Kopátsy Sándor EH 2017 11 28
A termelés költsége nem az
értékre mutat
Marx közgazdaságtana az áruk és szolgáltatások
értékére épült. Az árak centrumát a termelésükre fordított kiadással, anyagi és
munkaráfordítással kívánta mérni. Nem vette tudomásul, hogy az érték szerves
részének tekintette a föld- és a bányajáradékot, de profitot már a tőkés tulajdonviszonyból
és nem a tőkehiányból vezette le. Máig senkinek nem jutott az eszébe, ha a
föld- vagy a bánya tulajdonos jövedelmét a föld- és a bányahiányból vezette el,
akkor a profit sem a tőketulajdonból, hanem a tőkehiányból fakadó jövedelem.
A hiány
ugyanúgy áralakító, ahogyan a ráfordítások. Ez a munkaerőre is igaz. A munkaerő ára akkor magas,
ha a kereslete nagyobb, mint a kínálata, és fordítva, ha a kínálata nagyobb a
keresleténél, akkor kizsákmányolja. Az osztálytársadalmak mindegyikére azért
volt jellemző, hogy a munkaerő megvásárolója, legyen az rabszolga, jobbágy,
vagy bérmunkás, meg nem dolgozott jövedelemhez jutott. Ezért az árak centruma nem az értékük, hanem a keresletük és kínálatuk
egyensúlya.
A marxizmus tévedéséből fakadt, hogy a Szovjetunió
árrendszere arra a meggyőződésre épült, hogy az áruk és szolgáltatások költsége
az értékükre mutat. Ez a meggyőződés vezetett oda, hogy az árakat az
önköltséghez igyekeztek igazítani. Nem vették tudomásul, hogy a számvitel nem lehet
az áruk értékének mércéje. Az csak arra alkalmas, hogy a tulajdonos jövedelmét
mérje. Ezt már a járadék és a profit figyelembe vétele is mutatta.
A mezőgazdaság és a bányászat termékeinek a
költségeibe beleszámították a járadékokat, majd a tőkés társadalomban a tőke
profitját is. Nem vették figyelembe, hogy a
járadékok és a profit nem költség, hanem az áraknak a tulajdonosnak járó része,
ami abból fakad, hogy kevés a termőföld, a bányakincs és a tőke. A profit
is a tőkehiányból fakadó járadék. A járadékok és a profit abból fakadó
jövedelmek, hogy kevés a termőföld, kevés a bányakincs és kevés a tőke. Ezek azok olyan feltételei a termelésnek,
amelyekben nagyobb a kereslet, mint a kínálat.
Marx sem vette tudomásul, hogy földjáradék, bányajáradék és a kölcsön utáni kamat már akkor is volt,
amikor a munkaerő munkaideje még nem volt áru. A kölcsönadónak akkor is
kellett a hitel visszafizetésén felül kamatot fizetni, ha a kölcsönadó nem
tőkés vállalkozó volt.
A vállalat mérlege csak arra alkalmas, hogy a tulajdonosnak
a vállalkozása működtetésével járó eredményét megmutassa. Arra viszont
alkalmatlan, hogy a vállalat mekkora társadalmi érdeket szolgált. Ennek
ellenére a marxista közgazdászok a veszteséges vállatokat a társadalmi érdeket
sértőnek tekintették, azok működtetése felett háborogtak. Szerintük, ami a vállalkozás számára veszteséges, ezért az állami
költségvetésből támogatást igényel, kártokozó. Számításon kívül hagyták, hogy a veszteséges vállatok, mint adnak a
társadalomnak.
Foglalkoztatás.
A nem foglalkoztatott munkaképes lakosság a társadalom
számára veszteség. Ennek ellenére a
munkanélküliséget a klasszikus közgazdaságtan sem tekintete veszteségnek. Pedig
a foglalkoztatás tejes költségét meg nem térítő foglalkoztatás is, a társadalom
számára plusz jövedelem.
Az osztálytársadalmak azért fejlődtek lassan, mert a
munkaerejük jelentős hányadát nem tudták hasznosítani. Sem a rabszolgatartók, sem a jobbágytartók, sem a tőkések sem voltak
képesek a gyenge minőségű munkaerőt úgy foglalkoztatni, hogy az számukra
jövedelmező legyen. Pedig minden osztálytársadalom érdeke megkívánta, hogy
az is dolgozzon, aki nem termel a munkaadója számára akkora értéket, amekkora
költséggel járt a foglalkoztatása.
Marx sem ismerte fel, hogy az osztálytársadalmak
mindegyike több munkaerőt termelt, mint amennyit azok képesek voltak számukra
jövedelmet hozó módon hasznosítani. A gyűjtögetésről a termelésre áttérő
társadalmak a korábbinál lényegesen biztosabb eltartást biztosítottak. Ennek
következtében csökkent a halandóság, és nőtt a születésszám. Fajunk mintegy 150
ezer éves történelmében a spontán népességnövekedés átlaga ezrelékes szinte
maradt. Ennek ellenre fajunk szinte a föld minden természeti környezetében
megjelent, de mindegyikben alacsony népsűrűségi szinten maradt. Becslésem
szerint a várható életkor valahol a húszak években maradt.
Azzal azonban,
hogy az ember a természet ajándékaiból való életviteléről áttért a munkájával
megtermelt javakból élésre, hirtelen túlnépesedő fajjá vált. A szántóföldi öntözéses
gabonatermelő kultúrák történelmét ismerem jobban, ezekben szinte azonnal
jelentkezett a túlnépesedés elleni védekezés. Minden a munkával eltartó
társadalomban szinte azonnal megjelentek a túlnépesedést fékező rendszerek. Egyiptomban szinte azonnal megjelentek a közmunkák,
a dolgozó többség megadóztatása, a hadviselés és a tudásvágy üldözése. Ez a
gyors társadalmi reflex több okkal magyarázható.
A
gravitációsan öntözhető területek nem voltak jelentősen növelhetők. Lényegében csak az
árterületek voltak önözhető gabonaföldek. Csak feltételezni tudom, hogy az
öntözéses gabonatermelés területe a következő hatezer évben alig változott, a
jelenkorig lényegében a tengerszint 70 méteres emelkedésének köszönhető szinten
maradt. Az önözéses gabonatermelés egységnyi területen százszor annyi embert
tartott el, mint a gyűjtögetés, de az önözhető terület alig volt növelhető.
Az önözött
gabonaterületeken nemcsak gyorsan nőtt a lakosság, de nagy volt az odavándorlás
is. Először
fordult elő fajunk történetében, hogy megjelent egy olyan életmód, ami
jelentősen nagyobb eltartó képességet biztosított, mint a meglévő. A gyűjtögető
ember számára óriási előrelépést jelentett a gyűjtögetésről a termelésre való
áttérés. Fajunk óriási többsége számára
a gyűjtögetés nem biztosította még a közvetlen jövőt sem. Az önözéses
gabonatermelés azonban egy éves táplálkozást biztosított. Hangsúlyozni
kellene, hogy a meleg éghajlaton a gabonatermelés volt az első, ami egy évre
biztosította a szükséges táplálékot. Nem
véletlen tehát, hogy a vallások a létbiztonságot a kenyér biztonságával
azonosították. Amíg a pásztortársadalmak számára az állatállományuk eleve
élelemtartalékot jelentett, addig a földművelők számára a gabona volt a
létbiztonság alapja.
A
gabonatermelés megjelenése következtében a fajunk várható életkora egyre inkább
meghaladta az előző mintegy 150 ezer év átlagát, ezzel egyre inkább
túlszaporodóvá vált. Ezzel elkezdődött a túlnépesedés elleni védekezés. Az
embernek kellett halálokozóvá válni. Márpedig a túlnépesedés ellen csak a halálokozással
lehet védekezni. Gyermekvállalásnak a létszám tartás közelében tartása csak
akkor oldható meg a szervezett halálokozás nélkül, amikor a tudományos és
technikai forradalom megoldotta a normális, de fogamzásmentes szexuális életet.
Ezek a feltételek
csak a 20. század derekára oldódtak meg, de akkor is csak a puritán
viselkedésű, már gazdag és iskolázott társadalmakban. Ezekben a túlnépesedést
okozó gyermekvállalás spontán, minden politikai erőszak nélkül megszűnt. Sőt
olyan mértékben csökkeni kezdett a gyermekvállalás, hogy azt a társadalomnak
anyagilag támogatni kell.
A tudományos és technikai forradalom azonban nemcsak a
fogamzásmentes szexuális életet tette lehetővé, de az elmaradt világban az
egészségügyi vívmányok beáramlásának köszönhetően nemcsak a fogazásgátlás
oldódott meg, de ennek hatása előtt jelentősen megnövekedett a várható életkor,
ami mellett már a népszaporulat, a tartósan elviselhetőnek közel százszorosára
is növekedhetett. Fajunk létszáma a már nem szaporodó ötöde ellenére is száz év
alatt hétszeresére növekedett. A 20. és a 21. század így fog bevonulni a fajunk
történelmébe.
A puritán
népek már gazdag és iskolázott fele, az emberiség ötöde, a 20. század elejétől
kezdve egyre kevesebb gyermeket vállalt annak ellenére, hogy a társadalom ezt
anyagilag is támogatta. Számukra megszűnt a halálozás fokozásának
szükségszerűsége, ezzel a többség nyomorának fokozása. Spontán, erőszak nélkül
létre jöttek az össznépi társadalmak. Nem is a születések számával van
probléma, hanem a kontraszelekcióval. A gyermekvállalások a családok
potenciális gyermeknevelési képességével fordítottan arányosak. Ez különösen az
anyákra igaz. A diplomás, jó keresetű
anyák termékenysége minden fejlett társadalomban 1.5 alatt van. Vagyis a
következő nemzedék kontraszelekció eredménye. Ezt ugyan részben ellensúlyozza
az egyre magasabb képzettség, de így is felmérhetetlen veszteséget okoz. Megoldást
csak az jelentene, ha az öregkori ellátást nem az életkeresethez, hanem a
gyermeknevelés értékéhez szabnák.
A puritán népek
másik fele, az emberiség ötöde, Kína erőszakkal korlátozza a gyermekvállalást. Az első 25 év
tapasztalati ízt bizonyítják, hogy az egyetlen gyermek vállalhatósága megnövelte
a szülők gyermeknevelésének a hatékonyságát, több jövedelmet és időt fordítanak
a sikeres nevelésre. Minden várakozást
messze meghaladó növekedést értek el. A 21. század nagy történelmi
eredménye az lesz, hogy a második felétől Kína is szuperhatalom lesz.
Az emberiség
nagyobb felében elszabadult a túlnépesedés. Amíg az emberiség kétötöde elképesztő módon fejlődik,
a nagyobbik fele azért marad egyre jobban le, mert túlnépesedik. A gyorsan
fejlődő társadalmakban élők száma a nem jelentős befogadás mellett csökken, a
gyorsan lemaradó társadalmak lakossága pedig évente 70 millióval növekszik. A gyermekvállalás százalékos növekedésének
lassulása ugyan megindult, de még jó ideig ennek hatását elnyomja a halálozás
csökkenése.
Ha a forradalmárok felismerték volna, hogy az
osztálytársadalmakra jellemző embertelenségek kikerülhetetlen szükségszerűségből
fakadnak, nem a politikai erőviszonyok erőszakos megváltoztatását tekintették
volna megoldásnak, hanem a kevesebb gyermekvállalást.
Ez engem személyesen is nagyon érintett a
gyermekvállalás korlátozásának elkerülhetetlensége. Földosztóként azt kellett
látom, hogy a falusi családokra jutó föld olyan kevés, hogy a farmgazdaságok
kialakulása mindaddig reménytelen, ameddig a falvak határának hatékony
megműveléséhez ötöd annyi munkaerő is elég lett volna. Ezt előttem felismerte a
Baranya-megyei református falvak lakossága, akik megfelelő fogamzásgátlók, és
az egyetlen gyermek életben maradásának megbízhatatlansága ellenére kegyetlen
erkölcsi kontrollal, de megvalósították az egykézést. Ennek az lett az
eredménye, hogy az egy laksora jutó föld nagyobb, és az élet gazdagabb lett,
mint a gyermekvállalást nem korlátozó katolikus falvakban.
A
gyermekvállalás korlátozásánál nagyságrenddel nagyobb hatása volt azonban a
bolsevik rendszer erőltetett iparosításának. Még nem írta le senki, hogy 45
évvel később egy, a földje műveléséből megélni akaró laksora kétszer annyi föld
jutott, mint amennyivel a földreform után elindultak. De az is le kellene írni,
hogy még így is ötöd annyi földje van egy falusi parasztcsaládnak, mint
Dániában, és huszada, amennyi az amerikai farmercsaládoknak van.
Ezért kell
továbbra is elvonni a mezőgazdaságból megélni kénytelen munkaerőt a falvakból,
és növelni a földművelés intenzitását.
Utóirat.
A társadalom
csak akkor lehet össznépi, ha a munkaerőnek a kínálatát meghaladó kereslet van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése