Kopátsy Sándor PP 2012-07-21
KINEK ÁLLÍTSUNK SZOBROT
A Heti Válasz
múlt heti számában Ablonczy Bálint ezen a címen sorol fel 30 nevet, akiket
érdemesnek talál arra, hogy szobrot kapjanak. Mivel jelenleg szoborviták zajlanak,
érdemes elgondolkodni azon, hogy nemcsak kinek, de hova.
Én híve vagyok a
szobrok, emlékművek állításának, de számomra nem mindegy, hova kerülnek. Ez
azonban Ablonczy fel sem veti. Ezért aztán azt mondhatom, hogy mind a harminc
javaslatával egyetértek, de csak akkor, ha mindegyik az őt megillető helyre
kerül, és ez nem zárja ki, hogy másik háromszáz is kapjon szobrot.
Azt is
elfogadhatónak tartom, hogy van számos olyan falu, amelyiknek volt olyan
polgármestere, bírója, aki megérdemelné, hogy szobra legyen a falujában. Életem
során én is találkoztam néhány ilyennel. Még indokoltabb, hogy a kiváló
polgármestereknek is legyen szobruk a városukban. Ezeket a szoborállításokat
azonban bízzuk a községre, városra.
Az is
természetes, hogy az iskolák névadójának lehessen szobra az iskolában, az
egyetemek tanszékein. Ez is az ő dolguk. Ne szóljunk bele, ahogyan ezt
természetesnek tartjuk, hogy a templomok szobrai felett az egyházak döntnek.
Abba sem szólnák
bele, hogy a politikai pártoknak is lehetnek nagyjai, de ezeknek a
pártépületekben, a kertjeiben van a helyük.
Ablonczy első
csoportjának a címén megütköztem. SPOTOLÓ, EGYHÁZI SZEMÉLYEK, TUDÓSOK. Nagyon
vegyes társaság ahhoz, hogy közös címen szerepeljenek.
Ablonczy
tudatosan nem sportolókat, csak sportolót ír. Ő is csak egyet javasol. Puskás
Ferencet. Számára a szobor indokolt. Rajta kívül. Ha még egy szerepelne, száz
név is felmerülne, de mindegyik előtt volna Puskás.
Az egyházi
személyek és a tudósok sem egy kategória. Az egyházi személyek szobra az
egyházak feladata, köztérre csak akkor kerüljenek, ha nem az egyházuk, hanem az
ország számára voltak nagyok. Számos tudós pap, szerzetes, mint tudós érdemel
szobrot. Ennek okán az ilyeneknek vagy a szakmai intézmények előtt, vagy a
szülőhelyükön kell szobrot állítani. A politizáló egyházi személyekkel szemben
aggályaim vannak. Az ő szobraik állítását bízzuk az egyházakra.
Ablonczy három
egyházi személyt, és két tudós említ.
Salkaházi Sárát a Vatikán kiemelte
azzal, hogy boldoggá avatta. Legyen vele boldog.
Ravasz László nemcsak református püspök
volt, hanem politikusként is a bölcsek közé sorolható. Az, hogy politikusként
kiemelkedett a Horthy korból, jórészt a kor nagyon alacsony politikai
színvonalát is jellemzi. Prohászkánál sokkal mértéktartóbb maradt. 1956-ban a
nagyon kevés mértéktartók között maradt. Ha Salkaházinak köztéri szobor jár,
akkor neki több is.
Scheiber Sándornak csak azért nem
javasolnák szobrot, mert a magyar zsidóság volt az ártatlan mártír, a vezetők
bátortalanok voltak. Ezzel szemben régi vágyam, hogy minden vasútállomáson
legyen emlékmű, rajta az elszállítottak nevével. Ne egy helyen egy zsidó
vezetőnek, hanem minden vasútállomáson, hogy mindenki lássa, mit követtünk el.
Erre a gaztettünkre még századok múlva is emlékeztetni kell.
A tudósok közül
Ablonczy csak két nevet említ, Szent-Györgyi Albertet és Teller Edét. Sajnos, a
történészek még mindig nem ismerték fel, hogy az elmúlt száz év
legnagyobbjainak a négyötöde, szerintem 99 százaléka tudós volt. Csoda, amit a
fajunk az elmúlt száz évben elért, de ebből szinte minden a tudományoknak
köszönhető.
Ebben a
tudományos csodában nekünk magyaroknak elképesztő szerencsénk volt azzal, hogy
a Fasorban létesült egy olyan gimnázium, amibe a lutheránus papok, tanárok, és
a pesti nagypolgár zsidóság gyerekei együtt tanulhattak. Ennek az iskolának
lett világtörténelmi szerepe nemcsak a tudomány, de a politika történetében is.
Ezért, ha rám volna bízva, a Kossuth téren állítanák a világhírűvé vált fasori
diákokból egy szoborcsoportot. Valami olyant, mint Rodin a Calais-i polgárok
szoborcsoportja. Hadd lássa, aki látni akarja a parlamentet, hogy nem csak a
törvényhozás háza hatalmas, és díszes, hanem az a nép is, amelyik építette.
Már itt bajom
van az arányokkal. Három egyházi személy, és csak két tudós. Ez még nagyon
középkori arány, amikor a teológia volt a szakmák királya.
Ablonczy még
mindig ott tart, hogy a szobor elsősorban az irodalom és a művészet a
társadalom iránytűje. Ez a világ a 20. században már csak a múlt emléke volt.
Ennek ellenére e század két legnagyobb magyarjának én is Adyt és Bartókot
tartom. Bartók még évszázadok múlva is az egyik legismertebb magyar lesz.
Adyról majd csak a magyarok tudnak.
A harminc
említett között a 16 írót és művészt soknak tartom akkor, ha országos szinten
gondolkodom. Különösen akkor, ha azt is tudjuk, hogy a legnagyobbaknak már
vannak köztéri szobraik.
Nekem tetszik,
hogy a klasszikusnak egyáltalán nem számítható Molnár Ferenc és Rejtő Jenő neve
is felkerült. A nála rangosabbaknál is népszerűbbek voltak. Sőt ma is több az
olvasójuk. Velük szemben a rangosabbak nem köztérre valók, mert nagyon kevesen
fogják tudni, hogy kik voltak. Ilyennek tartom a tisztelt Hamvas Bélát, Bánffy
Miklóst. Gondolni kell a köztéri szobrokat állítóknak arra, hogy a kevesek
által ismerteknek akkor sem jár köztéri szobor, ha megérdemelnék, ha ismernék
őket. De akiknek az érdemét nem ismerik, maradjanak a szakma nagyjai.
Tamási Áron és
Illyés szobrának örülnék.
Herczeg Ferencet
nem fogja az utókor olvasni. Különben is olyan politikai kurzus mértéktartó
propagandistája volt, akinek a műveit nem fogják elővenni.
A nem
említetteket szeretem, de a jövő szeretetére aligha számíthatnak.
A politikusokról
egészen más a véleményem.
Az utolsó száz
évnél messzebb nem mennék vissza. Ahhoz, hogy ez megtehessük, tárgyilagosabb
magyar történelmet kell megírni.
Werbőczy történelmi szerepe ugyan
jelentős, de nem a haladás, hanem a társadalmi fejlődést fékezők táborába
tartozott. Pápista létemre, az ő korából sokkal inkább a vallási reformáció
nagyjai közül válogatnák. Werbőczy a szélső nacionalisták zászlójuknak
használják. Jobb volna a jobbágyviszonyok megszilárdítóját, és a szent kora tan
apostolát nem reklámozni. Különösen nem egy n eves történésznek.
Mária Terézia is rossz szimbólum. Róla
is indokolt volna a magyar történészeknek reális képet adni. Bigott, primitív
katolikus volt. Hisztérikusan türelmetlen a reformáció egyházaival szemben.
Szerencsére az üldözött egyházak nem feszegetik a viselkedését. Én százszor
inkább szobrot állítanák a fiának, II. Józsefnek, aki már anyja életében
német-római császár volt, az érdemeiből mi sokat az anyjának tulajdonítunk,
akiről az ellenreformáció csak rosszat tanít.
Tisza Kálmán már nem a 20. század
politikusa volt. Én a több nemzetiségű Magyar Királyság reális politikájával
szemben érzéktelennek tartom. Trianonért egyik felelősnek, a 30 milliós
Magyarország gondolatának építőjét látom benne. Ideje volna megérteni, hogy mi
vezetett Trianonhoz.
Darányi Ignác az arisztokraták és az
egyházi bortokok stabilizációjáért dolgozó szakember volt. Nagy Imrének és
Erdei Ferencnek, de még Fehér Lajosnak is előbb állítanák szobrot, mint Darányi
Ignácnak az elsőt. Az 1945 előtti birtokviszonyok egyetlen kiszolgálója sem
érdemel szobrot.
Bethlen Istvánt
Ablonczy elsőnek említi. Elismerem, hogy a nagyon alacsony színvonalú politikai
elitben ő volt a legkevésbé ostoba, illetve az egyetlen nagyvonalú politikus,
de a tehetségét egy anakronisztikus társadalom stabilizálására hasznosította.
Aki Trianon után teljes revízióban hitt, legalábbis azt szolgálta, az előttem
ostoba politikus, akkor is, ha az ostoba célját okosan szolgálja.
Csak két példát
hozok fel az életéből.
Ő kötött
paktumot a szociáldemokrata Payerrel arról, hogy a városokban lehet titkos a
választás, a falvakban azonban nyílt marad. Ő okosan kiszámolta, hogy a
kétharmados többséget garantálja az olyan választás, amiben a jegyző
jelenlétében kell szavazni a kiszolgáltatott falusi népnek. Én a gyerekeknek
azt mesélném el a két háború közti időt tárgyaló történelemórán, hogy
képzeljétek el egy gróf úr volt a miniszterelnök, aki olyan paktumot kötött a
még nagyon gyenge munkáspárttal, amiben megengedte, hogy a városokban titkos
legyen a szavazás, olyan okos volt ez a gróf, hogy ezt megengedte. Nyolcvan
évvel később még volt olyan rangos történész professzorunk, aki szobrot
állított volna a tiszteletére.
Egyszer
találkoztam vele, amikor 1944 decemberében egy uradalomban mentem át a fronton,
és megsúgták, hogy az a huszár ezredes úr, akit a fogat vitt tovább nyugatra,
Bethlen István volt miniszterelnökünk. Nekem már a butaság szimbóluma volt,
hogy a huszárság volt a legelőkelőbb fegyvernem. Ezeket vittük az orosz frontra
a tankok ellen. Bethlen miniszterelnök úr akkor nem a tankok felé ment, hanem
előlük menekült. Tegyük hozzá, hogy ő volt a politikai élcsapatban a legokosabb
politikus.
Slachta Margitot Bethlennél sokkal
kisebb képességű politikusnak tartom. Nem fogta fel, hogy a Szovjetuniónak ki
vagyunk szolgáltatva, és vagy velük kötünk kompromisszumot, vagy ugyan nyerünk
a választásokon, de nem rúghatunk a labdába. Mindszenti Bíboros már kapott szobrot
azért, mert még a Vatikánnal is szembefordult, nemcsak a Szovjetunióval. Most
Slachta Margit szobrát fogjuk felállítani.
Apponyi Albert méltatását is megértem.
Ha valaki megkérdezné, kit tekintek Trianon legjellemzőbb előkészítőjének, erre
a címre Apponyit ajánlanám. Ebben az utódállamokba került etnikumok
mindegyikével egyetértenék. Nála alkalmatlanabb politikust nem is küldhettünk
volna Párizsba. Elég volna, ha a történelemtudósok ismernék a győztes hatalmak
Apponyi szerepvállalásáról alkotott véleményét.
Nagy Ferenc
tisztességében nem kételkedem. De ő úgy vállalta el a miniszterelnöki posztot,
hogy fogalma sem volt az adott politikai realitásról. Sztálin felügyelete alatt
akart vele nem egyeztetett agrárpolitikát folytatni.
Szomorúan állapítottam meg, hogy nálunk
csak annak jár szobor, akinek fogalma sincs a reális lehetőségekről. Én az
irreális célokért küzdő politikusokat a holdkórosokkal közös csoportba sorom,
azzal, hogy a holdkórosok önveszélyesek, az irreális célokért harcoló
politikusok azonban közveszélyesek, azaz kártékonyak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése