Kopátsy Sándor EH 2017 12 16
Gini mutató az elmúlt
nyolcezer évben.
A közelmúltban amerikai
történészek feldolgozták a gini
mutató alakulását az elmúlt nyolcezer évben, Eurázsiában és Afrikában, valamint
Amerikában. Vagyis tudomásul vették, hogy egészen másként alakult a fajunk
sorsa mindaddig, amíg a Nyugat nem fedezte fel, és szállta meg Amerikát. A két
alapvetően eltérő fejlődési út kialakulásának az okát ugyan nem keresi, de
legalább tényként tudomásul vette. Itt éreztem meg először annak tudomásul
vételét, hogy az emberi faj ha eltérő és izolált természeti környezetben él,
jelentősen más úton jár, és más tempóban fejlődik.
Ez a fontos felismerés
megérte volna, hogy ezt tényekkel is bizonyítsuk.
Dés-Afrikában, ahol az
emberi faj megjelent, mivel nem változott lényegesen a térség éghajlata, a
természeti környezete, fajunk szinte változatlan szinten maradt, amíg a 19.
században meg nem jelent a már iparosodott Nyugat a termékeivel.
Még meggyőzőbb bizonyíték,
hogy Ausztráliában 30-40 ezer éve jelnet meg az ember, és a kontinens
felfedezéséig a gyűjtögetés szintjén maradt.
A gini mutató alakulása volt a legnagyobb tévedés.
Ez a mutató csak arról ad
tájékozást, hogyan alakult a lakosság között a jövedelem és vagyon felosztása. Ez a mutató annak a személetnek az utolsó
jele volt, ami szerint az ideális társadalom az egyenlő jövedelem és vagyon
elosztásán alapul. Ennek az ideális alapja az 1, ami azt jelenti, hogy
mindenkinek a jövedelme és a vagyona azonos. Ilyen a Marx által elképzelt ideális
társadalom, a kommunista volt. Ő is csak erkölcsi alapon tartotta a kommunista
államot ideálisnak. Nem bizonyította annak nagyobb hatékonyságát. Marx alapvető
tévedése azonban az volt, hogy nem vette tudomásul, hogy az osztálytársadalmak
azért voltak halálozást okozók, mert gyorsabban nőtt a lakosságuk, mint a
társadalom eltartó képessége. Ez ellen csak a halálozás okozásával és a
tudásvágy üldözésével tudott védekezni. Ezt nemcsak Marx, de társadalomtudomány
máig sem ismerte fel.
Egyetlen társadalomtudós sem
tette fel a kérdést: Hogyan alakult volna a termelésre épült társadalmakban a
lakosság száma, ha nem fokozza a halálozást, és üldözi a tudásvágyat. Ezt Marx
is figyelmen kívül hagyta. Nem számolt azzal, milyen lett volna a
népszaporulat, ha az osztálytársadalmak nem fokozzák a halálozást azzal, hogy
növelik a lakosság többségének a nyomorát, ha nem háborúznak, ha nem üldözik az
ember tudásvágyát.
Mint történelmi
materialista, csak azt fogadtam el, hogy a múlt társadalmai a lehető legjobbak
voltak, mert a fel nem ismert elsődleges társadalmi érdeket, a népszaporulat
fékezését szolgálták. Aki azt hiszi,
hogy a múlt társadalmai bármikor lényegesen hatékonyabbak lehettek volna, ha
egyenlőbben osztják el a jövedelmet és a vagyont, naiv idealista. A tudós
számára a tények mindig a szükségszerűséget igazolják. Azt ugyan a biológusok
sem tagadhatják, hogy az élőlények életmódja viszonylag tökéletes, nem akarnak
tanácsot adni a növényeknek, az állatoknak, hogyan élhetnének jobban. Belátják,
hogy az egyes fajok csak a többi faj rovására élhetnének jobban és többen. A természetet végtelen bölcsnek kell
elfogadni.
Az emberi fajt életét is
csak olyannak szabad elfogadni, ahogyan élt, mert ha lényegesen jobban élt
volna, de eltarthatatlan mértékben túlnépesedik. Az ember eddigi élete is maga a csoda. A fajok életében nagyon rövidnek tekinthető mintegy 150 ezer év alatt,
ezerszer nagyobb eredményt, sikeresebb pályát járt be eddig is, mint bármelyik
faj előttünk. Ráadásul, a fejlődésünk tempója exponenciálisan gyorsul, az utóbb száz év alatt többet fejlődtünk,
mint előtte 150 ezer év alatt. Ezért tudománytalannak, ostobának tartom
azokat a társadalomtudósokat, akik a bejárt pályánkat úttévesztésnek tekintik.
Mivel mérhetjük a társadalmi fejlődésünket.
Ahogyan közgazdász pályára
kerültem, azonnal azon kezdtem botránkozni, hogy a társadalomtudósok a
történelmünket, még a jelenünket is, hibás úttévesztésnek minősítik. A tudósok nem azt keresik, hogy minek
köszönhetjük az elért eredményeket, hanem arra keresnek magyarázatot, hogyan
lehetet volna a múltban, még inkább a jelenben, másként viselkedni, és akkor
már sokkal előbbre lennénk. Ezért az olyan mutatókat kerestem, amelyek az
objektív valóságot mutatják.
Először ilyen mutatónak az egy lakosra jutó jövedelem és
vagyon arányát tartottam. Ezt a mutatót azért szerettem, és szeretem ma is, mert első
olyan, amelyik az osztálytársadalmakban a fejlettségtől viszonylag független
marad. Ezzel az arányról már az ötvenes évek elején megjelent Bródy András és
Rácz Jenő könyvében találkoztam. Azt
állították, hogy az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon aránya az adott életérben
és az adott kultúrában viszonylag állandó, nem változik a társadalom
fejelődése, gazdagodása során. Vagyis az életterekben kialakult kultúrákban
viszonylag állandó marad.
A hidegebb éghajlaton magas a jövedelemhez viszonyított
vagyonigény, a trópusokon viszont alacsony marad. Közép-Európában az egy
laksora jutó nemzeti vagyon az egy lakosra jutó jövedelemnek mintegy
háromszorosa volt nemcsak a megismerhető múltban, de a jelenben is. Európán
belül az északi skandináv államokban négyszeres, a mediterránokban csak kétszeres.
Azt később ismertem fel, hogy az a mutató nem csak az
éghajlattól, hanem legalább annyira a kultúrától is függ. Ezt jól jellemzi az
Egyesült Államokban a közelmúltban közölt mutató. Az ott élő kelet-ázsiai etnikumban négyszeres, a puritán, protestáns
európai etnikumokban háromszoros, a latin-amierikaiban kétszeres, a négerek
között az egyszerese alatt van.
Ezek a számok jól
bizonyítják, hogy a háború előtti Baranya-megyében a svábok vagyonát
háromszorosra, a kálvinista magyarokét két és félszeresre, a katolikusokét
kétszeresre, a cigányokét egyszeres alattira becsültem. Ezeket az arányokat
jelenleg is megbízhatónak tartom.
Van egy másik példám is. Az ország lakosságának nagy többsége számára
megfelelő megoldás a havi fizetés. A vállalkozók számára azonban elegendő az
éves nyereségben való érdekeltség. A cigányokat azonban jobb volna hetente
fizetni. Tehát nemcsak a jövedelemhez
viszonyított vagyon, hanem a jövedelem optimális időbeosztása is kultúrától
függ.
Gyermekkorom világában a
cigányokat naponta, a munkásokat hetente, a diplomásokat havonta fizették, a
tőkések pedig az éves vállalkozási hasznukban voltak érdekeltek.
Ezen a tapasztaltok győztek meg arról, hogy a vegyes etnikumú
társadalmakban az egységes jogszabályok nem lehetnek hatékonyak. Vagyis a vegyes kultúrájú
lakosságú közösség nem lehet olyan hatékony, mint a homogén. Ez adott
magyarázatot arra, hogy Európában a hat legfejlettebb társadalmú ország,
Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország, Svájc és Hollandia, vagyis a hat leginkább
homogén társadalmú állam. Hasonló a magyarázata annak is, hogy a legfejlettebb
tízbe került négy óceánokon túli, protestáns, angolszász ország egymásközti
sorrendje, Kanada, Új-Zéland, Ausztrália és csak a negyedik az Egyesült
Államok. Az utóbbi lemaradása
egyértelműen azzal magyarázható, hogy abban a legmagasabb aránya van a két
viszonylag lemaradt etnikumnak, a latinoknak és az afrikai feketéknek. Az államok számára a vegyes etnikum nem
előny, hanem hátrány.
Ezen az alapon vált számomra
érthetővé, hogy Magyarország történelmét mindennél jobban az magyarázza, hogy
mint etnikum nem voltunk képesek benépesíteni a Kárpát Medencét. Ezer éven keresztül a viszonylag kis Kárpát
Medencét uraló Magyarország volt Európa legkevésbé homogén kultúrájú térsége.
Ezt Trianon után sem vagyunk hajlandók tudomásul venni.
Sokáig nagyon nagyra
becsültem a nagyon vegyes etnikumok által lakott Erdély aranykorát, és a 20.
században Móricz Zsigmond igyekezetét, ennek bizonyításával. Erdélyben én is egy közép-európai Svájcot
láttam. Csak lassan vettem tudomásul, hogy Svájcban ugyan többnyelvű és vallású
a lakosság, de ettől függetlenül kulturálisan nagyon homogének. Erdély azonban
nemcsak nyelvben és vallásban nagyon tarka, hanem etnikai tekintetben is. Svájc
a világ egyik leghomogénebb kultúrájú állama. Ott járva nem lehet megmondani,
hogy a lakók németül, franciául vagy olaszul beszélnek, mert azonos módon
viselkednek. Erdélyben viszont minden etnikum nagyon elérő módon él és
viselkedik.
Az Amerikában készült gini tanulmány.
A rövid ismertetőjét olvasva, grafikonjait látva is nagyon
sokat tanultam belőle.
Először veszi tudomásul, hogy az elmúlt 800 évszázadról
készült tanulmány, hogy a társadalmi fejlődés szempontjából Eurázsia és Afrika
egység, Amerikával szemben. Az utóbbiban a fejlődés megkésve indult, és
megrekedt a kapás kultúrában, kontinens felfedezéséig.
Először olvasom utalást arra,
mi volt a megrekedés egyik oka. De erre a tényre is csak utal. Nem volt domesztikált igás állatuk. De ez a megrekedésnek csak egyik oka. Több
okra nem is tér ki. Pedig nem volt a
szántóföldek megműveléséhez, a talajerő megőrzéséhez, a termékek behordásához
és a trágyák kihordásához nélkülözhetetlen igásállat, és kerekes jármű. Amerikában mivel nem volt sem igásállat, sem
kerekes jármű, a szántóföldi földművelés létre sem jöhetett. Az öntözéses szántóföldi
földművelés csak hasított körmű, erős igásállattal alakulhatott ki, mert a
patásállat, a patkolatlan ló csak a száraz síkságokon járhatott biztonságosan,
a patkó pedig csak az időszámításunk utáni első évezredben, és Nyugat-Európában
jelent meg.
Az idézett tanulmány sem utal arra, hogy a két amerikai kapás
kultúrában, az inkában és a mayában nem volt megoldható a talajerőt megőrző
trágyázás.
A mayakutatók tudják, hogy a kapás
növénytermelésük kóros trágyahiányban szenvedett. Szinte csak az emberi
ürülékre számíthattak. Ez pedig nagyon kevés volt ahhoz, hogy a jelentős számú
lakosság élelmét megtermelhessék. Azt is olvastam, hogy a kapásan termelt
kukoricát a mayák úgy termelték, hogy minden vetőmag mellé egy kis halat is
bekapáltak. Ez volt a növény számára a trágya.
A gini mutatókat feltáró
tudósok fő hibája.
A mutatót feltaláló olasz tudós
sem vette tudomásul, hogy a társadalom boldogulása nem a jövedelmek és vagyonok
minél egyenlőbb elosztásának a következménye, sőt annál többen, annál jobban, és annál tovább élnek az emberek, minél
egyenlőtlenebb az elosztás, nagyobbak a jövedelmi és vagyoni különbségek.
Ezt nemcsak az olasz professzor, Gini nem ismerte fel, de Marxnak is az volt a mániája, hogy az ideális társadalomban egyenlők
lesznek mind a jövedelmek, mind a vagyonok.
Ebből a rögeszméből a
jelenkor ünnepelt közgazdásza, a francia professzor, Piketty sem gyógyult ki. Bármennyire minden tény azt mutatja, hogy a
legszegényebb emberek jövedelme ott a legmagasabb, ott a várható életkor a
leghosszabb, ahol nagyobb a jövedelmek és a vagyonok közti különbség.
A társadalomnak az érdeke, hogy a lakosok átlaga, de a legszegényebb
tizede is minél jobban éljen. Ez soha nem valósult meg olyan egyértelműen, mint a
jelkorban. Jelenleg a leggazdagabb társadalmú ország Norvégia, ugyanakkor ott a
legszegényebb tized jövedelme, várható életkora, iskolázottsága is a
legmagasabb. Az emberiség közel harmada
olyan szegény, hogy a legmerészebb vágya, hogy akár a leggazdagabb ország
legszegényebb tizedében élhessen. Másként fogalmazva, ma három milliárd ember szívesen élne Norvégiában a legalsó tizedben.
Mindezt tényként ugyan nem
tagadhatja a tudomány, mégsem ezzel számol. Elég volna egyetlen adatközlés, arról, hogyan, és meddig él, hány
osztályt végzett a skandináv államokban az alsó tized, és hogyan és meddig él,
járt iskolába az emberiség legszegényebb harmada. Ennek tudomásul tétele
talán megértetné a társadalomtudósokkal, hogy az egyenlőség erőltetése
zsákutca.
Jó ötven éve az ENSZ statisztikusai rájöttek, hogy a
társadalom fejlettsége három mutató, az egy lakosra jutó jövedelem, a várható
életkor és az átlagos iskolázottság, eredője. Tehát szó sincs arról, hogy az a fejlettebb
társadalom, a melyikben egyenlőbb a jövedelemelosztás. Sokkal inkább igaz ennek
az ellenkezője. Ezt is túlzásba lehet ugyan vinni, de az osztálytársadalmak történetét, a fejlődést a differenciált
jövedelmek jellemezték és jellemzik.
Az idézett amerikai tanulmány
megemlíti ugyan a gyűjtögető és a termelő társadalmak közti minőségi
különbséget. Ezt csak azzal magarázza, hogy nem volt igavonó barmuk, ami a
szántóföldi növénytermeléssel járó talajművelés és szállítás igényit
kielégítette volna. A szarvasmarhák és
bivalyok által a talajerőt megőrző trágyázást és a szállítást meg sem említi.
Ennek ellenére, hogy
felmértem a tanulmány hiányosságait, nagy örömmel fogadtam a felmérést.
Az amerikai tanulmány,
utalást sem tartalmaz arra, hogy a
fajunk eddigi történetében legnagyobb előrelépés Eurázsiában és Afrikában csak
azért történhetett, mert jelentős felmelegedés itt járt olyan változásokkal,
amire a szántóföldi öntözéses gabonatermelés létrejöhetett. Ha ez nem
történik meg, talán még mindig a kapás kultúrák szintje jelentené a társadalmi
fejlődés csúcsát.
A két amerikai kapáskultúra.
Ennek a tanulmánynak a leglényegesebb
mondanivalója, hogy a két amerikai kapás kultúra megjelenését az időszámításunk
előtti 2.000-re teszi. Ezzel az időponttal eddig nem foglalkoztam. Pedig a
tényt látva megdöbbentem. A gabonatermelésre való átérést a jégkorszak
megszűnését okozó felmelegedéssel magyaráztam, és azt is tudtam, hogy az első
kapásan termelt kultúrnövények és a két első domesztikált állat, a kutya és a
rénszarvas Eurázsiában sok ezer évvel a felmelegedés előtt megtörtént. Az nem foglalkoztatott, mi történhetett
volna, ha nincs felmelegedés.
Arra a tárgyalt amerikai tanulmány sem utal, hogy az amerikai
kultúrnövények, mindenekelőtt a burgonya, a kukorica és a bab nem az
időszámításunk előtt 2.000, hanem már a felmelegedés előtt néhány ezer éve
megjelentek, mint kiegészítő kapásan termelt táplálék. A mai tudomány a rizs, a
köles, a búza és az árpa megjelenését Eurázsiában és Afrikában ugyanúgy
évezredekkel a felmelegedés elé teszik, mint Amerikában a burgonya, a kukorica,
a bab és a paradicsom lakóhely körüli kapás termelését.
Azt, hogy ezek a több ezer
éve termelt kapásnövények szántóföldi termelése csak Eurázsiában megtörtént, a
tudomány bizonyítja Azt azonban, hogy a szántóföldi művelésük akkor is
kialakulhatott volna, ha nincs klímaváltozás, csak találgatni lehet. Szerintem,
az önözéses szántóföldi gabonatermelés feltételeit, a szarvasmarha és a bivaly
domesztikációját, a folyamvölgyek önözhetőségét csak a felmelegedés teremtette
meg. A felmelegedés előtt csak a kutya és a rénszarvas tárult az emberhez. A
többi háziállat csak akkor domesztikálódott, amikor a klímaváltozás
kihalásukkal veszélyeztetett.
Bármennyire egyértelmű, hogy
csak azok a vadállatok szelídültek az
emberhez, amelyeket a klímaváltozás kihalásukkal veszélyeztetett. A
szarvasmarha, a bivaly, a teve, a birka és a kecske azért szelídült az
emberhez, mert annak etetésére, itatására szorult.
Eurázsia már abban is Amerika előtt járt, hogy a kutya és az
első hámos állat, a rénszarvas ismert volt. A rénszarvas ugyan erősebb a lámánál, de ez ereje nem
egyenlő a szarvasmarháéval és bivalyéval. A hideg észak Eurázsiában, a havas
síkságon a rénszarvasok által vontatott szánokon a szállítás több ezer évvel a
felmelegedés előtt ismert volt, de csak havon és szánkóval. Ez a szállítási mód
csak a havas síkságokon volt megoldás.
Azt is megemlítettem volna, hogy a vizsgált korban fajunk
hány százaléka élt Eurázsiában és Afrikában, valamint Amerikában, valamint
Ausztráliában. Becslésem szerint, óriási többségünk Eurázsiában és Afrikában,
ezek többsége is a Monszun Áramlat térségében élt.
A Golf Áram térsége csak akkor csatlakozott a Monszun
százszor nagyobb népességű térségéhez, amikor Nyugat-Európában, az időszámításunk
utáni első évezred végén, kialakult a természetes csapadékra épülő
gabonatermelés. Ez a gabonatermelési mód tért aztán át alig egy fél ezred múlva
Amerikára, és nem sokkal utána Ausztráliára.
A szántóföldi gabonatermelés tőkeigénye.
A tárgyalt tanulmány csak a
gini mutató tükrében mutatja be a társadalmi fejlődést, és azt egyértelműen a szántóföldi növénytermelés megjelenésével
magyarázza, hogy megnőtt a jövedelemhez viszonyított vagyonérték. Ezt
elsősorban az igavonó állatok vagyonértékével indokolja. A gyűjtögető társadalmakban az őket eltartó életterük nem jelentett jelentős
vagyonigényt. A földművelő társadalmakban
azonban a legnagyobb vagyonigényt nem az igavonó állatok és a talajműveléshez,
anyagmozgatáshoz szükséges eszközök, hanem a termőföld és az épületek
jelentették.
Ekkor jelent meg a földjáradék. Ezért aztán nem annyira a jövedelmek, hanem a vagyonok gini mutatója nőtt
meg. A tanulmány az igavonó állatok vagyonigényét hangsúlyozza, holott nagyságrenddel nagyobb volt a termőföld és
a lakóház és az istállók értéke. Ráadásul az állatállomány, a lakóház és az
istállók, általában a felszereltség a jobbágyok tulajdona volt. Csak a legnagyobb érék a termőföld maradt a
földbirtokosok tulajdonában.
A szellemi vagyon megnövekedett szerepe.
A közgazdaságtudomány máig sem vette tudomásul, hogy a tudományos és
technikai forradalom a legfontosabb vagyonná emelte a szellemi vagyont, a
munkaerő képességét és képzettségét. Csak
a fizikai vagyont figyelembe vevő mutató értelmetlenné vált. Ma már nemcsak a munkaerő ára, de a
vállalkozó jövedelme is egyre inkább a képességétől és képzettségétől függ.
Nemcsak a klasszikus
közgazdászok, és a marxisták, de a jelenkori közgazdaságtan sem számol a
munkavállaló és a munkaadó képességének megváltozott szerepével. Ma is azt tartják, hogy a tőkejövedelem a
tőke nagyságával arányos, a munkavállalókat pedig a tőkések kizsákmányolják. Nem
veszik tudomásul, hogy mind a munkaerő ára, mind a tőke profitja korábban is a
keresletének és kínálatának az arányától függött. Az osztálytársadalmakban azért volt jellemző a munkaerő kizsákmányolása,
mert több és jobb volt a kínálata, mint a kereslete.
A jelenkor fejlett társadalmaiban azonban a munkaerő felső többségével szemben
a kínálatánál nagyobb a kereslet. Ezért a munkaerő felső kétharmadának
megszűnt a kizsákmányolása.
Az olyan fejlett országokban,
ahol csökken a munkaképes lakosság mennyisége, egyre inkább nő azok aránya,
akiknek az alkalmazása a vállalkozók érdeke a foglalkoztatási törvények
szerinti áron megvásárolni.
A fejlett, puritán államokban ma már csak azért van munkanélküliség,
mert a foglalkoztatási törvények olyan magas költséget követelnek a gyenge
minőségű munkaerő alkalmazása esetében is, ami már a munkaadónak drága. Vagyis a törvényben szabályozott minimálbér
és a járulékai meghaladják a gyenge munkaerő értékét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése