és várható élekor.
A Kínai Csoda azt bizonyítja,
hogy a másoknál hatékonyabb felépítménynek feltételei vannak, amik részben
adottak, részben erőszakkal is megteremthetők.
Melyek ezek?
A lakosság viselkedése puritán legyen. Vagyis az, amit Weber jó
száz élve felismert. Az elmúlt száz év egyértelmű tanulsága nemcsak az, hogy csak
a puritán népek igazán sikeresek, de a
nem puritán népek eleve képtelenek a társadalmi sikerre.
Ezt bizonyította a Szovjetunió
szétesése, a marxista kalandjának a csődje. A történészek máig számos okát
feltárták annak, hogy miért esett szét a Szovjetunió. Csak azt nem veszik
tudomásul, hogy a lakosságának a
viselkedése messze volt a puritánságtól. Minden más oka a kudarcnak ebből
táplálkozott. Oroszországban a
forradalom idején csak három etnikum volt puritán, a zsidó, a finn és az észt.
A lakosság óriási többsége, maguk az oroszok is messze voltak a puritánságtól.
A zsidóságnak kezdettől fogva komoly szerepe volt az elért
eredményekben. Máig nem olvastam olyan
történészi munkát, ami rámutatott volna arra, hogy a forradalom győzelmében
milyen fontos szerepe volt a zsidó értelmiségnek. Lenin zsenialitása nem
lett volna elég, ha a csaptában nincs erős zsidó értelmiség. Ezt a zsidóságot aztán
a második világháború után vagy csak félre állították, vagy eladták Izraelnek.
A puritán finnek, mennyit érnek már abban jelentkezett, hogy
sikeresen kiszakadtak a Szovjetunióból. Ráadásul, az egyetlen csatlós sorsra ítélt ország voltak, amelyik azonnal
megállapodott Sztálinnal, hogy mint jelentsen számura a Jaltai Egyezmény.
Ezt aztán betartották, és élvezhették a nagy szomszéddal történő
külkereskedelem előnyeit.
Az észtek nem kerülhették el, hogy őket Hitler Sztálinnak adja őket.
Annak ellenére, hogy a hatalmas
Szovjetuniónak csak egy kis tagköztársaság voltak, nálunk volt a legmagasabb az
egy lakosra jutó jövedelem. A Szovjetunió szétesése után az egyetlen
tagország, amelyik joggal számíthat arra, hogy a skandinávok közé emelkedik.
Törökország eltávolodott az EU demokrataságától.
Ezt a néhány oldalt annak a
felvezetésére írtam, hogyan kell fogadni a legújabb törökországi eseményeket. A
liberális EU egyértelműen negatívan ítéli meg, hogy Törökország jelentős lépést
tett az elnöki diktatúra felé. Ez ugyan tagadhatatlan, csak abban van
kéltségem, hogy ezt negatívan kell-e megítélni. A Nyugat társadalomtudománya
nem jutott el odáig, hogy minden olyan
társadalom önpusztítóvá, halálokozóvá válik, aminek a lakossága évente 1-2
ezreléknél gyorsabban szaporodik.
Az emberiség azért élt az előző ötezer évben halálokozás fokozó társadalmakban,
mert a spontán szaporodása százalékos nagyságrendű lett volna. Európa két
és fél ezer éves történelmében nem volt olyan század, amiben az átlagos
népesség növekedés elérte volna a 2 ezreléket.
A Nyugat puritán népei azért léphettek túl a szervezett halálokozáson,
mert a 20. században leállt a népszaporulat. A Távol-Keleten is csak azok a
népek gazdagodtak meg, és számolhatták fel a halálokozást, amelyikeknél
spontán, társadalmi halálokozás nélkül is leállt a túlnépesedés. Ez a tény sem volt elég ahhoz, hogy a
Nyugat társadalomtudósai felismerjék, hogy az osztálytársadalmakra egyaránt
jellemző halálokozást nem emberi akart, hanem objektív társadalmi érdek hozta
létre.
A Nyugaton leállt a túlnépesedési nyomás.
A 20. században berobbant tudományos és technikai forradalom spontán
leállította a gyermekvállalást a létszám tartásához közeli szintre. Ez tette
lehetővé, hogy létrejöttek olyan társadalmak, amelyekben megszűntek a
halálozást fokozó osztálytársadalmak.
Ezzel párhuzamosan azonban az emberiség négyötödében ugyan leállt a
szervezett halálokozás, de ennek következtében elszabadult a túlnépesedés.
A jelenkori emberiség két egymástól alapvetően eltérő társadalmi felépítményűvé
szakadt.
1990-ig a fejlett társadalmakban, az emberiség egyötödében ugyan spontán
leállt a túlnépesedés, a négyötöde azonban a történelmi átlagánál tízszer,
hússzor gyorsabban szaporodóvá vált. Ennek az lett a következménye, hogy
fajunk az előző száz év alatt ötszörösére szaporodott.
A túlnépesedés leállása nélkül azonban az ötöd sem lehetett volna közel
olyan gazdag, amilyen lett.
A túlnépesedés leállásának a feltételei.
A tudomány megoldotta a fogamzásmenetes szexuális életet. Számomra
máig érthetetlen maradt, hogy a történészek sem ismerték fel a vitathatatlan
tényt, hogy minden osztálytársadalomban,
lényegesen több gyermek született, mint
amennyit a szülők akartak. Ez önmagában
azonban ugyan aligha jelentette
volna azt, hogy a szülők csak annyi gyermeket vállalnak, amennyi a létszám
viszonylagos stagnálását jelentette volna, de azt minden bizonnyal, hogy
lényegesen kevesebb halálokozás feladat hárul a társadalomra.
Azt sem mutatta ki senki, hogy a családok érdeke mennyi gyermekvállalás
volt. Pedig ezt huszonévesen megélhettem Baranya-megyében. Ott a református falvak egykéztek. A
református családok, mivel a gyermekvállalás kérdésében az ő vallásuk kevésbé
szigorú volt, megtehették. A szülők azt
látták, hogy a falu határában sokkal jobban élhetnének, ha kevesebben volnának.
A gyermekeik jövője elsősorban attól függ, hogyan oszlik meg az eleve kicsi
földjük. Ezt nemcsak a reformátusszülők ismerték fel, hanem a falusi lakosság,
vallástól függetlenül is. Ezért minden
falura jellemző volt a gyermekeik kiházasításánál, hogy a leendő párjuk mekkora
földet örököl.
Én az életem húszas éveit a
Nemzeti Parasztpárt elitjének közösségében éltem le, mégsem találkoztam
olyannal, aki felismerte volna, hogy a
falvak nyomorát nemcsak a földek igazságtalan, egyenlőtlen elosztása okozza,
hanem a túlnépesedés is.
Az egykézéssel ugyan nem értettek
egyet, de azt, hogy a falusi élet
kegyetlensége a túlnépesedésből fakad, senki sem mondta.
Én a földosztás során éltem meg,
hogy szinte minden család sokkal kisebb földet kapott, mint amennyit képes lett
volna hatékonyan megművelni.
Megyei titkárként azt is láttam,
hogy az egykéző református falvak
lényegesen módosabban éltek, mint a katolikusok. Azért lettem a túlzott
iparosítás híve, mert a falvak határát csak korlátolt mértékben lehet
megnövelni azzal, hogy a legelőkből, árterekből szántók, a szántókból kertek
lesznek. Ez a lehetőség azonban nagyon korlátozott volt ahhoz képest, amennyi
munkaerő akart a falu határának a megműveléséből megélni. A parasztoknak legfeljebb ötödét lehet intenzíven gazdálkodó farmerekké
átnevelni. A falusi munkaerő többségét csak a városok ipara és szolgáltatási
képes foglakoztatni.
Az pedig meglepett, amikor arról
találtam adatokat, hogy az egykéző falvak gyermeki még egyszer nagyobb arányban
szereztek másodfokú képzettséget. Megállapíthattam,
hogy az egyetlen gyermek iskolázottsága ígéretesebb.
Addig mégsem jutottam el, hogy a kínai egyetlen gyermeket engedélyező
reform egyik mellék hozama lesz az oktatási rendszer sikere. Ezt csak a
múlt évben tanultam meg, amikor az ENSZ felmérte Kína oktatási sikerét. Ezt
megelőzően a távol-keleti sikert a mandarin hagyománnyal magyaráztam. Most
döbbentem rá, hogy a távol-keleti oktatási siker nemcsak a mandarin rendszer
gyümölcse, hanem annak is, hogy a még
viszonylag szegény családok megengedhetik maguknak, hogy a gyermekeik
iskoláztatására elegendő időt, és pénzt fordítsanak. Ezek többsége számára
a két gyermek iskoláztatása is teljesíthetetlen feladat volt, még inkább az a
több gyermek esetében.
Ezt látva bosszantott, hogy még a szaksajtó is a kínai gyermekvállalás korlátozásának
a várható negatív következményeivel százszor annyit foglalkoztak, mint a
számszerűségénél sokkal fontosabb minőségi előnyével. Pedig a hazai tapasztalataim
is arra tanítottak, hogy a jelenkorban a
következő generáció értéke már sokkal inkább a minőségen, mint a számán múlik.
Az Arab Tavasz.
A pár éve Egyiptomban történt
demokratizálást sokan túlértékelték. Azonnal megállapítottam, hogy Egyiptomban a közel keleti kultúra, a
lakosság viselkedése, a szegénység és a túlnépesedés okán illúzió a politikai
demokrácia. Ott az eleve korlátozott lehetőségek legfeljebb a diktatúrát
engedhetik meg.
Az arab tavasz nem kerülte el a
nem arab Törökországot sem. Ez a legnépesebb közel-keleti ország több párti
fél-demokráciaként élt, és a NATO tagállamok között a második legnagyobb
hadserege, nagyobb, mint bármelyik európai nagyhatalomé.
2003-ban a demokrata választáson
miniszterelnöknek választották meg az iszlámvalláshoz is szorosan kötődő párt
jelöltjét, Tayyip Erdogant. Vezetése első
hat éve alatt az Isztanbuli Tőzsde árfolyama hatszorosára emelkedtek. Ez
azt mutatja, hogy világgazdaság példátlan sikernek tartotta a dinamikus
politikus megjelenését. Komoly pénzügyi fórumok már azt emlegették, hogy
Törökországot számolják ötödiknek a négy BRICs ország, Brazília, India,
Oroszország és Kína mellé.
A pénzügyi világvállságot ugyan
az Isztanbuli Tőzsde is megérintette, de 2011-ben már 600 felett állt a tőzsdei
index, és jelenleg 800 felett van. A tavaszi alkotmánymódosítás után pedig
tovább javult.
A liberális sajtó ugyan kétségbe esett a gyakorlatilag korlátlan elnöki
hatalom jóváhagyása után, a pénzügyi befektetők nem remegtek. Én is velük
értek egyet. Törökországban a demokrácia
anarchiát szülne. A lakossága jelenlegi túlszaporodását demokratikus
rendszer képtelen elviselni. Politikai
demokrácia ugyanis csak olyan társadalmakban lehet hatékony, ahol a lakosság
népszaporulata a néhány ezreléket nem haladja meg.
A jelenkor viszonyai között
ugyanis a demokrácia általános és titkos választójogot, több párt szabad
versengését, sajtószabadságot jelent. Azt még egyetlen liberális
társadalomtudós sem közölte, hogy a mai
értelemben vett demokrácia a tőkés osztálytársadalomban nem létezett, és a
gyorsan szaporodó lakosságú államokban még soha sem működött.
A demokrácia lelkes hívei említést sem tesz senki arról, hogy a
tőkés demokráciákban titkos választói joga csak a lakosság harmadánál is
kevesebbnek volt. Azokban törvényhozásokban kivételnek számított az olyan
törvényhozó, aki kétségbe vonta az uralkodó tőkésosztály hatalmát. Ez a
politikai demokrácia is csak az olyan nyugati országokban volt, ahol a
polgárság a saját területén autonóm volt.
Polgárság nélkül még tőkés demokrácia sem lehetséges.
Közel hetven éve jelentek meg
Magyarországon a fiatal marxista történészek, és ők tették világossá, hogy a nyugat-európai országokban hatszor több
városi polgár volt, mind földbirtokos, azaz a politikai uralkodó osztály tagja.
Ezzel szemben a feudális
Magyarországon a magyarságnak tizede volt nemes, magyar etnikumi polgár pedig
nem is volt.
Ez csak a vasút századában módosult abban a tekintetben, hogy a
lakosság mintegy 6 százalékát kitevő zsidóság nemcsak példátlanul gyorsan tőkés
polgársággá nőtte ki magát, hanem ezt a szerepét magyar nyelven gyakorolta.
Döntően ezeknek köszönhettük, hogy ezer év alatt először, és utoljára
felzárkózók, vagyis a nyugat-európai polgári társadalmaknál gyorsabban
fejlődtünk voltunk. Nem felzárkóztunk, de csökkentettük a nyugat-európai
polgártársadalmakhoz viszonyított lemaradásunk.
Az elvesztett első világháború után azonban a magyar arisztokrácia, és
a nemesek szerepét folytató, erős úri középosztály magához ragadta a hatalmat,
és megtett minden annak érdekében, hogy a zsidóságtól megszabaduljon.
A polgárság hiányának figyelembe
vétele a szovjet megszállás alatt gyorsan megtörtént, de egyre jobban
elfelejtkeztünk róla.
Nekem azonban örökre bebizonyosodott, hogy polgárok nélkül nem
lehetséges a politikai demokrácia. Ezek a számok tették számomra lehetővé, hogy
a magyar történelmet tisztábban láthassam, megérthessem.
Márpedig, ha 1919-ben nem volt
realitása Magyarországon a politikai demokráciának, akkor alig száz évvel
később is még kevesebb lehetősége van ennek az évente közel kétmillió lakossal
gyarapodó, mohamedán Törökországban.
Az élvonal harmadán sem álló társadalmak lehetőségei.
A Nyugat politikusai és társadalomtudósai képtelenek megérteni, hogy
évente 2-3 százalékkal növekvő népességű társadalmak nem lehetnek demokráciák. Mániákusan
hisznek abban, hogy politikai demokráciájú India lakossága ugyan évente 40
millióval gyarapodik, mégis képes lehet a kor igényeinek megfelelő mértékben a
növekvő lakosságának jövedelmet, vagyont, munkahelyet biztosítani. Pedig
Indiának van egy nagy kincse, az angol nyelven diplomázott értelmisége. Ez
ugyan a fejlett nyugati társadalmakba is sikeresen beépülne, de tízszer annyian
vannak, mint amennyit a puritán Nyugat országai képesek felvenni. Ennek Kína sem
lehet a piaca, mert a kínai puritán morálba az indiaiak képtelenek beépülni. Kína azonban az értelmiség igényének
kielégítésben is példátlanul sikeres. Egyébként minden távol-keleti
társadalom értelmisége nagyon hatékonyan épül be a fejlett nyugati társadalmakba,
de befogadni képtelen.
Ezt jól példázza Japán, ahol fogy
a lakosság, de még a többi távol-keleti etnikumot sem képes befogadni. A
japánok csak a saját országukban érzik otthon magukat. A második világháború
alatt 5 millió dél-koreai munkás dolgozott az országban, de egyetlen vegyes
házasságról sem tudnak, pedig Dél-Korea lett a második világháború óta
legtöbbet fejlődő ország, ma már Japánnál is gazdagabbak, és szorgalmasabbak.
Jelenleg a világ társadalmi élvonalába az emberiség közel egy ötöde
tartozik. Ezek közös jellemzője, hogy az egy lakosra jutó jövedelem eléri a
40 ezer, a vagyon pedig a 120 ezer dollárt a várható életkor meghaladja a 75
évet, az iskolázottság pedig a 15 évet.
Ezek a számok azt is bizonyítják,
hogy a 2-3 százalékos népesdés melletti fejődést még a puritán és már gazdag
társadalmak sem lennének képesek elviselni.
Mibe kerül a jelenkor fejlett
társadalmainak egyetlen többlet lakos felnevelése?
Ahol az egy lakosra jutó 40 ezer dolláros jövedelemnek fele a gyermekek
felnevelésére az évekként ráfordított családi és társadalmi költség. Ez 20
éves korig 4 millió dollár! Ennyibe kerül a fejlett országokban egyetlen
többlet lakos felnevelése. Ehhez járul a vagyonigény mintegy 120 ezer dollár.
Tehát egyetlen százalékos népességnövekedés évente egy laksora vetítve, évente
mintegy 120 ezer dolláros felhalmozási igénnyel. Ez elviselhetetlen teher a 2
százalékos létszámnövekedés esetén!
Már sokszor írtam a könnyen
beépülő, képzett munkaerő befogadásával járó előnyökről, mégis megdöbbentettek
a fenti számok. Egy diplomásnak a
befogadása is mintegy 4 millió dolláros, 25 éves korig való felnevelés
megtakarítását jelenti.
Törökországban, ahol az egy laksora jutó jövedelem 20 ezer dollár
közelében van, a fenti költségek felével kellene számolni. Ez lehetetlen, ezért
a demokrácia működése anarchiát szül.
Ezek után csak botránkozni lehet
azon, hogy az Egyesült Államok óriási költségű háborút viselt annak érdekében, hogy
Vietnámban, Irakban, a demokráciát vezesse be. Ott ugyanis a népszaporulat
meghaladta 3 százalékot.
Egy olyan felmérés is sokat
mondana, hogy a munkaerő áramlás ennyi emberi tőkét hozott az Egyesült
Államoknak és az EU gazdag országoknak, és mennyit vesztettek a
kivándoroltakkal a szegényebb tagállamok. Megdöbbentő,
hogy még a nyomát sem találtam annak, hogy ezt valaki kiszámolta volna. Magam
is öt évet dolgoztam az Országos Tervhivatalban, de a lakosság növekedés felhalmozási
igényével soha nem számoltunk. Megtehettük, mert nem volt számottevő a belső
népszaporulat és a kivándorlás. De a Szovjetunióban voltak olyan közel-keleti
országok, ahol a népszaporulat meghaladta a 3 százalékot. Ismereteim szerint,
ott sem számoltak a népszaporulattal járó felhalmozási igénnyel.
Mao ugyan azt mondta, hogy nem
fél az atombombától, mert Kína legfeljebb néhány tízmillió lakost elveszthet.
Teng reformja előtt sem hallottam arról, hogy felmérték a túlnépesedéssel járó
költséget. Pedig felmérték, nélküle nem
fogtak volna bele a nagyon népszerűtlen gyermekvállalás korlátozásába.
Még nagyobb hiba, hogy a kínai
gyermekvállalás korlátozását bíráló nyugati közgazdászok egyikének sem jutott
az eszébe, hogy felmérje, amennyire
elviselhetetlen volt Kínában az évenkénti 2 százalékos, 30 millió fős népesdés
növekedés. Ennek költségéhez viszonyítva a munkaerő számának fogyása
elhanyagolható. Ugyanakkor a kevesebb
gyermek jobb felnevelésével megvalósult minőségjavulás a számszerű csökkenés
okozta veszteség többszörösét hozó nyereséget hozott.
A demokráciák és a diktatúrák összevetése.
A gazdasági statisztika csak az
országok nemzeti jövedeleminek a változásait követi nyomon. Ez is primitív
hiba. Csak az egy lakosra jutó jövedelem
és vagyon változása mutatná meg a lényeget. Kiderülne, hogy az egy lakosra jutó
jövedelem és vagyon csak a stagnáló lakosságú államokban növekszik. A
várható életkor és az iskolázottság azonban még a lemaradó országokban is nő.
Az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon szinte csak Nyugaton az angolszász,
germán és skandináv, a Távol-Keleten pedig a konfuciánus népek által lakott
országokban növekszik. Egyetlen kivétel a latin Franciaország, de ott is
lassul a növekedés.
1990 óta az egy lakosra vetített jövedelem és vagyon növekedésének is a négyötödét a kommunista Kína
adja.
Ez történelmi fordulat, mert előtte ezer évig a világgazdaságban az ilyen
mutatók alapján fejlődő társadalmak csak a Nyugaton voltak. A Nyugaton belül
jelentős átrendeződést jelentett előbb az ipari forradalom, ennek köszönhetően
a puritán Nyugat-Európa fölénye tovább nőtt. A 19. század végétől kezdve a négy
óceánokon túli protestáns ország került fokozatosan a nyugat-európai
gyarmattartók fölé.
Jelenleg pedig az egy főre jutó jövedelem és vagyon, a várható életkor
és a végzett iskolai évek alapján az első tíz ország között a négy óceánokon
túli és a négy skandináv ország, mellettük csak Svájc és Hollandia van.
Ezek mindegyike protestáns keresztény ország. A lakosságuk négyötödét, az
óceánokon túli négyek adják, a háromötödét egyedül az Egyesült Államok.
1990 előtt a marxista diktatúrák
az egy főre jutó teljesítményben lemaradtak a puritán polgári demokráciáktól.
Ezt némileg ellensúlyozta a magas foglalkoztatásuk. Ezt létrehozta az
erőltetett iparosításuk. A munkajövedelmek arányánál is lejjebb szorította a
bér kiáramlást fékező átlagbér állami szabályozása.
Jelenleg a munkateljesítmények egyre jobban differenciálódnak. Ez
abból fakad, hogy minél kevésbé fizikai erő, és minél jobban a képesség, a
hozzáállás számít annál nagyobbak a teljesítmények közti különbségek.
A jelenkor legnagyobb változása, hogy előtte ötezer évig a munkaerőtől
egyre nagyobb arányban fizikai teljesítményt, a jelenkor fejlett társadalmaiban
pedig egyre inkább képességet és képzettséget várnak. Márpedig a homo
sapiens fizikai képességei viszonylag gyengék, és kevéssé eltérők. A szellemi képességekben pedig óriásiak a
különbségek.
Falusi életemben megtanultam,
hogy a kaszálásban, kapálásban, talicskázásban, fejésben még elmentek a közös
fizetések. A parádés kocsis azonban már csak nagyon megválasztott ember
lehetett. A mai kombájnokon nagyon nagy különbségek vannak a munkavégző
képessége, hozzáállása alapján. Egyszer Bábolnán kiszámoltam, hogy a
kukoricavető kombájnosok teljesítményében naponta egy havi bérnél is nagyobb
lehet a teljesítményükben a különbség. Ehhez elég, ha a harminc csoroszlya
egyike kihagy, és ezt azonnal nem korrigálja. Eztán olvastam, hogy az amerikai farmerek
egyike megkapta a legjobb farmer címet. Ő
mondta el, hogy a gépeit nem bízza bérmunkásra, mert ha a teljesítménye csak
egyetlen százalékkal gyengébb annál, ahogyan ő maga végzi, rájön, hogy a
jelenkori óriás gépeket nem szabad bérmunkásra bízni. Még nagyobb különbség
van abban, hogy a nagyon drágagépre hogyan vigyáz, aki használja.
Ez olyan egyszerű, hogy a
Trabantomat kölcsön adtam a barátomnak. Ezt nem teszi meg az, akinek százszor
drágább kocsija van.
Ekkor értettem meg, hogy miért a családi farmok a leghatékonyabb
üzemek. Mert a munkákat az érdekelt farmer, vagy a családtagjai végzik.
Ausztráliában pedig azt láttam,
hogy a bányák kombájnjait mérnökökre bízzák, mert ez a tulajdonosnak a legolcsóbb
megoldás.
A sok hasonló tapasztalat
tanított meg arra, hogy ötezer éven
keresztül azok a technikai eszközök jelentették a fejlődést, amelyek működése
kevesebb szakértelmet kíván. A legalacsonyabb képzettségű munkaerőt a 19.
század végén igényelt a gazdaság. Száz év alatt ez teljesen megfordult. A legmodernebb szerszámokat, gépeket
hatékonyan csak a tehetséges és képzett munkaerő képes hatékonyan működtetni.
Ezt a változást legmarkánsabban
az ipari forradalom hozta. A céhipari munkák végzéséhez több éves betanulásra
volt szükség. Az első gyárakban a legtöbb munkát képzetlen gyerekek, rabszolgák
is el tudták végezni. A jelenlegi
fejlett ágazatokban a minél érékesebb, képzettebb, felelősség érzőbb a
munkaerő, a béréhez viszonyítva annál hatékonyabb.
Összefoglaló.
A Távol-Kelet azért fejlődik
gyorsabban nemcsak az EU tagállamainál, de a négy óceánon túli angolszász
országnál is, mert többen, többet és lelkiismeretesebben dolgoznak.
Ezzel szemben, hozzájuk képest,
az EU tagországokban alacsonyabb foglalkoztatási szinten és kevesebb órát
dolgoznak. Ebben a tekintetben is a négy óceánon túli angolszász ország a
középen van.
Ez a magyarázata annak, hogy a
távol-keleti országokban az egylakosra jutó jövedelem és vagyon háromszor,
Észak-Amerikában kétszer gyorsabban nő, mint az EU 27 országában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése