Kopátsy Sándor EH 2012-07-15
MINDEN ALÉPÍTMÉNYNEK MÁS A FELÉPÍTMÉNYE
A Nyugat az
ENSZ, és az EU hivatalos álláspontja, hogy minden helyzeten a politikai és a
gazdasági demokrácia a legjobb rendszer. Ebből csak azt fogadom el, hogy nekem
személy szerint, ma Európa nyugti felén, Észak-Amerikában és a Távol-Kelet már
gazdag országiban minden bizonnyal.
Abban a
tekintetben elméleti marxista vagyok, hogy a
társadalmak története is objektív törvények alapján folyik. Az pedig fajunk eddigi történelme azt
mutatja, hogy a társadalom egészére kiterjedő demokrácia először csak a 20.
század második felében fordult elő. Márpedig azt, ami ilyen rendkívül ritka
esemény, óvatosan kell általánosítani.
A tudós elméleti
álláspontja soha ne legyen szubjektív.
Marx ezt az
objektív alapot alépítménynek hívta. Az építmény ugyan nem szerencsés
kifejezés, mert ami építmény, azt már az ember alkotta. Ami alépítmény, az már
általunk alkotott. Az alap jobb, szerencsésebb definíció lett volna, annak
ellenére, hogy a társadalom alapja nem az embertől független építmény, hanem a
természeti környezethez és az emberhez igazodó.
Nem mi építettük, hanem nekünk épült.
Marx
társadalomtudósként állapította meg, hogy a tényleges társadalmi, kulturális és
gazdasági viszonyok rendszere nem véletlen, sem tudatos emberi akartat
szüleménye, hanem ez objektív, az akaratunktól független következmény. Ha
kicsit tovább maradt az elmélete síkján, azt mondhatta volna, hogy amit mi történelemnek hívunk, annak mi csak
a szereplői vagyunk, azokat sokkal mélyebb okok determinálják. Tehát a
történelmünk nem is történhetett volna lényegesen másként. Ettől azonban
megijedt, mert ha valami, akkor ez olyan logikai alap, amihez ragaszkodva nem
lehet valaki forradalmár. Márpedig ő zseniális tudós lehetett volna, de elveit
is feladva, forradalmár akart lenni. Ennek érdekében azt sem bánta, hogy a
saját elméletének a legnagyobb ellenfelévé vált. Az elmélete azt diktálta, hogy amit meg akar változtatni, azt nem
lehet, mert az nem akaratunkon, hanem azon múlik, amit alépítmények nevezett.
Elméletéből
következett, hogy a társadalom nem azért tőkés osztálydiktatúra, mert a tőkések
kisajátították a fizikai vagyon jelentős, és legdinamikusabb hányadát, tehát nemcsak
a politikai, de a gazdasági hatalmat is. Elég a tőkéseket elzavarni, és fel
lehet építeni olyan világot, amit ő erkölcsösnek, embernek valónak tartott.
Végül, mivel a
demokráciától nem várhatta álma megvalósulását, ő is egy kisebbség, a proletár
elit diktatúráját, tehát egy másik osztálytársadalmat javasolt. Ezzel aztán
megkoronázta a saját elméletének a feje tetejére állítását. A felépítménnyel akarta az alépítményt
megváltoztatni.
Abba, hogy mit
tekintsünk alépítmények, már nem is bonyolódott. Ez a feladat 160 év után is,
megoldásra vár.
Az alépítményre épülő
felépítmény elvnél maradva. Abban nem lehet kétség, hogy a társadalom
alépítménye egy időben is nagyon eltérő, és időben nagyon változatos. Ennyi is
elég ahhoz, hogy az egységes felépítmény igénye eleve ostobaság. Az volt
Marxnál is, és az ma is. Mivel sok,
lényegesen eltérő alépítmény van, szükségszerű, akaratunktól független, hogy
sokféle, lényegesen különböző felépítménynek kell lenni. Ehhez még azt
tegyük hozzá, hogy történelmünk során egyre jobban differenciálódott az
alépítmény, tehát szükségszerű, hogy egyre jobban eltérő felépítmények
legyenek.
A GYŰJTÖGETŐ TÁRSADALMAK ALÉPÍTMÉNYE.
A fajunk életének tizenkilenc húszadában
gyűjtögetésből élt. A gyűjtögető életmód alépítménye csak a természeti
környezet lehetett. Mégsem csupán a
természeti környezet determinálta a gyűjtögető közösségek életét, hanem a
rendkívüli fejlett agyának köszönhetően az ember találta meg a természeti
környezetének megfelelő életmódot.
Ez azonban a
fajok életében egy egészen új, minőségében más alkalmazkodást jelentett. Az ember
előtti fajok is a természethez igazodnak, de azok igazodása a fizikai
adottságainak szelekciója, és mutációja, tehát a darwini elmélet alapján történt
és történik.
A homo sapiens
azonban nem ezen az alapon épült be a természeti környezetébe, hiszen fizikai
adottságai lényegesen nem módosultak. Az
ember nem genetikai úton szelektálódott, hanem az agyának segítségével
adaptálódott.
A darwini
környezethez igazodás nagyon időigényes. Sajnos, még nem ismerünk egyetlen
olyan darwini környezethez történő lényeges alkalmazkodást, aminek az ideje
mérhető volna. A háziállatok esetében ugyan tudjuk, hogy viszonylag nagyon
gyorsan, évezredek alatt jelentős faji tulajdonságok szelektálódtak ki, de ez
nem spontán a természetes szelekció volt, hanem az ember tudatos szelekciója
alapján történt. A jelen tudománya a gyorsan szaporítható fajoknál évek alatt
képes igen jelentős fizikai adottságokra szelektálni.
Az ember életében azonban ilyen tudatos
szelekció nem történt, nem is történhetett. Az ember viszonylag nagyon gyorsan,
néhány tízezer év alatt szinte minden természeti környezetben nemcsak
megjelent, de képes volt ahhoz alkalmazkodva berendezkedni. A természeti környezethez idomuló berendezkedések
ugyan lényegesen eltérők, de mindig az ember igényéhez igazodók voltak.
Mások voltak az eszközök, a vallások, a nyelvek, de mind olyan marat, amihez a másik
kultúrából érkező bevándorló is könnyen tudott alkalmazkodni.
Ezért
mondhatjuk, hogy a gyűjtögető életmódot
folytató embernek az életmódja, a társadalmi felépítménye nagyon emberi maradt.
A gyűjtögető életmódokat, vagyis a
felépítményt ugyan a természeti környezet alakította, de a milyenségét mindig
az ember életigénye, fizikai és szellemi képessége jellemeze.
Marx tehát nem
ment el elég messze, nem tette hozzá, hogy az alépítmény csak a megoldás
hálóját determinálja, azt az ember adottságai és igényei töltik ki emberre szabott
tartalommal. Általános tény, hogy minden gyűjtögető közösségben emberi nyelven
kommunikáltak, hittek a túlvilágban, tisztelték a tapasztaltabbakat, az
öregeket az ember fejlett agyának és az ember fizikai képességének megfelelő
életmódot alakítottak ki.
Minden
gyűjtögető társadalom ugyan a természeti környezethez igazodott, de mindig
emberszabású maradt. Ezért a marxi tétel így fogalmaznám meg: A felépítmény a természeti környezethez
idomuló ház, de mindig az emberi otthon lett.
A TERMELŐ TÁRSADALOM ALÉPÍTMÉNYE
Minden termelésre épült társadalom osztálytársadalom
lett, aminek két pillér volt az alépítménye: A természeti környezet, és a
túlnépesedés.
Ami a természeti környezetet illeti.
A természeti
környezet határozta meg, hogy mi lett az alapvető termelési mód. Tekintettel
arra, hogy a tudományos és technikai forradalom előtt a társadalom legnagyobb
gondja az élelmezéséről történő gondoskodás volt, a felépítmény szempontjától
az élelemtermelés természeti adottsága volt a legfontosabb.
Az első
osztálytársadalmak elsősorban két természeti adottságra építkezhettek: vagy az
önözéses növénytermelésre, vagy a legeltetésen alapuló állattartásra. Ezt nem az
ember döntötte el, hiszen mindkettőnek nagyon speciális természeti adottságra volt
szüksége.
Mindkét termelésre való áttérés az
éghajlatváltozás okozta kényszerből, és nem az emberi akaratból fakadt.
Csak ott alakult ki mind az önözéses, mind pásztorkodó életforma, ahol egyrészt
megszűntek a gyűjtögetés folytatásának feltételei, másrészt kedvező adottság
jött létre akár az öntözéses növénytermelésre, akár a pásztorkodó
állattartásra.
Indokolt volna
hangsúlyozni, hogy az önözéses növénytermelés a korábban gyűjtögetésre
hasznosult természeti térségeknek csak nagyon kis hányadán alakulhatott ki. De
ezen a kis területen egy nagyságrenddel több embernek jött létre az élettere.
Ez a nagyobb népsűrűséget eltartó termelési mód csak a Távol-Keleten,
Dél-Ázsiában és a Közel-Keleten volt lehetséges, válthatott magas-kultúrává,
osztálytársadalommá.
Az újabb
magas-kultúrák csak több ezer évvel később jelentek meg.
A délkelet ázsiai természetes csapadékra
épülő önözéses növénytermelők a kínai és az indiai kultúra eredményeit
hasznosították.
A két amerikai magas-kultúra ugyan
önállóan jött létre mintegy háromezer évvel később. Igavonásra alkalmas
háziállat és növénytermelésre alkalmas síkság hiányában azonban szinte csak
szellemi teljesítményeket ért el, és a nyugati kultúrával találkozva
megsemmisült.
A pásztorkultúrák ugyan az önözéses
földművelőkkel szinte egy időben, számos térségen megjelentek, de az alacsony
népességeltartó képességükkel soha nem lehettek méltó gazdasági és kulturális
versenytársai az önözéses növénytermelőknek.
A nyugat-európai, a természetes csapadékra
épülő növénytermelő, az állattartásra is alkalmas termelési mód a
legfiatalabb, alig ezer éves. Mára a legjelentősebbé emelkedett. Nem eredeti,
hanem a közel-keleti, majd a mediterrán kultúrák ismereteire, tapasztaltára
épült. Szinte minden, ami ezer éve
történt, ennek a termelési módnak, az erre épült társadalomnak köszönhető.
A TÚLNÉPESEDÉS.
A társadalomtudomány máig csak az osztálytársadalmaknak,
kultúráknak a különbségeit hangsúlyozza, nem ismerte fel a közös alapjukat,
hogy mindegyikük politikai felépítményét a természeti környezet mellett a túlnépesedési
nyomás determinálta. Ez azért fontos, mert a túlnépesedés elleni védekezés kényszere nélkül nem lehet megérteni,
hogy miért minden osztálytársadalom a közös jellemzője az emberpusztítás.
Mivel a
túlnépesedés elleni védekezés minden osztálytársadalom közös jellemzője,
tudomásul kell venni, hogy a termelésre
épülő társadalmak számára a természeti környezet mellett a túlnépesedés
alépítmény másik eleme.
Ahol a
társadalom a kívánatosnál, a megengedhetőnél gyorsabban szaporodik, csak olyan
felépítmény jöhet létre, ami levezeti a túlnépesedést.
Csak a túlnépesedési nyomással
magyarázható, hogy miért van négy közös jellemzője minden osztálytársadalomnak.
3. Az elvont
jövedelem nagy többségét luxusra, kincsképzésre, improduktív célokra fordítja.
4. Üldözi a
tudásvágyat, fékezi az ember fejlett agyának hasznosítását.
Minden osztálytársadalom fenti négy közös
jellemzője lényegében a túlnépesedés féken tartását szolgálja.
Eddig még nem
akadt társadalomtudós, aki felismerte, hogy az osztálytársadalmak „embertelensége” mindaddig társadalmi érdeket
szolgál, amíg fennáll a túlnépesedés. Az
osztálytársadalmak embertelensége a túlnépesedésből fakadó szükségszerűség.
Aki jobb, embernek valóbb társadalmat akar,
az ne forradalmár legyen, hanem a túlnépesedés spontán megállásának a
feltételein munkálkodjon.
A NÉPSZAPORULAT MEGÁLLÍTÁSA
A múlt század
második felén a fejlett nyugati és távol-keleti országokban nem kellett
leállítani a népszaporulatot, leállt magától. Létrejöttek annak az alépítményi
feltételei. Kiderült, hogy a népesség
belső növekedése leáll, ha az egy laksora jutó megdolgozott jövedelem túllépi a
10 ezer dollárt, az iskolázottság pedig a 12 évet, valamint megoldott a
fogamzásgátlás. Hangsúlyozom, a megdolgozott jelzőt. A járadékból származó
jövedelem ugyanis nem jár ilyen hatással.
E feltételek mellett az osztálytársadalmak
spontán, erőszak és tudatosság nélkül átalakulnak össznépi társadalmakká. Ez
a tény azt mutatja, hogy a gyors
népszaporulat olyan alépítményt jelent, ami szükségessé, elkerülhetetlenné
teszi az osztálytársadalmi felépítményt. Ahol
nem szűnt meg a spontán túlnépesedési veszély, ott a szükségszerű felépítmény
továbbra is az osztálytársadalom.
A fenti feltételek közül a technikailag a legkönnyebben
a fogamzásgátlás általános használhatósága oldható meg. Ezzel magyarázható,
hogy a világ nem elég gazdag és iskolázott öthatodában ugyan lassult a népszaporulat.
Lassult, de még mindig tízszer gyorsabb az elviselhetőnél.
Az iskolázottság
is szinte mindenütt nő, de még a perifériákon még messze van az elégségestől.
Az egy laksora jutó kívánatos jövedelemszint
az emberiség többsége számra azonban még elérhetetlen. Elérhetetlen
elsősorban azért, mert a népesség gyors
növekedése lehetetlenné teszi az egy laksora jutó jövedelmek elég gyors növekedését.
A népesség gyors
növekedését erőszakkal is csak Kínának sikerült megállítani. Ez azonban csak
azét sikerülhetett, mert a lakosság viselkedését a konfuciánus erkölcs
jellemzi, és fenntartották a politikai diktatúrát.
A jelenkor legnagyobb világtörténelmi
tanulsága a kínai példa. Ez bebizonyította, hogy a még viszonylag szegény
országok csak két feltétel mellett képesek megállítani a túlnépesedést.
A POLITIKAI DEMOKRÁCIA FELTÉTELE
A nyugati politika
és társadalomtudomány általános elvárása minden kultúra minden szintjén lévő
társadalommal szemben, hogy a politikai és gazdasági demokrácia útján járjon.
Nagyobb ostobaságot nehéz elképzelni.
Elemi szintű
történelmi ismeret is elég volna ahhoz, hogy olyan demokrácia, amilyent
általánosan elvárnak, csak az utolsó ötven évben jelent meg a fejlett, puritán
államokban, az emberiség hatodát jelentő országokban.
Beszélnek görög
demokráciáról, ami rabszolgatartó osztálytársadalom volt. Nem teszik hozzá, hogy
csak Athénben, azaz egyetlen városállamban, és alig három századon keresztül.
Abban tejes jogú állampolgárok csak a rabszolgatartó családfők voltak. A rabszolgatartó
családokban is, a családtagok lényegében a csalásfő rabszolgái voltak. Vagyonuk
nem lehetet, házasságot nem köthettek, nem szavazhattak. Gyakorlatilag szabad
polgár csak a lakosság huszada lehetett. Ez a „demokrácia” is nemcsak kicsi, de
rövid életű volt.
Utólag 18.
századi a rabszolgatartó amerikai társadalmat is demokráciának nevezzük.
A 20 század első felében még nem volt olyan
állam, amit az ENSZ által minden államban megkövetelt emberi jogok általánosan
érvényesültek volna. A legtöbb úgynevezett demokráciában korlátozott volt a
szavazati jog, a nők, a vagyontalanok, bizonyos etnikumok nem szavazhattak. Az
Egyesült Államokban nem mehettek be a fehérek számára fenntartott éttermekbe,
szállodákba, nem utazhattak ilyen járműveken.
Olyan demokrácia, amit általános elvárásnak
tekintenek, ma is az emberiség hatodát jelentő államokban működik. Csak
olyan országokban, ahol az átlagos jövedelem meghaladja a 10 ezer dollárt, és a
lakosság puritán kultúrájú.
A nyugati
politikai elit azt hiszi, hogy az emberiség még nem demokráciákban élő
kilencven százaléka számára is a demokrácia nem csak üdvözítő, de elvárható.
Ennek azonban nincs realitása. Az
emberiség öthatoda számára a demokrácia nemcsak irreális elvárás, de kártékony
is.
Bizonyításnak elég
volna a mai emberisség harmadát jelentő két ország, Kína és India
összehasonlítása.
Kína.
Ez az ország,
annak köszönhetően, hogy megállította a gyors népszaporulatot, a világ
leggyorsabban növekvő országa lett. Történt ez annak ellenére, hogy nagyon
alacsony gazdasági szintről indult. A
páratlan sikert csak azért érhették el, mert a politikai diktatúrájuk ezt ki
tudta kényszeríteni. Ha a
piacgazdaságra való áttéréssel együtt a politikai demokráciát is bevezették
volna, nem lett volna tartható a gyermekvállalás korlátozása. Demokráciában
csak az a párt került volna hatalomra, amelyik lehetővé teszi a szülők
akaratának megfelelő gyermekvállalását. Márpedig ezzel azonnal lehetetlenné
vált volna a gazdagodás, a munkahelyteremtés, és ennek hatására széthullott
volna a birodalom. Vagyis nagyon gyorsan anarchia alakult volna ki.
Aki eben
kételkedik, mutasson egyetlen olyan demokráciát, amiben évi közel két
százalékkal nő a lakosság, de legalább átlagosan nő a jövedelem, az életkor és
az iskolázottság.
Ideje volna tudomásul venni, hogy
eredményesen működő, azaz gyorsan gazdagodó ország csak az lehet, ahol
leállítható a túlnépesedés. Erre viszont csak puritán ország lehet képes.
Ezt jól
bizonyítja a kelet-európai tapasztalat. Az ortodox szláv népek ugyan nem
szaporodnak gyorsan annak ellenére, hogy a gyermekvállalás nem korlátozott. Az
egy lakosra vetített jövedelmük és vagyonuk mégsem nő megfelelő mértékben. Ezek
a népek nem puritánok, márpedig a
népszaporulat leállása csak a puritán népek számára hoz sikert. Ez azt
bizonyítja, hogy az osztálytársadalmon való
túllépés szempontjából elengedhetetlen alépítményi a puritán, illetve a
konfuciánus életvitel.
Kína esetében a
hatékonyan működő diktatúrának történelmi gyökere van. Az egyetlen kultúra,
amelyik évezredeken keresztül sikeres diktatúra volt. Az elmúlt ötszáz évtől eltekintve, Kína az emberiség legfejlettebb
részét jelentette. Ennek gazdaságföldrajzi oka volt. A nagy folyamokra épülő kultúrák csak diktatúra módján lehettek
hatékonyak. Kína azzal, hogy megépítette a két nagy folyamrendszerét
összekötő Nagy Csatornát, egyetlen gazdaság egységbe vonta a birodalom
lakosságának kilencven százalékát.
A
világtörténelemben nem hangsúlyozzák a kínai kultúra közös írásának a jelentőségét.
A Kínai Birodalom tartósságában fontos szerepet játszott, hogy a soknyelvű lakosság közös írásuknak
köszönhetően olvashatták egymás gondolatait a nélkül, hogy a nyelvük közös
volna. A történészek alig tesznek említést arról, hogy mit is jelentett a
kínai kultúra számára a közös, minden nyelvű lakosság számára olvasható írás.
India.
Ez a birodalom a
fejlettségéhez képest politikai demokrácia. Állami szinten ugyan gyorsan
növekedik, de ez sem lehet elég arra, hogy az egy laksora jutó jövedelem és
vagyon is gyorsan növekedjen. Ezt az ország vezetése ugyan felismerte, és
tudja, hogy kívánatos a népszaporulat leállása, mégsem érhető el. Nem valósítható meg, mert politikai
demokrácia van. Demokratikus politikai rendszerben öngyilkosság lenne a
gyermekvállalás korlátozásának meghirdetése. Ezért aztán nem is akad ilyen
párt.
Amennyire
bebizonyosodott, hogy a periférián, és a fél-periférián a gyors fejlődésnek
csak egyik feltétele a népszaporulat leállása. Ennek feltétele azonban a
gyerekvállalás korlátozására képes diktatúra. Diktatúra ugyan minden kultúrában, minden szinten lehetséges, de az is
csak a puritán népek esetében lehet hatékony. India elsősorban két
egymástól nagyon távoli folyamrendszerre épülő birodalom volt, ami ezért
gazdasági egység soha nem lehetett. De nemcsak gazdasági tekintetben volt
tagolt, hanem kulturálisan, vallásban, életmódban is. Közös nyelve is csak a
felső hatalomnak volt.
A
társadalomtudomány, és a világpolitika elitje sem látja, hogy India jövője
reménytelen, mint minden olyan országé, ahol a lakosság viselkedését nem a
puritanizmus jellemzi, és gyorsan szaporodik a népessége.
A két
előfeltétel közül, látszólag a népszaporulat leállása az elsődleges, de erre
csak a puritán nép országa lehet képes. Csak
puritán népnek lehet olyan diktatúrája, ami képes leállítani a népszaporulatot.
A demokrácia
csak ott lehet eredményes, egyrészt ahol leállt a népszaporulat, másrészt a
lakosság viselkedése puritán, vagy konfuciánus. A demokrácia csak ott működhet sikeresen, ahol már elérték az egy
laksora jutó 10 ezer dolláros jövedelmet, a lakosság magas iskolázottságát és a
lakosság viselkedése puritán, illetve annak kelet-ázsiai változata,
konfuciánus. Ezek is csak úgy juthattak el idáig, ha előtte osztálydiktatúra
volt, vagyis a demokrácia csak az uralkodó osztályra korlátozódott. Előbb kellett gazdagnak és iskolázottnak
lenni, hogy aztán demokrácia is lehessen.
Jó negyven éve
írtam egy aforizmát.
Előbb legyen a társadalom gazdag és művelt,
csak aztán lehet kommunista. De akkor meg már minek.
A kínai példa
pedig arra tanít, hogy a periféria és a fél-periféria színvonaláról indulva
előbb állítsd le a népszaporulatot, ami diktatúra nélkül nem megy. Aztán várd
meg még gazdag, és iskolázott leszel. Csak ez után lehetsz demokrata.
Ez hosszú, és
fáradságos út, de nincs más lehetőség. Egyelőre ezen is csak a puritánok és a
konfuciánusok járhatnak.
Aki pedig minden
népet arra biztat, hogy legyen előbb demokrata, aztán majd gazdag lesz, a
bolsevikokhoz hasonló ábrándot kerget. Nekik volt az elvük, hogy előbb legyünk
szocialisták, aztán kommunisták is lehetünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése