Kopátsy Sándor EH 2012-07-19
A 20. SZÁZAD FONTOS ESEMÉNYEI
Betoldás
a Magyar történelemhez
Bevezetés
Aki a népe
történelmét a társadalmi átalakulás alapján vizsgája, egészen más véleménye van
a bolsevik megszállás alatt eltelt közel ötven évről. Ezeknek az évtizedeknek
köszönhetjük, hogy ezer év után, a magyar végre modernizálódott. Nem mi
akartuk, de jót tettek velünk, aki erre kényszeríttettek bennünket.
Sajnos, a Nyugattal való párhuzamos társadalmi átalakulásokról
mindig lemaradtunk. Csupán a feudális társadalom kialakítása, és a nyugati
kereszténységre való áttérés történt jó időben, és következetesen.
Nemesi alkotmányunkat
még időben korszerűsítettük, de csak papíron.
A reformációt is jól kezdtük, de csak az
oszmán megszállásnak köszönhetjük, hogy legalább részben sikerült.
A Habsburg Birodalomhoz való
csatlakozásunkból azonban annak rossz oldalát kaptuk. Ahogyan a cseh
társadalom a birodalomban való részesedének során keményen nyugat-európai lett,
mi az ellenkező oldalon, a feudális társadalom megőrzőjének a szerepét
játszottuk. Ebből következően kimaradtunk a polgárosodásból, az örökös
tartományokkal és Csehországgal azonos időben történő jobbágyfelszabadításból.
Ennek lett aztán következménye, szinte minden, mi 1790 és 1945 között velünk
történt.
Történészeink,
érthetetlen okból, mélyen hallgatnak
arról, hogy hetven évvel később szabadítottuk fel a jobbágyokat, és akkor is
csak fél szívvel. Pedig ennek a történelemi következményei volt, ami az óta
velünk történt.
Trianon után alkalmunk lehetett volna a
társadalmi modernizációra. Ezt a lehetőséget azonban bűnös módon
elhalasztottuk. Korábban a Kárpát Medencében élvezett társadalmi fölényünk megszűnt,
még az utódállamokénál is feudálisabbak maradtunk. Közép-Európában szinte
egyedül maradtunk, mint az arisztokrácia és az úri középosztály politikai és
gazdasági társadalma.
Aránytalanul sok feudális világi és egyházi
nagybirtok és politikai szerep megmaradt, aránytalanul sokan rekedtek a
falvakban. Már a kiegyezéskori, de főleg az első világháború utáni magyar
társadalom legnagyobb torzulása az volt, hogy
A társadalom tizedét sem kitevő uralkodó
rétegnek, az arisztokrácia és az úri középosztály szövetségnek a
nagybirtokrendszer fenntartása, és a szegény, elmaradott, konzervatív
parasztságra való támaszkodás volt az érdeke.
Érdekes módon,
mi népiek sem ismertük fel, hogy még a
nagyon belterjes mezőgazdaság is, legfeljebb a falvakban élő munkaerő negyedét
képes emberi módon eltartani.
Márpedig, a munkaalkalom nélküli falvak társadalma
eleve alkalmatlan a társadalmi progresszióra. A falusi lakosságot át
akartuk vinni a farmergazdálkodás felé vezető útra, de nem ismertük fel, hogy
ez csak akkor válik lehetővé, ha a falvak lakosságának fele a városokba
költözik, és a megmaradók fele is a városokban vállalhat bérmunkát.
A parasztból csak akkor lesz farmer, vagyis
mezgazdasági vállalkozó, ha bőven van föld, és kevés a munkaerő. Ahol kevés földön nagyon sok
embernek kell megélni, ott stabilizálódik a kisárutermelés, ami korunkban már
társadalmi lemaradást jelent. Ezt nemcsak a népiek nem ismerték fel. Földreformot akartak, de nem szerepelt a
céljaik között az urbanizáció és bérmunkateremtés a falvakban munkát nem
találhatók számára.
A politika és a
történelemtudomány máig nem látja be, hogy a második világháború után nem
lehetett jelentős társadalmi átalakulás, amíg a falusi lakosság fele nem válik
városlakó munkavállalóvá, a másik felének a fele pedig nem lesz a városba
bejáró munkás.
A bolsevik
megszállóknak köszönhetően végrehajthattuk a nagyon következetes, a
nagybirtokot felszámoló, minden falusi lakosnak minimális jövedelmet jelentő földet
juttató földreformot. Nem tudatosult azonban, hogy ezzel ugyan felszámoltuk az
arisztokrácia hatalmának gazdasági alapját, de stabilizáltuk a falusi
elmaradottságot. Azt hittük, győztünk.
Szinte
ellenségesen fogadtuk, hogy minden pénzt az erőltetett iparosításra fordított a
kommunista hatalom. A mezőgazdaságot akartuk modernizálni. Nem vettük
tudomásul, hogy modernizáció csak ott
történhet, ahol szűkösen van munkaerő.
Szerencsénkre, a
proletárdiktatúrára esküvő bolsevikok más utat választottak. Akkor csak azt
éreztem, hogy hisztérikusan parasztellenesek. Attól féltek, hogy a paraszti
életforma szüli majd a kapitalizmust.
Azt akkor nem
sejtettem, hogy a falu népének, és azon belül azoknak, akik a mezőgazdaságban
maradnak, ők tették a legnagyobb szívességet. A farmerek falvai vezető hosszú úton a legnagyobb vívmány az volt, hogy
a falusi lakosság fele városokba költözött, illetve számos falú várossá
emelkedett. Ha az urbanizáció során városi munkássá válók, és a falvakban
maradt munkaerő nem talál a városokban bérmunkát nemcsak az agrárreform, de a
társadalmi fejlődés is megfeneklik. A rendszerváltás után társadalmunknak
sokkal hátrábbról kellett volna megkezdeni a Nyugathoz való felzárkózást.
Arra most nem
érek ki, hogy a rendszerváltást követő liberális agrárpolitika óriási kért okozott
a magyar falvaknak és a mezőgazdaság jövőjének.
Még senki sem
írta le, hogy a bolsevik rendszernek
történelmi érdeme volt a gyors urbanizáció. A jelenlegi politikai elit
képtelen belátni, hogy nyugat megszállás esetén a polgári demokratikus magyar
társadalom, amelyik nyilvánvalóan, a demokratikus politikai viszonyok között,
uralomra került volna, a megtörtént urbanizációnak a felét sem hajtja végre.
A rendszerváltás
utáni politikai elit csak az előző negyven év tényleges politikai hibáit látja,
de az elért történelmi eredményeit nem veszi tudomásul.
A paraszti kisárutermelésből
a bérmunkába.
A két háború
közti rendszer ennek érdekében szinte semmit nem tett. Lassan nőtt a
munkaviszonyban dolgozók aránya, a munkaképes lakosságnak aránytalan nagy
hányada, mintegy kétharmada arra volt ítélve, hogy a falvak határában lévő
földekből valahogyan megéljen. Ráadásul ennek a földnek is felháborítóan nagy
aránya félfeudális nagybirtok maradt, amin külterjes gazdálkodás folyt, tehát
még annyi munkaalkalmat sem biztosított, mint az elmaradt paraszti
kisárutermelés.
A magyar
társadalom számára a legfontosabb feladat kétmillió munkahely teremtése
azoknak, akiknek korábban csak a nagybirtokok cseléd, és a paraszti
kisárutermelés jelentett megélhetést.
Az erőltetett iparosítás öt év alatt
megteremtette a kétmillió munkahelyet. Ennek történelmi jelentőségét csak
akkor érthetjük meg, ha abból indulunk ki, hogy népünk ezer éves történetét, a rendszertől függetlenül az jellemezte,
hogy sokkal több volt a munkából való megélhetésre vágyó, mint amennyi számára
alkalom a munkából való megélhetést kínáló alkalom.
A
jobbágyfelszabadulás előtt nem volt annyi jobbágytelek, mint amennyi saját
telekről álmodó. Nem fogjuk a nyugat-európai közkort megérteni, amíg nem
vesszük tudomásul, hogy a jobbágyok gyerekeinek az volt a legszebb álmuk, hogy
jut nekik is jobbágytelek. Még nem olvastam, hogy évszázadok átlagában
feléjüknek sem jutott.
A
jobbágyfelszabadítás száz évvel megkésett, és akkor is a jobbágyok által
megművelt területeknek félét sem kapták meg. Megőriztük az arisztokrácia
számára a szántóföldek jobbik felét. Átlagosan egy családra fél jobbágyteleknyi
föld sem jutott. Az egyre gyorsabb népszaporulat ezt is egyre kisebb birtokra
osztotta.
A háború előtti
viszonyokhoz képest óriási eredmény volt, hogy minden föld a parasztoké lett.
Életem legszebb élménye a földosztás volt. A nagy örömben elolvadt a
tárgyilagosság. Nem vettük tudomásul, hogy a falusi családok óriási többségének
tized akkora föld sem jutott, amin farmergazdaságot lehetett volna kialakítani.
Ez történt annak ellenére, hogy a magyar történelemben először nem volt gond
bérmunkát találni.
A falusi lakosság felét 1990-ig a bolsevik
politika városokba hozta, vagy a városokban foglalkoztatta. Ennek során ugyan a kollektivizálás sor brutális politikai eszközöket is
alkalmaztak, de a végeredmény forradalmi,
és pozitív. Akkor én sem fogadtam el az alkalmazott módszereket. Ráadásul
az első években a termelőszövetkezet kolhoz volt, a gépállomások irányítása
alatt. Reményünk sem volt arra, hogy ezekből viszonylag független, havi bért
fizető, családi pótlékot, nyugdíjat biztosító munkaviszony lehet. A magyar
agrárpolitikai irányítóinak történelmi érdeme, hogy a termelőszövetkezetek
ilyenek lettek, és hogy a mezőgazdaság a hetvenes évektől nagy állami
támogatást élvezhetett, modern technikát kapott.
Azt sem ismertem
fel, hogy a paraszti kisárutermelésnél modernebb munkaviszony a bérmunka.
Különösen akkor, amikor mesterséges munkaerőhiány van. Akkor még nem tudtam,
hogy a munkás hatalma nem a papírokra fektetett törvényeken, jogszabályokon
múlik, hanem a munkaerő keresletének és kínálatának arányát. Ahol munkaerőhiány
van, ott a munkás akkor is úr, ha a papíron minden jog a pártitkáré, és az
igazgatóé.
Elég volna
belegondolni, hol lennék, ha ma is annyian akarnának a falvakban, a
mezőgazdasági adottságokból élni, amennyi a háború után ott éltek, mennyivel rosszabb
helyzetben volna most a parasztság, akik körében most az átlagnál is sokkal
nagyobb a munkaalkalom hiánya.
Ezért a bolsevik évtizedekről a
hivatalosnál sokkal jobb a véleményem.
A magyar társadalom etnikai összetétele.
A két háború
közti zsidóüldözés lehetőséget adott arra, hogy lássam annak az okát. A magyar antiszemitizmusban az egy
nagyságrenddel a magyar etnikum előtt járó zsidókkal szembeni féltékenységünk,
gátlásosságunk, irigységünk működött. Tőlük megtanulhattuk volna, hogy a
Nyugathoz viszonyított lemaradásunk oka, hogy nem olyanok vagyunk, mint a
zsidók. Diákkoromban rádöbbentem, hogy ugyan sok okunk van arra, hogy
lényegesen szegényebbek, feudálisabbak vagyunk, mint a nyugat-európai népek, számomra a magyar zsidóság megmutatja, hogy
nem lehetetlen a Kárpát Medencében nyugat-európai szinten élni. Elég volna,
ha olyanok lennénk, mint a zsidóságunk. Az ő vagyonuk, jövedelmük,
iskolázottságuk a nyugat-európai átlag felett volt, annak ellenére, hogy többségük
második harmadik generációja élt az országban, és érvényesülésüket a magyar
társadalom inkább fékezte, mint segítette. A magyar úri középosztályhoz képest
jelentős hátrányban voltak.
Tízen éves
koromban már világosan láttam, hogy a
svábok is lényegesen előttünk jártak. A sváb és a magyar falvak között
feltűnő volt a különbség. Tisztábbak, szorgalmasabbak, takarékosabbak voltak. A
bevándorlásuk óta eltelt kétszáz év nem volt elég, hogy a magyarokhoz
süllyedjenek. Ezért aztán a magyar közvélemény őket is leminősítette. Az
erényeiket negatívan ítélte meg.
Máig ezer éves történelműnk legnagyobb
veszteségének tartom a zsidóság és a svábság nagy többségének elvesztését,
elpusztítását, kitelepítését, kivándoroltatását. Trianonnál, a bolsevik megszállásnál
nagyságrenddel nagyobb kárunk származott e két kiváló etnikum elvesztéséből. De
még nem akadt sem politikusunk, sem történészünk, aki ezt a vitathatatlan tényt
megfogalmazta volna.
A magyar
cigányság elmaradásáért mi vagyunk a felelősek, és ennek jóvátétele a mi
kötelességünk. Ez azonban nem zárná ki az őszinteség kimondását, ez a nálunk
elmaradottabb etnikum az egyedül gyorsan szaporodó. A 20. században elvesztettünk egymilliós olyan etnikumot, amelyik
előttünk járt, és gyarapodott a létszámunk százezer cigánnyal, aki messze
mögöttünk járnak. Ehhez képes minden politikai erényünk és bűnünk
jelentéktelenné válik.
Az etnikai
összetételünk erőszakos, illetve ostoba tetteink mellett az érdemekről sem
beszélünk.
A legnagyobb eredményünk
Számomra a
magyar történelem megértéshez az iránytűt Győrffy György adta azzal, hogy
közölte a közkori francia és magyar társadalom osztályszerkezetet. Ebből
kiderült, hogy óriási számbeli fellegünk van nemesekben, és katasztrofális
hiányunk általában polgárságban, katasztrofálisan nagy a magyar etnikumukban.
Franciaországban a lakosság 1 százaléka volt nemes, Magyarországon pedig 6
százalék. Ennek éppen fordítottja volt a polgárok aránya, ott 6, nálunk 1
százalék, amiben szinte nem is volt magyar. Ezek a számok számomra szinte máig
magyarázatot adnak történelmünk fordulatira. Ezért, ha rajtam múlna, ezekkel a
számokkal kezdeném a magyar történelem tanítását.
A
polgárhiányosság napjainkig mindenre ad magyarázatot.
Ahol kevés volt
a polgár, ott győzhetett az ellenreformáció.
Ahol kevés volt
a polgár, ott Széchenyivel szemben Kossuth után menet a nemzet.
Ahol kevés volt
a polgár ott késett meg a jobbágyfelszabadítás.
Ahol kevés volt
az államalkotó etnikumból a polgár, ott nem volt versenytársa a bevándorló
zsidóságnak.
Ahol a
zsidósággal való lépéstartásnak nem voltak magyar társai, ott szabadult el az
antiszemitizmus.
Ahol kevés volt
a magyar polgár, ott győzhetett Trianon után az arisztokrácia és az úri
középosztály fél-feudális szövetsége.
Ahol kevés volt
a magyar polgár, ott a bolsevik megszállás alatt a szovjet befolyás szinte csak
a zsidóságra számíthatott.
Ahol gyenge volt
a polgárság befolyása ott az 56-os forradalomban is felüthette a fejét az úri
világ restaurációs kísérlete, és az antiszemitizmus.
Ahol gyenge volt
a polgárság befolyása, ott a rendszerváltást követő választáson, az Antall
József vezette úri világ maradéka győzött.
Ahol gyenge volt
a polgári személet, ott 2010-ben kétharmados győzelmet arathatott a Fidesz.
Mire lehetünk büszkék a 20. századi
történelmünkben?
A második
világháborút követő 45 évre, amiben a magyar társadalom középkorból öröklött
struktúrája végre modernizálódott. A bolsevik megszállást minden másik csatlós
országnál eredményesebben éltük túl. Ezek alatt az évek alatt a magyar
társadalom szerkezete, ezer év után először, a nyugati demokráciákhoz hasonlóvá
módosult.
A földreform kihúzta a gazdasági alapot
a világi és egyházi arisztokrácia alól.
A bolsevik ideológia hisztérikus
úrgyűlölete csökkentette az úri középosztály politikai hatalmát. Velük szemben
a népi kollégiumokban felnevelte a parasztok és munkások gyerekeiből az új
értelmiséget.
Az erőltetett iparosításnak köszönhetően, normális
szintre nőtt az urbanizáció, csökken a falvakban lakók aránya. Ennél is
fontosabb, hogy normális szinte szorult vissza a kisárutermelők aránya, és a
bérmunka lett a nagy többség megélhetési módja.
Összefoglalva.
Ezer év után először vált a magyar
társadalom struktúrája nyugat-európaivá. Ezzel ugyan még a nemesi társadalom
személete nem szűnt meg, de megszűnt annak politikai és gazdaság alapja. Még ma
is él, de már nem éledhet újjá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése