Kopátsy Sándor EE 2016 09 28
A házasság előtti együttélés
Azzal, hogy mi történik Kínában, alig
foglalkozik a sajtó, pedig az az emberiségnek azt az ötödét jelenti, és ott
történik, ahol a leggyorsabb a társadalmi átalakulás. Azt még figyelemmel
kísérjük, hogy Kínában milyen reformot vezettek be, hogy piacosították a
gazdaságot, és egyre korlátozták a gyermekvállalást. Arról viszont alig esik
szó, hogyan alakult át a lakosság viselkedése. Pedig ott az emberek viselkedése
is gyorsabban és jobban változik. Ha a jövőt látni szeretnénk, Kínát kell
figyelnünk.
Egy ilyen, a házasság előtti együttélés adatai ütötték meg a figyelmemet. 1980-ban még a házasságkötés előtti
együttélés nem haladta meg az 1 százalékot, jelenleg pedig 40 százalék felett
van. Ez azt jelenti, hogy a városi
lakosság körében 80 százalék felett házasság előtt együtt élnek a fiatalok.
Külön a falusi lakosságról ugyan nincsenek adatok, de ott lassan jár az
erkölcsi átalakulás órája. Ez az együttélési mód szinte csak a városokban gyorsult.
Ez a jelenség ugyan az egész világon
terjed, de nem ilyen gyorsan. Előfeltétele,
hogy megoldhatóvá vált a fogamzás nélküli szexuális élet. Ennek hatására a
fiatalok házasság előtti szexuális élete még ennél is gyorsabban terjed.
Kínában a fiatalok 70 százaléka már a házasság előtt szerzett szexuális
tapasztalatokat.
A keresztény kultúrában ezt nem is mérik, ha mérik, sem publikálják. Azt, hogy ez szinte a fejlett
Nyugaton is általános, mutatja tény, hogy a házasságok egyre jobban a szexuális
értettség utánra tolódnak. A
legfejlettebb társadalmakban a házasságot kötők átlagos kora a húszas évek
végén van. Ennek ellenére aránytalanul alacsony a házasság előtti és a
házasságon belüli szülések száma. Ezt csak a fogamzásgátlás elterjedése teszi
lehetővé. Az a tény, hogy a fejlett társadalmakban a nők termékenységi mutatójának
átlaga a két szülés közelében ingadozik, azt jelenti, hogy általános a
fogamzásgátlók használta. Ez a mutató fogamzásgátlók nélkül, a jelenlegi
várható életkor mellett 5-6 szülésnél is több lenne. Ennek ellenére, a keresztény egyházakban a fogamzást elkerülő szexuális
élet paráznaság, halálos bűn. Ezt különösen komolyan veszi a római
katolikus vallás. Nem hiszem, hogy volt olyan vallási bűn, aminek az
elterjedése olyan nagy lenne, mint a fogamzásgátlás használata.
A vallások társadalmi szerepének
csökkenését az okozza, hogy a vallási parancsok, a bűnök az ókorban születtek.
Az ugyanis egyértelmű, hogy a házasságon
kívüli szexuális élet elkerülhetetlenné tette a fogamzást, az pedig súlyos
társadalmi problémákat okozott. A minél több gyermek születése ugyan egyetlen termelésre épült
társadalomban nem volt érdek, mert minden osztálytársdalomban lényegesen
többen születtek, mint amennyire az életér optimális eltartó képessége
megkívánt. Ennek ellenére minden társadalmi közösség, a családtól az
államig, az egymás rovására történő térhódításra törekedett. Ebben a
vetélkedésben az erőviszonyok elsősorban a létszámtól függtek.
Az osztálytársadalmak olyan
felépítmények voltak, amelyek létszáma minden társadalmi szinten a kívánatosnál
gyorsabban nőtt, ezért viszonylag túlnépesedettek voltak, de csak egymás
rovására növelhették az életterüket.
Ebből fakadt, hogy a Tíz Parancs nem az emberiség, hanem a
zsidó nép érdekét fejezte ki. Sokasodás nem az emberiségnek, hanem a zsidó
népnek, sőt minden népnek az érdeke volt. Vagyis a Tíz Parancsot átvevő
keresztény és mohamedán vallás úgy lett világvallás, hogy az ókorban egyetlen
nép, a zsidók érdekét kifejező parancsot, hogy szaporodjatok, átvette.
A termelésre épülő társadalmak
világvallásának azt kellett volna parancsai között szerepeltetni, hogy ne
szaporodjatok, mert ha az emberiség 1-2
ezreléknél gyorsabban szaporodik, akkor szükségszerűen a halálozás fokozása
lesz az emberiség elsődleges feladata. Ez azonban azért nem valósulhat meg,
mert minden társadalmi sejt a másikak rovására akart életteret növelni, ennek
érdekében erősnek, azaz nagyobb létszámúnak kell lenni. Az egységek, a családok, a települések, a térségek, az országok csak
erőszakkal tudtak a másikak rovására életteret szerezni, tehát olyan vallásra
volt, és van szükségük, amelyik a szaporodásra buzdít.
Ugyanakkor a társadalmak nem
engedhették meg, hogy a származás, a szülők személye nem megállapítható. Ezért
eleve csak a házaspárok szaporaságára építhettek. Ezt a társadalmi érdeket
játszotta át a muzulmán társadalom azzal, hogy a birodalom apparátusát olyan
gyermekek felnevelésével biztosították, akik maguk sem ismerhették
származásukat. A szultán korlátlan hatalmát, akaratának megvalósítását olyan
rabszolgáira bízta, akiket gazdagon jutalmazott, de az életük felett ő rendelkezett,
akiknek vagyonát, hatalmát nem örökölhették a gyermekei.
Ez volt arra a példám, hogy az
osztálytársadalmakban is előfordult annak a kijátszása, hogy a vallás parancsa
és a nép, az ország érdeke közti ellentmondást kijátsszák. A kínai és az oszmán
kultúra sikerének kulcsa az volt, hogy a korlátlan hatalom nem ütközött a
hatalmat végrehajtó apparátus érdekével.
A gyermekvállalást korlátozó zseniális megoldást azonban a nyugat-európai
feudális társadalom jelentette. A történészek máig nem ismerték fel, hogy Nyugat-Európa azért
kerülhetett minden más társadalommal szemben, a társadalmi fejlődés élére, mert
korlátozni tudta a túlnépesedését azzal, hogy csak a legális házasságban
születetteket fogadta be, a gyermeket vállalható házasságok számát a
jobbágytelkekhez kötötte. Ennek lett a
következménye, hogy a házasságkötések jó tíz évvel kitolódtak, amivel az első
2-3 szülés lehetetlenné vált. Vagyis a nyugat-európai feudális
társadalomban a spontán népszaporulat fele volt annak, mint az összes többi
kultúrában. A nagycsaládos társadalmi
forma ugyanis nem tette lehetővé a gyermekvállalás késleltetését.
Nyugat-Európának abban is szerencséje volt, hogy a jobbágyfelszabadítás ugyan
felszámolta a gyermekvállalás korlátozhatóságát, de ugyanakkor az iparosítással
járó urbanizáció megnövelte a halandóságot, és a viszonylag lakatlan térségek,
mindenekelőtt Amerika felfedezése, megtízszerezte az életterét.
Az ugyan köztudott volt, hogy a 19. század közepéig a városokban mindig
olyan magas volt a halandóság, hogy a lakosság létszáma csak folyamatos
bevándorlással volt biztosítható. Az ipari forradalom során az urbanizáció,
vagyis a városokban élők aránya megtöbbszöröződött, ezzel a halálozás
társadalmi szinten nőtt. A történészek máig nem dolgozták fel, hogyan alakult a
várható életkor, a spontán népszaporult az ipari forradalom után, a várható
életkor csökkenésének hatására. A
történészek nem veszik figyelembe, hogy a proletárok várható életkora jóval
kisebb volt, mint a jobbágyoké.
Nyugat-Európában a népszaporulatot fékezte a kivándorlás is. Amerika felfedezésének gazdasági
előnyeit ugyan hangsúlyozzák a történészek, de azt meg sem említik, hogy fajunk történetében a legnagyobb
népvándorlást az európaiaknak Amerikába való kivándorlása jelentette. Ez
volt az egyetlen példa a történelemben arra, hogy egy kultúra élettere
tízszeresére nőtt. Még tized ekkora élettér növekedésre sem találunk példát.
Ennek ellenére ennek hatásáról még említést sem teszünk.
Még nem írta le senki, hogy a világtörténelem egyik legnagyobb pozitív
hatású eseménye a kiscsaládos jobbágyrendszer volt. Ehhez csak az 1990-es
kínai gyermekvállalási korlátozás hasonlítható. A nyugat-európai kiscsaládos jobbágyrendszer az akkor huszadnyi
emberiség tizedét sem érintette, és csak harmadával csökkentette a születések
számát. A kínai egyre korlátozott gyermek vállalás a népesség növekedését
csökkenésig korlátozta, és az emberiség ötödét érintette.
Még utalást sem találtam arra, hogy az ipari forradalmat is a kiscsaládos
jobbágyrendszer szülte. A munkaerő korlátozott mennyisége szülte az ipari
forradalmat. Technikai forradalom csak ott született, ahol munkaerőhiány volt. A
nagycsaládos társadalmakba csak kívülről, Nyugtról hatolt be az iparosítás. A gyarmatokon nem a helyi társadalom,
hanem a nyugati tőke iparosított. Azt
talált ott olcsóbb munkaerőt.
Ezt a kedvező alkalmat számolta fel a
tudományos és technikai forradalom, ami már nem az olcsó, hanem a jobb
munkaerőt kereste, még akkor is, ha az drágább volt.
A második világháborút követő gazdaságtörténelmet az alakítja, hogy a
konfuciánus kultúrában élő népek olcsó és mégis jó munkaerőt jelentenek. Az a tény, hogy a tömegáruk egyre
nagyobb hányadát a távol-keleti olcsó munkaerő termeli, valami olyan
ismétlődött meg, mint az ipari forradalom idején. A tömegfogyasztású termékek viszonylag olcsók lettek. Akkor a széles tömegek számára a legfontosabb áruk az öltözködést
szolgálták. Főleg a pamutáru vált szinte mindenki számára elérhetővé. A jelen
korban azonban még az öltözködésnél is fontosabb igényt jelentenek a háztartási
felszerelések és a kommunikációs eszközök. Ezek többségét a Távol-Keleten
gyártják, méghozzá sokkal olcsóbban, mint ahogyan ezt a tízszer drágább és
mégis kevésbé megfelelő munkaerővel a gazdag országok termelték volna.
Még senki sem számolt utána, hogy
mennyibe kerülne a ruházat, a kerékpár, a telekommunikációs eszköz, ha nem a
Távol-Keleten gyártják. Ha ezeket a
termékeket Egyesült Államokban gyártanák, lényegesen drágább, a szegényebb
rétegek számára ilyen mértékben elérhetetlen lenne. Vagyis a szegények
szegényebbek, a gazdagok gazdagabbak lennének.
A szüleimtől öröklött vallásom a
római katolikus kereszténység legnagyobb hibáját abban látom, hogy a kor
legnagyobb hibájának a túlnépesedésnek bigott hirdetője. Ebből fakad, hogy a
hívei egyre jobban lemaradnak a protestánsokhoz képest. Nem ismerek semmi
adatot arról, hogy mennyivel szaporábbak a katolikusok, mint a protestánsok,
ere csak következtetni tudok abból, hogy Amerikában a katolikus népek
lényegesen szaporábbak, mint a protestánsok. Pedig még azok is használják a
vallásuk által paráználkodásnak ítélt fogamzásgátlókat.
Nem azt állítom, hogy a latin népek,
ha protestáns vallásra tértek volna, úgy élnének, mint a protestánsok, csak
azt, ha az egyházuk nem olyan szigorúan értelmezi a fogamzásgátlóval gyakorolt
szexuális életet, pár százmillióval kevesebben lennének. Tehát abban, hogy a
latin-amerikai országok egyre jobban lemaradnak, abban az játssza a fő
szerepet, hogy az elviselhetőnél gyorsabban szaporodnak. Véleményem szerint, a
latin-amerikai katolikusok évente mintegy 2 százalékkal gyorsabban szaporodnak,
az eleve behozhatatlan hátrányba hozza őket.
Ahogyan az elmúlt negyedszázad
legnagyobb eredményének tartom, hogy Kína lakossága ilyen rövid idő alatt 500
millióval csökkentette a népszaporulatát, úgy a Nyugat egyik nagy bűnének
tartom, hogy a katolikusok, főleg Amerikában, a gyarmatosítás óta, ennyivel
túlnépesedtek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése