Kopátsy Sándor PH 2016 10 01
A Kárpát Medence adottsága
A magyar történelem számos
félreértése abból fakad, hogy figyelmen kívül hagyjuk a Kárpát Medence
adottságait. Nemcsak figyelmen kívül hagyjuk, hanem ideálisnak tekintjük.
Az ugyan igaz, hogy a legjobb
történelmi időpontban hagytuk ott Kelet-Európát, de Nyugat-Európának azon a
helyén álltunk meg, ami a lehető legmesszebb volt az Atlanti Óceánhoz.
A legjobbkor jöttünk.
A magyar történészek máig sem keresik
az okát annak, hogy miért vallott kudarcot a hunok és az avarok honfoglalása,
és miért volt sikeres a mienk. Pedig egyértelmű a válasz. Ők még a sötét
középkorban jöttek, amikor még kisebb jövedelmet biztosított a szántóföldi
földművelés, mint a pásztorkodás. Mi akkor érkeztünk, amikor már a Kárpát
Medencében is megjelent a hármas vetésforgó, a fagyos telet átélő búza és árpa,
a talajfogató eke. Ezzel a szántóvetés lett a jobb megélhetést biztosító
mezőgazdaság. A hunoknak és az avaroknak
még eszükbe sem jutott, hogy földművesek legyenek. Ezt a tényt ugyan László
Gyula felismerte, azért beszélt kettős honfoglalásról, mert szerinte már az
avarokkal is jöttek magyarok és ezek az avar állam szétesése után, a
honfoglalásunk idején már földművesek voltak. Nemcsak ők, de az itt élő szlávok
is.
László Gyula felismerésének azonban
az a lényege, hogy a magyarságnak a földművelésre történő áttérése nem fentről
irányított, hanem a lakosság érdekétől vezetett volt. Tehát mi azért építettünk
feudális földművelő társadalmat, mert az történt spontán, velünk párhuzamosan
egész Európában.
Sajnos, a magyar történészek alig
foglalkoznak azzal, hogyan alakult át a honfoglaló törzsi felépítésű
pásztortársadalmunk a kiscsaládos jobbágytartó földesurak társadalmává. Ugyanis
az alapvető társadalmi változás nem a kereszténység felvétele, hanem egy
egészen más társadalom felépítése volt. Az, szinte természetes folyamat volt,
hogy a pogány pásztor földműves lett, áttárt a földművesek vallására, a
kereszténységre.
Első királyunk társadalom átalakító
munkájáról említést sem tesznek a magyar történészek. A nagy feladat, hogy a pásztortársadalom uralkodó osztályát, a törzsi
katonai vezetőket lecserélje, és kiscsaládos jobbágyokat tartó földbirtokosokra
cserélje fel. Erről a bonyolult feladatról csak annyit tudunk, hogy a
megyék ispánjait a király nevezte ki. Arról már semmit nem tudunk, hogyan
lettek a kinevezett tisztviselőkből a vagyonukat öröklő földbirtokosok.
Pedig nem az államalapítás volt a
lényeg, hiszen a honfoglaló pásztortársadalom is állam volt. A pásztor
társadalomnak a kiscsaládos feudális jobbágytársadalommá való átalakítása volt
a történelmi tett. Erről pedig történelmünk szinte semmit nem mond.
Ezzel szemben túlhangsúlyozza azt,
hogy a királyi koronát nem a német-római császártól, hanem a pápától kérte, és
kapta a magyar király. A lényeg azonban
az volt, hogy a magyar királyság olyan társadalommá alakult át, amilyen
feudális társadalom a Német-Római Császárság volt.
Az új magyar feudális társadalom
másik karakterisztikus jellemzője, hogy nem nagycsaládos, hanem kiscsaládos
lett. Erről a döntésről sem találtam nyomot, pedig ezen múlt az, hogy a
rövidesen bekövetkező egyházszakadás során Nyugat-Európa oldalán maradtunk.
Amíg a kiscsaládos Nyugat-Európa a következő ezer évben egyre inkább az élre került,
a nagycsaládos ortodox keresztény Kelet-Európa pedig egyre jobban lemaradt.
Ennek az ad különös jelentőséget, hogy a Kárpát Medence földrajzilag inkább a
Balkán, az ortodox, nagycsaládos kereszténység felé nyitott. A Duna, az
egyetlen fontos vízi út ugyanis nyugatra járhatatlan, csak keletre járható.
Magyarország vasút és a gőzhajózás előtti történelme csak akkor érthető,
hogy a legfontosabb termékünket, a gabonát nem lehetett nyugatra szállítani. Közel ezer éven keresztül a gazdag
nyugat-európai piacra csak a nemesfémek és a lábán elhajtható áru juthatott el.
A Kárpát Medence földrajzilag ideális egység lehetett volna a politikai
állam számára. Nem
ismerek egységesebb vízrajzi és domborzati viszonyokat a Kárpát Medencénél. Annak, hogy Magyarország ezer év után
etnikai elemeire hullott szét, egyetlen magyarázata van, nem voltunk képesek
etnikailag kitölteni. Ezt a hiányt csak akkor tudtuk volna kitölteni, ha az
itt élő népek közös országává válunk. Sajnos erre alkalmatlanok vagyunk. Ezért
aztán végül még az álalunk lakott térségnél is kisebb lett az országunk. Ezt
pedig még szegényebbé tettük azzal, hogy a két nálunk értékesebb etnikumunk
nagy többségét kipusztítottuk, kiüldöztük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése