Kopátsy Sándor EO 2017 11 30
A legfontosabb
teendő a következő generáció optimalizálása
Először került
az emberiség puritán ötöde abba a helyzetbe, hogy megszabadult a túlnépesedési
nyomástól, illetve puritán egyötöde, Kína, hogy a túlnépesedés erőszakkal képes
volt megállítani.
Fajunk eddigi történelmét azzal lehetett két időszakra bontani, hogy a megjelenését követő
mintegy 150 ezer évben lassan csak azzal szaporodhatott, ha képes volt újabb és
újabb természeti környezetbe berendezkedni. Mire életében bekövetkezett az
első, szinte minden életterében bekövetkezett jelentős éghajlati változás, már
minden kontinensen jelen volt, és ott járta a maga nagyon lassú fejlődési
útját. Mindenütt izolált volt, egymás tapasztalatait nem vehette át. Nagyon
ritka, maximum 1-2 fő/négyzetkilométeres sűrűségben élt, a maga lassú fejlődési
útját járta. Fajunk létszáma legfeljebb néhány tízmillió lehetett.
Fajunk csak a változó környezetben fejlődhetett.
A társadalomtudomány máig sem
jutott el annak felismeréséig, hogy felismeréséig, hogy mind faj, tehát
genetikailag nem fejlődött, ugyanaz a faj maradt. Tehát nem a Darwin által
felismert fajfejlődési utat járta, nem a mutáció és a szelekció hosszú útján
váltak a jelentősen eltérő környezetbe kerülte új fajjá, hanem a genetikai
elődeinél sokkal fejlettebb agyukkal, kezükkel, hangképző képességükkel
igazodni tudtak minden természeti környezethez. Nem új fajokká váltak, hanem
genetikailag változatlanul homo sapiens maradtak annak ellenére, hogy nagyon
különböző módon éltek.
Mintegy 6-8 ezer éve azonban tőlünk teljesen független okokból
viszonylag gyorsan megtörtént egy jelentős felmelegedés, és ennek hatására, az
élettereink éghajlata, növény- és állatvilága jelentősen megváltozott. Ennek
hatására az embernek szinte minden életterében jelentősen változtatnia kellett
az életvitelén. A felmelegedéssel járó változások között fajunk életére a
leginkább az hatott, hogy mintegy 70 méterrel emelkedett a tengerszint. Ez
nagyon visszaduzzasztotta a folyók, folyamok tengerbe ömlését. Ezzel elsősorban
Kelet-Ázsiában, Dél-Ázsiában és a Közel-Keleten a folyamok völgyei
árterületekké, gravitációsan öntözhetővé váltak.
Ez lehetőséget biztosított a már kapás növények szántóföldi művelésére
ott, ahol volt az igavonásra és a talajművelésre alkalmas háziállat, a
szarvasmarha és bivaly. Az öntözéses, szántóföldi gabonatermelés közel
százszor akkora népességet tudott eltartani, mint a gyűjtögetés.
Három térségben, a Távol-Keleten,
Dél-Ázsiában és a Közel-Keleten, voltak olyan folyamvölgyek és olyan igás
állatok, amik lehetővé tették az öntözéses gabonatermelést. Ennek a három
eredeti, egymástól függetlenül kialakult magas kultúrának köszönhető, hogy
nemcsak az emberiség létszáma megtízszereződött, de a várható életkor is háromszorosára nőtt. Ennek lett a következménye,
hogy fajunk túlnépesedővé vált, magának kellett a halálozást növelni, a
tudásvágyat pedig elnyomni. Ezt a funkciót, ha nem is tudatosan, de
következetesen, 6-8 ezer évben az osztálytársadalmak töltötték be.
A társadalomtudományok máig nem
vették tudomásul, hogy fajunk csak azért élhette túl az utóbbi 6-8 ezer évet,
mert halálozásokozó, és tudásvágy üldöző volt. Ez sem működött soha olyan következetesen, hogy az osztálytársadalmak
mindegyike viszonylag túlnépesedett lett. Nehezen magyarázható, hogy nyoma sem található annak, hogy valaki
felismerte volna, hogy az életterek túlnépesedtek voltak. Minden társadalmi egység
lakossága jobban élt volna, ha kevesebben éltek volna a nem növelhető
életterükben.
A történelem egyetlen olyan
könyvet ismer, ami a túlnépesedés veszélyéjét veti fel, ennek szerzője egy
anglikán pap, Thomas Malthus 1798-ban megjelent könyve volt. De ő sem a
jelenlegi állapotot tartotta túlnépesedettnek, csak a jövőt féltette. Azt is
csak a lakosság élelmezése okán. Minden tudományos, vallási és politikai fórum
azonban még a téma felvetését is ostobaságnak minősítette.
Malthus abból semmit nem látott,
és nem is láthatott előre, hogy a 20. század első felében megtörténik az
agrártechnikai forradalom, a mezőgazdaság gépesítése, a fajtanemesítés
forradalmai létrehozták azt, ami kétszáz évvel előbb az iparban és
közlekedésben történt. Az utóbbi száz év alatt hétszeresére nőtt az emberiség
létszáma, és ennek ellenére az átlagos élelmezés többel javult, mint előtte
évezredek alatt. Az alultápláltság után a legnagyobb népbetegség a túlsúlyosság
lett. Fajunk korábbi egész életében a táplálkozás volt az emberiség legnagyobb
gondja.
A gyűjtögetés hosszú ideje alatt
az éhség volt a legnagyobb motiváció, az éhhalál pedig a legnagyobb
népességkorlátozó.
A szántóföldi öntözéses
földművelés először hozta a változást, a munkával megtermelt gabona évente
biztosította a táplálkozást. Megindult a
várható életkor növekedése, és ennek következtében az elviselhetetlen népességnövekedés.
Még nem írta le senki, hogy a
szántóföldi gabonatermelő és a pásztorkodó társadalmakban egész százalékos volt
a potenciális népességnövekedés, ezzel szemben az öntözhető terület és a
termésátlagok éves növekedése nem érte el az egyetlen ezreléket sem. Ezzel
szemben a lakosság spontán növekedése ennek a sokszorosa volt. Elég lett volna arra gondolni, hogyan
alakult volna a létszámunk, ha nincsen mesterségesen létrehozott nyomor,
nincsenek háborúk.
A klímavédelem.
Az vitathatatlan, hogy az éghajlat
melegedésének a levegőszennyezés az elsődleges oka, de az egyáltalán nem
bizonyított, hogy ez milyen kivédhetetlen károkat okoz. A fajunk életében
egyetlen felmelegedés történt, ami a jégkorszak megszűnését okozta. Az sem
vitatható, hogy ennek köszönhetjük, hogy fajunk arra kényszerült, hogy feladja
a gyűjtögetésre épült életvitelét és áttérjen a megtermelt javakból élésre. Ha
ez a felmelegedés nem történt volna meg, minden valószínség szerint ma század
ennyin és tized ilyen jól sem élhetnénk. Az
ide jutásunkat annak köszönhetjük, hogy óriási változás történt a földünk
éghajlatában. Vagyis 6-8 ezer éve megindult mind a létszámunk, mind az
életviszonyainak gyors növekedése a felmelegedésnek köszönhetjük.
Ennek ellenére, még utalást sem találtam arra, hogy mi volna az emberiség
számára az optimális éghajlat. Az ugyan
nem vitatható, hogy a néhány celziusz fokkal hidegebb éghajlat sokkal
kedvezőtlenebb volt a fajunk számára, mint a jégkorszakot követé 6-8 ezer
esztendő éghajlata. Ebből mégsem következik az, hogy a jelenlegi az optimális,
az ennél melegebb pedig rosszabb. Ez még inkább igaz a tengerszínt optimumára.
A 70 méterrel alacsonyabb tengerszint mellett ki sem alakulhattak volna az
önözéses gabonatermelés vízügyi feltételei. Gyakran hivatkozok arra, hogy a 70
méterrel alacsonyabb tengerszinten a magas-kultúrák egyike sem jöhetett volna
létre.
A 20. század történelmi szerepe.
A 20. század azzal hozott minőségi változást fajunk történelmében, hogy
az emberiség már gazdag és puritán ötödében megszűnt a túlnépesedés. Azt
már a század elején Max Weber felismerte, hogy a tudományos és technikai forradalom olyan társadalmi alépítményt
hozott létre, amire minden más kultúránál hatékonyabb felépítményt csak a
protestáns népek képesek felépíteni. Weber két tényt nem vett tudomásul.
Másoknál hatékonyabb társadalmat
nemcsak a protestáns, de nyugaton a puritán katolikusok népek is, a
Távol-Keleten pedig a protestánsoknál puritánabb konfuciánus népek is hatékony
társadalomépítők lesznek. Ráadásul, azok számukban is többen vannak.
Webernek másik nagy tévedése az volt, hogy a társadalmi sikernek van még
egy másik feltétele is. A puritán népek is csak akkor lehetnek sikeresek,
ha már nem túlnépesedők. Ennek a két előfeltételnek a szükségességét ugyan a
tények egyértelműen bizonyítják, a társadalomtudomány mégsem veszi tudomásul.
Ezt bizonyítja a tény, hogy a puritán kultúrájú Kína csak az óta sikeres, ami
óta erősszakkal leállította a túlnépesedését.
Jelenleg az emberiség puritán kétötöde egyre jobban a többiek fölé
emelkedik. Ezen belül a már gazdag népek államainak a politikai
felépítménye demokratikus, a még szegény, és csak erőszakkal kikényszerítve nem
túlnépesedő Kína azonban politikai diktatúra maradt. Azt a Nyugat
társadalomtudósai képtelenek megérteni, hogy a még szegény és nagyon gyorsan
szaporodó lakosságú Kína nem lehetett demokrácia, mert a nagyon gyors
népszaporulatát csak erősszakkal lehetett megállítani.
A tények egyértelmű tapasztalatát
ideje volna tudomásul venni.
Csak a puritán népek képesek a
többi kultúránál lényegesen hatékonyabb társadalmat működtetni. De ezek is csak
akkor, ha nem túlnépesedők. A túlnépesedés spontán, a lakosság többsége által
elfogadott, vagyis demokrata társadalomban, csak akkor állhat meg, ahol az egy
lakosra jutó jövedelem meghaladja a 20 ezer dollár/fő szintet, a lakosság
iskolázottsága pedig a 12 évet, a fogamzásgátlók használta pedig általános.
Ahol ezek a feltételek létrejönnek, demokratikus felépítmény is megfelel. Ahol
azonban ezek még hiányoznak, a gyermekvállalást korlátozni kell, ami csak
erőszakkal kényszeríthető ki. Ez történik Kínában.
A jelenkor fejlett társadalmainak új oktatási rendszer kell.
Harminc éve mondom, hogy olyan oktatási rendszert kell
bevezetni, amivel a művészeket és sportolókat évezredek óta képzik. Ezt a
magyar oktatáspolitika nem érti meg. A Magyar Televízió két versenyét, a
Virtuózokat és a Felszállott a pávát, megnéztem, és láthattam, hogy az
mindenkinek tetszett, a sikerük láttán kezdek el reménykedni. Ezt a műsort ugyanis
nem csak itthon, de szerte a világban is sikeresnek tartják. A zsűritagok, és akik
ennek a két szakmának a jeleseit kinevelték, ragyogtak a gyermekük, tanítványuk,
a versenyzők sikerét látva.
Még sem jutott az illetékeseknek az eszébe, hogy a
versenyzők azért sikeresek, mert a tehetséges gyermekek a művészeket és
élsportolókat képző oktatásban részesültek.
Pedig nagyon egyértelmű a sikeres oktatás magyarázata.
Ezekkel a gyerekekkel a szüleik korán és
sokat foglalkoztak, és nagyon korán olyan oktatási rendszerbe kerültek, ahol
képesség tekintetében homogén tanulócsoportokban oktatták őket. A
veleszületett képességek ugyanis annál feljebb emelkednek, minél korábban a
képességük fejlesztésére irányul a képzésük, és ez hasonló képességű
tanulócsoportokban történik. A képzés
azonban így csak ezen a két szakterületen működik.
Az sem
hangsúlyozzuk, hogy a művészek és sportolók képzése évezredek óta, az
osztálytársadalmakban is így történt. Csak ebben a két szakmában nem számított
a tanulók szüleinek az osztályhelyzete. Minden tanulót eleve a képessége alapján minősített nemcsak
az iskolájuk, de a társadalom is. Ritka az olyan olimpiai bajnok, vagy
világhírű művész, akinek a származását feszegették.
Ezzel szemben
az osztályuralom számára fontos szakmák munkaerejét nem a képessége
kibontakoztatására, hanem a gondolkodás nélküli engedelmességre, a dogmák, a
tradíciók, a törvények tiszteletére képezték. Nemcsak a vallásoknak és a hadseregnek, de a
közigazgatásnak is a törvények betartásáról kellett gondoskodni. A pap, a
katona, a köztisztviselő ne a jobb megoldásokat keresse, hanem a dogmák, a
tradíciók, a törvények betartását biztosítsa. Ezért ezek képzésével nem a
képességek kibontakoztatását, hanem a dogmákhoz, parancsokhoz, törvényekhez
való igazodást várta el az osztálytársadalom érdeke.
Az osztálytársadalmak mintegy hatezer éves történelmét
azért nem érjük meg, mert nem arra építjük, hogy ezek elviselhetetlenül
túlnépesedettek voltak, a stabilitásukat csak a szervezett halálokozás és a
tudásvágy üldözése biztosíthatta. Ezért
még a történelmi materialisták sem vették tudomásul, hogy az osztálytársadalmak
addig csak halálokozók, és a tudásvágy üldözői lehetnek, amíg le nem áll az
elviselhetőnél nagyobb szaporodásuk. Ezt azért nem ismerhették el
szükségszerűségnek, mert akkor be kellett volna látni, hogy a halálozásokozás
és a tudásvágy üldözése mindaddig reménytelen, azaz elkerülhetetlen
szükségszerűség, amíg ezek nélkül a társadalmak fenn sem maradhattak volna.
Aki túl akart lépni az osztálytársadalmakon, annak először
meg kellett volna állítani a spontán gyermekvállalást. Amíg sokkal több gyermek születik, mint amennyit a társadalom képes
eltartani, addig elkerülhetetlen a szervezett halálokozás és a tudásvágy
üldözése. Ezzel szemben minden forradalmár olyan megoldásokat javasolt,
amik nem csökkentették, hanem növelték volna mind a gyermekvállalást, mind a
várható életkort. Marxnak sem jutott az
eszébe, hogy a munkások jobban élése következtében kisebb lett volna a
halálozás, hosszabb a várható életkor, tehát még nagyobb a túlnépesedés.
Máig nem vetette fel senki, hogy a Marx által elképzelt társadalom még
túlnépesedettebb lett volna, akkor az osztálytársadalmaknál is halálokozóbbá,
és tudásüldözőbbé vált volna. Máig egyetlen marxistának sem jutott eszébe,
mekkora lett volna a kommunista társadalomban a gyermekvállalás és a várható
életkor, vagyis a spontán népszaporulat. Márpedig minél nagyobb a spontán
túlnépesedés, annál nagyobb szerepet kap a halálokozás.
A tudományos és technikai forradalom következménye.
Azt ugyan senki sem vitatja, hogy az elmúlt száz évben
több tudományos és technikai eredmény született, mint előtte hatezer év alatt, és
azt nem veszi tudomásul, hogy ugyanakkor olyan társadalmi alépítményt
teremtett, aminek már nem több, hanem érékesebb emberre van szüksége.
A világ
fejlett, puritán ötödében leáll az elviselhetőnél több gyermek vállalása, ezzel
a növekvő várható életkor ellenre, leállt a túlnépesedés. Vagyis megszűnt a halálokozás és a tudásvágy üldözésének társadalmi
szükségszerűsége.
Az ember olyan fejlett fajként jelent meg, amiben a
születések számához viszonyított halálozás valahol a 25 éves várható életkornak
felelt meg. Még senki sem hangsúlyozta annak a jelentőségét, hogy az ember
olyan fajként jelent meg, aminek szaporasága a 25 éves várható életkornak felet
meg. Annak ugyan kötetnyi irodalma van, hogy fejlett az agyunk, de azzal még
nem találkoztam, hogy valakinek feltűnt volna, hogy fajunk egyrészt folyamatos
szexuális életre vágyik, másrészt a nők havonta több napon át termékenyek.
Ebből elkerülhetetlenül sok fogamzás történik. Az a tény, hogy fajunk
folyamatosan szexuális életet élt, és nem volt módja arra, hogy a fogamzás
felett dönthessen, a szexuális érettségi korúaknak viszonylag sok gyermekük
született. Ez a sok születés szükséges volt mindaddig, amíg a várható életkor
viszonylag rövid volt. A gyűjtögető társadalmak mintegy 150 ezer éve alatt nem
volt gyorsa a népszaporulat. Az emberiség létszámának növekedése alig
haladhatta meg az egyetlen ezreléket, az a növekvés is elsősorban újabb és
újabb életterekbe való beépülés, mint az adott élettereken belül történt. A gyűjtögetés sok tízezer éve alatt az
életterek eltartó képessége alig változott. Létszámunk csak azzal
növekedhetett, ha újabb életterekben jelenhetett meg fajunk.
Azonban, amikor a termelésre épülő öntözéses és
pásztor társadalmak megjelentek, a biztosabb életviszonyoknak köszönhetően a
várható életkor és ezzel a születések száma is elkezdett növekedni. A termelésből megélő ember várható életkora
emelkedni kezdett, a társadalomnak olyan felépítményre lett szüksége, ami
fokozta a hallozást, és üldözte a tudásvágyat.
Ezt a szükségszerűséget azonban senki sem ismerte fel.
Pedig az elmúlt hatezer évben ugyan egyre fejlettebb lett a tudomány és a
technika, egyre több ismerettel rendelkeztek a tudósok, és a technikai eszközök
fejlesztői, de a nagy többség egyre kevesebb tudásra lett szükség. Az elért
technikai és tudományos eredmények létrehozóival szemben ugyan nőtt az igény, a
működtetésük azonban egyre kevesebb képességet és tudást igényelt. Ma sem úgy
értelmezik az ipari forradalmat, mint ami az iparban, közlekedésben dolgozókkal
szemben lényegesen alacsonyabb tudásigényű változást hozott. Pedig a céhekben dolgozók átlagos képzettsége
messze meghaladta az iparban dolgozókét. Az osztálytársadalmakban a termelésben
résztvevőkkel szemben folyamatosan csökkent az átlagos képzetségi és képességi igény.
Ennek az egyik klasszikus példája a jelen század
hajózásában történt. Annak a legnagyobb munkaigénye, egészen a 20. századig, a
rakományok ki- és berakása volt, amit ezerszer annyi képzetlen munkás végzett,
mint amennyit ma kirak naponta egyetlen darukezelő zseni. Ma, aki erre a
munkára nem kiváló, ezerszer annyi veszteséget okoz, mint az erre
legalkalmasabb. Ha nem is minden ágazatban ennyire nyilvánvaló a változás,
mégis általános.
A tudományos
és technikai forradalom hatására a termelési folyamatok hatékonysága egyre kevésbé
a munkaerő árán, egyre inkább a képességén múlik. A társadalomnak nem több
olcsóbb személyre, hanem azok minél jobb minőségére van szüksége. Márpedig, ha nem a munkaerő
számra, hanem a minősége a fontos, akkor a munkaerő képzését is a minősége
maximalizálásra kellene irányítani.
A minőségi
eredményre koncentrált képzésre pedig csak az olyan alkalmas, ami nagyon korán
felismeri, ki mire alkalmas, és ezeket kezdettől fogva homogén képességű
tanulócsoportokban képezni. Vagyis azt a képzést kell általánossá tenni, ami a művészek
és a sportolók számára mindenütt működi, nálunk pedig a világszínvonal élén
van. Ezért a tehetség felismerést nem elég az elfogult szülőkre bízni, hanem
erre alkalmas kollektívák előtt kell a diákokat szerepeltetni. Ennek egy sikeresnek
bizonyult formáját Dél-Koreában, az egyetemi felvételek előtti felmérés során
említem.
A szülők bevonása.
Csak rá kellene nézni az ENSZ által minősített oktatás
sorrendjére. Ennek élvonalába csak a
puritán népek államai vannak. A vegyes kultúrájú, etnikumú országok mind
lényegesen hátrább állnak, mint a homogének. Ezért a világ élvonalában csak a
távol-keleti és az európai skandináv országok kerülhettek. A távol-keletiek
azért, mert ott sok évezredes hagyománya van a mandarin rendszernek, vagyis az
iskolában kiemelkedők politikai karrierjének.
Minden erre
irányuló felmérés egyértelműen bizonyítja, hogy Japánban, Dél-Koreában,
Szingapúrban és jelenleg Kínában a szülők lényegesen több időt, és viszonylag
több jövedelmet áldoznak a gyermekeik iskolaválasztására, és az ott minél jobb
eredmény elérésére. Az 1990-es reform óta pedig az is kiderült, hogy az egyetlen gyermekek egészségére, és
iskolai eredményére megkülönböztetett figyelmet fordítanak a szülők. Az
egyetlen gyermek nevelése ugyan nem biztosítja a létszám tartását, de a minőség
javulását annál inkább. Először derült
ki, ami ugyan érthető, hogy a szegény családok egyetlen gyermekei csak így
lehetnek versenyképesek a jobb módú családokból kikerülőknek. Először vált
bizonyíthatóvá, hogy a társadalom érdekét
szolgáló gyermekvállalás akkor felel meg a társadalom érdekének, ha az átlag
kettő, de a szegényebbeknél egy, a gazdag harmadban pedig akármennyi gyerek az
átlagnál sikeresebb felnevelésre számíthat.
Annak, hogy a diplomás, a legeredményesebb gyermeknevelő
nők nevelnek a legkevesebb gyermeket, irodalma van. Mégsem teszik hozzá, hogy
az iskolázatlan, munkát nem találók pedig a legtöbbet. Az okát mégis ritkán
említik meg. Az is közismert, hogy a
diplomás nők számára a legnagyobb áldozat a gyermekvállalás, ami elsősorban a
szakmai karrierjüket, de ezen túl az öregkorukra várható nyugdíjukat érinti. Arról
viszont említést sem tesznek, hogy a képzeten, munkanélküli anyák gyermekeitől
várhat a társadalom a legkevesebbet. Még utalást sem találtam arra, hogy a gyermekvállalás családi háttere a
következő generáció kontraszelekciója.
Mivel a
következő generáció értékétől függ, hogy akkor milyen erős lesz akkor a
társadalom.
Ez azért nem válik nyilvánvalóvá, mert korunkban olyan mértékben nő egyik
generációról a másikra az iskolázottság, és a lakosság információval való
ellátottsága, hogy a kontraszelekció ellenére nő a következő generáció értéke.
Azzal viszonyt nem számol sem a társadalomtudomány, sem a politikai elit, hogy
a társadalom érdeke nemcsak fejlődés, de az is, hogy az a versenytársainál
gyorsabb fejlődés. Korunkban, a gyors
fejlődés következtében az is lemarad, aki fejlődik, de az átlagnál lassabban.
Mivel az vitathatatlan, hogy csak az javíthat a
társadalmi helyzetén, aki az átlagnál gyorsabban fejlődik, ezt kell társadalmi
feladatnak tekinteni. Ez azért elsődleges faladat, mert a következő generáció
értéke elsősorban attól függ, milyen mögötte a családi háttér.
A finn példa.
Amikor a kis Finnországot megtámadta az ötvenszer
nagyobb népességű Szovjetunió, Finnország vállalta az ellenállást, és a
csatatereken is minden várakozásnál jobban szerepelt, és elfogadható békével
zárhatta a háborút. Még a háború alatt törvényt
hoztak arra, hogy az újszülöttek fizikai adatait, a testsúlyukat, a
testhosszukat és a koponyájuk körméretét, rögzítsék, és öt évenként kövessék
nyomon a fejlődésüket. Felismerték, hogy a magzatok kihordása is hatással lehet az életteljesítményre. Nekem
azonnal megtetszett ez a finn hozzáállás. Ekkor tudtam meg, hogy a finnek már a
reformációban is fontosra mutattak. A
16. században törvénybe iktatták, hogy csak az írni, olvasni tudó nemesek
lehetnek teljes jogúak.
Ezért a finn újszülöttek életútját kezdettől fogva
figyelemmel kísértem. Huszonöt év múlva már megállapíthatóvá vált, hogy a magzati
kihordás felső tizede három-négy évvel több osztályt végzett az oktatásában. Negyven évvel a születés után már
egyértelműé vált a jó magzati kihordás társadalmi eredménye. A felső tized
iskolázottsága négy évvel az átlagnál nagyobb. A legnagyobb különbség az
adófizetésekben van. A felső tized kétszer annyi adót fizet, mint az átlag, az
alsó tized pedig csak az átlag ötödét.
Megdöbbentő, hogy egy
társadalom jövője milyen óriási mértékben függ a magzati kihordástól. A
finnek azonban a magzati kihordás és annak a családi háttere közti összefüggést
nem vizsgálták, pedig abból az is kiderülne, hogy a magasabb keresetű és
iskolázott családokban jobb a kihordás, az alacsonyabbakban pedig gyengébb. Nemcsak ezen, de ezen is múlik, hogy húsz
éve, amióta az ENSZ vizsgája az oktatási rendszerek hatékonyságát Európában
Finnországot teszi az első helyre.
Minden bizonnyal Finnország a koraszülöttek
megmentésében is az élvonalba tartozik, de a kihordást még fontosabbnak tartja.
Társadalmi érdek a koraszülöttek megmentése is, de az eltévedés, hogy ennek
jelentőségét sokkal nagyobb társadalmi sikernek tekinti, mint a jó magzati
kihordás jutalmazását, hiszen az előbbire százszor annyit áldoz minden társadalom,
mint a jó kihordás jutalmazására. Nem a koraszülöttek megmentése a hiba, hanem
a jó kihordás jutalmazásának az elmaradása ostobaság. Ez számomra olyan, mint az oktatáspolitikánk, ami a leggyengébbek
megmentésre több gondot fordít, mint a kiválóak eredményének növelésére. A
gyenge képességek elvesztése is vesztesség, de század akkora, mint a
drágakincsek elveszése. A jelenkori
oktatáspolitika olyan, mint az a gyémántbánya, amelyik a termelését a
meddőhányó nagyságával méri.
Az Egyesült Államok példája.
Tizenöt éve a négyéves korosztály néhány százezer
tagjának a szókincsét kezdték el mérni. Az eredmények annyira meglepők voltak,
hogy öt év után már minden négyéves gyermek szókincsét mérik. Az első eredmény azért volt meglepő, mert a
felső tized szókincse négyszer nagyobb volt, mint az alsó tizedé. Eddig csak
úgy kezeltük, hogy már tudnak beszélni. Az idén már azt állapíthatták meg,
hogy a négyévesek szókincse és a
tizennyolc évesek iskolai eredményei között nagyon szoros a korreláció. Vagyis
a következő generáció értéke szorosan függ attól, hogy négyéves korában mennyi
szót használ. A nyelv bölcsen használja
a szókincs kifejezést, mert a használt szavak száma igazi kincs.
Ezek az eredmények felhívták az agykutatók figyelmét, és
ezen elindulva megállapították, hogy az
ember ugyan a legfejlettebb emlős, de az újszülöttje a legtovább életképtelen.
Ez elsősorban az agyunkra vonatkozik, aminek csak a születése után következő
négy évben alakul ki a kapacitása.
Ezt a művészek és a sportolók tekintetében évezredek
óta tudták. Az osztálytársadalmak oktatási rendszere ellenben akkor kezdte el
az oktatást, amikor már az agyunk kapacitása nem növelhető. Az agyunk kapacitását ugyanis nem csak a
megszerzett tudással, hanem még inkább a megszerezhető tudás mennyiségével kell
mérni. Azt minden művészeket és sportolókat képző pedagógus tudja, hogy a
tanítványai képzését nagyon korán kell elkezdeni. Az úszókat a születés utáni
első hónapokban, mert a vízben való viselkedést a magzati reflexek megőrzésével
kell természetes reflexként megtartani. Ez, ha nem is ennyire egyértelmű, de minden reflexre igaz, azokat minél korábban
kell elsajátítani. Az egyensúlyérzést, a tériszonyt, a tapintást, a
labdaérzéket, de még az emberismeretet
is minél korábban, annál jobban lehet elsajátítani.
Dél-Korea példája.
Dél-Korea az a másik ország, amelyik a PISA felmérések
elsőjeként Finnországgal versenyezik. Ez
az ország az egyetemi felvételek korszerűsítésében mutat példát. Felismerték, hogy a középiskolai eredmények
alapján történő felvétel hibás. Az ugyanis elsősorban attól teszi függővé
az egyetemre jutást, hogy mennyit hozott magával az érettségiig. Ez azonban nem
annyira a diákok képességétől, mint sokkal inkább a középiskola minőségétől
függ. Ezt felismerve az egyetemre jutást képességvizsgáló bizottságok
minősítésére építik. Minden jelentős
városban kijelölnek egy olyan szakmai bizottságot, amiben szinte minden szakma
kiválóságai a tagok. Az társadalmi kitűntetés, hogy valaki az ilyen
bizottságban tag lehet. A tovább tanulni
vágyók e bizottság elé kerülnek, ahol képességük alapján rangsorolják őket.
A bizottság nem ismeri melyik iskolában, hogyan végeztek, milyen a családi
hátterük. Számukra csak a felismert
képesség a szempont. Az általuk elkészített rangsor felső felét
automatikusan, tandíjmentesen felveszik az egyetemekre. A felső huszaduk azonban a világ bármelyik egyetemére államköltségen
mehet. Ma már ezeket a diákokat, a tapasztalt eredmények alapján,
tandíjmentesen felveszik a legrangosabb egyetemek is.
Ennek köszönhetően Dél-Korea az az ország, ahol
egymillió lakosra vetítve a legtöbben tanulnak külföldi egyetemeken, és ott is
legjobban szerepelnek. A magyar
oktatáspolitikai illetékesek azonban természetesnek veszik, hogy aki jobb
középiskolában érettségizett, az tehetségesebb is. Még az sem zavarja őket,
hogy a legjobb iskolába azok kerülnek, akiknek a szülei abban a körzetben
laknak.
Egy szaklapban olvastam, hogy Kínában a szülők a
legjobb iskolák körzetébe költöznek, legalábbis ott jelentik be a gyermeküket.
Ezekben a körzetekben lényegesen magasabbak a lakásárak. Hasonlót Budapesten is
hallottam.
Ehhez azt teszem hozzá, amit már megemlítettem, hogy az ENSZ PISA felmérései alapján Finnország
és Dél-Korea van az első két helyen. Kína pedig a reform óta az élvonalba
került. Ennek ellenére sehol nem követik a példájukat.
Két javaslat.
Az öregkori ellátás a gyermeknevelésen múljon.
Amikor felismertem, hogy a következő generáció értéke nem
a létszámán, hanem a minőségén múlik, azonnal felvetettem, hogy az öregkori
ellátást a felnevelt gyermekek értéke alapján kell megállapítani. A ma dolgozók
öregkori ellátása nem az ő megtakarításukon, hanem azon múlik, mennyi értéket
termel az őket követő generáció. Ezért tucatnyi írásomban közöltem. „Ha a családok felső harmadában annyi
gyermek születne, mint az alsó harmadban, és ott csak annyi, mint jelenleg a
felsőben, akkor ötven év múlva kétszer gazdagabb ország lennénk, mint a
jelenlegi gyermekvállalás esetén. Vagyis a jövőnk jobban függ, a
gyermekvállalás családi struktúrájának javulásától, mint a jelenleg dolgozók
megtakarításától, vagy a jelen politika eseményeitől.”
Nemcsak az
oktatásunk hatékonysága, de a jövőnkben elérhető eredmény is elsősorban attól
függ, milyen a következő generáció születése mögött a családi struktúra.
Az öregkori ellátás fele a gyermeknevelésük eredménye legyen.
Mivel tisztában vagyok azzal,
hogy a legjobb javaslat az, aminek
bevezetése reális. Ezért kompromisszumot kötnék. Az öregkori ellátás fele az életkereseten, a másik fele a
gyermeknevelés eredményén múljon. Ezen
belül a férfiaké kétharmadban az életkereseten, egy harmada a gyermeknevelésen.
A nőké fordítva, az egyharmad az életkereseten, és kétharmad a
gyermeknevelésen. A megkülönböztetett megoldást az indokolja, hogy a nők
életkeresetét a gyermekvállalás sokkal jobban sújtja, a felnevelés eredménye pedig jobban függ az anyáktól, mint az apáktól.
A jelenlegi gyermekvállalás
legnagyobb hibája, hogy elsősorban a diplomás, munkájukkal sikeres anyákat
sújtja. Nincs olyan ország, ahol a diplomás anyák gyermekvállalása elérné az
1.5 szülést. A csökkenő lakosságú, fejlett országokban a potenciálisan legsikeresebb
anyáknak a népesség megtartásában megkülönböztetetten negatív a részvételük
aránya. Márpedig éppen ők a legsikeresebb gyermeknevelők.
Az oktatási reform sikerének előfeltétele.
Eredményes oktatási reform csak akkor készülhet, ha felméréseink vannak
arról, hogy milyen családi jövedelem, milyen szülői iskolázottság, mekkora
gyermekszám mellett milyen a gyermekük oktatásának az eredménye. Szégyenletes,
hogy senki sem mutatott rá arra, hogy milyen szülői háttér mellett hány gyermek
felnevelése, milyen eredményt ígér. Ebből az derülne ki, hogy a társadalom érdeke, hogy a családok alsó
jövedelmi ötödében szinte az elfogadható minőség legfeljebb két gyermek
nevelése esetében várható. Ugyanakkor a felső ötödében a nagycsalád is lehet
eredményes gyermeknevelő.
Ezt az 1990-es kínai reform
igazolja. Az egyetlen gyermekre történt korlátozás ugyan nem optimális, mégis
nagyon eredményesnek bizonyult. Kiderült, hogy a szülők az egyetlen gyermekük iskolázásának minőségégét lényegesen
fontosabbnak tartják, az iskola és a szakma választását jobban meggondolják, azok
egészségére jobban vigyáznak. Ennek egyértelmű eredményét nem
hangsúlyozzák, pedig az ENSZ oktatási felmérései is példátlan javulást
bizonyítanak. A kínai gazdaság példátlan eredményei köztudottak, de arra még
nem találtam hivatkozást, hogy az egymillió lakosra jutó korházi ágyak számában
megelőzték az ötször gazdagabb Egyesült Államokat. Azt ugyan gyermekkoromban
megtanultam, hogy az egyetlen gyermeküket a szülők jobban kényeztetik, de nem
tettük hozzá, hogy jobban iskoláztatják, jobban vigyáznak az egészségére.
Összefoglaló.
A fenti írás állításait ugyan a tények egyértelműen igazolják, a magyar
oktatáspolitika ebből azonban semmit nem vett tudomásul.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése