Kopátsy
Sándor EA 2012-07-04
TISZA SZABÁLYOZÁS
A
történelemszemléletet jól jellemzi, ahogyan az 1848-49-es Szabadságharcot és a
Tisza szabályozást súlyozzuk. Százszor annyit hallunk a Szabadságharcról, mint
a Tisza szabályozásról. Pedig az utóbbi jelentősége százszor fontosabb.
A
Szabadságharcnak alig volt negatív gazdasági következménye. A politikai pedig
inkább negatív, hiszen táperőt adott a magyar nacionalizmus számára. Márpedig a
Szabadságharcot követő, Trianont megelőző hetven évben, és az utána
következőben a nacionalizmusból a minél kevesebb lett volna az annál jobb. Ezzel
szemben a Tisza szabályozása
A
történelemoktatásunk említést sem tesz arról, hogy a Tisza szabályozásnak
köszönhetően az ország mezőgazdaságilag hasznos területe, szántója,
gyümölcsöse, kertje negyedével, ötödével nagyobb lett. A korabeli sajtó ezt úgy
értékelte, hogy négy megyével nagyobb lett az ország. Ha nem is területben, de
termőterületben közel annyival gyarapodtunk, mint a két Bécsi Döntésnek
köszönhetően. Azok csak a háború alatti időre szóltak, a Tisza árterületeinek
felszabadítása azonban örökre megmaradt. Ez esettben is ezerszer többre
értékeltük a néhány évre visszakapott területet, mint az ország határain belül
szerzettet.
De nemcsak a
termőterület növelését kellene történelmi eseménynek tartani, hanem az ország
gazdasági egyesítését is. A Tisza szabályozása előtt az országot a Tiszai
áradások a tavaszi három hónapban gyakorlatilag kettéosztották. Még az egységes
közút és vasút hálózat sem épülhetett volna ki. Még nem hallottam, hogy valaki
rámutatott volna arra a tényre, hogy a Tisza szabályozásának köszönhetjük, hogy
gazdasági egység lehetett az ország.
Széchenyinek és
Vásárhelyinek köszönhetjük hogy az országunk a határain belül ötödével nagyobb
lehetett. Minden volt ártári területei településen nekik szobor járna.
Mint
tervhivatali dolgozó mérhettem fel Vásárhelyi Pál teljesítményét. Széchenyitől
kilenc napot kapott arra, hogy készítse el a Tisza szabályozási tevét. Az
akkori viszonyok, adatok birtokában ez inkább kilenc éves munka lett volna. Mai
fejjel azt sem értem, hogyan lehetett épkézláb tervet készíteni. Az ugyan
bebizonyosodott, hogy nem voltak reálisak a Tisza medrének felére
rövidítésével, és az ártereken visszatartott víz késleltetésével járó árvízi
maximumok. Ebben Vásárhelyei optimistának bizonyult, de tette ennek ellenére
zseniális. Mint földmérő elképzelem, hogy a Tisza bizonyos szakaszain, és a
mellékfolyókon használt szintek között méteres eltérések voltak. El sem tudom
képzelni, hogyan sikerült mégis mindent végül összehozni.
Nem kételkedem,
hogy Széchenyi és Vásárhelyi nélkül is, néhány évtizeddel később megvalósult
volna a Tisza-völgy rendezése, de ez sem csökkeneti az érdemüket. Hollandia
körülbelül akkora területet hódított el a tengertől, mint ők a Tiszától. Előbb,
és sokszorta nagyobb költséggel, de ez köztudott az egész világon. Nálunk erről
szinte semmit nem tud a közvélemény.
A Tisza
szabályozás többel növelte a gabonatermő területet, mint amennyit valaha
exportáltunk.
Itt is van
történelmi mondanivalóm.
A Magyarország
természeti adottsága a gabonatermelésre kiváló, és viszonylag közel van a
nyugat-európai piacokhoz. De a szállítási költségek tekintetében
elviselhetetlenül távol. Ezt is tanítani kellene a magyar történelemben.
Magyarország térképen mérve nagyon közel van a nyugat-európai piacokhoz, de a
szállítási költségben nagyon távol. A vasút előtt csak a színes fémek szállítása
volt elviselhető. No meg az olyan állat, amelyik elment a lábán.
Katus Lászlót
idézem. „Az 1860-as évek elején
Dél-Magyarországon egy mérő búza fél forinttal olcsóbb volt Odesszában. De még
az orosz búza szállítása Odesszából Triesztig vagy Fiuméig egy forintba került
mérőnként, addig a magyar búzát Szegedről 2.7 forintért vitték Fiuméig (onnan
Londonig már csak 0.9 forint volt a szállítási költség), így érthető a magyar
gabona az adriai kikötőben sem tudott versenyezni az orosz búzával.”
A magyar gabona
behozhatatlan hátránya abból fakadt, hogy a versenytársakkal szemben, a magyar
búzamezőnek nincs kapcsolata a tengerrel. Tegyük hozzá, hogy nemcsak Ukrajna,
de Lengyelország és az óceánokon túli gabonakereskedők szállítási költsége
harmada volt a magyar vasútinak. A vasút előtt pedig szó sem lehetett a gabona
exportjáról.
A magyar
történészek, ha egyáltalán írtak a gabonaexportról, akkor azon siránkoztak,
hogy az osztrák és cseh piacra kellett eladni a magyar gabonát. Ezzel szemben a
szerencsénk, hogy ott legalább versenyképesek voltunk, mert hozzájuk mi voltunk
költségen is, a legközelebb. Még nem találkoztam olyan történésszel, aki
örömmel közölte volna, hogy a Monarchiában legalább volt versenyképes piacunk.
Az is fontos
történelmi adat nemcsak Nyugat-Európa, de különösen Magyarország történelme
számára, hogy az óceánjáró gőzhajózás hatására 30 százalékkal csökkent a búza
ára az atlanti kikötőkben. Ezzel Nyugat-Európa óriási összeget nyert,
Magyarország pedig a nyugati piacokat végérvényesen elvesztette. A gőzhajózás a
Kárpát-medence agrárértékének jelentős hányadát elvesztette. De nemcsak mi,
hanem még a tengerparti Lengyelország, a balti államok és Oroszország is.
Elég volna
megnézni, mennyi gabonát adtunk el, a vasút előtt és után, a Monarchián belül
az osztrák és cseh piacokon a szabadságharc előtti évtizedben átlagosan 230
ezer tonna ment ki Ausztriába, az első világháború előtti években 1.416 ezer
tonna. Még az is tudni kell, hogy az első szám mögött lényegében a Bécshez
közeli nagybirtokról menet ki, az utóbbi nagyrészt az Alföldről, és a
Dél-vidékről. Ugyanezen években a liszt forgalma 4 ezer tonnáról 719 ezer
tonnára nőtt. Ausztrián kívül csak ennek a mennyiségeknek a húszada ment
Nyugatra. Ezzel szemben azt tanítjuk, hogy számukra kedvezőtlen volt a
Monarchiában a helyzetünk. Nem tudom elképzelni, hogy honnan szedték a
történészek a Monarchián belül tartozásunk negatív megítélését. A kulturális
összetartozásról nem is beszélek. Elég lett volna megnézni a magyar
statisztikai adatokat. A legfejlettebb megyéink a Bécshez közeliek, és a Bécsi
Hadügy alá tartozó Határőrvidéken voltak.
Másutt már
többször leírtam, hogy Amerika felfedezése a burgonyával hatott a legjobban az
Alpoktól északi Európa további történelmére. Most azt teszem hozzá, hogy a gőzhajóknak
köszönhetően Európa nyugati fele olcsó kenyérhez jutott, és leértékelte a
kontinens keleti felének mezőgazdaságát. Aki ezt a tényt említés nélkül hagyja,
nem értetheti meg a kontinens keleti felének lemaradását. Nem ez volt az
egyetlen ok, de egy a legfontosabbak között.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése