Kopátsy Sándor EE 2016 10 03
TANÁCS AZ EGYHÁZAMNAK
A jelenkornak megfelelő temetés
Tudom, hogy nem az a legfontosabb
téma, amivel segíteni szeretnék egyházamnak, de ez illusztrálja a szándékomat.
A közelmúltban meghalt zsidó barátom
temetésén döbbentem rá, hogy mennyivel jobb elbúcsúztatása a halottnak az, ha
maga mondja a halotti beszédet. Az a jobb megoldás, ha mindenki maga vet számot
az életével. Az egyházi temetés egyrészt személytelen, másrészt abból a
szempontból készít mérleget, hogyan szolgálta a halott az egyháza érdekét.
Felfogásom szerint, az isten nem azt
kéri számon, hogy őt hogyan tiszteltem, hanem azt, hogyan szolgáltam az általa
teremtett világot.
Már a Tíz Parancsolttal is az volt a
problémám, hogy az a teremtő isten, és nem a művének, a világnak a szolgálatát
tartja elsődlegesnek. Miden fajnak az a feladata, hogy a saját érdekét
szolgálja, nem a magáét, a fajtájáét. Minden
egyed elsődleges feladata a fajának szolgálata. Még azt sem vitatom, hogy
fajunk érdeke megköveteli az isteni parancsok teljesítését. De az isteni
parancsok időtlen érvényességét már nem fogadom el. Azt még tudomásul veszem,
hogy az ókorban a Tíz Parancs a kor követelményeinek megfelelt, de azt már nem,
hogy a jelenkorban is maradék nélkül érvényes.
Keresztényként Krisztus tanításának
lényegét a saját korában nem vitatom, de tanításából a lényegnek az emberszeretetet
tartom. A keresztény Újszövetség azonban nagyon a vallás klérusának érekében
fogalmazódott meg, és ma is a klérus vélt érdekében működik annak ellenére,
hogy az idő messze meghaladta.
Az Ószövetség, vagyis a Biblia sem az
emberiség útmutatója, hanem az osztálytársadalmaké. Nemcsak a keresztény egyházak klérusai, de még a társadalomtudomány sem
ismerte fel, hogy a Biblia emberteremtése nem az emberi faj, hanem csak annak a
már termelésre épült formájával kezdődik. Ezt jól mutatja a tény, hogy a
kereszténység forrása, az izraelita nép vallása időszámítását a jégkorszak
megszűnésével kezdi. Nem számol azzal, hogy előtte már mintegy 150 ezer éve az
ember élt a földön és szinte minden természeti környezetbe képes volt
berendezkedni.
Érdekes módon a zsidó nép, és a
papsága nem botránkozott azon, hogy a vallása az ember teremetését ilyen
irreálisan késői korra helyezi. A vízözön története azt igazolja, hogy a fajok
megmentésének a legendája valóban a klímaváltozást idézi. A fajunk előző
életében ugyanis nem volt felmelegedés és ezért nem volt vízözön sem. Ráadásul
a vízözönt nem eső okozta, hanem a tengerszint felemelkedése. Az is tény, hogy
a fajok ezreinek, köztük a későbbi háziállatoknak a kipusztulását, nem a
vízözön, hanem az életterük jelentős hányadának terméktelenné válása okozta. A
számos, az emberi faj jövője számára fontos fajok fennmaradását a táplálékuk és
ivóvizük hiánya jelentette. Tehát nem bárkával, hanem etetéssel és itatással
kellett megmenteni.
Számomra a legjobb bizonyíték azonban
az eredendő bűn meghirdetése, a
tudásvágy bűnként való kezelése már az osztálytársadalmak létezésére utal. Fajunk
életének első 150 ezer évében az ember tudásvágya volt a legértékesebb erény. A
gyűjtögetésből való megélés idő és tapasztalt igényes életroma volt. A gyűjtögetésre szinte minden járóképes
ember alkalmas volt, de az eredménye elsősorban a tapasztalatokon múlott. Gyűjtögetni
mindenki tudott, de azt, hogy mit, mikor és hol kell keresni, azt csak a
legtapasztaltabbak tudták. Ezért kell a gyűjtögetésből való megélést
értelmiségi életformának tekinteni, amiben a tudás nem bűn, hanem erény, a
társadalmi elismerés fokmérője.
A gyűjtögetésről a termelésre való
áttérés azonban a klíma felmelegedésének következménye, ekkor jelenik meg az
öntözéses gabonatermelés és a háziállattartás. Vagyis mintegy hatezer éve. Az
embernek a teremtésre nem a gyűjtögetésről a termelésre való áttérés idején
történt, hanem előtte mintegy 150 ezer évvel. Előtte, a gyűjtögetésből való megélés idején a tudás volt a legnagyobb kincs,
utána pedig a gondolkodás nélküli engedelmesség lett az.
A Biblia megfogalmazóinak zseniális
felismerése volt, hogy a termelésből megélő társadalmaknak eredendő bűnük lesz
a tudásvágy. De még zseniálisabb felismerés az, hogy ez nem fog örökké tartani,
hanem egyszer eljön a megváltás, és újra erény lesz a tudás. Ennek elérése
azonban nem az emberen múlik, hanem az isten küldöttjének, a Megváltnak lesz
köszönhető.
A Biblia nem foglalkozik azzal, miért lesz a tudásvágy eredendő bűn,
megelégszik azzal, hogy az attól való megváltás isteni beavatkozást igényel. Azt, hogy miért lett a tudásvágy
eredendő bűn, nemcsak a Biblia megfogalmazói és a Biblia vallásainak
teológusai, de még a társadalomtudományok művelői sem ismerték fel.
Az eredendő bűnt a társadalmak túlnépesedése okozza.
Mivel fajunk a gyűjtögetésből, azaz a
természet ajándékaiból élés idején nagyon rövid várható életkort élhetett meg,
a szaporasága és a halandósága között egyensúly volt. Ez az egyensúly felborult
akkor, amikor az önözhető völgyekben kialakulhatott a rizs, illetve a búza és
az árpa szántóföldi termelése, valamint az emberhez szelídült állatok
legeltetése, a pásztorkodás.
Mindkét életforma minőségi változást
hozott fajunk életében.
A szántóföldi öntözéses
gabonatermelés nemcsak a folyamatos táplálkozást oldotta meg, hanem olyan
lakosság sűrűséget is eredményezett, ami lehetővé tette a munkamegosztást.
Ezzel létrehozta az első magas kultúrákat. Ezek között alig volt érintkezés,
ennek ellenére nagyon hasonló osztálytársadalmakba
A pásztorkodás ugyan biztosította a
jobb és biztosabb élelmezést, de viszonylag csak alacsony lakosságsűrűséget biztosított,
nem lehettek városaik, és állandó vándorlást igényelt. A pásztorkodás
lényegében az önözéses kultúrák eredményeit vette át. Önerőből nem sokra ment
volna.
Egy újabb magas-kultúra csak alig
ezer éve alakult ki Nyugat-Európában, ami megoldotta a magas-kultúrának egy új,
a négy évszakos éghajlat alatt működőképes formáját, a természetes csapadékra
épülőt. Ennek a lakosságot eltartó képessége ugyan lényegesen kisebb, mint az
önözéses földművelésnek, de elegendő a szükséges urbanizációra, és óriási
területen gyökeret verhetnek a magas kultúrák. Ez a négy évszakos klímához
illeszkedő termelési mód Nyugat-Európában hétszáz év alatt létrehozta az ipari
forradalmat, gyarmatosította az egész világot, és benépesített 50 millió
négyzetkilométeres alig lakott életteret, Amerikát és Ausztráliát.
Ezer év után pedig létrehozta a tudományos és technikai forradalmat, ami
egyetlen század alatt hétszeresére növelte a földünk lakosságeltartó
képességét. A
népességnövekedés százaléka ugyan lassul, de a növekmény nagysága még nem.
A demográfiai változás azonban
kettéosztotta az emberiséget. A fejlett kétötödben megállt a túlnépesedés és fergetegesen
nő a jólét, a háromötöd pedig továbbra is elviselhetetlenül gyorsan szaporodik,
és egyre jobban lemarad.
Ez most a megváltás tekintetében elszakadást jelent. A fejlett, puritán
Nyugaton és a Távol-Keleten az ember tudásvágya az eredendő bűnből a legnagyobb
társadalmi erénnyé vált. Az emberiség nagyobb fele számára azonban még várat
magára.
A megválásba való reménykedés éppen a
zsidó népben jelenti a karakterisztikus megosztást. A Nyugaton élt zsidóság
lépett át először és minden népnél következtesebben a tudásvágy bűnből erénnyé
válásában, vagyis a megváltásban. A 19. század végétől a nyugati zsidóság lett
az emberiség legfejlettebb etnikuma. Ezt bizonyítja, hogy a tudás magas
mércéjének tekinthető Nobel díjat a részarányuknál sokszorosan több zsidó
kapott, mint bármely etnikum a világon. Ezzel szemben a Közel-Keleten élő
zsidóság a környezetének színvonalán maradt. Ez azt jelenti, hogy a zsidóság
nagyobb, Európában élő fele szabadult meg először az eredendő bűntől.
Ugyanakkor a másik fele tudatlan maradt. Most Izraelben élheti meg a tudásvágy
diadalát.
Ez azt jelenti, hogy a kereszténység a megváltás idejét irreálisan
előrehozott időpontra teszi. Krisztus születését még kétezer olyan év
követi, amiben a tudáságy még keményebben bűn volt és maradt.
A tudásvágy ugyanis mindaddig az emberiség üldözendő ösztönös
viselkedése, amíg a halálokozás megkerülhetetlen társadalmi feladat. A
megváltás csak akkor történik meg, amikor már a jobban élés nem okoz
túlnépesedést. Ez
azonban csak Európában és a négy óceánokon túli angolszász országban valamint
Kelet Ázsiában, ott is csak a 20. század derekán következik be. Itt szűnt meg a
tudásvágy bűne, ott szűntek meg az osztálytársadalmak.
Ugyanakkor az emberiség másik nagyobb
felében még erősebb az osztálytársdalom indokoltsága, mert gyorsabban
szaporodnak, mint valaha, ezért egyre jobban lemaradnak az össznépi társadalmak
mögött.
Először a fajunk történetében
egyszerre két társadalmi forma működik. Ez csak azért történhetett meg, mert a
tudományos és technikai forradalom megoldotta a szexuális ösztön természetes
kielégítését a nélkül, hogy az fogamzással és születéssel járjon. Azokban az országokban ahol a jólét, az egy
lakosra jutó jövedelem, és az iskolázottság átlaga meghaladta a 12 évet,
automatikusan megszűnt a túlnépesedései nyomás, és létrejöttek a jóléti
társadalmak.
Az osztálytársadalmak mintegy hatezer éves történetében az uralkodó
osztályok ugyan változhattak, de a lakosság többsége a létminimum közelében
maradt. A gyűjtögető
társadalmak mintegy 150 ezer éve alatt ugyanis a várható életkor a húszas évek
közepén ingadozott, és fajuk gyermekvállalása csak annak következtében tudta
tartani a lépszámát, hogy az ember szexuális ösztönének megfelelő születésszám
volt indokolt. A történelmünk megértéséhez a kulcs az, hogy az ösztönünknek megfelelő szaporaságunk a
húszas évek közepén ingadozó várható életkornak felet meg.
Az osztálytársadalmakban a lakosság
mintegy kilenctizede továbbra is a létszínvonalhoz közel élt. Ezért a várható
életkor nagyon lassan növekedett, mindaddig, amíg az egészségügyi feltételek
nem javultak. Ez a városi lakosság számára szinte a 19. századig, nem érte el
az a szintet sem, amiben a népesség szinten tartásához elegendő volt. Ehhez
egyrészt a városi közművek kiépítésére, másrészt az egészségügynek a járványok
feletti győzelmére volt szükség.
A történészek sem hangsúlyozzák a
tényt, hogy a városok lakosságának szinten
tartásához a vidéken élők folyamatos bevándorlására volt szükség. Az
alacsony urbanizáció is csak azzal volt fenntartható, hogy a vidéki túlnépesedő
lakosságból folyamatos volt a bevándorlás.
Ahogyan az egészségügyi vívmányok
beáramlottak a vidéken élők közé, ott sem a jobban élés, hanem a betegségek
elleni sikereknek köszönhetően, felgyorsult a népszaporulat. Az elmúlt száz
évben nem azért nőtt tízszeresére a spontán népszaporulat, mert lényegesen
jobban élt a lakosság, hanem azért, mert a fő halálokozókkal szemben sikereket
ért el a fejlett világ egészségügye. Nem
a jobban élésnek, hanem az egészségügy sikerének hatására száz év alatt közel
kétszeresére nőtt a várható életkor, ennek hatására tízszer gyorsabb lett a
népszaporulat. Most ebben a zsákutcában jár az emberiség nagyobb fele.
A zsákutcát az jelenti, hogy a néhány ezreléknél gyorsabb népszaporulat
olyan nagy felnevelési és főleg vagyonképzési igénnyel jár, ami eleve
lehetetlenné teszi a fejlettekkel a lépéstartást. Ennek lett a következménye,
hogy Afrika, dél-Ázsia és Latin Amerika népessége száz év alatt tízszeresére
nőtt. Akinek akárcsak halvány fogalma van arról, hogy
az ilyen gyors lakosságnövekedést még a viszonylag alulnépesedett, már fejlett
és puritán lakosságú országok sem tudnának elviselni, belátja, hogy a jelenleg
is rohamosan lemaradó országok lemaradása megállíthatatlan.
Ezt a tény csak a 20. század végén
Kína ismerte fel. Megoldani pedig csak azért volt képes, mert a politikai
hatalom szinte korlátlan párthatalom van, ami ki tudta kényszeríteni. Mivel
ilyen korlátlan politikai hatalom, és ilyen fegyelmezett lakosság egyetlen
túlnépesedő társadalomban nincsen, nem lehet számítani arra, hogy a kínai
példát más országok is követhetik. Marad tehát beláthatatlan ideig a világ
szegényebb felének fékezni kell a túlnépesedését.
A korunk gyorsan változó világához a vallásoknak is alkalmazkodni
kellene. A
változatlan vallási dogmák, és a gyorsan változó világ között nő a feszültség.
Ezt éreztem a temetéseken is. A
katolikus egyház még ma is úgy temet, mintha a középkorban volna. A túlvilági
boldogulásra helyezi a hangsúlyt. Pedig a temetés egyre inkább arra kínálkozó
alkalom, hogy az itt töltött életről készüljön elszámolás. Erre a halottat nem
ismerő pap nem alkalmas, azt vagy magának a halottnak kell elkészíteni, vagy a
családnak.
Mi, amíg a földön élünk, első
kötelességünk a társadalom ügyének szolgálata. Ez a mi istentől ránk bízott
feladatunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése