Kopátsy Sándor EH 2017 11 29
Kínai és az európai
rendszerváltás
1990-re a Nyugat úgy emlékszik, hogy összeomlott az
európai marxizmus. Az fel sem merül, hogy ugyanebben az évben Kína a
világtörténelem legnagyobb sikerébe kezdett. Az első annak eldöntése, melyik
eseménynek van nagyobb jelentősége. A bolsevik, azaz a kelet-európai marxizmus
hidegháború utáni összeomlásának egyszerű magyarázata van: A Szovjetunió az
Egyesült Államokkal versenyzett a katonai szuperhatalomért. Ez is olyan verseny
volt, amit csak elveszíteni lehetett. De még ennek is az volt az elsődleges
oka, hogy az Egyesült Államok puritán polgári társadalom volt, a Szovjetunió
pedig nem puritán és nem polgári társadalom.
Ezt már Max Weber jó száz éve felismerte, hogy a
jelenkor társadalmi felépítményeit csak a puritán népek képesek másoknál
hatékonyabban működtetni. A társadalmi siker elsődleges feltétele azonban
Kelet-Európában eleve hiányzott. Ez mégsem jelentette azt, hogy a bolsevik
rendszernek nem voltak jelentős előnyei. Ezekben a kelet-európai és balkáni
utódállamokban a polgári demokrácia még úgy sem működik, mint ahogyan a
bolsevik rendszer működött. Azt nem lecserélni, hanem piacosítani kellett volna
úgy, ahogyan Kínában történt, és leállítani az elviselhetetlen terhet jelentő
fegyverkezést.
Máig nem írta le senki, hogy a Szovjetuniót, vagy
annak csatlósait nem akarták a tőkés demokráciák fegyveresen megsemmisíteni,
legfeljebb Nyugat-Németország szerette volna magához csatolni
Kelet-Németországot. Valamint Csehország, Észtország és Szlovénia állt volna át
a demokratikus felépítményű táborba.
Ez sem
jelentette volna azt, hogy kínai mértékben sikeresek lesznek a kelet- és
közép-európai országok, de lényegesen jobban.
Ne higgye senki, hogy Lengyelország, Szlovákia,
Magyarország és Horvátország közelebb lenne a puritán Nyugathoz, ha azokat nem
a bolsevik Szovjetunió, hanem az Egyesült Államok szállta volna meg. Ez ugyan
nem azt jelenti, hogy a jelenlegi állapotunk reménytelibb lenne, ha nem
kerülünk a Szovjetunió felügyelete alá.
Még egyetlen magyar történésznek nem jutott eszébe,
hogy megvizsgálja, mint nyertünk azzal, hogy az első világháború után a győztes
demokráciák diktálták a békét, és hagyták megtörténni, hogy Magyarország
fél-feudális társadalmat rendezhetett be magának. A Horthy rendszer nem előre, hanem hátrafelé lépett. A kiegyezés és
az első világháború elveszése közötti fél évszázad ezer éves történelmünknek
egyetlen olyan szakasza volt, amikor közelebb kerültünk a fejlett Nyugathoz,
mint ezer éves történelmünk során valaha.
A magyar közvélemény nagy többsége még ma is csak az
ország területe kétharmadának elvesztését látja. Az még senkinek sem jutott eszébe, hogy Trianon előtt kisebbségben
éltünk az országban, Trianon után azonban nemzeti állam lettünk. Az ezer éves
Magyarországban a lakosság fele nem magyar volt, Trianon után pedig 90
százalékban magyarok országa lettünk. Korábban az ország lakosságának
felét, a kisebbségeket vagy gyűlöltük, vagy emberszámba sem vettük.
Száz évvel Trianon után sem jutott eszébe egyetlen
magyar történésznek, hogy milyen lehetőségünk nyílt meg azzal, hogy végre
nemzeti állam lettünk. Szinte egyetlen kisebbségünk maradt, a svábság. Akik
többsége még a mezőgazdaságban akart megélni. A svábokból, akik már az úri
középosztályba léptek, már elmagyarosodtak. A magyar társadalom motorja pedig a zsidó polgárság volt, az első
magyarul beszélő, örömmel magyarrá levő polgársága volt.
A magyar
társadalom legnagyobb gyengesége a magyarul beszélő polgárság hiánya volt. Ezt a hiányt először
számolta fel a Magyarországon elő, mintegy 6 százalékos zsidóság, aminek
négyötöde a trianoni ország területén, kétötöde pedig a főváros
vonzáskörzetében élt. Ez a zsidóság
nemcsak polgár, hanem a nyugat-európai értelemben vett polgár volt.
Európának az
első világháborút megelőző fél évszázadban a legnagyobb esemény a szinte a
társadalmakon kívül, gettókban élő zsidóság példátlan sikerű polgárrá válása
volt. Ez a
kontinens keleti felén, ahol krónikus betegség a polgárok hiánya volt. Ez leginkább jellemző Lengyelországon és
Magyarországon volt. Az ortodox keresztény és nagycsaládos kelet-európai
balkáni népek annyira alkalmatlanok voltak a polgárosodásra, hogy a közöttük
élő zsidóság képtelen volt a polgárosodásra. Tőlünk nyugatra pedig eleve volt
elegendő polgár, a zsidóság is eleve az volt. Ezért a két kultúra között élő
Lengyelország és Magyarország volt az a közép, amiben példátlanul gyorsan
polgárrá válhatott az eddig gettókban élő zsidóság.
Történészeink
sem hangsúlyozzák, hogy a kiegyezés és az első világháború között, Budapest és
vonzásterülete volt az európai zsidóság legdinamikusabb centruma. Ennek a
zsidóságnak köszönhetjük, hogy Budapest és vonzáskörzete lett a legnagyobb
társadalmi és gazdasági siker térsége. Ezért kínálkozott Trianon után történelmükben az egyetlen
alkalom arra, hogy a harmadnyi területű, nagy többségében magyarok és
elmagyarosodni akaró zsidó polgárok gyorsan fejlődő, először a Nyugathoz
felzárkózni képes ország. Ez az ezer éven keresztül mindig reménytelen
felzárkózás akkor sikerülhetett volna, ha a lelkesen elmagyarosodott zsidóság maradhatott
volna a magyar társadalom élcsapata.
E helyett
Szegeden a magyar arisztokrácia összefogott a nemesség szerepét átvevő úri
középosztállyal arra, hogy megszabadulnak a zsidó polgárságtól, ezzel újra a
magyar társadalom vezetői lehetnek. Ez sikerült
is, mert a magyar közvélemény elhitte, hogy Trianon nem lehetőséget biztosított
arra, hogy végre nagy magyar többségű nemzeti államunk lehessen. Elfogadták az
a politikai stratégiát, hogy minden más megelőző célunk a Trianon előtti ország
területének visszaállítása, és a zsidóságtól való megszabadulás. Tejes
revizionizmus és a zsidóság befolyásának felszámolása. Tehát a Horthy rendszer
fő célja a szeges ellenkezője volt annak, ami sikert hozhatott volna.
Azt ugyan elfogadták a népiek, hogy nem területi revízióra
van szükség, hanem gyökeres földreformra. Az
ugyan senki nem látta meg, hogy a gyökeres földreform csak akkor jelenthet
társadalmi sikert, ha a falvak lakosságának nagy többségét kivonjuk a
mezőgazdaságból, és gyökeres iparosítást, urbanizációt hajtunk végre. Alapvető
tévedés volt azt hinni, hogy a földreform megnyitja az utat a falvak
lakosságának a gazdagodása felé. Nem volt semmi reális alapja annak, hogy a sok
törpebirtok eredményesebb gazdaságot jelenthet a falvak népének meggazdagodása
felé. Sajnos, ennek csak az volt az áldásos következménye, hogy az
arisztokrácia és a katolikus egyház elvesztette a vagyonát, ezzel a már régen
indoktalan politikai és gazdasági befolyását.
Életem egyik legnagyobb élménye ugyan az volt, amikor
négy faluban, földosztóként, átélhettem, mit érzetek a földnélküli parasztok,
amikor cövekkel jelölhették meg a földjük határát. Pedig egyértelmű volt, hogy
a néhány hold, ami neki is jutott, legfeljebb a mindennapi kenyeret
biztosíthatja, a jobban éléshez azonban kevés lesz. Ez az élmény döbbentett rá,
hogy a falvakban többször annyi ember a földből akar megélni, amennyi akkora
föld szükséges ahhoz, hogy elvárható módon meg lehessen abból élni. Már a
földosztás során felismertem, hogy legfeljebb minden ötödik juttatott kerülhet
olyan helyzetbe, hogy egypár lovat tarthasson. Tized annyinak juthatna akkor
föld, mint egy dán, és huszad annyinak, mint egy amerikai farmernek.
Ez a
felismerés vezetett oda, hogy a falusi lakosságnak nagy többsége számára a
megélhetést nem a mezőgazdaságban, hanem az iparban és a szoláltatásokban kell
munkaalkalmat teremteni.
Ezért azzal döbbentettem meg az agrárszakás
barátaimat, hogy a magyar falvak lakossága, amit kapott, elsősorban Rákosi
elvtársnak, az általuk folytatott, erőltetett iparosításnak köszönheti. Ha ez nem szívta volna el a falvak
lakosságának többségét, ott sem tarthatnának a falvak, ahol tartanak.
A bolsevik diktatúrának csak a módszereit bírájuk, azt
meg sem nézzük, hova vezettek. Pedig a munkaerő kínálatánál nagyobb kereslet
teremtése nélkül nincs munkáshatalom. A
kelet-európai diktatúra ugyan nem adta meg a dolgozók szabadságát, de a
mesterségesen létrehozott munkaerőhiány létre hozta azt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése