Kopátsy Sándor EG 2017 11 26
A vállalatok
mérlegének túlértékelése.
A volt csatlósoknak Kínával folytatott tárgyalását
történelmi alkalomnak tartom arra, hogy tanuljunk a Kínai Rendszerváltásból,
ami számukra a világgazdaság legnagyobb csodáját produkálta. Ezzel szemben a
volt bolsevik rendserek váltása gazdasági tekintetben stagnálást hozott. Amíg
Kínában évente 8-10 százalékkal nőtt az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, a
legsikeresebb demokráciákban ennek a hegyedével, és nekünk még annyival sem. A
Szovjetunió volt tagállamainak többsége visszaesett, csak a magas bányajáradékot
élvezők élnek jobban. Ukrajna például jelentősen visszaesett. A volt csatlósok
lakossága óriási szabadságot kapott, az egy lakósra jutó jövedelem alig haladta
meg a 2 százalékot, az egy lakosra jutó magyar tulajdonú vagyon pedig csökkent.
Mi az ipari szektor vagyonából eladtunk, amire vevőt találtunk, és feléltük
azok árát.
A magyar
rendszerváltás úttévesztését a vállalatok mérlegének túlértékelése okozta. A magyar közgazdászok azon
siránkoztak, hogy sok a veszteséges vállat, ezek sokba kerülnek az állami
költségvetésnek. Pedig a vállalati mérleg csak arra felelnek meg, hogy megmutassák
a tulajdonosnak a vállalata működtetésével járó jövedelmét. Arra viszont a vállalati mérlegek eleve alkalmatlanok,
hogy a vállalat ekkora társadalmi érdeket szolgál. Ennek ellenére a hazai közgazdászok
a veszteséges vállatokat a társadalmi érdeket sértőnek tekintették, azok
működtetése felett háborogtak.
Szerintük, ami
a vállalkozás számára veszteséges, az állami költségvetésből támogatást emészt
fel, tehát társadalmi kártokozó. Számításon
kívül hagyták, hogy a veszteséges vállatok, mint adnak a társadalomnak. Máig
nem találtam olyan veszteséges vállaltot, aminek a veszteséges működése nem
több társadalmi érdeket szolgált, mint a leállításuk.
Ez azért nem vált nyilvánvalóvá, mert nem számoltak
azzal, hogy mibe kerül a társadalomnak egyrészt a nem foglalkoztatott
munkaképes lakosság eltartása, másrészt szinte semmivé vált az a vállalati
vagyon, ami után amortizációt fizettek.
A
munkanélküliséget ugyan már a klasszikus közgazdaságtan sem tekintete
veszteségnek, mert nem ismerték a munkanélküliek eltartási kötelességét. Arról pedig említést sem
találhatunk a klasszikus közgazdaságtanban, hogy a munkaképesek foglalkoztatása
a társadalom számára akkor is plusz jövedelem, ha kevesebb értéket termel, mint
amennyi a foglalkoztatással járó költségeken felül még profitot is hoz.
Az osztálytársadalmak azért fejlődtek lassan, mert a
munkaerejük jelentős hányadát nem tudták hasznosítani. Csak azok találtak
munkaviszonyt, akik többet termeltek, mint a foglalkoztatásukkal járó költség
és a munkaadó profitja. A tőkések csak
azokat foglalkoztatták, akik a foglalkoztatásukkal járó költségeken felül, az
számukra is jövedelmet termeltek. A tőkések érdeke ugyan megfelel az
osztályuk érdekének, de a társadalom érdeke mindig az volt, hogy a munkaképes
lakosság minél nagyobb hányada dolgozzon, akkor is, ha nem termel annyi
költséget, mint amennyibe a munkaadónak kerül, és felette számára jövedelmet is
biztosít. Ezt a követelményt békeidőben egyetlen tőkés társadalom sem tudta a
munkaerő jelentős hányadának biztosítani. Ezért
a tőkés osztálytársadalom érdeke szemben állt a társadalom érdekével.
Minden társadalom érdeke azt kívánta, hogy az is dolgozzon, aki ugyan nem
termel a munkaadója számára akkora értéket, ami számára a kifizetett béreken
felül profitot is biztosít. Az
osztálytársadalmak ezért nem lehettek az egész társadalom érekének védelmezői,
mert csak azokat foglalkoztatták, akik nekik a foglalkoztatásukkal járó költségeknél
nagyobb éréket termeltek. A társadalom érdeke pedig mindig akkor is az
volt, hogy azok is dolgozzanak, akik kevesebb értéket termelnek, mint amibe a
munkaadójuknak kerülnek. Ezt az
ellentmondást csak akkor lehet legyőzni, ha azokat is bevonják az
értéktermelésbe, akik kevesebb értéket termelnek, mint amennyit a munkaadójuk
számára a költségein felül profitot is biztosít.
Ezt a
feladatot először a bolsevik társadalmak oldották meg azzal, hogy a veszteséges
vállatok működését a veszteségük megtérítésével biztosították. Ennek a megoldása csak az állami szektorban oldható meg. A szinte teljes foglalkoztatás azonban a több
pártos politikai demokráciában a magánszektorban megoldhatatlan.
Kínában azonban 27. éve ez működik. A gazdasági
szektorok piacosítása után a veszteséges vállaltokat az állami vállaltok
formájában megtartották, és finanszírozták a veszteségüket. Ami nyereséges azt privatizálták, ami nem,
állami vállatok formájában megtartották. Náluk ez a megoldás sikeresen
vizsgázott, mert változatlan szinten megmaradhatott a magas foglalkoztatás.
Ezzel mintegy 200 millió ember foglalkoztatása a veszteséges vállatokban megmaradt.
Az ezzel járó veszteségtámogatás eltörpül a mellett, hogy 200 millió ember nem
vált tartósan munkanélkülivé.
Azt még senki
sem számolta fel, hogy a magyar társadalomnak mennyibe került a veszteséges
vállatok felszámolása. Óriási vagyon vált értéktelenné, és két millió ember vált tartósan
munkanélkülivé. A veszteségtérítés csak
az állami vállalatok fenntartásával oldható meg. A tőkéstulajdonos, és az állami
veszteségtérítés nem férnek össze. Csak
az kaphat veszteségtérítést, akinek a munkaadója az állam. A kínai
eredmények azonban azt mutatják, hogy nemcsak a kínai munkaerő viselkedik
puritán módon, de a nagyvállalati vezetők is. De még ott is kínai szigorral
kell fellépni a korrupció ellen.
Ezért ezt az írást kiegészítem azzal, hogy leállított
vállaltok újraindítására pályázatot kellene meghirdetni azzal, hogy a leállított
vállalt állami tulajdonban marad, a pályázó leírja, hogy mennyi
veszteségtámogatást kér, és ezzel szemben mennyit keres az állam azzal, hogy
munkahelyet teremt, vállalati vagyont ment meg. Vagyis tanuljunk a Kínai
csodából, amivel 200 millió munkás munkahelye megmaradt, ezeknek nem
munkanélküliségi segélyt fizet az állam, hanem a talpéra állított vállalat fizet
a költségvetésbe, nyugdíjalapba, társadalombiztosításba. A legnagyobb
társadalmi kárt azonban a munkanélküliség azzal okoz, hogy elfelejtik a
szakmájukat és a munkából való megélést.
A privatizáció
óta ugyanis nem találtam olyan veszteséges vállalatot, aminek a leállítása nem
rontotta az állami költségvetést, és a vagyonvesztése nem csökkentette az
állami vagyont.
Kínát csodálni
kell, nem azon botránkozni, hogy egy párt diktatúrája maradt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése