Kopátsy
Sándor ED 2012-07-22
CSALÁDTERVEZÉS
Alig két hét
alatt társadalomtudós életem két nagy öröme ért.
1. Megjelent az ENSZ egy kiadványa Inlusive
Wealth Report 2012 címmel. Hatvan éves mániám teljesülésében történt egy
nagy előrelépés. A közgazdaságtudomány kezdi tudomásul venni, hogy a tőkeként
működő vagyon is csak a fizikai vagyon mintegy fele, és a szellemi vagyon,
amiben elenyésző rész működhet tőkeként, többszöröse a fizikai vagyonnak.
Ráadásul ez a vagyon a nemzeti jövedelemnél is gyorsabban nő, és elsősorban
ettől függ a társadalom fejlettsége, annak sebessége. Ebből azonban annak kell
következnie, hogy a munkaerő minőségi bővített újratermelésére kell
átszerkeszteni a közgazdaságtudományt, ahogyan ezt, eddig a tőkeként működő
fizikai vagyonra építette.
A túlnépesedés a
Nyugat és a Távol-Kelet fejlett, azaz jómódú és iskolázott társadalmaiban
spontán leállt. Kínában pedig erőszakosan korlátozták. A húszévenkénti egy
milliárdos népszaporulat világ elmaradott háromötödében történik. Fajunk ott
szaporodik rákos gyorsasággal, ahol a feltételek leginkább kedvezőtlenek.
A The Economist
arról számol be, hogy egyre inkább általánossá válik, hogy a családtervezés
elkerülhetetlen.
CSALÁDTERVEZÉS
E kifejezés
alatt azt kell érteni, hogy a szülőknek joga van arra, hogy maguk határozzák
meg a gyermekvállalást anélkül, hogy ennek érdekében le kelljen mondaniuk a
vágyaiknak megfelelő szexuális életről.
Ez azonban csak
akkor lehet megvalósítható, ha biztosított az olcsó, egyszerű és biztos
fogamzásgátlás, és a nem szándékot terhesség megszakíthatósága. Ahol ezek a
feltételek megvannak, ott eleve jelentősen kisebb a gyermekvállalás. Vagyis a túlnépesedés megakadályozásának
előfeltétele a fogamzásgátlás megoldása, és a terhesség megszakíthatósága.
Fajunk története nagyon más, sokkal boldogabb és emberségesebb lett volna, ha a
terhesség, illetve a szülés vállalása felett döntés a szülők akaratán múlott
volna.
A történelmet
újra kell majd írni, ha egyszer tudomásul vesszük, hogy a spontán
gyermekszületések nem lettek volna sokkal nagyobbak, mint amennyi népességet a
társadalom érdeke megkíván, vagyis képes eltartani. Fajunk elmúlt ötezer évében,
vagyis a termelésből élő társadalmak korában az elsőleges feladat az
elviselhetőnél gyorsabb népszaporulat lecsapolása volt. Minden osztálytársadalom azzal a feladattal jött létre, hogy az
elviselhető mértékre csökkentse a népszaporulatot. Ez a feladat soha, és sehol nem volt tudatos, de ösztönösen
tökéletesen megvalósult.
Azzal, hogy
fajunk mintegy százezer év múltán rákényszerült arra, hogy életfeltételeit,
mindenek élelmezését megtermelje, az életminősége jelentősen megjavult, több
gyermek született, hosszabb lett a várható élet, az eddig lényegében stagnáló
népesség százalékban kifejezet mértékre gyorsult. Ezt azonban a nagyon lassan
növekvő eltartó képesség nem engedte meg. A természeti környezet és a
munkatermelékenység által megszabott eltartó képesség legfeljebb ezrelékkel
nőtt. Erre a sebességre kellett a népesség növekedését lefékezni.
Az elmúlt ötezer évben, az emberiség
osztálytársadalomban élő óriási többségének ezért volt az adott lehetőségeknél
sokkal rosszabb élete, mert nem volt másként megoldható a spontán
túlszaporodásának féken tartása.
Még nem volt
olyan történész, aki felvetette volna a kérdést:
Hogyan alakult volna az emberiség sorsa, ha
a spontán születések és a halálozások aránya, akkor sem eredményez
elviselhetetlen népszaporulatot, ha a társadalom nem emberpusztító?
Nem kevésbé
érdekes a másik fel sem vetett kérdés:
Hogyan alakult volna a spontán
népszaporulat, ha csak annyi gyermek születik, amennyit a szülők akarnak?
Az első kérdésre
megtaláltam a választ.
Az osztálytársadalmak azért lettek az
elmúlt ötezer év során minden termelésre épülő társadalom felépítményei, mert
védekezni kellett a túlszaporodás ellen.
A marxi alépítmény-felépítmény elmélet
igazolása a tény, hogy a társadalom milyensége nem akarat kérdése, hanem, ha
nem is akarják, spontán akkor is létrejön. Nemcsak az osztálytársadalmak
kialakítói, de a mai társadalomtudósok előtt sem felismert az
osztálytársadalmak elsődleges feladata. Ennek ellenére minden osztálytársadalom
működése egyértelműen ezt a feladatot teljesítette. Aligha lehetett volna
jobban megoldani, ha az okos emberek tudják, hogy miért kell
osztálytársadalomnak lenni.
Ezzel szemben
nehezen érthető, hogy a társadalomtudományok máig nem kutatták, hogy mi lett
volna, ha nem maga az osztálytársadalom lett volna a legjelentősebb fokozója a
nagyobb halálozásnak.
Senkinek nem
jutott esszébe, feltenni a kérdést.
Egyértelmű a
válasz. Sokkal gyorsabb lett volna a
népesség növekedése, hiszen a nyomor volt a nagyon rövid élet elsődleges oka. Elég
volt egy átlagosnál jobb termés, és
felgyorsult a népszaporulat.
Egyértelmű a
válasz. Sokkal gyorsabb a népszaporulat. A háborúk során sok élet és vagyon
pusztult el.
Egyértelmű a
válasz. Az elmúlt ötezer év alkotásait csodáljuk, azokban ritkaságnak számít a
racionális célú. Hirtelen az ipari forradalom előtt csak egyetlent, a Kínai
Nagy Csatornát tudnám felhozni.
A négy kérdés
megválaszolása egyértelművé teszi, hogy minden
osztálytársadalom szervezetten működött a nagyobb halandóság érekében.
Ezeknél is
nehezebben érthető, hogy fel sem vetődött az ötödik kérdés.
Hogyan alakul az elmúlt ötezer év
története, ha csak annyi gyermek születik, amennyit a szülők akarnak?
Felelet.
Minden
bizonnyal. Nagyon fontos történészi feladat, mert akkor kiderülne, hogy
mennyivel kevesebb embertelenség történt volna, ha a szexuális aktus csak akkor
jár terhességgel, ha a felek akarják. Kiderülne, hogy fajunk ötezer élves
szenvedéseinek egyik jelentős okozója volt, hogy az embernek faji tulajdonága,
hogy nagyobb, állandóbb a szexuális vágya, mint amennyi fogamzást, utódot akar.
Még Darwin sem
figyelt fel arra a tényre, hogy az ember az egyetlen emlős faj, amelyiknek
ezelőtt mintegy ötezer éve változtatásra szorult volna a szaporodási ösztöne.
Épen a homo
sapiens életében, elsősorban a gyenge fizikai képességei miatt kialakult
szaporasága szembekerült a fajtája érdekével. A gyűjtögetésről a termelésre
áttért fajunk életviszonyai olyan mértékben javultak, hogy a faji szaporodó
képessége soknak bizonyult. A megnőtt várható életkorhoz nem volt illeszthető a
gyakori fogamzása. Az embernek magára kellett vállalni, a spontánnál nagyobb
halálozást.
Még nyomát sem
találtam annak a ténynek, hogy fajunk biológiai elődei között ismeretlen volt
az olyan széles fogamzási lehetőség, mint az ember esetében. Pedig nagyon
fontos egyedi tulajdonságunk, hogy a nemi tekintetben érett nő havonta néhány
napig termékenyülés képes, sőt szexuális életre vágyik még ennél is lényegesen
több napon keresztül. A férfiaknak pedig nemi érettségüktől kezdve erős és
folyamatos a szexuális időben vágyuk. Ezért a szexuális megöregedést megélő
nőknek 6-8 gyerekük születhetett. Nem vagyok demográfus, de a létszám
tartásához, az akkori nagyon rövid, a húszas évekig tartó várható életkor
mellett, 4 gyermek születése biztosította volna a létszám megengedhető, nagyon
lassú növekedését.
Jellemző, hogy a
történészek ilyen számításokat nem is végeztek.
Az aligha
vitatható, hogy sok olyan gyermek született, akit nem akartak a szülők de az
sem, hogy ennek elkerüléséhez nem voltak meg az adott feltételek.
Sokat
foglalkoztam a nyugati középkor szenzációs találmányával, a kiscsaládos
jobbágyrendszerrel. Erre a két háború közti francia történészek hívták fel a
figyelmemet. Ők közölték először, hogy ebben a rendszerben, mivel a jobbágyok
gyerekeinek a házassága csak akkor vált lehetősé, ha a földesúrtól
jobbágytelket kaphattak, mintegy tíz évvel a nemi érettség utánra tolódott.
Megállapították, de nem ismerték fel ennek a történelemformáló jelentőségét.
Tekintettel
arra, hogy minden kultúrában a házasságkötés lényegében a nemi érettség idején,
vagy még előtte történt, a nyugati középkorban pedig ennél tíz évvel később,
ebben a legtermékenyebb tíz év, 3-4 szülés kiesett. Vagyis alig több mint fele
annyi, mint minden más kultúrában. Ezért fele akkora sem volt a túlnépesedési
nyomás. Meggyőződésem szerint, ezzel magyarázható, hogy alig ötszáz évvel a
nyugat-európai feudális társadalmak létrejötte, a magas-kultúrák közé
emelkedése után már minden más kultúra fölé emelkedhetett, és az utolsó ötszáz
évben a világtörténelem főszereplőjévé válhatott.
Alig lehet
nyomát találni annak, milyen módon, kik alakították ki a kiscsaládos feudális
társadalmat, fajunk történetének egyik legjelentősebb találmányát. A kiscsaládos jobbágytársadalom sem
tudatos, hanem ösztönös társadalmi viselkedés eredménye volt, aminek az
alépítménye a természetes csapadékra épülő, szántóföldi, a jelentős
állattartással összefonott földművelés volt. Alig tanítjuk, hogy ezt megelőzően
minden magas-kultúra az öntözéses
földművelésre épült, és ezek tartották el az emberiség négyötödét,.és még ma is
a nagy többségét. Az ugyancsak korán kialakult pásztortársadalmak soha nem
jutottak az érre, és mára már elenyésző a népességeltartó szerepük. Ezzel
szemben az elmúlt ezer évben a természetes csapadékra épülő földművelés volt a
nagyon dinamikusan fejlődő, térhódító, és az ipari forradalommal az önözésesek
fölé emelkedő. A 20. században ez hozta létre a tudományos és technikai
forradalmat, és ebben jöttek létre az első össznépi társadalmak.
Mindebben a siker zálogát abban látom, hogy
ez volt az első társadalom, ami jó ezer éve megvalósította azt, amit Kína a 20.
század végén, korlátozta a gyermekvállalást. Mivel ehhez akkor nem álltak még rendelkezésre a Kínában használt eszközök, sem a
fogamzásgátlás, sem a terhesség megszakítás, sem a családok szintjéig lemenő
politikai hatalom, nem véletlen, hogy egyetlen más kultúrában nem működött a
gyermekvállalást korlátozó mechanizmus.
A francia
történészek a két háború között már feltárták, hogy a nyugat-európai
középkorban a korlátozott számú jobbágytelekhez kötött családszán mintegy tíz
évvel kitolta a házasságkötést, de alig sejtették annak az óriási
társadalomformáló szerepét. Az ilyen népesség korlátozás százszor szigorúbb,
kegyetlenebb volt, mint a jelenlegi kínai módszer. Nehéz megérteni, mint
jelentett a középkori fiataloknak az életük szexuálisabban legaktívabb korában
az önmegtartóztatást. A nők számára ugyanis a házasság előtti teherbe esés az
egész életpályájuk összetörését jelentette. A mai fiatalság el sem tudja
képzelni, hogy mit jelentene a 28 éves korig tartó szexuális élettől való
tilalom.
Ezért
állíthatom, hogy a fogamzásgátlás és a
terhesség megszakítás megoldása fajunk történelmének legnagyobb vívmánya.
Szinte
érthetetlen, hogy nem akadt társadalomtudós, történész, aki rámutatott volna,
hogy a társadalom tagjai, mindenek előtt
a már szexuálisan érett nők számára, nincs nagyobb, fontosabb felszabadítás, mint
a gyermekvállalással nem járó szexuális élet biztosítása. Nehéz elképzelni,
hogy a szexuális kort elérő nők szabadnak érezhetik magukat akkor is, ha nincs
megoldva a gyermekvállalás nélküli szexuális élet. De még a férfiak sem
lehetnek szabadok, felszabadultak, ha a szexuális életük a partnerük számára
szinte életveszély, számukra is katasztrofális következményekkel járhat.
Ezért okozott
számomra nagy örömöt a The Economist írása arról, hogy a családtervezés
fontossága visszatér a nemzetközi fejlődés programjába.
De az okos írás
sem mondja ki kereken: a családtervezés
azt jelenti, hogy a szülők joga a gyermekvállalásban való döntés. E joguk
azt jelenti, hogy joguk van a fogamzásgátlás és a terhesség megszakítás minden
eszközével élni. Nem teszi hozzá, hogy a társadalomnak csak akkor van joga a
szülők gyermekvállalását korlátozni, ha biztosítani tudja a gyermekvállalással
nem járó szexuális élet szabadságát. A
társadalomnak nincs joga a gyermekvállalást korlátozni, ha nem biztosítható a
szexuális élet szabadsága, vagyis rendelkezésre állnak a fogamzásgátlás és a
terhesség megszakítás eszközei.
Néhány
megjegyzés az írás tartalmához.
A Távol-Keleten
a nők négyötöde használ fogamzásgátlót, a Közép-Keleten a fele, Nyugat- és Közép-Afrikában
csak a tizede. De nem vonja le a következetést: ez elsősorban az oka annak,
hogy a Távol-Keleten nagyon lassú a népszaporulat, és nagyon gyors az egy
laksora jutó növekedés. A másik két térségben az elviselhető tízszeresénél is
gyorsabb. Ez az írás sem meri bevallani, hogy a néhány ezreléknél gyorsabb
népszaporulat eleve kizárja az egy laksora jutó jövedelem és vagyon átlagos
növekedését.
„Az emberiség
hetede él olyan országokban, ahol a termelékenységi ráta 4 felett van.” Ennél
fontosabb volna annak megállapítása, hogy az emberiségnek csak kétötödében nem
nő a népesség az elviselhetőnél gyorsabban. Ennek is kétharmadát jelenti Kína,
ahol ezt csak erőszakkal lehet elérni. Az emberség háromötöde elviselhetetlenül
túlnépesedik, ezen belül minél szegényebbek, annál inkább. Az emberi faj többsége kontraszekcióval szaporodik.
Örömmel olvasom
a közhelynek számító tényt, hogy az
eltartottak aránya ott magas, ahol gyors a népszaporulat. Eddig csak a
liberális közgazdászok síralmát olvashattam, hogy az alacsony gyermekvállalás
mellett nő az egy laksora jutó nyugdíjasok száma. Ez ugyan igaz, mert nő a
statisztika szerinti munkaképes kort túlélők száma. De soha nem tették hozzá,
hogy ugyanakkor csökken az egy dolgozóra jutó felneveltek aránya. Ennél is
szomorúbb a kép, ha nemcsak az egy laksora jutó jövedelmet, hanem a vagyont is
számba vesszük.
Az is fontos
tény, hogy a sok szülés mögött nemcsak sok nem akart gyermek születése van,
hanem egy sor egészségügyi káros következmény is. Először olvasok adatokat
arról, hogy az egymást gyorsan követő szülések milyen hátrányokkal,
veszélyekkel járnak.
Különösen
egyetértek az írás utolsó sorával.
Szégyen, hogy minderre csak most kerül sor.
Az én aggályom
azonban az, hogy a legrangosabb
közgazdasági hetilap nem érinti a gyors népszaporulat gazdasági következményei.
Az azzal járó felhalmozási, vagyonképzési igényt, és a természeti erőforrások
terhelését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése